Ukrajinský tank T-64 Tirex
Vzhledem k situaci na Východě Ukrajiny, je nutné řešit modernizaci nebo náhradu hlavního ukrajinského bojového tanku, kterým je T-64. Ukrajinské ministerstvo obrany vyhlásilo, v roce 2016, aby se obnovily práce na modernizaci tanků T-64 a do celé záležitosti se zapojily soukromé i státní podniky. Výsledky by se pak oficiálně rozpracovaly a rozhodlo by se o jejich schválení, případně zavedení do výzbroje. Z tanku T-64 sice vznikly i jiné propracované moderní konstrukce, jako třeba T-64BM Bulat, nebo T-84 Oplot-M, tyto konstrukce jsou poměrně drahé a nenabízejí zásadní změnu v samotné koncepci původního tanku. Cílem tedy je vycházet z těchto modernizací, případně je i překonat a nabídnout primárně levné, moderní řešení modernizace již používaných tanků. Konstruktéři batalionu Azov, tedy přišli s hloubkovou modernizací tanků T-64 pod názvem "Tirex". Zde trochu zmíní, kdo nebo co tento batalion Azov je:
Jedná se o samostatné oddělení Ukrajinské národní gardy, dříve policejní pluk Ministerstva vnitra Ukrajiny, který vznikl 13. dubna 2014, poté co nový ukrajinský ministr vnitra Arsenij Avakov povolil vznik polovojenských dobrovolných jednotek. Batalion se skládá z příznivců krajní pravice, nacionalistů, veteránů ukrajinské armády i zahraničních nadšenců. Mnoho členů praporu Azov jsou členové hnutí Pravý sektor. Kromě Chorvatů, Slováků a dalších Slovanů jsou v batalionu údajně i občané Itálie, Řecka, Irska a skandinávských zemí. Prapor se v minulosti podílel na pokusech o dobytí Doněcku a má velké zásluhy na dobytí Mariupolu, který jeho příslušníci od konce března 2015 opevňují v očekávání obnovení ofenzívy proruských povstalců. Nyní je v oblasti relativní klid a je tedy čas na reorganizaci jednotek a zužitkování zkušeností z bojů. Ještě připomenu, že ve stejné konstruktérské dílně, batalionu Azov, vznikl i návrh na bojové vozidlo pěchoty, na podvozku tanku T-64, pod názvem "Azovochka" (Azovečka). Tank T-64 je a s největší pravděpodobností i bude páteřním strojem ukrajinských pozemních sil. Jelikož se obrněná vozidla BMP-1/2 ukázala být neperspektivní a neposkytují patřičnou ochranu výsadku, došlo k této úpravě na těžší vozidlo s lepším potenciálem. Podvozková platforma T-64 se tedy možná stane novou základnou většího množství vozidel (tak jako Armata).
Podle novinářů z Оружие Украины (Zbraně Ukrajiny), má Tirex poskytnout, oproti modernizaci T-64BM Bulat, lepší mobilitu, lepší systém řízení palby a lepší schopnosti boje v noci. Přičemž cena má být stejná, nebo srovnatelná. Efektivita nákladů je tedy nepopiratelná. Podle konstruktérů má i překročit bojové schopnosti nově vyráběných T-84 Oplot-M. Konstruktéři vycházeli z přímých zkušeností nasazení tanků na moderním bojišti a snažili se zapracovat i poznatky z vývoje tanků ve světě. Čímž se mají omezit nedostatky původní konstrukce, které se projevily v jejich bojovém nasazení. Prioritou je ochrana tříčlenné osádky. Ta byla přesunuta do korby, patrně do odděleného prostoru. Možné ale je, že osádka není zcela oddělena do kapsle. Věž tanku bude dálkově ovládaná a využije se jak stávající nabíjecí automat, tak i hlavní výzbroj, v podobě původního kanónu D-81T (2A46) ráže 125mm. Zdá se, že i věž samotná je původní a krom nových elektronických systémů, bude osazena novým pancéřováním a dálkově ovládanou, vyvýšenou, věžičkou s protiletadlovým kulometem NSVT ráže 12.7 mm. Systémy také mají být zabezpečené před elektronickým útokem nepřítele, na což kladou konstruktéři velký důraz. Přídavné pancéřování je tvořeno segmenty a je klidně možné, že byla zvolena varianta přídavného pancéřování z Izraele, nebo z něj vycházející (jako je případ vozidel na platformě Armata).
Na závěr, musím říct, že konstruktéři odhadují, že batalion Azov má kapacity, v případě zájmu ze strany vlády, modernizovat tanky T-64, tempem 10 ks měsíčně. Není to vysoké číslo, ale přijde mi adekvátní ekonomickým možnostem Ukrajiny. Modernizace samotná mi přijde ekonomicky výhodnou a zužitkují se tak zkušenosti z bojů, proti různým povstaleckým tankům – modernizovaným tankům T-64 a T-72. Tirex je rozhodně promyšlenější řešení než postarší, byť účinná, modernizace T-64BM Bulat nebo T-64BV. Navíc by tak armáda získala tank generace 4 nebo 4+, což bude dřív nebo později nutností. V kombinaci s BVP Azovečka, se kterou má tank sdílet mnohé součástky, by se jednalo o velmi funkční platformu a důstojného nástupce tanků T-64, které by tak mohly, sebevědomě, sloužit další roky.
Technické parametry:
Posádka: 3 (velitel, střelec, řidič)
Délka: 9.225 m
Korba: 6.570 m
Šířka: 3.560 m
Výška: 2.500 m
Hmotnost: 39 t
Pancéřování: skleněné kuličky v plastu, mezi vrstvami oceli
Přídavné pancéřování moderní konstrukce (Izrael?)
Termovizní zaměřovač: dosah 8 km
Systém řízení palby
Hlavní výzbroj: původní kanón D-81T (2A46) ráže 125 mm
Alternativně: nový kanón KBA-3 (46 nábojů) ráže 125 mm
Spřažený kulomet: KT-7.62 (1250 nábojů)
Protiletecký kulomet: KT-12.7 (450 nábojů)
Pohon: původní 5DTF (522 kW)
Alternativně: nový 6TD-2E (850 kW)
Odpružení: torzní tyče
Max. rychlost: 60 km/h
Dojezd: 500 km, 700 km s přídavnými nádržemi
Zdroj:
http://twower.livejournal.com/1947915.html
https://cs.wikipedia.org/wiki/T-64
http://postimg.org/image/wxojwmm7f/



