Kapitola pátá: MRTVÉ MOŘE A PEVNOST MASADA
Cesta na pevnost Masadu pro mě byla sama o sobě zážitkem, jelikož nám šéf zájezdu vykládal spoustu zajímavých věcí ohledně autenticity textů v bibli a na jednom místě nám řekl ,že právě zde probíhají vykopávky, které by mohly být archeologickým důkazem existence měst Sodoma Gomora. Zde vykopaná sídla totiž nesou stopy zániku vlivem mohutných požárů a na celém území se nachází malé kuličky síry. Hned jsem si vzpomněl na biblické: verše z Knihy Genesis kapitola 19, verše 24 až 29, cituji:
Jedno z mnoha zvěčnění zkázy obou měst
„A Hospodin dštil na Sodomu a Gomoru síru a oheň; bylo to od Hospodina z nebe. Ona města s celou okolní rovinou, se všemi obyvateli i se vším, co roste ze země, propadla zkáze. Lotova žena se však ohlédla zpět a proměnila se v solný sloup. Druhého dne časně zrána Abraham odešel k místu, kde předtím stál před Hospodinem. Když se podíval k Sodomě a Gomoře a na celou tu rovinu, viděl, jak ze země stoupá kouř jako z pece.Tenkrát, když Bůh ničil města oné roviny, pamatoval na Abrahama a propustil Lota zprostřed zkázy, jež zachvátila města, v nichž Lot bydlel“.
Sirné kuličky z míst, kde asi stála zničená města. Ty kuličky jsou ale opravdu zvláštní a přímo evokují něco, co jako by nebylo z tohoto světa.
Existuje k tomu strašně moc článků, stačí zadat do Google.cz heslo „biblická archeologie“ a nebudete se stačit divit. Mě to vše připadá až příliš konspirační, ale i tak je to bomba. No co už.
Dále jsme vlevo od silnice sledovali slavné MRTVÉ MOŘE
Mrtvé moře je bezodtoké slané jezero, které se rozkládá mezi Izraelem a Západním břehem Jordánu na západě a Jordánskem na východě. Nachází se 420 metrů pod hladinou světového oceánu a je nejníže položeným odkrytým místem na zemském povrchu, nejníže položeným slaným jezerem na světě. Dosahuje maximální hloubky 380 metrů a je tak nejhlubším hypersalinitním jezerem na světě. Jeho salinita dosahuje 33,7 %, čímž se řadí mezi nejslanější jezera na světě. Tato charakteristická vlastnost Mrtvého moře z něj činí drsné prostředí, které není vhodné pro živočichy. Má rozlohu 1050 km². Je 67 km dlouhé a maximálně 18 km široké. Tyto údaje se v průběhu času mění, neboť jezero poměrně rychle vysychá. Hlavním přítokem je řeka Jordán.
Satelitní snímek Mrtvého moře
Mrtvé moře přitahuje zájem návštěvníků z okolí Středozemí už po tisíce let. Na tomto místě se ukrýval Král David, bylo to jedno ze světově prvních léčebných míst a zdroj mnoha produktů používaných v různých oblastech od mumifikace zemřelých v Egyptě až po hnojiva.
Letecký snímek části Mrtvého moře
Zdrojem vody je převážně řeka Jordán, která do moře ústí na severu. Dalším zdrojem vody jsou četná vádí, která do moře ústí na východním i západním břehu a která mají v zimním dešťovém období občasné silné vodní průtoky.
Horké a suché klima způsobuje nízké srážky a vysoké vypařování z hladiny. V historické době značně kolísala hladina v rozmezí 12 m, avšak v poslední době dochází k trvalému poklesu hladiny jezera především v důsledku umělého zadržování vody řeky Jordán v Galilejském jezeře.

xxxxx
První snímek ukazuje na nepoužitelných molech, jak moc klesá hladina Mrtvého moře v posledních 30 letech. Druhý snímek potom ukazuje Jordánsko za Mrtvým mořem. Hranice mezi Jordánskem a Izraelem prochází středem jezera. A aby to bylo ještě složitější, část Mrtvého moře hraničně patří k Západnímu břehu.
Podle studie zveřejněné v roce 2009 za posledních 30 let ubylo v Mrtvém moři asi 14 km kubických vody a jeho hladina klesá ročně asi o 70 cm. Pokud by proces pokračoval stejným tempem mohlo by Mrtvé moře do roku 2050 zcela vyschnout, a proto byl připraven plán na vybudování 180 kilometrů dlouhého kanálu, který by z Rudého moře přes vádí al-Araba přiváděl do jezera mořskou vodu. Záměr ale kritizuje řada vědců, kteří varují před devastujícím dopadem projektu na údolí vádí Arava a na ekosystém Akabského zálivu.
Jezero se nazývá „Mrtvé moře“ kvůli své vysoké salinitě, která brání životu vodních organismů, jako jsou ryby a vodní rostliny. Žijí zde však některé druhy baktérií a archeí jako jsou Halobacteria. Tyto organismy byly poprvé nalezeny v extrémních podmínkách- například gejzírech. A žijí i zde. Jde o prastarou formu života, která se na planetě vyskytuje asi 3,5 miliardy let.
Mrtvé moře - pohled z pevnosti Masada
V období přívalu vody poklesne hladina soli v Mrtvém moři ze svých obvyklých 35 % na 30 % nebo ještě méně. Mrtvé moře se následně probudí k životu. Například v roce 1980 se po jedné mimořádně deštivé zimě proměnilo normálně tmavomodré Mrtvé moře v červené. Byl totiž plné řasy zvané Dunaliella, která se živila karotenem který je součástí halobacterií, což mělo za následek změnu barvy.

xxxxx
Hotelový dům Royal a hotelový komplex na pobřeží Mrtvého moře.
Dnes je Mrtvé moře turistickou destinací, kde se mimo velmi atraktivní koupání, kdy se prostě nelze utopit, na tomto místě soustředí lázeňství zaměřené na léčbu kožních chorob, například lupenky. Ale vysychání jezera tento druh cestovního ruchu pomalu vede k zániku.
Mám nemálo fotek z tohoto atraktivního koupání, ale jelikož nemám souhlas mých kolegů ze zájezdu k jejich zveřejnění, máte smůlu. A fotky kde jsem já s mojí paní, jsou také tabu. Tak se dále Mrtvému moři nebudeme věnovat a vzhůru na pevnost.
Jinak aby bylo jasno, hlásím, že jsem tu vodu ochutnal. Je naprosto neuvěřitelně hnusná.
A nyní: MASADA

xxxxx
Fotografie Masady a okolí pořízené v třicátých letech
Opevněná stolová hora Masada dostala svůj název z hebrejského slova „mecuda“, což značí doslova a do písmene „pevnost“. Je to tedy pevnost, která se jmenuje „Pevnost“.
Reálně je to starověká pevnost na vrcholu izolovaného skalního útesu na východním okraji Judské pouště, nedaleko Mrtvého moře. Je to fascinující záležitost i tím, že o ní existuje jen jeden jediný písemný pramen. Je to spis Josepha Flavia s názvem „O válce židovské. O osobnosti tohoto vojáka a jeho díle jsem už psal v předchozích reportážích.
O pevnosti se nezmiňuje ani mišna ani podobné prameny, dokonce ani babylonský či jeruzalémský talmud. Verze příběhu se objevuje až v knize Josipon, což je židovská historiografická kniha, jež je založena na díle Flavia Iosepha a jež poprvé vyšla v Itálii v 10. století. Jedná se v podstatě o hebrejský překlad a zkrácení Flaviovy Války židovské. Autorem je jakýsi Josipon ben Gurion, jehož identita však není blíže nijak známa. Kniha se stala velmi oblíbenou a v průběhu staletí se dočkala mnohých dalších vydání a úprav. Tedy je to jen opis a úprava původního zdroje.
Důvod mlčení v židovských pramenech není úplně jasný. Důvodů může být více, ale ty nejpravděpodobnější jsou dva.
Primo: kontroverznost příběhu, protože obsahuje upřednostnění sebevraždy před zajetím. A to je v judaismu stejně jako v jeho odnoži křesťanství považováno za porušení Božích přikázání. Jenže hříchem sebevraždy se zatížil jen jeden z obránců takže je to tak trochu záhada.
Secundo: dalším důvodem mohlo být, že zelóti nepatřili k farizejskému proudu judaismu, který se po zničení Druhého chrámu prosadil.
Zélóti byla militantní židovská skupina a protiřímské odbojové hnutí v 1. století našeho letopočtu v Judeji. V roce 66 našeho letopočtu se podíleli na protiřímském povstání a revoltě, která vešla ve známost jako první židovská válka. V té se různým židovským skupinám podařilo osvobodit Jeruzalém, který však nakonec Římané v roce 70 dobyli zpět a jako jeden z trestů za povstání zbořili Druhý Chrám.
Pevnost podle Josepha Flavia vybudoval judský král Herodes Veliký v letech 37-30 před naším letopočtem jako útočiště v případě, že se proti němu židovský národ vzbouří či že na jeho království zaútočí Egypt. Během První židovské války se Masada stala posledním místem odporu židovských povstalců proti Římanům.
Tato informace od Flavia není úplně přesná. Pevnost byla už dříve a Herodes ji použil, když v roce 40 let před naším letopočtem byl na útěku před parthským následníkem trůnu Antigonem. Tehdy zde nechal rodinu a pokračoval v útěku sám. Pevnost Parthové nedokázali dobýt, ale když hrozilo, že posádka s Herodovou rodinou zemře žízní, anebo se bude muset vzdát, začalo pršet.
Když se Herodes vrátil, nechal pevnost kompletně přestavět a hlavně zde vybudoval honosné Severní a Visutý palác. Možná i proto se mluví o tom, že ji vybudoval on. Ten Visutý palác je i dnes neuvěřitelná záležitost a podíváme se na něj níže.
Na Masadě je, ale ještě Dva paláce. Takzvaný Západní palác, ten je spíše funkční, z toho se dalo opravdu vládnout a ještě Severní palác.
Vysvětlivky k plánu Masady.
1. Vstup do pevnosti po takzvané Hadí stezce
2. Prostory obydlené povstalci rebel obydlí.
3. Byzantská klášterní jeskyně
4. Východní vodní nádrž
5. Prostory obydlené povstalci
6. Mikve - rituální židovská nádrž
7. Jižní brána.
8. Prostory obydlené povstalci
9. Jižní nádrž na vodu
10. Jižní pevnůstka - bašta tvrz.
11. Bazén.
12. Malý palác - netuším co si pod tím představit
13. Válcová věž považovaná za kolumbárium
14. Mozaiková dílna.
15. Malý palác - netuším co si pod tím představit
16. Malý palác - netuším co si pod tím představit
17. Bazének pro prosté vojáky a služebnictvo.
Západní palác:
18. Prostory provozní povahy
19. Obytné prostory
20. Sklípky.
21. Správní prostory
22. Věž pro zpracování kůží
23. Západní Byzantská brána.
24. Holubníky ale i ty jsou běžně označovány jako kolumbárium
25. Synagoga.
26. Byzantský kostel
27. Kasárna.
Severní palác:
28. Královská rezidence - Pozorovatel-signalista, můj pobočník použila termín snobárna
29. Zdroj stavebního kamene
30. Velitelství pevnostní posádky
31. Hranatá věž - použití jako součást obrany paláce, pokud by nepřítel nějakým způsobem pronikl přes kasematovou hradbu do prostoru pevnosti
32. Administrativní budova.
33. Brána.
34. Skladiště
35. Lázeňský dům.
36. Vodní brána.
Herodův palác:
37. Horní terasu.
38. Střední terasa.
39. Dolní terasa.
Vysvětlivky kót označených písmeny:
A. V této části kasematových hradeb byl nalezen depot střepů se jmény deseti obránců, dle legendy těch, co usmrtili své druhy.
B. Herodův trůnní sál.
C. Dochovaná pestrá mozaiková výzdoba
D. Na tomto místě Římané prorazili hradbu
E. Nález většího množství mincí
F. Nález střepů se jmény většiny zahynulých na Masadě.
G. Zde byly nalezeny kosterní pozůstatky tří lidí.
Útes, na kterém byla pevnost vybudována, je na východní straně vysoký 450 m, na západní straně 100 m; na vrcholu útesu se nachází plošina o rozměrech 600 × 300 metrů. Plošina je obklopena kasematovými hradbami o celkové délce 1 400 metrů a tloušťce 4 metry a je doplněna mnoha věžemi. Uvnitř hradeb se nacházely místnosti pro vojáky. Pevnost také skrývala obrovské zásoby zbraní a potravin.

xxxxx
Pozůstatek kasematové hradby a přilehlé zástavby Severního paláce nad Herodovým visutým palácem a jedna z věží vestavěných do kasematové hradby

xxxxx
První fotografie ukazuje současný vstup do pevnosti přes kasematovou hradbu a druhý obrázek ukazuje jeden z pěkně zachovaných úseků této hradby.
Celkově bylo na Masadě vybudováno 1365 metrů těchto kasematových hradeb, v nich bylo integrováno 30 věží, 4 brány a 17 dlouhých místností využitelných jako ubikace a nebo pro technické zázemí.
Geniálně bylo vyřešeno zásobování vodou. V pouštním okolí se nenachází žádný pramen, a tak byly přehrazeny dvě říčky, které tekly jen na jaře. Během každého jara pak byla veškerá voda svedena do jímek vytesaných ve skále. Tyto cisterny byly sice mimo opevnění pevnosti ale, byly pod jejím přímým dostřelem. Kapacita těchto cisteren byla cca 50 000 000 litrů. Odtud pak byla voda v příhodných dobách dopravována nosiči nebo oslíky do výše položených cisteren uvnitř opevnění.

xxxxx
Jedna z jeskyní upravených na vodu, dnes sice s probořeným stropem, ale je to velká kapacita. A všimněte si - jsou tam naši staří známí ufouni, doposud za mnou a mojí paní chodili na hrady a hradiště, a ten den jsme je poprvé potkali v Izraeli. Druhý obrázek je potom takzvaná Vodní brána, která sloužila pro přístup k podzemním cisternám.
Ale to nebylo vše. Téměř plochý skalnatý vrchol hory byl zbrázděn kanálky, které v případě vzácného deště odváděly vodu do obrovských zásobníků vytesaných pod povrchem ve formě velkých umělých jeskyní nebo povrchových bazénů. Na Masadě je krásný model tohoto sběrného systému. Vezmete si u něj umístěnou sklenici, napustíte do ní vodu a na model vylijete. A potom vidíte, jak to fungovalo a jak se co postupně plnilo. Kapacita zásobáren na vodu chráněných přímo hradbami nebo v nitru skalního masivu byla neuvěřitelná – 40 000 000 litrů vody.

xxxxx
Zde je schodiště do podzemí k další z cisteren a samotná tato cisterna.
Po mnoha marných pokusech o zteč obranných pozic se Římanům zdálo jediným možným způsobem vyhladovět obránce pevnosti. Měli výhodnější pozici než útočníci. Bohužel neměli tušení, že obránce díky tomu co jsem popsal, vlastně vyhladovět nejde.
ARCHITEKTONICKÁ PERLA - HERODŮV VISUTÝ PALÁC NA MASADĚ.
Celý komplex byl budovaný původně pro krále Heroda, vládnoucího pod protektorátem Říma, byl navržen jako zcela soběstačný, se zásobárnami trvanlivých potravin a hlavně zdrojem pitné vody.
Díky tomu se z pevnosti mohl stát skutečný palác a současně poslední útočiště pro krále i jeho početnou suitu. Obytný komplex pro krále - Západní palác, byl jinde a ještě se na něj podíváme, ale Visutý palác sloužil spíše pro rekreaci, předvádění se a jako ukázka neotřesitelnosti Herodova postavení. Byl vystavěn na třech terasách. Mnohé prostorné pokoje byly zkrášleny nástěnnými malbami a mozaikami. Obrovské množství vody, které bylo v pevnosti zadrženo, dokonce dovolovalo na Masadě zřídit lázně a bazén.

xxxxx
Dva různé přitom stejné letecké snímky Herodova paláce

xxxxx
Novodobá přístupová cesta k nejnižší části Herodova - Visutého - paláce a model tohoto paláce v jeho nejlepší kondici.
Zde je aktuální stav horní terasy byla tvořena budovou s válcovým čelem, byla částečně vestavěna do skály a byla obepnuta sloupořadím. Složila pro ubytovací účely
Aktuální stav střední terasy. Ta byla celá válcová, obklopena sloupořadím a sloužila k odpočinku a zábavě.
Dolní terasa byla čtvercová a stály na ní malé lázně. Král se tak mohl vznášet v bazénku přitom se kochat výhledem na Mrtvé moře.
Tento palác byl velmi pěkně vyzdoben freskami s květinovými a geometrickými vzory. Na některých stěnách byla malba imitující mramor. Podlahy byl mozaikové. Tento palác sloužil jen pro reprezentaci a chlubení se možnostmi, mocí a bohatstvím, k výkonu moci sloužil jiný prostor.
SEVERNÍ PALÁC
Je to druhá část pevnosti, která sloužila Králi. Jeho rozsáhlá hmota mimo jiné zajišťoval to, že v případě pádu Masady, by se na visutý palác nepřítel skutečně dostal až naposledy.

xxxxx
Zde jsou dvě fotografie pozůstatků Severního paláce.
Samotný Západní palác byl už skutečně polyfunkční záležitost.Bylo zde.
- královské apartmá
- dílny
- sklady
- prostory pro státní návštěvy a to jak pro jejich přijímání, tak pro ubytování
- velitelství vojenské posádky
Tento dvoupalácový komplex - Severního a Visutého paláce byl od dalšího prostoru pevnosti oddělen integrovanou mohutnou lomenou hradbou. Ta současně vyla stěnou paláce. V její středu byla a dodnes je dominantní velká čtyřhranná věž, na obrázku vlevo je krásně vidět.
Lázně v tomto objektu jsou impozantní. Jsou tvořeny čtyřmi místnostmi. V tomto stavu uchovalosti jsou ojedinělé. Já je neviděl, nějak jsem si to neuvědomil a tak jsem je nehledal. Hledal jsem spíše fortifikační prvky a stopy římského obléhání. Musím tam tedy ještě jednou.
Lázně měly tyto čtyři místnosti:
- apodyterium- vstupní místnost krásně zdobená
- tepidarium - zateplená místnost
- frigidarium- studená místnost se stupňovitou vanou
- kalidarium - horká místnost s dalším bazénkem. Zde se dochovalo mnoho sloupů které nesly podlahu nad hypokaustem, vyhřívací dutinou.

xxxxx
Malý koupací bazének v horké místnosti a sloupky nesoucí podlahu hypokaustu, tedy vyhřívací místnosti.
ZÁNIK MASADY
Roku 66, na počátku první židovské války proti Římanům, obsadila Masadu, kterou střežila malá římská posádka za pomoci lsti skupina židovských povstalců, kteří se nazývali zélóti. Podle Josepha Flávia posádku Římanů při tomto obsazení pobili. Roku 70 se k nim připojili další zelóti i s jejich rodinami, kteří byli vyhnáni z Jeruzaléma jinými Židy krátce před zničením Druhého chrámu. Během nadcházejících dvou let užívali zelóté Masadu jako základnu ke svým útokům.
Roku 73 přitáhl římský velitel Lucius Flavius Silva k Masadě s 10. legií. Celé povstání už bylo zničeno, Jeruzalém byl vyvrácen Chrám zničen a národ rozehnán do diaspory. Jen Masada zde stála nepokořená a vysmívající se autoritě Říma.
Pevnost nebylo možno dobýt přímým útokem a metací stroje díky její výšce nebyly dost účinné. Římané se tedy rozhodli odříznout obránce od přístupových cest a vyhladovět. A nic.
Velká plocha Masady totiž umožňovala to, co by v jiných pevnostech nešlo. Mezi sběrnými žlábky na srážkovou vodu byly zahrádky, na kterých bylo možno vypěstovat určité množství potravin k okamžité spotřebě. Důvtipnou přípravou na případnou blokádu byly také velké holubníky. Zdomácnělí holubi mají vedle vajec i křídla, a tudíž si pro potravu sami zaletěli mimo obležené město. Holub si vždy potravu najde a tím byl zajištěn pro obránce při uvážlivém postupu trvalý přísun bílkovin. Tyto holubníky dodnes dochované jsou občas naprosto nesmyslně označovány za kolumbárium, kde měly být uloženy urny s popelem obránců, aby nebyl problém s jejich mrtvými těly. Což je samo o sobě z hlediska víry obránců úplná blbost.

xxxxx
Dnešní podoba pozůstatků holubníků na Masadě. Ale aby to bylo trochu složitější, na Masadě je ještě jeden objekt, která je označován jako kolumbárium. Je to válcová věž v jižní polovině pevnosti. Zde opravdu nevím co si o tom myslet. Pokud to je kolumbárium, tak si neumím představit jak to Židé nebo křesťané dali dohromady s vírou. Možná je to po Římanech, ale u těch zase nevím, jak to měli s pohřebním rituálem.
Flavius koneckonců píše o velkém znechucení římských špehů po zjištění, že zatímco legionáři pod pevností trpí žízní, obránci se v horkých slunečných dnech koupou v umělém jezírku. Římané totiž podle tehdejší běžné obléhací strategie vypálili na začátku obléhání okolní vesnice a zničili zdroje pitné vody.
Jako druhý krok po devastaci okolí Římané udělali to co vždy. Začali budovat polní opevněné tábory. Celkově jich bylo postaveno osm. Před těmito tábory byla vybudována obléhací hradba, která byla vyztužena dvanácti věžemi. Tím pádem nikdo nemohl do pevnosti a současně byl vyloučen překvapivý výpad obránců přepadení některého z táborů.
Zde je plán rozmístění opevňovacích aktivit římských legií a pomocných sborů kolem Masady.

xxxxx
Zde je obléhací římský tábor F. Na snímku vedle je jeho zvětšenina a je dobře vidět vnitřní členění. A na obou snímcích je vidět i pozůstatek liniové obléhací fortifikace. Tento tábor s ještě jedním menším střežil stavbu útočné rampy, po které nakonec bylo k hradbě vytlačeno beranidlo.
Obléhací tábor D. Je přímo pod visutým palácem.
Srostlice obléhacích táborů A, B a C. Nachází se nedaleko dnešní spodní stanice lanovky.

xxxxx

Zde je detailnější pohled na tábor C a obléhací hradbu. Vyznačil jsem i pozůstatky věží, které ji vyztužovaly. Druhý snímek je fotka částečně rekonstruovaného tábora A.
Bylo nemožné, aby vojsko k pevnosti vystupovalo po strmém úzkém chodníčku, a tak ženisté navršili na západní straně vyvýšeniny rampu. Josephus Flavius neuvádí nějaké významné pokusy zelótů Římany napadnout v průběhu této činnosti, což prý podle některých výkladů poukazuje na podlomení jejich nadějí a vyčerpání. Myslím si, že je to blbost. V pevnosti mohlo být maximálně 350 až 400 bojeschopných mužů a nebylo tedy moudré je ztrácet v boji proti plnokrevné legii a jejím pomocným sborům. A potom, když už nakonec Římané nevěděli, jak dál, využili svou svoji osvědčenou zbraň. Přinutili k této otrocké práci zajatce. Obránci se zdráhali střílet po svých krajanech, a tak byla rampa bez odporu dokončena a posloužila pro obléhací věž.

xxxxx
Dva pohledy na pozůstatek útočné rampy. První je pohled z místa průlomu v hradbách a druhý od severu z prostoru cesty k Herodovu paláci. Je to pořád impozantní dílo, a zde je to, co z něj zbylo po 1943 letech.
Rampa byla dokončena na jaře roku 74. Podle posledních geologických výzkumů je jejím podkladem skalní ostruha o výšce přes 100 metrů, takže Římanům postačilo navršit jen asi 10 metrů kameniva. Ale i tak je to mimořádné ženijní dílo. Jakmile dosáhla rampa upatí hradby byla pod palbou obránců vytvořena malá plošina a na ni byla vytlačena obléhací věž s beranidlem. Druhý den se Římanům podařilo hradbu Masady za pomoci beranidla prolomit. Než se rozhodli zaútočit pěchotou, podařilo se obráncům vytvořit ze všeho možného, ale hlavně ze dřeva provizorní uzávěru průlomu, ale tu Římané zapálili. I když neshořela a byla stále funkční, bylo jasné, že příběh obrany se blíží ke svému konci.
V noci před předpokládaným posledním římským útokem promluvil vůdce zélótů, El'azar ben Ja'ir, ke svým stoupencům a připomněl jim společné odhodlání nikdy nebýt sluhy Římanů ani jiného Boha. Ti se nakonec všichni rozhodli pro kolektivní sebevraždu a vypálení všech staveb na Masadě. Tento akt pokládali za kiduš ha-šem, tedy posvěcení jména Hospodinova., sebevraždou ve jménu víry. Když druhý den Římané vtrhli v plné zbroji do pevnosti, objevili kolem tisíce mrtvých obránců pevnosti. Příběh o sebevraždě se Římané dozvěděli díky dvěma ženám, které se před hromadnou sebevraždou spolu s pěti dětmi ukryly v nádrži na vodu.
Podle legendy to bylo tak, že každý muž usmrtil svoji ženu a děti. Následně bylo vylosováno deset z nich a Ti zbavili života bojovníky a nakonec jeden z těch deseti usmrtil posledních devět a sám spáchal sebevraždu. Legendu archeologicky potvrzuje nález rozbité nádoby, která obsahovala 10 střepů s mužskými jmény. Na jedné ze stěn muzejního objektu přímo na Masadě je velkoplošná fotografie těchto střepů.
Ještě před osudným masakrem obránci vyryli do hliněných střepů jména všech obětí a spálili vše mimo jídla. To ponechali, aby dokázali, že neodcházejí kvůli hladu či jiným útrapám, ale pouze a jedině o vlastní vůli jako svobodní lidé. Archeologové nicméně nenašli, mimo osmi těl, žádné masové hroby, a proto zůstává někdejší tragédie dodnes záhadou.
Když vtrhli Římané bez jakéhokoliv odporu na nádvoří, zjistili, že asi tisíc obránců vypálilo všechny stavby a upřednostnili masovou sebevraždu, než aby padli do zajetí nebo aby byli poraženi. Tím obránci Římanům nedopřáli vítězství. Následujících 40 let sídlila na Masadě římská posádka, poté byla opuštěna. V byzantském období na vrcholku sídlili křesťanští mniši, kteří však byli během arabské expanze vyhnáni a Masada byla na dlouhá staletí pro dějiny zapomenuta. Po křesťanech zde zůstaly trosky byzantského kostela.

xxxxx
Trosky byzantského kostela a místo kde v něm stával oltář.
Stále krásná mozaiková výzdoba na podlaze byzantského kostela.
Doba, po kterou zelóti Masadu obývali, byla sice poměrně krátká, přesto za sebou tato radikální náboženská skupina zanechala významné stopy – zřídili v pevnosti synagogu, která je dnes nejstarší dochovanou synagogou v Izraeli. Když začínalo být jasné, že se blíží den, kdy Římané pevnost dobudou, ukryli Židé pod podlahu synagogy svitky v jazycích hebrejském, aramejském a řeckém, které patří do nedocenitelného souboru svitků od Mrtvého moře.

xxxxx
Takto vypadají dochované pozůstatky synagogy na Masadě a druhý obrázek ukazuje motlitbu na tomto místě, ku větší slávě Boží.

xxxxx
Dvě rituální lázně mikve na Masadě, další pozůstatek působení povstalců na Masadě.
Po dlouhé době zapomenutí byla Masada objevena roku 1838, avšak rozsáhlé vykopávky byly prováděny až v letech 1963-1965 – vedl je přední izraelský archeolog Jigael Jadin s pomocí mnoha dobrovolníků z celého světa. V březnu 1949 území Masady dobyla v rámci Operace Jicuv izraelská armáda.

xxxxx
Jigael Jadin s pomocníkem při výzkumech na Masadě a exkurze bojovníků Palmachu na tomto dnes pro IDF posvátném místě.
V literatuře se znovu Masada začala objevovat až se vznikem sionistického hnutí. Interpretace jejího příběhu však nebyla ani tak vědecká, jako spíše mýtická a obrodná. Ale takové účelové využívání historie známe i z našeho národního obrození.
Po povstalcích zde bylo nalezeno.
- zbytky oděvů a modlitebních šálů
- asi sedm set střepů se jmény povstalců a jejich rodinných příslušníků
- vlastní rebelské ražené mince - bylo jich nalezeno několik set
Tento obrázek je to, co je označováno jako TOP. Samostatně významný je nález 11 střepů se jmény pouze mužů. Jedno jméno je všeobecně známé BEN-JAˇIR , což je jméno vůdce povstání. Jde skutečně asi o jména těch, co usmrtili své spolubojovníky poté, co tito usmrtili své rodiny a ten poslední potom spáchal sebevraždu. Je to neskutečný příběh.

xxxxx
Obě tyto cesty nahoru ukazují letecké fotografie. První fotka ukazuje Masadu a klikatinu Hadí stezky. A druhý letecký snímek ukazuje pozůstatek římské útočné lampy, druhou cestu na Masadu, pokud pohrdnete lanovkou. Z toho plyne, že dnes je možné se na vrchol nechat vyvézt lanovkou, nebo k pevnosti vystoupat pěšky po „Hadí stezce“ či po římském náspu. Obojí způsob považuji za hodný minimálně šílence do extrémní turistky.

xxxxx
No zde je ten přístup do Masady pro paďoury. Horní stanice lanovky a visutá lávka která je ukotvena do skalního masivu Masady a je vidět její konec se vstupem do samotné pevnosti.

xxxxx
Každoročně se na Masadě také koná přísaha vojáků a vojenská přísaha IDF. První obrázek ukazuje jak vojáci pěkně po svých po Hadí stezce šlapou nahoru. Druhý potom ukazuje samotnou přísahu, rituál slibu vlasti, že ji nikdy nezradí. Vojenská přísaha IDF totiž mimo jiné obsahuje větu:
“ Masada už nesmí nikdy padnout“.
Návštěva této pevnosti stojí za to. Nejde jen o úžasný příběh jejího obléhaní a konce obránců. Je to místo kde i pohled do okolí je nezapomenutelný a hlavně, kdo má rád pevnosti, toto je opravdu něco, co lze označit jako TOP kousek fortifikace.
V této reportáži jsem přehodil časový sled návštěvy Masady a koupání se v Mrtvém moři.
Už zapadalo Slunce, když jsme nasedli do autobusu a náš usměvavý řidič nás odvezl zpátky do Betléma na hotel, večeři a spánek. Čekal nás už jen jeden událostmi nabitý den a mělo se letět domů. Vňuk!!!
Doufám, že poslední kapitola této předposlední reportáže udělá alespoň trochu radost panu Hájkovi.
Všem přeji hezký den. Pátrač