Kdy a jaké dělo za Škodových závodů bylo první, to jsou 2 verze.
Známější je: Prvním lodním dělem se stal 37mm, nebo 47mm lodní dělo soustavy Hotchkiss, jenž je na výkresech datované rokem 1887.
Jiné prameny uvádí: 66mm rychlopalný kanon pro torpédovky z roku 1888.
Konstrukce a výroba probíhala velmi rychle. Roku 1897 první 150mm dělo d/40, roku1901 první dělo 240mm, roku 1908 305 lodní dělo. Za války bylo v Bolevci zastříleno dělo 350 mm, ale to na moři už nebylo použito. Pro poválečnou dobu se dokonce vyvíjelo lodní dělo 500 mm.
Bitevní lodě třídy Viribus Unitis byly vybaveny děly 305 d/45 s klínovým závěrem, které vycházely z Kruppovy konstrukce, byly lepší než Britské. Při skoro stejném dostřelu vypalovaly o 65 kg těžší granáty a přitom jejich hlaveň byla o 14 tun lehčí. Váha hlavně 54,3 t. Mosazná nábojka obsahovala 170 kg střelného prachu s trubicovým zrnem.
Tento granát byl schopen probít při nulové vzdálenosti pancíř o síle 1 065 (výpočtově) a na vzdálenost 6,3 km pancíř o síle 470 mm.
Dále Škodovy závody vyvinuly trojčitou (třídělovou) věž pro bitevní lodě třídy Viribus Unitis.

Přehled a výkony lodních děl ze Škodových závodů[/align]