Julesak píše:Vôbec nespochybňujem to že VMF malo problém s dostatkom základní pre operácie v zámorí
Tady ale vůbec nejde jen o základny. Ty lodě musí být samy o sobě do značné míry soběstačné (=dobře vybavené pro dlouhodobé nasazení, ekonomické a spolehlivé), v druhé vlně přichází vypracovaný systém zásobovacích a opravárenských plavidel a teprve jako třetí samotné základny. S tímhle ohledem konstruují například Američané lodě již přinejmenším od 20tých let 20. století. A to z důvodu, že neměli k dispozici síť základen jako třeba Britové a jejich lodě musely být schopny přeplout velké vzdálenosti, působit daleko od stálých základen a vrátit se z té dálky případně i s nějakým tím poškozením. Tj. zaměření na dosah a výdrž, přičemž ve WWII se na to nabaloval stále lepší logistický systém a vyvíjel se dodnes.
Kdežto sovětský systém je spíš takový "one-shot". Lodě konstruované primárně na výkon a co největší objem výzbroje, který je možno najednou vyplivnout na protivníka. Spolehlivost, výdrž a nezávislost hrají druhé housle. Když jde o obranu pobřeží, tak jde o kalkul a přijatelné riziko, ale čím dále se ocitneš od zázemí, tím horší je operativnost nasazení. Navíc v případě války by Sověti museli spoléhat prakticky pouze na vlastní základny a mobilní opravárenské/zásobovací jednotky posílané se samotnými svazy, protože NATO by velice brzy vyčistilo světové oceány od veškerého sovětského zázemí (tj. když ponorce nebo lodi kiksne pohonná soustava, tak si nezavolá jako v míru o pomoc a nepočká si na nejbližší sovětské plavidlo, ať již civilní či vojenské....neodtáhne ji nějaký najatý remorkér třetí strany...atd).
Jen zopakuji ty poznatky NATO z 80tých let:
1) na moři plavidla VMF SSSR trávila kratší dobu - nejjednodušším vysvětlením je, že delší nasazení byl problém
2) držela se blíže logistickým centrům - tj opět, dlouhodobé samostatné nasazení byl problém
3) trávila více času v údržbě a na generálkách - buď byli Sověti přehnaně úzkostliví na technický stav a nebo prostě jejich lodě potřebovaly více údržby (= nižší spolehlivost/více závad)
Julesak píše:a ani to že jednou z jeho hlavných úloh bolo (a dodnes je!!!) obrana vlastného pobrežia (len potom nechápem prečo tie obavy z jeho a ruskej agresivity

).
Jedna z hlavních úloh. Leč od 70tých let začali fušovat do vyšších ambicí...bohužel nestačilo postavit jen velké lodě, když není dodělaný systém, který je na oceánech udrží.
Julesak píše:Alebo takto - povedz mi prosím, ktorá sovietska(alebo ruská, to je jedno) konštrukcia má pri +/- rovnakom výtlaku a rozmeroch jeden a pol/dva krát viac výzbroje ako nejaká "západná".
Podívej se na kdejakou loď od malého raketového člunu až po křižník, jak se pomalu ztrácí za masivními odpalovacími zařízeními letounových střel, ježí se to kanóny, odpalovacími zařízeními protiletadlových střel, torpédomety, CIWS systémy, masivními radary atd. Myslíš, že tohle nejde na úkor něčeho?
Mauler píše:Tvé argumenty zní logicky a dá se s tím souhlasit ale zas na druhou stranu se i RF lodě zůčastnily operací proti somálským pirátům a jejich doktrína kdy pirátské lodě mizely ze střeleckých radarů byla o hodně učinější jak nemastná neslaná a zdlouhavá operace západních států které trápila mimo jiné logistika taky a díky tomu byla součinost námořních složek problematická zvlášť v delším časovém horizontu.A to se nejednalo o válečné nasazení ale mírovou misi.
A čím poměřuješ tu účinnost? Takže těch pár ruských lodí podalo větší výkon a mělo větší dopad než násobně větší množství plavidel západních států nasazených po delší dobu?