Saab JAS-39 Gripen
Re: Saab JAS-39 Gripen
Igore, nyní se situace řeší standarty NATO. Je to jak na letadlové lodi, lano na hydraulidky bržděných bubnech a hák z letadla. Lano bylo instamováno již v 90. letech.
Kýl si mohl urvat o sloupy umístění antén systému přistání bez vidu.
Kýl si mohl urvat o sloupy umístění antén systému přistání bez vidu.
Re: Saab JAS-39 Gripen
O takej variante som tiež počul.Flogger G píše:Igore, nyní se situace řeší standarty NATO. Je to jak na letadlové lodi, lano na hydraulidky bržděných bubnech a hák z letadla. Lano bylo instamováno již v 90. letech.
Kýl si mohl urvat o sloupy umístění antén systému přistání bez vidu.
Otázka:
Majú české,maďarské resp iné Gripeny záchytný hák?
Má letisko Čáslav záchytné lano?
Ak ano,prečo ho nepoužili?(podľa stavu lietadla to tak vyzerá)
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Saab JAS-39 Gripen
kenavf:
1) měly by ho mít, když slouží v armádě NATO
2) instalováno v 90. letech, už jsem to psal
3) dotaz adresuj na honvedy
1) měly by ho mít, když slouží v armádě NATO
2) instalováno v 90. letech, už jsem to psal
3) dotaz adresuj na honvedy
Re: Saab JAS-39 Gripen
Brzdné lano se IMHO používá tehdy, když pilot před přistáním ví, že má problém únik hydrauliky apod.)
Nemyslím si, že by bylo možné je aktivovat, vysunout hák a zychytit, když teprve po přistání zjistí, že bude asi "moc dlouhý".
Ale to je jen můj amatérský dohad.
Nemyslím si, že by bylo možné je aktivovat, vysunout hák a zychytit, když teprve po přistání zjistí, že bude asi "moc dlouhý".
Ale to je jen můj amatérský dohad.
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Re: Saab JAS-39 Gripen
Klasický rollstop (sieť) bol aktivovaný riadiacim na veži v momente, keď tento vizuálne zistil, že pristávajúce lietadlo "má problém", takže predpokladám, že lanový záchytný systém bude fungovať nejak podobne - na vyžiadanie pilota, ale i povelom riadiaceho - pilot nemusí zo svojej pozície vidieť, že je už príliš dlhý, alebo príliš rýchly vzhľadom k zostávajúcej dĺžke dráhy.
Mám dokonca dojem, že pred lanovým záchytným systémom býva v nejakej vzdialenosti nainštalovaný systém merania rýchlosti, ktorý aktiváciu záchytného systému riadi...
Mám dokonca dojem, že pred lanovým záchytným systémom býva v nejakej vzdialenosti nainštalovaný systém merania rýchlosti, ktorý aktiváciu záchytného systému riadi...


Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Re: Saab JAS-39 Gripen
Nevidím dôvod prečo by nemohol byť lanový systém aktivovaný stále,malo by to byť v podstate len lano pár centimetrov nad pristávacou plochou(nakonzervované) s kontrolovaným przdením(spomalenie nemusí byť ako u LL).V tom prípade by použitie záviselo len na rozhodnutí pilota,ktorý by na základe kritičnosti situácie vysunul záchytný hák a nezáviselo by to od osadenstva veže.(osadenstvo veže aj tak nevie na dialku aktivovať hák)Alchymista píše:Klasický rollstop (sieť) bol aktivovaný riadiacim na veži v momente, keď tento vizuálne zistil, že pristávajúce lietadlo "má problém", takže predpokladám, že lanový záchytný systém bude fungovať nejak podobne - na vyžiadanie pilota, ale i povelom riadiaceho - pilot nemusí zo svojej pozície vidieť, že je už príliš dlhý, alebo príliš rýchly vzhľadom k zostávajúcej dĺžke dráhy.
Mám dokonca dojem, že pred lanovým záchytným systémom býva v nejakej vzdialenosti nainštalovaný systém merania rýchlosti, ktorý aktiváciu záchytného systému riadi...
Tiež som hľadal v googli ten hák a na žiadnych fotkách alebo schémach nebolo nič čo by naznačovalo prítomnosť háku ani krytu pod ktorým by sa mohol nachádzať.(aj keď na zmienky o tých hákoch som tiež kedysi narazil)
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Saab JAS-39 Gripen
Je to sice ve švédštině, ale...
http://www.diva-portal.se/smash/get/div ... TEXT01.pdf
Každopádně ho spíše nemá nebo se plánuje do modernějších a samozřejmě námořních verzí (NG atp.)?
http://www.diva-portal.se/smash/get/div ... TEXT01.pdf
Každopádně ho spíše nemá nebo se plánuje do modernějších a samozřejmě námořních verzí (NG atp.)?



U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: Saab JAS-39 Gripen
Pokud si pamatuji ze článků v L+K, letecká základna Chotusice u Čáslavi má nejen záchytné lano, ale i záchytnou síť. Také to dost nechápu, proč nic z toho nebylo použito.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Už jsem to našel. Jde o letecký záchytný síťový systém ZSS-99B vyráběné v kooperaci české firmy BOHEMIA T.T.W. a.s. Velké Albrechtice a francouzské AERAZUL. Jsou pochopitelně nainstalovány na obou koncích dráhy, konkrétně 38 m za jejím prahem. Systém tvoří 2 třecí brzdy M6, sloupový zvedací systém sítě a vlastní víceprvková síť. Síť může být vztyčena na dálku z věže nebo i automaticky po impulzu tzv. světelné závory Čas zvednutí je 0,8 - 1,2 sekundy. Médium ke zdvihu tvoří stlačený dusík. Na jednu náplň média je možno uskutečnit zdvih až 15x. Max. hmotnost zachycovaného letadla činí 50 tun. Absorpční kapacita je 180 MJ a max. rychlost zachycovaného letadla může být 350 km/h.
Tolik L+K
Tolik L+K
Re: Saab JAS-39 Gripen
A ještě nakonec: Server origo.hu uvedl, že škoda na havarovaném gripenu může dosáhnout osm až 11 miliard forintů (730 miliónů až jednu miliardu Kč).
Letoun pilotoval major Gergely Gróf.
Server se rovněž pozastavuje nad tím, že v kabině letounu byl brigádní generál Csaba Ugrik. „Ugrik je velitelem letecké základny ve městě Kecskemét a cvičení v Čechách se nezúčastňoval. Stroj startoval z Maďarska a brigádní generál letěl pravděpodobně na inspekci nebo na návštěvu,“ uvedl index.hu. Ugrik podle tohoto zdroje disponuje lékařským povolením, aby sedl do stíhačky Gripen.
Pokud se ukáže, že nešlo o technickou závadu, nýbrž vinu pilota, to asi budou muset Maďaři ten Gripen Švédům zacálovat,že...?
http://www.novinky.cz/domaci/369980-mad ... ystem.html
Letoun pilotoval major Gergely Gróf.
Server se rovněž pozastavuje nad tím, že v kabině letounu byl brigádní generál Csaba Ugrik. „Ugrik je velitelem letecké základny ve městě Kecskemét a cvičení v Čechách se nezúčastňoval. Stroj startoval z Maďarska a brigádní generál letěl pravděpodobně na inspekci nebo na návštěvu,“ uvedl index.hu. Ugrik podle tohoto zdroje disponuje lékařským povolením, aby sedl do stíhačky Gripen.
Pokud se ukáže, že nešlo o technickou závadu, nýbrž vinu pilota, to asi budou muset Maďaři ten Gripen Švédům zacálovat,že...?
http://www.novinky.cz/domaci/369980-mad ... ystem.html
Re: Saab JAS-39 Gripen
Je otázne ako sa rieši použitie siete a možnosti katapultáže.Keby sa pokúsili katapultovať "v sieti", tak by to mohol byť problém.Zatial čo záchytné lano a katapult problém nieje.950 píše:Už jsem to našel. Jde o letecký záchytný síťový systém ZSS-99B vyráběné v kooperaci české firmy BOHEMIA T.T.W. a.s. Velké Albrechtice a francouzské AERAZUL. Jsou pochopitelně nainstalovány na obou koncích dráhy, konkrétně 38 m za jejím prahem. Systém tvoří 2 třecí brzdy M6, sloupový zvedací systém sítě a vlastní víceprvková síť. Síť může být vztyčena na dálku z věže nebo i automaticky po impulzu tzv. světelné závory Čas zvednutí je 0,8 - 1,2 sekundy. Médium ke zdvihu tvoří stlačený dusík. Na jednu náplň média je možno uskutečnit zdvih až 15x. Max. hmotnost zachycovaného letadla činí 50 tun. Absorpční kapacita je 180 MJ a max. rychlost zachycovaného letadla může být 350 km/h.
Tolik L+K
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Saab JAS-39 Gripen
Na druhou stranu je síť výrazně univerzálnější a nevyžaduje speciální úpravu zachraňovaného letadla ... tedy hlavně instalaci háku a zesílení konstrukce, což znamená vyšší prázdnou hmotnost a tím i menší nosnost a výkony.
Pokud tedy letadlo nepotřebuje hák pro běžný provoz, tak je jeho instalace kontraproduktivní.
Pokud tedy letadlo nepotřebuje hák pro běžný provoz, tak je jeho instalace kontraproduktivní.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Re: Saab JAS-39 Gripen
Podľa toho, čo som počul, niektoré stroje, napríklad aj F-16, sa do rollstopu chytať "nesmú" - hrozí pri tom ťažké poškodenie (zlomenie?) konštrukcie, hlavne predného podvozku, krídlových závesníkov a krídiel.


Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Re: Saab JAS-39 Gripen
Alchymista píše:Vysvetlí mi niekto znalý, ako prišli o chvost? Pretože bez kotrmelca to asi nepôjde...
podľa tejto fotky to vyzerá, že "oranžové" i "žlté" stĺpy minuli - stopa v tráve je vpravo od nich... (teda - ak je to stopa po lietadle)Flogger G píše:Kýl si mohl urvat o sloupy umístění antén systému přistání bez vidu.



Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Re: Saab JAS-39 Gripen
To sa mi len zdá,alebo sú tie stĺpy priamo v línii dráhy?Alchymista píše: podľa tejto fotky to vyzerá, že "oranžové" i "žlté" stĺpy minuli - stopa v tráve je vpravo od nich... (teda - ak je to stopa po lietadle)
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Saab JAS-39 Gripen
A to si človek povie že letectvo má najvyššie bezpečnostné štandarty.Ja by som to dokonca zrovnal s tým že na Ukrajine sa mohlo nad určitou letovou hladinou lietať aj keď nižšie sa zostrelovali lietadlá.Prdola píše:Ad. sítě http://zpravy.idnes.cz/zachranne-site-g ... ntent=top6

Podľa môjho strojárskeho myslenia keď to letisko nemá funkčné bezpečnostné prvky,tak nieje schopné prevádzky(nejednalo sa predsa o vojnovú ani inak výnimočnú prevádzku).
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Saab JAS-39 Gripen
No jo, řekli, že o tom včichni věděli, tak se jelo dál. Z druhé strany, si řekli, že šance chyby je minimální a kdyžtak je k dispozici katapult.
Re: Saab JAS-39 Gripen
No,myslím že keď sa o tom dozvedia švédi ,že maďari podpísali reverz "že o tom vedia",tak všetko zacvakajú maďari.Pochybujem že by mali povolenie prevádzkovať lietadlá so zvýšeným prevádzkovým rizikom,nezabezpečením prípadných protiopatrení pre prípad poruchy.Prdola píše:No jo, řekli, že o tom včichni věděli, tak se jelo dál. Z druhé strany, si řekli, že šance chyby je minimální a kdyžtak je k dispozici katapult.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."



