
Tanková věž T21
Věž T21 byl společným projektem společností DMD Holding a.s. (Slovensko) a GIAT Industries (Francie), nyní Nexter, která měla dodat až 80% dílů. Vývojové práce byly patrně zahájeny krátce před rokem 2000. Veřejnosti byl projekt představen na Eurostatory 2000 a IDETu 2001 (model). Nová věž byla plánována jako ekonomicky výhodná varianta pro podvozky starších typů tanků, konkrétně T-72, T-80, Leopard 1 a M60. Cenu jsem našel zhruba 2,8 – 3,5 mil dolarů. Dodám jen, že modernizace T-72M4CZ vyšla zhruba na 5,5 mil dolarů za kus, tedy 150 mil Kč, původně ale měla být mnohem nižší. Následující nabídku vybavení a detaily konstrukce chápejte, že jsou poplatné době svého vývoje. V současné době by byla mnohá elektronika a technologie upraveny, dle zadání zákazníka. Celý koncept byl plánován jako modulární. V níže uvedeném popisu jsou technologie, které byly tehdy dostupné GIATu nebo DMD. Velitel má stanoviště vlevo věže a střelec vpravo. Mezi nimi se nachází kanón. V samotné korbě vozidla by byl usazen pouze řidič. Kvůli váhovým limitům (15 t), není možné, aby byla zachována stejná balistická ochrana, jako u tanku Leclerc, která váží zhruba 18 tun. Věž T21 je chráněna vrstveným kompozitním pancéřováním odvozeným z tanku AMX Leclerc. Stejně jako u tanku Leclerc je pancéřování navrženo jako modulární, takže je možné je snadno při poškození vyměnit nebo vylepšit bez podstatných zásahů do konstrukce věže. Toto pancéřování kryje předek a část boků věže. Zbytek věže je vybaven pravděpodobně homogenním svařovaným ocelovým pancířem. Oproti tanku Leclerc se zdá, že T21 má tenčí horní pancíř. U věže T21 se počítá s možností vybavení přídavným dynamickým pancéřováním (pravděpodobně Brenus i Dynas). Ochrana proti výbuchu munice je řešena tzv. odfukovacími panely. Věž je vybavena protistřepinovou vrstvou. Pohon v náměru a odměru zařizují elektromotory, což snižuje riziko požáru kvůli vyloučení hydraulických kapalin. Věž je pravděpodobně vybavená automatickým hasícím zařízením a ochranou proti NBC. Dále je pro svou ochranu vybavena vrhači dýmových granátů (většinou 7 ks na každé straně). Zbraňový systém věže T 21 je modifikovaný z tanků Leclerc a T-72M2. Věž je vybavena francouzským kanónem Model F1 (CN-120-24 Lisse) s hladkým vývrtem hlavně a ráží 120 mm. Kanón je vybaven tepelnou ochranou hlavně a je plně stabilizován. Je nabíjen automatickým nabíjecím zařízením převzatým z tanku Leclerc (byť pojme méně granátů). V nabíjecím automatu je uloženo 18 nábojů ráže 120 mm, dalších 22 je uloženo ve věži (celkem tedy 40ks). Rychlost střelby 12 výstřelů za minutu. Doplňkovou výzbroj může tvořit spřažený kulomet ráže 7,62 mm nebo 12,7 mm. Protiletadlovou výzbroj pak může představovat stejná kombinace. Jedna z variant počítá s použitím automatického protiletadlového kanónu ráže 30 mm (pravděpodobně ruský typ 2A42). V této variantě je potom zásoba munice 2000 kusů nábojů pro spřažený kulomet (ráže 7,62 mm) a 250 kusů nábojů pro protiletadlový kanón. Tank může být vybaven různými granátomety ráže 80 mm. Počítá se z možností vybavit tank francouzským systémem blízké obrany tanku GALIX. Věž měla být vybavena upraveným systémem řízení palby a systémem řízení věže TMS z tanku T-72M2. Střelec a velitel je vybaven plně stabilizovaným zaměřovačem s denním a nočním kanálem. Noční kanál je termovizní. Zaměřovač je vybaven laserovým dálkoměrem. Jedná se pravděpodobně o nějakou variantu zaměřovače VS 580 (MVS 580). SŘP dále obsahuje digitální balistický počítač a senzory pro měření různých veličin. Možnost střílet má jak střelec, tak i velitel a SŘP plně podporuje použití taktiky "hunter-killer". Střelba je také možná za pohybu. Počítá se s možností vybavit věž systémem řízení bojové činnosti FINDERS. Velká část elektroniky a přístrojů, by byla dodána dle přání zákazníka.
Tento projekt je starý zhruba 16 let (!), ale dle mého názoru má stále co nabídnout a jedná se o poměrně zajímavou koncepci. Základem článku je text z mainbattletank, nic lepšího sehnat nejde, ale překvapil mě i text na winstonmbt, kde byly i některé neznámé informace. Obrázky jsem použil různé, většinou od fanoušků, nebo fotografie modelu z IDETu. Obecně vzato, pokud by byla politická vůle projekt oprášit a ve společné režii CSG (Czechoslovak Group – Excalibur), DMD a samozřejmě Nexteru (dříve GIAT). Oproti dřívějšku by mohl být podíl místních firem výrazně vyšší (technologický posun je nemalý). Otázkou je ale cenová výhodnost. Přeci jen se cena vyšplhá zhruba na 4 mil.$ (hrubý odhad, něco je levnější, něco dražší) i s úpravou podvozku. Tohle je zhruba cena jednoho dělostřeleckého modulu AGM, jednoho Panduru II nebo čtyř BVP Šakal (reklamní tvrzení). Právě věk podvozku by mohl být problém. Přeci jen materiál stárne a mohly by zde nastat problém s únavou materiálu (byť reálně asi nehrozí). Článek vznikl z důvodu nakousnutí možnosti modernizace tanků pro budoucí potřeby AČR.
Zdroj:
http://mainbattletanks.czweb.org/Tanky/t21.htm
http://www.tanksim.com/topic9.htm
http://www.winstonmbt.euroau.com/




počítačový model kolem roku 2000 (z výstavy)

fanouškovský model z doby nedávné

hrubá konstrukce věže (patrně něco od GIATu, snad i Leclerc)

potencionální vzhled interieru