Lockheed Martin F-35 Lightning II
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Sholva
Ne, Harrier je skvělý stroj. Jen upozorňuji na to, že když se někdo rozhodně nepoužívat F-35B neznamená to, že ji používat nemůže. Protože úplně stejně se rozhodl nepoužívat Harrier.
skelet
V-22 to ale takhle nemá. Problémy s ním pramení spíše z toho, že není dostatečně rozvinutý komplex opatření k jeho nasazení. Tedy že byl sice udělán, ale reálně se nedomýšlelo jaké bude mít jeho naszaení dopady do všech oblastí. Proto se nyní nacházíme v přechodném stavu, kdy se teprve přichází na to, co je třeba udělat v jiných oblastech, aby se přizpůsobili V-22. Příkald za všechny, doprovod bitevních vrtulníků. Po V-22 se chtělo, aby byl rychlí a dokázal přepravit úderné jednotky na velkou vzdálenost. Jenže až po nasazení si plánovači uvědomili, že nemají bitevní vrtulník, který by ho mohl snadno doprovázet a V-22 by na něj nemusel čekat. Což výsledně vedlo k omezení nasazení V-22, ale ne primárně, že by to byla špatná konstrukce. Prostě jen nebylo vše domyšleno.
S F-35 by podobné problémy neměli nastat, protože tento program je vztáhnut do komplexní reorganizace amerických ozbrojených sil.
Alchymista
Podle dostupných informací nemají mít státy, které si F-35B pořizuji k operacím z jejich lodí žádné problémy s jejich integrací do palubního letetctva. Týká se to Itálie a Španělska, ale druhé jmenované z finančních důvodů prodloužilo životnost Harrierů do roku 2025. Italský Cavour má mít potom schopnost pojmout 10 F-35B do hangárů a 6 uskladněných na palubě. Měl by projít úpravy, ale nenarazil jsem na nic, co by svědčilo, že se bude jednat o nějakou rozsáhlejší přestavbu, podle původních plánů má být vše připraveno v roce 2016. Celkově jsou problémy spíše finančního rázu než technického.
Ne, Harrier je skvělý stroj. Jen upozorňuji na to, že když se někdo rozhodně nepoužívat F-35B neznamená to, že ji používat nemůže. Protože úplně stejně se rozhodl nepoužívat Harrier.
skelet
V-22 to ale takhle nemá. Problémy s ním pramení spíše z toho, že není dostatečně rozvinutý komplex opatření k jeho nasazení. Tedy že byl sice udělán, ale reálně se nedomýšlelo jaké bude mít jeho naszaení dopady do všech oblastí. Proto se nyní nacházíme v přechodném stavu, kdy se teprve přichází na to, co je třeba udělat v jiných oblastech, aby se přizpůsobili V-22. Příkald za všechny, doprovod bitevních vrtulníků. Po V-22 se chtělo, aby byl rychlí a dokázal přepravit úderné jednotky na velkou vzdálenost. Jenže až po nasazení si plánovači uvědomili, že nemají bitevní vrtulník, který by ho mohl snadno doprovázet a V-22 by na něj nemusel čekat. Což výsledně vedlo k omezení nasazení V-22, ale ne primárně, že by to byla špatná konstrukce. Prostě jen nebylo vše domyšleno.
S F-35 by podobné problémy neměli nastat, protože tento program je vztáhnut do komplexní reorganizace amerických ozbrojených sil.
Alchymista
Podle dostupných informací nemají mít státy, které si F-35B pořizuji k operacím z jejich lodí žádné problémy s jejich integrací do palubního letetctva. Týká se to Itálie a Španělska, ale druhé jmenované z finančních důvodů prodloužilo životnost Harrierů do roku 2025. Italský Cavour má mít potom schopnost pojmout 10 F-35B do hangárů a 6 uskladněných na palubě. Měl by projít úpravy, ale nenarazil jsem na nic, co by svědčilo, že se bude jednat o nějakou rozsáhlejší přestavbu, podle původních plánů má být vše připraveno v roce 2016. Celkově jsou problémy spíše finančního rázu než technického.

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
S tímto tvrzením bych byl velice opatrný.Dzin píše: Jen upozorňuji na to, že když se někdo rozhodně nepoužívat F-35B neznamená to, že ji používat nemůže. Protože úplně stejně se rozhodl nepoužívat Harrier.
Již delší dobu se řeší problém s ohřevem přistávací plochy, viz. třeba zde. AV-8B na témže místě přistál zcela bez problémů aniž by poškodil přistávací plochu.
Např. u LHA-6 (USS America) koncipované od začátku pro provoz F-35B bylo po jejím samotném zavedení do služby potřeba "jisté" věci upravit.
Jak to bude v rámci své činnosti řešit USMC netuším.
Dodatek: LHA-6 dle všeho zatím generálkou pro provoz F-35B pro kterou byla navržena zatím neprošla. Nicméně to vypadá, že i po generálce LHA-6 bude s ohledem na životnost paluby počet povolených vzletů a přistání omezen.
If you're going through hell, keep going. -- Winston Churchill
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Ona hlavně F-35 je ve srovnání s X-32 aerodynamický zmetek.
Lockheed totiž již od 80. let dělal s DARPA na projektu nazdzvukového STOVL pro mariňáky a dospěl k názoru, že jediné řešení je vertical lift fan, tzn. onen druhý motor. Proto měl také náskok před Boeingem, když byl potom vypsán JSF. Jenže aby byl koncept vertical lift fan smíchaný se stealth, potřebuje vnitřní pumovnici, díky které u X-35 ohromně naboptnal trup, který tak porušuje Whitcombovo pravidlo ploch -- a jelikož stejný trup sdílí všechny varianty F-35, právě proto je celé Lockheedí JSF příliš pomalé, příliš špatně akceleruje a má nejhorší manévrovatelnost ze všech bojových letounů zkonstruovaných po roce 1990.
Plus má díky Vertical Lift Fanu, resp. místu pro něj pilot dozadu takový výhled, jako na MiG-21.
F-35 je prostě konstrukcí, aerodynamikou i výkony návrat do roku 1950 (dobře, 54), což se snaží kompenzovat hypermoderní elektronikou a silným motorem a tváří se, že hrubá síla a CPU řeší vše.
Viz https://medium.com/war-is-boring/fd-how ... 95d45f86a5
Oproti tomu X-32 od Boeingu bylo sice zasaženo měnícími se požadavky, takže museli na poslední chvíli předělávat křídlo, a potřebovalo čas k doladění přehřívání ve visu (šlo o stejný problém, jako u AV-8, kdy trysky ohřívaly vzduch čerpaný do motorů a tím docházelo k poklesu výkonu), ale obešlo se bez Vertical lift fanu a tudíž mělo podstatně lepší aerodynamiku, která navíc zahrnovala vztlak generovaný trupem. A jakkoli byl projekt X-32 aerodynamicky stabilní, zatímco X-35 mírně nestabilní, X-32 měl ve všech verzích podobnou hlavní trysku s 2D vektorováním tahu, jako F-22, která pomáhá manévrovatelnosti -- narozdíl od F-35, které pouze ve verzi B má trysku naklápěcí o 90° pro přístání, ale k manévrům v dogfightu se použít nedá.
Viz http://www.dept.aoe.vt.edu/~mason/Mason ... .pdf?q=jsf
Lockheed to kvůli USMC prostě domrvil a výsledek je ten, že USA mohou dost dobře přijít o vzdušnou nadvládu, což by znamenal jejich konec. A radikální proměnu ve světové rovnováze i ekonomice nejspíše ve prosěpch Číny, protože právě Č9na poslední dobou ohromně "žere" americkou geostrategii založenou na Mahanovi, tzn. kašlat na Heartland theory, nejdůležitější ze všeho je námořní obchod a zajištění obchodních "sea lanes".
Hlavně že Lockheed lobboval, lobboval, lobboval a manipuloval, aby mu F-35 vydržel vzdor všem naprosto fatálním chybám:
http://www.offiziere.ch/?p=11420
Což je mimochodem standard, protože i kvůli nákupu F-104 Lockheed uplácel jak se dalo, a prodej Tristaru do Japonska též uplatil.
Ne, podle mně mělo vyhrát X-32 od Boeingu, pokud vůbec něco, a když už se to nestalo, měli Lockheed nejpozději v roce 2009 kopnout do zadku a raději koupit více F-22, uvolnit Raptora pro export a co do letounu 5. generace pro spojence se vrátit k rýsovacám prknům a postavit něco, co nemá aerodynamiku létající cihly s motorem F135. Jenže to by fanatičtí Mariňáci nepřenesli přes srdce, takže raději stáhnou celou brannou moc USA ke dnu s sebou. Duh.
Lockheed totiž již od 80. let dělal s DARPA na projektu nazdzvukového STOVL pro mariňáky a dospěl k názoru, že jediné řešení je vertical lift fan, tzn. onen druhý motor. Proto měl také náskok před Boeingem, když byl potom vypsán JSF. Jenže aby byl koncept vertical lift fan smíchaný se stealth, potřebuje vnitřní pumovnici, díky které u X-35 ohromně naboptnal trup, který tak porušuje Whitcombovo pravidlo ploch -- a jelikož stejný trup sdílí všechny varianty F-35, právě proto je celé Lockheedí JSF příliš pomalé, příliš špatně akceleruje a má nejhorší manévrovatelnost ze všech bojových letounů zkonstruovaných po roce 1990.
Plus má díky Vertical Lift Fanu, resp. místu pro něj pilot dozadu takový výhled, jako na MiG-21.
F-35 je prostě konstrukcí, aerodynamikou i výkony návrat do roku 1950 (dobře, 54), což se snaží kompenzovat hypermoderní elektronikou a silným motorem a tváří se, že hrubá síla a CPU řeší vše.
Viz https://medium.com/war-is-boring/fd-how ... 95d45f86a5
Oproti tomu X-32 od Boeingu bylo sice zasaženo měnícími se požadavky, takže museli na poslední chvíli předělávat křídlo, a potřebovalo čas k doladění přehřívání ve visu (šlo o stejný problém, jako u AV-8, kdy trysky ohřívaly vzduch čerpaný do motorů a tím docházelo k poklesu výkonu), ale obešlo se bez Vertical lift fanu a tudíž mělo podstatně lepší aerodynamiku, která navíc zahrnovala vztlak generovaný trupem. A jakkoli byl projekt X-32 aerodynamicky stabilní, zatímco X-35 mírně nestabilní, X-32 měl ve všech verzích podobnou hlavní trysku s 2D vektorováním tahu, jako F-22, která pomáhá manévrovatelnosti -- narozdíl od F-35, které pouze ve verzi B má trysku naklápěcí o 90° pro přístání, ale k manévrům v dogfightu se použít nedá.
Viz http://www.dept.aoe.vt.edu/~mason/Mason ... .pdf?q=jsf
Lockheed to kvůli USMC prostě domrvil a výsledek je ten, že USA mohou dost dobře přijít o vzdušnou nadvládu, což by znamenal jejich konec. A radikální proměnu ve světové rovnováze i ekonomice nejspíše ve prosěpch Číny, protože právě Č9na poslední dobou ohromně "žere" americkou geostrategii založenou na Mahanovi, tzn. kašlat na Heartland theory, nejdůležitější ze všeho je námořní obchod a zajištění obchodních "sea lanes".
Hlavně že Lockheed lobboval, lobboval, lobboval a manipuloval, aby mu F-35 vydržel vzdor všem naprosto fatálním chybám:
http://www.offiziere.ch/?p=11420
Což je mimochodem standard, protože i kvůli nákupu F-104 Lockheed uplácel jak se dalo, a prodej Tristaru do Japonska též uplatil.
Ne, podle mně mělo vyhrát X-32 od Boeingu, pokud vůbec něco, a když už se to nestalo, měli Lockheed nejpozději v roce 2009 kopnout do zadku a raději koupit více F-22, uvolnit Raptora pro export a co do letounu 5. generace pro spojence se vrátit k rýsovacám prknům a postavit něco, co nemá aerodynamiku létající cihly s motorem F135. Jenže to by fanatičtí Mariňáci nepřenesli přes srdce, takže raději stáhnou celou brannou moc USA ke dnu s sebou. Duh.
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
A nespískal to spíše Kongres? Myslím, že Mari'nákům by bylo celkem jedno jestli jedou ve spolupráci s US Navy/USAF nebo sami.. ostatně i spolupráce USAF/US Navy byla vždy více protlačená seshora a nikdy se neosvědčila (rozuměj vyhozené peníze). Jediné dvě letadla, kterým se podařil průnik byl Phantom II a Saber.



Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Spískalo to USMC (jak já je nesnáším, vždycky všechno zkazí -- i Somálsko, i Afghanistán) svým lobbingem v Kongresu: jasně čekli, že obětují všechno, ale musí mít stealth náhradu Harrierů. Plus nezapomínej, že Lockheed a DARPA na požadavku USMC dělaly již minimálně 5 let. Plus samozřejmě nepomohlo, že USn změnilo požadavky za běhu méně, než 8 měsíců od dokončení prototypů a Boeing již neměl čas postavit nové křídlo, takže vlastně soutěžil s minulou verzí.
JInak dobrý, dvouhodinový dokument o souboji X-32 a X-35 s unikátními záběry:
https://www.youtube.com/watch?v=1kNszWU7hTw
Mj. je tam zmínka, že Lockheed mále vyřadili z programu JSF ještě před postavením X-32, protože už tehdy byli neschopni zodpovědně zacházet s přidělenými prostředky... A že u F-35 visí celý předek s kokpitem nikoli na podélných nosnících, ale na příčné přepážce na úrovni vstupů vzduchu do motorů. Mazec.
Také jsem tam zjistil, že program X-32 paralyzovala na měsíc stávka inženýrů Boeingu. "Geniální" odbory se opět předvedly
K výběru F-35 nad X-32 navíc paradoxně mohlo přispět i to, že X-32 vypadala ošklivě -- jakkoli je to iracionální, piloti nechtěli létat v něčem tak ošklivém a mezi ouředníky bylo rčení "co vypadá dobře, dobře i létá"...
JInak dobrý, dvouhodinový dokument o souboji X-32 a X-35 s unikátními záběry:
https://www.youtube.com/watch?v=1kNszWU7hTw
Mj. je tam zmínka, že Lockheed mále vyřadili z programu JSF ještě před postavením X-32, protože už tehdy byli neschopni zodpovědně zacházet s přidělenými prostředky... A že u F-35 visí celý předek s kokpitem nikoli na podélných nosnících, ale na příčné přepážce na úrovni vstupů vzduchu do motorů. Mazec.
Také jsem tam zjistil, že program X-32 paralyzovala na měsíc stávka inženýrů Boeingu. "Geniální" odbory se opět předvedly

K výběru F-35 nad X-32 navíc paradoxně mohlo přispět i to, že X-32 vypadala ošklivě -- jakkoli je to iracionální, piloti nechtěli létat v něčem tak ošklivém a mezi ouředníky bylo rčení "co vypadá dobře, dobře i létá"...
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
no uvidíme jak si povedou lidové stíhače 5.generace, viz výše.. asi největší potenciál má japonský program, který je i nejdál.



- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35

Osobně se mi víc líbí právě X-32.




"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
cover72 píše:F-35 je prostě konstrukcí, aerodynamikou i výkony návrat do roku 1950 (dobře, 54), což se snaží kompenzovat hypermoderní elektronikou a silným motorem a tváří se, že hrubá síla a CPU řeší vše.
Nedramatizuje se to zase trošku? Tudíž letouny F-16, F/A-18 starých verzí, A-10 a snad i F-15C (pokud bude nahrazena F-35) samy zajišťovaly tuto nadvládu? Letouny jako F-22, F-15E a F/A-18E jsou jen přívěsek na klíče? Dále tu jsou programy perspektivních letounů šesté generace F-X (letectvo, v přípravě) a F/A-XX (námořnictvo, již běží). F-35 je samozřejmě takovým ekvivalentem pěšáka a početní náplast, ale že by to byl zase pěšák s oběma nohama kulhavýma, že by nemohl splnit svůj účel, mi fakt nepřijde. Na to aby plnil roli kanonenfutter mi přijde celkem obstojně vybavený a technologicky na výši...na high end chloubu letectva jsou tu jiné typy, ať už současné, či perspektivní. Nedělejte zase z F-35 něco, co být nemá. Nebo zase spadneme do zcela mimózního srovnávání F-35A s F-22 či F-35C s F/A-18E, přičemž asi sotvakdy hrozilo, že F-22 nahradí F-16, což? Neblbněte lidi.cover72 píše:Lockheed to kvůli USMC prostě domrvil a výsledek je ten, že USA mohou dost dobře přijít o vzdušnou nadvládu, což by znamenal jejich konec.
Čína si musí chránit své námořní trasy, protože je závislá na vnějších surovinách. To se týká i rozšiřování vlivu v lokálním měřítku, kdy si snaží zajistit sporná území/zdroje na úkor svých soupeřů. Na druhou stranu nikde není řečeno, že Čína hodlá nahradit USA a vůbec převzít nějakou globální ekonomickou a vojenskou dominanci...ano, Čína se rozlézá, ale jak už bylo uvedeno, nemůže prostě sedět na zadku a riskovat odříznutí zdrojů - což ale automaticky neznamená pokus o nastolení nového světového řádu.cover72 píše:A radikální proměnu ve světové rovnováze i ekonomice nejspíše ve prosěpch Číny, protože právě Č9na poslední dobou ohromně "žere" americkou geostrategii založenou na Mahanovi, tzn. kašlat na Heartland theory, nejdůležitější ze všeho je námořní obchod a zajištění obchodních "sea lanes".
Dále to nebude mít tak jednoduché...ekonomika neporoste věčně a přes vylepšující se situaci námořnictva je to stále především regionální velmoc s rozšiřujícími se možnostmi. Do budoucna dostatečnými na prosazování svých zájmů, ale k dominanci stále daleko. Zvláště když je obklíčena kordónem ne zrovna přátelsky a důvěřivě naladěných sousedů, kteří zbrojí ostošest, a USA stále více směřují pozornost do této oblasti a snaží se ten kordon utáhnout.



U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Polare uvědom si kolik je a hlavně bylo ve výzbroji F-16 a F-15, a kolik má být ve výzbroji F-35 a F-22. I kdyby ses rozkrájel, tak těch F-22 je "jen" 187. A i když jsou F-22 super stíhačky, tak nemůžou být všude.. stíhačky 6.generace? to máš rok 2030, spíš 2035. Do té doby to potáhne F-35 sama.. a znovu.. F-35 nebude až takový problém pro USA, protože ty mají F-22. Ale spousta států bude mít jen tu F-35.. a to je hypersuper dodávka na rozvážení mlíka



Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
F-22 je 180 kousků na celý svět, navíc primární role je ochrana kontinentálních USA, takže ty můžeš rovnou zanedbat. F-15E je čistě bombardovací se zanedbatelnou sebeobrannou schopností a nikdo jím nechtěl nahrazovat stíhače pro vybudování vzdušné nadvlády, což byly v té době F-15C s AESA; a SuperHornet je námořní platforma kombinující schopnost "missilefleet defender" s bombardérem, ale jeho schopnost vybojování vzdušné nadvlády je těžce omezena tím, že je se základními F414, nikoli EPE, podmotorovaný, má špatné křídlo a nemá CFT: relativně konkurenceschopný 4++ generaci stíhačů pro vzdušnou nadvládu by byl SuperHornet "International roadmap", jenže na ten USN nemá peníze -- i díky F-35.
Jenže všechny ty stíhače pro vybojování vzdušné nadvlády a vysoce agilní stíhače 4. generace, tzn. všechny ty F-15 a F-16, má nahradit F-35, která se aerodynamicky vrací do roku '53, když Convair s překvapením zjistil, že bez dodržení pravidla ploch to fakt stojí za pendrek.
Akorát se v rámci "bajky o kyselých hroznech" vymlouvá, že vzdušné souboje již nikdy, nikdy nebudou na vizální vzdálenost a žádná manévrovatelnost není potřeba, protože vše řeší "situational awareness", senzory a REB.
Na což pravím: ale soudruzi z Lockheedu, když není potřeba manévrovatelnost, proč ztrácet čas s F-35 namísto "náklaďáků s raketami" v podobě B-1R? Aha?
Nebo se na to podívej jinak. F-102, -106 a -100 byly nahrazeny po všech ohledech lepšími F-4: manévrovatelnějšími a s lepší elektronikou.
F-4 byly nahrazeny po všech stránkách lepšími F-15 a F-16: manévrovatelnějšími a s lepší elektronikou.
F-15 a F-16 byyly nahrazeny z malinkaté části F-22... A ze zbytku F-35: méně manévrovatelnou, toliko s lepší elektronikou!
Přičemž co přesně že se stalo s prvotním zadáním JSF, že má být výsledný stroj 3x levnější, než F-22 a jen kvůli tomu nebude potřeba tolik Raptorů? Aha.
Jenže všechny ty stíhače pro vybojování vzdušné nadvlády a vysoce agilní stíhače 4. generace, tzn. všechny ty F-15 a F-16, má nahradit F-35, která se aerodynamicky vrací do roku '53, když Convair s překvapením zjistil, že bez dodržení pravidla ploch to fakt stojí za pendrek.
Akorát se v rámci "bajky o kyselých hroznech" vymlouvá, že vzdušné souboje již nikdy, nikdy nebudou na vizální vzdálenost a žádná manévrovatelnost není potřeba, protože vše řeší "situational awareness", senzory a REB.
Na což pravím: ale soudruzi z Lockheedu, když není potřeba manévrovatelnost, proč ztrácet čas s F-35 namísto "náklaďáků s raketami" v podobě B-1R? Aha?
Nebo se na to podívej jinak. F-102, -106 a -100 byly nahrazeny po všech ohledech lepšími F-4: manévrovatelnějšími a s lepší elektronikou.
F-4 byly nahrazeny po všech stránkách lepšími F-15 a F-16: manévrovatelnějšími a s lepší elektronikou.
F-15 a F-16 byyly nahrazeny z malinkaté části F-22... A ze zbytku F-35: méně manévrovatelnou, toliko s lepší elektronikou!
Přičemž co přesně že se stalo s prvotním zadáním JSF, že má být výsledný stroj 3x levnější, než F-22 a jen kvůli tomu nebude potřeba tolik Raptorů? Aha.
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Ale samozřejmě. Na druhou stranu někdy mám dojem, že se tu nahrazuje "super F-16", což je ten nejnovější a nejperspektivnější stroj současnosti, "naprostým krámem F-35", což je ten nejblbější stroj současnosti i nejbližší budoucnosti. A že tím USA (a spol.) neuvěřitelně tratí, neboť se současnými F-16, případně trochu modernizovanými F-16, by v nejbližší budoucnosti udělaly terno a všichni by z nich padli na zadek. Přičemž F-35 si ten zadek ani neumí utřít...popravdě čekám, kdy se objeví zvěsti, že ani neumí létat a že byla pokořena MiGem-21.skelet píše:Polare uvědom si kolik je a hlavně bylo ve výzbroji F-16 a F-15, a kolik má být ve výzbroji F-35 a F-22. I kdyby ses rozkrájel, tak těch F-22 je "jen" 187. A i když jsou F-22 super stíhačky, tak nemůžou být všude..
1) F-35 to nepotáhne samaskelet píše:stíhačky 6.generace? to máš rok 2030, spíš 2035. Do té doby to potáhne F-35 sama..
2) I když řekněme dejme tomu, že by to táhla do značné míry sama, tak to je něco nové pod sluncem? Těch tranzitních typů a období bylo od té doby, co se do vzduchu vznesly první letouny, X. A co se vždy stalo? Víceméně kulový. Jenže tady to najednou bude tragédie...důvod? Protože je to F-35. Což jako důvod vždy stačí.
Co je na tom letounu zas tak blbýho a jeho vývojovém potenciálu tak malého, že nemůže plnit roli obstojného kanonenfutter a překlepat přinejmenším nejbližší budoucnost, když o ni má každý takový strach?
Nejsem si úplně jistý, jestli to bude zase takový setback, protože stejně tak spousta států F-35 jako jediný typ mít nebude. A pak bude individuální záležitostí, co to je za stát, jak je v geopolitice důležitý a jakým hrozbám vlastně čelí.skelet píše:F-35 nebude až takový problém pro USA, protože ty mají F-22. Ale spousta států bude mít jen tu F-35.. a to je hypersuper dodávka na rozvážení mlíka
Jak už jsem psal výše. Možná se potvrdí, že F-35 je tak neuvěřitelně špatný stroj, že nedokáže s alespoň znatelnou přidanou hodnotou nahradit F-16, ale uvěřím tomu, až to uvidím. Můžu mít sám k F-35 některé výhrady, ale zatím mě to spíš nutí k jeho zoufalé obraně, protože vidím letoun, který snese opravdu všechno a nekopnout si do něj alespoň jednou hrozí ztrátou prestiže. Být to dítě, tak už ho dávno vyrvali matce z břicha a obřadně snědli...je mi ho tak trošku líto.cover72 píše:Jenže všechny ty stíhače pro vybojování vzdušné nadvlády a vysoce agilní stíhače 4. generace, tzn. všechny ty F-15 a F-16, má nahradit F-35, která se aerodynamicky vrací do roku '53, když Convair s překvapením zjistil, že bez dodržení pravidla ploch to fakt stojí za pendrek.
Tak si holt USN počká na F/A-XX. Ono se toho zase tolik nestane.cover72 píše:SuperHornet je námořní platforma kombinující schopnost "missilefleet defender" s bombardérem, ale jeho schopnost vybojování vzdušné nadvlády je těžce omezena tím, že je se základními F414, nikoli EPE, podmotorovaný, má špatné křídlo a nemá CFT: relativně konkurenceschopný 4++ generaci stíhačů pro vzdušnou nadvládu by byl SuperHornet "International roadmap", jenže na ten USN nemá peníze -- i díky F-35.



U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Polare teď mluvíš ...
1) to není o tom, že F-35 nahrazuje F-16. F-16 má svoje odsloužené.. to je o tom, že F-35 je bombardér se stíhací kapacitou. Ať ti to přiblížím ještě více.. v meziválečném období byly tři stíhací větve.
První byla supermanévrovatelná, což byly pomalé dvojplošníky, respektive křehké jednoplošníky. Druhou koncepcí byly rychlé letouny s dobrou ovladatelností, no a třetí byly věžové stíhačky. U věžových stíhaček se kašlalo na obratnost, protože tu měla kompenzovat věž. Teoreticky to fungovalo, na cvičeních to fungovalo.. akorát to nefungovalo v boji, a to ani proti bombardérům.
F-35 je de facto návratem věžových stíhaček. Upozadila se obratnost, protože tu bombardér nepotřebuje a stíhací roli bude plnit díky věži, tedy díky přilbovému zaměřovači a elektronice. A hrozí to samé co těm meziválečným předchůdcům. Že mu nakope zadek kdokoliv obratnější s podobnou elektronickou výbavou jako F-35.
2) Na tom letounu je blbý drak.
3) argument s geopolitikou je jak noha. Sorry
4) Argument s F/A-XX.. je dosti chabý.
Prosím tě už tu F-35 nebraň, tak blbou obranu si ani ona nezaslouží
1) to není o tom, že F-35 nahrazuje F-16. F-16 má svoje odsloužené.. to je o tom, že F-35 je bombardér se stíhací kapacitou. Ať ti to přiblížím ještě více.. v meziválečném období byly tři stíhací větve.
První byla supermanévrovatelná, což byly pomalé dvojplošníky, respektive křehké jednoplošníky. Druhou koncepcí byly rychlé letouny s dobrou ovladatelností, no a třetí byly věžové stíhačky. U věžových stíhaček se kašlalo na obratnost, protože tu měla kompenzovat věž. Teoreticky to fungovalo, na cvičeních to fungovalo.. akorát to nefungovalo v boji, a to ani proti bombardérům.
F-35 je de facto návratem věžových stíhaček. Upozadila se obratnost, protože tu bombardér nepotřebuje a stíhací roli bude plnit díky věži, tedy díky přilbovému zaměřovači a elektronice. A hrozí to samé co těm meziválečným předchůdcům. Že mu nakope zadek kdokoliv obratnější s podobnou elektronickou výbavou jako F-35.
2) Na tom letounu je blbý drak.
3) argument s geopolitikou je jak noha. Sorry
4) Argument s F/A-XX.. je dosti chabý.
Prosím tě už tu F-35 nebraň, tak blbou obranu si ani ona nezaslouží




Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Ale chlapi, nebuďte tak přízemní:
http://foxtrotalpha.jalopnik.com/lockhe ... 1635210849
to bude drobátko jiný level
http://foxtrotalpha.jalopnik.com/lockhe ... 1635210849
to bude drobátko jiný level



"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Sic laserům moc nerozumím, ale nehodí to požadavek na obratnost zpátky na stůl?



Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
No já jim taky moc nerozumím, ale myslím si něco o opaku. Zcela laicky to chápu tak, kam oko tam automatické zarámování a tam paprsek. To vše v řádu desetin sekundy, tudíž případný obranný manévr by mohl ztratit na účinku. Naopak podstata bude v rychlém zjištění cíle či jeho identifikaci a zrovna tak v konstrukci éra schopné zástavby laseru vč. nějakého energetického zdroje. Bo schopnosti přesměrovávat energii systémů dle potřeby viz torpédoborce Zumwalt. Amíci do laserů a EMG šlapou fest, což zjednodušeně znamená že jsou mimo a mi víme něco co oni ne, nebo oni ví a zbytek světa na tyhle parády nemá technologie (love).
Ale jak jsem již uvedl jsou to jenom mé laické úvahy, kdyby mne někdo doplnil či opravil budu jen rád.
Ale jak jsem již uvedl jsou to jenom mé laické úvahy, kdyby mne někdo doplnil či opravil budu jen rád.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Jako pardon, ale někdy má dojem, že někdy tak trošku toužíte žít v ideálním světě. Dobře, dejme tomu, že by:skelet píše:Prosím tě už tu F-35 nebraň, tak blbou obranu si ani ona nezaslouží
1) Vyhrál X-32. Stejně by docházelo k prodlevám, stejně by docházelo k prodražením a stejně by se špačkovalo ostošest a kritikové by se střídali ve vlnách.
2) F-35 nebyl ovlivněn verzí F-35B. Stejně by se špačkovalo, protože "by to pořád nebylo ono". Bohatě by stačilo, že je drahý, mohl být o něco lepší atp.
3) Nebyl by žádný program JSF, sladká to Mekka řady kritiků. V tom případě by bylo třeba nahradit F-16, F-15, F/A-18, A-10 a AV-8. Běželo by větší či menší množství programů, každý se svými problémy, lobbisty, průtahy, veletoči, to by ovlivňovalo to a to zas tamto, na něco by byly prachy, na něco nebyly, to by se navyšovalo, to osekávalo, tu by se muselo ustoupit, atd. atd. Co by z toho vzniklo ví bůh...a zda-li by to finančně i užitkově vyšlo nějak výrazně lépe, to taktéž.
Nebo jestli fakt máte dojem, že kdyby F-35 nebyl, nebo "jen" tahle složka neměla svůj požadavek, kdyby "jen" tamto, tak je vše krásné, vše čisté, vše levné, na vše byly peníze, vše prošlo bez řevnivosti a průtahů, bez lobby a očesávání?
Pardon, ale z toho všeho by člověk soudil, že F-35 má manévrovatelnost cihly a opravdu ho předčí kdejaký modernizovaný MiG-21. A že veškerá tíha leteckého boje v 21. století stojí a padá pouze na manévrovém boji (kde doposud nevíme, jak se bude F-35 chovat...i když aháá, máme tu úžasnou "uniklou tajnou zprávu", která řeší absolutně vše) a F-35 nemá dostatečný průmět všech schopností, aby v moderním prostředí obstál.skelet píše:F-35 je de facto návratem věžových stíhaček. Upozadila se obratnost, protože tu bombardér nepotřebuje a stíhací roli bude plnit díky věži, tedy díky přilbovému zaměřovači a elektronice. A hrozí to samé co těm meziválečným předchůdcům. Že mu nakope zadek kdokoliv obratnější s podobnou elektronickou výbavou jako F-35.
No tak je trošku rozdíl, pokud na F-35 bude čistě záviset/nezáviset Velká Británie nebo Norsko.skelet píše:3) argument s geopolitikou je jak noha. Sorry
V čem? Nebýt F-35, tak F/A-XX nebude? A co takhle verze, kdy by F-35 byl nahrazen o něco výkonnější a špičkovější kravkou na rozvážení mlíka s nějakými těmi akrobatickými vlohami, přičemž by si lidé spravující rozpočet řekli "tak máte celkem slušný letoun, to vám bude holt muset na řadu nejbližších desetiletí stačit, nějaký letoun šesté generace teď není příštích pár let potřebný"....a bylo by dlouho kulový a ne F/A-XX...a možná by bylo kulový a ne F-X. A to už by se kritici nebáli, že se letecká moc USA zasekne a zastará, protože vlk by se nažral a koza zůstala celá (tj. byla by lepší konev na mlíko, která by trošku fušovala i do vzdušné nadvlády)? Tohle je dvousečná věc, bacha na to.skelet píše:Argument s F/A-XX.. je dosti chabý.



U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Ano, laser je skutečně argumentem pro obratnost.
Leštěný hliník má totiž odrazivost 99,97%, takže vám asi začíná docházet, že s proliferací laserových zbraní se opravdu vrátíme do 50. let: nátěry RAM jsou proti laseru takové... Dosti nevhodné.
Přitom ale zůstane jedna věc, která bude lasery zranitelná: naváděcí hlavice PLŘS.
Což znamená méně PLŘS a více čeho? Manévrových soubojů na kanony, ano.
A tam je F-35 díky své vertical-lift-fanem zmrvené aerodynamice v zatracené nevýhodě.
(Podotýkám, že dokonce ani velearogantní Lockheed nepopírá, že má F-35 velké problémy s manévrovatelností: toliko tvrdí, že to není problém, protože manévrovatelnost dnes nikdo nepotřebuje, neb vše řeší rakety a senzory. Oh, wait.)
Leštěný hliník má totiž odrazivost 99,97%, takže vám asi začíná docházet, že s proliferací laserových zbraní se opravdu vrátíme do 50. let: nátěry RAM jsou proti laseru takové... Dosti nevhodné.
Přitom ale zůstane jedna věc, která bude lasery zranitelná: naváděcí hlavice PLŘS.
Což znamená méně PLŘS a více čeho? Manévrových soubojů na kanony, ano.
A tam je F-35 díky své vertical-lift-fanem zmrvené aerodynamice v zatracené nevýhodě.
(Podotýkám, že dokonce ani velearogantní Lockheed nepopírá, že má F-35 velké problémy s manévrovatelností: toliko tvrdí, že to není problém, protože manévrovatelnost dnes nikdo nepotřebuje, neb vše řeší rakety a senzory. Oh, wait.)
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Asi jsem natvrdlej, ale stále nechápu. Jak si tedy vysvětluješ budoucí použití laseru v boji. To jest zaměření, úhly palby, reakční schopnost? Odrazy paprsku, samozřejmě to beru. Přesto, máš na letadlech prvky které tu odrazivost postrádají.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Zemakt: Záleží na tom, jak dlouho trvá, než laser začne páchat škody.Pokud to bude trvat delší čas, tak jedinou obranou bude hodně ostrý manévr.
Polarfox:
1) nekritizuju program JSF, ale letoun z něj vzešlý, tedy F-35. Tedy nikoliv systém, ale konstrukci letounu.
2) není to o jedné "tajné" zprávě, ale o dlouhodobém upozorňování na nedostatečné výkony F-35. A ty se zde objevují od roku 2006, z různých zdrojů (USA, Británie, Austrálie etc.). Za další v obhajobě F-35 proti té "tajné" zprávě se uvádí, že prototyp AF-2 není určen pro ostré manévry. Ale již v létě minulého roku tento letoun byl označen jako schopný manévrování "bez omezení". Divné ne? Chvilku omezení má, chvilku ne.. Dále oficiálně kritizuje oficiální orgán Pentagonu, DOT&E, nedostatečné řízení křídla při manévrování ve vysokých podzvukových rychlostech, které může vést až ke zborcení křídla. Přičemž nejhůř se chová křídlo varianty "C", tedy oné námořnické. Úprava křídla byla zamítnuta, jelikož snižovala STEALTH, zvyšovala hmotnost a ještě více snižovala obratnost. Stejná organizace rovněž kritizuje vibrace letounu při vysokých úhlech náběhu, které snižují životnost letounu.
3) Ano, rozdíl v pozici Norska a Británie je značný.. problém je, že do stejné pozice se minimálně po dobu dobu deseti let dostane i ta USA. proč? Protože F-22 je málo.
4) argumentovat tím, že si holt námořníci počkají na F/A-XX, který zde bude nejdříve v roce 2030, ale spíše v roce 2035 je trošku mimozní. Proč? Protože už to bude dost pozdě..
Když si vezmeš celý balík informací, který se na veřejnosti objevuje, tak je těžké nebýt vůči F-35 skeptický. Ale.. ta kritika není na systémy z F-35, ale na konstrukci letounu F-35, kapiš?
Polarfox:
1) nekritizuju program JSF, ale letoun z něj vzešlý, tedy F-35. Tedy nikoliv systém, ale konstrukci letounu.
2) není to o jedné "tajné" zprávě, ale o dlouhodobém upozorňování na nedostatečné výkony F-35. A ty se zde objevují od roku 2006, z různých zdrojů (USA, Británie, Austrálie etc.). Za další v obhajobě F-35 proti té "tajné" zprávě se uvádí, že prototyp AF-2 není určen pro ostré manévry. Ale již v létě minulého roku tento letoun byl označen jako schopný manévrování "bez omezení". Divné ne? Chvilku omezení má, chvilku ne.. Dále oficiálně kritizuje oficiální orgán Pentagonu, DOT&E, nedostatečné řízení křídla při manévrování ve vysokých podzvukových rychlostech, které může vést až ke zborcení křídla. Přičemž nejhůř se chová křídlo varianty "C", tedy oné námořnické. Úprava křídla byla zamítnuta, jelikož snižovala STEALTH, zvyšovala hmotnost a ještě více snižovala obratnost. Stejná organizace rovněž kritizuje vibrace letounu při vysokých úhlech náběhu, které snižují životnost letounu.
3) Ano, rozdíl v pozici Norska a Británie je značný.. problém je, že do stejné pozice se minimálně po dobu dobu deseti let dostane i ta USA. proč? Protože F-22 je málo.
4) argumentovat tím, že si holt námořníci počkají na F/A-XX, který zde bude nejdříve v roce 2030, ale spíše v roce 2035 je trošku mimozní. Proč? Protože už to bude dost pozdě..
Když si vezmeš celý balík informací, který se na veřejnosti objevuje, tak je těžké nebýt vůči F-35 skeptický. Ale.. ta kritika není na systémy z F-35, ale na konstrukci letounu F-35, kapiš?



Re: JSF-Joint Strike Fighter/Lockheed Martin F-35
Jo takhle. No, záleží jestli bude ten ostrý manévr dostatečně rychlý, aby na něj zaměřovací systém nebyl schopen soustavně mířit paprskem. Velmi obecně si to představuji, jako když dnes označíš cíl laserem a o víc se nestaráš. A to páchání škod? To bude záležet na výkonu respektive energetické náročnosti samotného laseru, rozuměj velikosti či vhodnosti konstrukce letounu.Zemakt: Záleží na tom, jak dlouho trvá, než laser začne páchat škody.Pokud to bude trvat delší čas, tak jedinou obranou bude hodně ostrý manévr.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"