
Minule jsem psal o systému S-300P a pokusil se popsat vývoj jeho vzniku, důvody a závěry které k jeho vzniku vedly. Ovšem pokud jste si ten článek přečetli (a i když ne), tak víte, že systém S-300 vznikl jako koncepce univerzálního systému PVO Sovětského svazu. Právě od mého článku o S-300P dnes odbočím a budu se věnovat jeho vojskové variantě.
Minule jsme si řekli, že v prosinci 1966 bylo vojensko průmyslovou komisí schváleno zahájení vývoje jednotného systému PVO. Řekli jsme si také, že byl uvažován systém S-500U, který měl sloužit všem složkám ozbrojených sil. V té samé době ale probíhal vývoj i jinde než v MKB. Základním prvkem PVO PV byl systém 2K11 Krug, který byl přijat do výzbroje v roce 1964 a v době o které hovoříme vrcholil vývoj modernizované verze 2K11 Krug-A s raketou 3M8M s poloaktivní naváděcí soustavou a s schopností postřelovat taktické balistické ŘS. Právě protiraketové schopnosti byly u systému PVO PV požadovány a hlavní konstruktér systému 2K11 Krug Venjamin Pavlovič Efremov byl velkým propagátorem protiraketových systémů. Právě on prosazoval speciální systém PVO PV, s velkou průchodivostí a protiraketovou kapacitou. Jak víme raketu 3M8 vyvíjelo OKB-8 vedené Lvem Veniaminovičem Ljulevem. Jestliže jsem v minulém díle popisoval důvody vzniku požadavku na nový systém a popisoval požadované změny proti systému S-75, tak přesně totéž bych mohl napsat vzhledem k systému 2K11 Krug. Pokud ale chceme vývoj systémů PVO PV, které vedly k závěru v podobě S-300V pochopit, musíme podstatně hlouběji, ještě před ukončení vývoje 2K11 Krug.
Začátkem 60tých let proběhl vědeckovýzkumný program Zaščita. Z jeho výsledku vyšel požadavek vytvořit tři systémy PVO PV. A, B a V. Systém V měl být protiletadlový komplex B kombinovaný protiletadlový a protiraketový na cíle třídy taktických ŘS a A pak systém protiraketový s dosahem na operačně taktické ŘS a ŘS krátkého doletu. Jejich protivníci měly být ŘS MGM-52 Lance o doletu 120km, MGM-29 Sergeant o doletu do 140km, což měly být cíle pro „béčko“ a ŘS MGM-31A Pershing o doletu 740km proti kterým měl tvořit ochranu systém A.
V letech 1963-64 proběhl program Binom bylo usouzeno, že systémy A a B je vhodné spojit do jednoho systému se dvěma typy ŘS. Bylo to nové a celkem odvážné. Požadavek na protiraketové schopnosti, především ochrany proti ŘS Pershing, nutil konstruktéry k obrovskému navýšení schopností RL systémů, především s ohledem na zjišťování cílů o velmi malé odrazné ploše na velké vzdálenosti k zajištění včasné detekce letící hlavice. Zároveň s tím byla spojena ochrana proti účinkům jaderné exploze, především EMI. Předpokládaný úder protivníka také vyžadoval, aby byl systém vícekanálový a byl schopen zasáhnout salvu ŘS, vedenou proti velitelským stanovištím a oblastem soustředění vojsk. Na závěr programu Binom v roce 1965 bylo rozhodnuto o projektu takového univerzálního systému pod označení Prizma. Na projektu pracoval NNI-20 a hlavním konstruktérem projektu byl V.M.Svistov. Uvažovány byly dvě varianty komplexu, jeden předpokládal poloaktivní samonavedení ŘS prvního typu (té protiraketové) a povelové u druhé (té kombinované PRO a protiletadlové). Prostředek byl obrovsky složitý a obsahoval až neuvěřitelné množství vozidel. Pro představu, jen velitelské stanoviště pluku bylo na 3-4 vozidlech, radar vyhledávání cílů na 2-3…… celkem bylo uvažováno 25-27 vozidel při třech kanálech. To bylo nejen nepraktické, ale také přiměřeně drahé. V roce 1968 dokončil 3.NNI ministerstva obrany program Romb a ten ve výsledku hovořil o možnosti vyvinout komplex Prizma, ale je nutno ho jednak zjednodušit a jednak zlevnit.
Tak a teď se teprve dostáváme tam kam je třeba. Jak víme v prosinci 1966 bylo vojensko průmyslovou komisí schváleno zahájení vývoje jednotného systému PVO. Výsledkem měl být systém, který by byl ve výzbroji jak pozemního vojska, tak námořnictva, tak PVOS. Na jedné straně tu byl systém S-500U, pocházející z Raspletinova KB-1 a na straně druhé projekt Prizma z NII-20, které vedl v té době ještě P.M. Čudakov. Pravdou je, že raketa systému S-500U splňovala požadavky na raketu druhého typu pro projekt Prizma, ale rozhodně ne pro raketu prvního typu a protiraketová schopnost systému byla požadavkem. Protiraketové požadavky ale de facto vylučovaly vytvoření jednotného systému. Nejdříve bylo nutno přesvědčit vedení vojensko průmyslového komplexu. Mezi nimi byl Grigorij Vasilevič Kozenko, generální konstruktér protiraketových systémů a další. Za projekt se ovšem postavili jak Čudakov, tak Raspletin tak ministr radioelektronického průmyslu (MRP) kam jak NNI-20, ale i KB-1, vlastně už MKB Strela patřily. Po smrti A.A.Raspletina v roce 1967 jeho místo CKB Strela jak víme zaujal Boris Vasiljevič Bublin a ke změně jak víme z článku o 9K33 Osa došlo i v NNI-20. Ta změna byla právě v souvislosti s Osou a byl odvolán P.M. Čudakov a na jeho místo nastoupil Venjamin Pavlovič Efremov a právě on je otcem pozdější S-300V.
Venjamin Pavloviš Efremov
Ефремов Вениамин Павлович

My se ale u Venjamina Pavloviče zastavíme. Už jsme si o něm psali, v souvislosti se systémem 2K11 Krug, kde byl hlavním konstruktérem (bylo mu tehdy 32 let) a také v souvislosti s 9K33 Osa, ale tady budeme trošku podrobnější. Efremov byl zastánce samostatného vývoje systémů PVO PV. Byl elektrotechnikem a právě v souvislosti s elektrotechnikou se dostal do oblasti raketových systémů PVO. Bylo to hned u toho prvního, byl totiž konstruktérem naváděcích radiolokátorů systému S-25. Právě ale v souvislosti s Krugem udělal hodně práce pro PVO PV. Tam se dostal ke komplexnímu řešení PVO PV a k problematice PRO. Chápal potřeby PVO PV a dokázal je oddělit od potřeb PVOS, kladl důraz na mobilitu systémů. Podle jeho slov když v roce 1963, představovali, tehdy nehotový systém Krug N.S.Chruščovovi a on hovořil o schopnostech systému zahájit činnost 5 minut po změně stanoviště.. namotal se do rozhovoru tehdy velitel PVOS maršál Vladimír Alexandrovič Suděc a před generálním tajemníkem řekl něco v tom smyslu, že Krug je zbytečný a že systém S-75 by splnil jeho požadavky stejně, dostala se mu následující odpověď (údajně doslova):“ Vy jste soudruhu Suděc asi ztratil perspektivu, váš systém je málo pohyblivý… strčte si ho….“. (Mimochodem, myslím si, že i obsluhy systému S-75 při jejich nasazení v Egyptě, kde sloužily zcela nepatřičně právě jako prostředky přímo na bojišti, nikoli jak byly navrženy jako systém PVOS v týlu, by asi použili podobnou formulaci). Práce na Krugu a jeho modernizacích trvaly dlouho, vlastně až do jeho jmenování ředitelem NNI-20. V tom okamžiku byl nejen ředitelem, ale i generálním konstruktérem a hlavním konstruktérem systému 9K33 Osa. Generálním konstruktérem byl až do roku 2003.
My už z článku o S-300P, víme, že oficiální datem vzniku systému S-300 je 27.květen 1967. Ten den vyšlo usnesení ÚV KSSS a SM SSSR č.394-135 o vývoji systému protivzdušné obrany S-300. Víme také, jak bylo rozhodnuto o jednotlivých konstrukčních kancelářích, tedy i to, že systém S-300V (Vojskovaja), variantu pro PVO PV měl vyvíjet NII-20. Když jsme u S-300V tak se musíme zastavit v roce 1968. Právě někdy v tomto roce došlo k značným rozporům o budoucím univerzálním systému mezi Bunkinem a Efremovem. Důvodem byl rozpor mezi S-500 a Prizmou, respektive, co z nic se dostane do budoucího systému. Bylo už jasno, že varianta pro PV bude mít raketu pro PRO, a že bude mít jiný podvozek, mobilnější, ale Bunkin prosazoval jako základ raketu systému S-500U a Efremov prosazoval vlastní vývoj. Tenhle spor přehořel v otevřenou nevraživost a dohoda se zablokovala. Jenže ta dohoda byla nutná, pokud měla být vize společného systému naplněna. Opět podle Efremových slov, na ně ušili boudu. 13.prosince 1968 se konala velká recepce v příležitosti 60tin maršála P.N.Kulešova, pozvánku dostal i Efremov a když u vchodu studoval zasedací pořádek, zjistil, že sedí vedle Bunkina. No co, ale ledy asi byly prolomeny a ještě v průběhu recepce si je vzal bokem náměstek MRP a domluvili se, že následující den se sejdou a prodiskutují problém. Tak se taky stalo a v kanceláři náměstka Piotra Plyšakova, na tabuli vznikl náčrtek co, kdo, jak,…. Ve výsledku bylo dohodnuto, že rozdílné budou dopravní prostředky a řízené střely a společná bude pokud možno všechna radioelektronická výbava. (My víme, že nakonec bylo společných cca 50% komponent obou systémů). Podle všeho takhle nějak vznikly podklady o rozdělení kompetencí u S-300.
NNI-20 MRP, od roku 1970 NIEMI (Научно-исследовательский электромеханический институт - vědeckovýzkumný elektromechanický institut) a od roku 1988 pak nesoucí firemní štít NPO Antej měl za úkol vytvořit systém S-300V. Pochopitelně ale ne vše bylo jen na nich.
V době o které mluvíme, již byl návrh ŘS, té výkonnější a nesl označení KS-96. Rakety vznikly v Severodvinském KB Novator Ministerstva leteckého průmyslu, bývalém OKB-8 pod vedením Lva Veniaminoviče Ljuleva. Po jeho smrti nese (zemřel 1.11.1985 ve věku 77let) OKB Novator jeho jméno.
Lev Venniaminovič Ljulev
ЛЮЛЬЕВ Лев Вениаминович

V tomto KB vzniklo hejno raketových prostředků, především v souvislosti s námořními ŘS a PLŘS. Z jeho prken vyšly systémy jako Vjuga, Granat, RK-55, 9M38 systému Buk, M-31, Vodopád, Medvídka, ale i protiraketové ŘS 53T6 pro systém A-135…. Podobně jak u raket systému S-300P, který převzal něco ze svého předchůdce, tady to proběhlo dozajista také, ale opět těžko říct kolik. Každopádně vznikaly ŘS dvě, jednak 9M82, což byla větší ŘS jejichž prioritní cíle byly balistické raket třídy Pershing -1 a letouny na vzdálenosti až 100km a výšce 1-30km a jednak 9M83, což byla raketa menší určena proti aerodynamickým cílům a taktickým ŘS a aerobalistickým ŘS na vzdálenost max 75km a výškách 0,025-20km.
Podvozky pro všechny vozidla S-300V vyvíjelo KB-3, což byla Leningradská konstrukční kancelář Kirovského tankového závodu. Sice byl za základ použit podvozek, který byl použit na „květinový“ 2S7 Pion, což byl 203mm kanon, tak byly nutné úpravy. Konstrukčně šlo o podvozek T-80 s motorem T-72. Byl to ale opravdu základ, protože bylo nutno opravdu hodně úprav, především klimatizace, odpružení, vytvořit dostatečný prostor pro vybavení. Podvozek spolu s nástavbou musel vyhovovat jak rozměry, co se jízdního profilu týče, ale i hmotností kvůli standardním mostům atd. každý prostředek tedy bylo potřeba vyvíjet samostatně, i když s co největším množstvím společných dílů. Podvozek má označení GM-830.
Odpalovací zařízení vyvíjela Národní konstrukční kancelář kompresorového strojírenství GKB KM MAP, bývalý SKB-203 a v současnosti je to MKB Start. Hlavním konstruktérem byl A.I.Jaskin, později V.S.Evtušenko.
Podmínkou úspěchu byla elektronická výbava, tu podobně jak u systému PVOS. Těch konstrukčních kanceláří a výzkumných ústavů bylo opravdu hodně, já podobně jako u S-300P budu jmenovat Novosibiřské NII měřících systémů (NIIIP), bývalé OKB-208 a NII-208 tým pod vedením Jurija Alexandroviče Kuzněcova. Od tama prochází práce na radiolokátorech. Všechny vyhledávací jsou v provedení fázované antény, s elektronickým vychylováním paprsku. Díky vícekanálovému systému a parametrům postřelovaných cílů v podstatě nutnost. Vývoj v elektronice, ale umožňoval výrazně snížit počet vozidel, proti stavu, jaký jsem popisoval u projektu Prizma a to za výrazného nárůstu výkonů.
Práce na systému začaly de facto na začátku roku 1970, předtím ovšem probíhaly práce na využití zkušeností z projekce Prizmy a ujasňovaly se všechny parametry a vlastnosti. O tom, že to projekčně šlo celkem dobře svědčí to, že 3.ledna 1974 putoval systém na zkušební polygon Emba. Tady je třeba říci, že od počátku bylo uvažováno dvou etapové vývojové a zkušební práce. Jako první měl být ukončen vývoj a přijat do výzbroje systém pouze s raketou 9M83 a poté teprve doplnění systému ŘS 9M82. Po zahájení polygonních zkoušek začalo sladění všech komponent systému. To nebylo tak zcela jednoduché. Jednotlivé systémy byly vyvíjeny a vyráběny různými skupinami a výrobci. Bylo třeba odladit každý element zvlášť, tak potom ve spojitosti celého systému. Jak po stránce techniky, tak programového vybavení. První start rakety na imitovaný cíl proběhl v září 1974 a pak začaly měsíce a měsíce zkoušek, proložené úpravami. Bylo nutné nejen vyzkoušet všechny prvky, ale vyzkoušet jejich funkčnost proti velkému rozsahu cílů. Nikdy dřív tohle nikdo neřešil. Zkoušky systému Krug byly proti tomuto systému hračka. Zkoušky byly velmi intenzivní. Údajně nebylo výjimkou 13 startů za den s tím, že se to protáhlo hluboko za půlnoc. Na polygonu se vyzkoušeli konstruktéři všech organizací, které se podílely na výrobě a vývoji, pro některé to bylo v podstatě životní dílo a věnovali systému i 20 let. Každopádně komplexní zkoušky systému ve zjednodušené variantě proběhly v letech 1980-1981. Poté státní zkoušky a systém byl přijat do výzbroje v roce 1983 pod označením S-300V1. systém používal pouze ŘS 9M83, krom toho nebyl ve výbavě radiolokátor sektorového vyhledávání a pochopitelně OZ pro střely 9M82. V té době již ale bylo hotovo i ostatní zařízení a probíhaly testy kompletní sestavy. V letech 1985-1986 proběhly společné testy kompletního systému a po skončení státních zkoušek v roce 1988 byl systém přijat do výzbroje pozemních vojsk armády Sovětského svazu pod označením S-300V (označení armády pak 9K81), což je dnes již standardní označení. Systém údajně splnil všechna očekávání, proběhly zkoušky kompletních brigád, s postřelováním maximálního počtu cílů, všech kategorií. Rozhodně se jednalo o obrovskou práci a v podstatě se není co divit, že testy trvaly tak dlouho.
Výroba systému probíhala v základu v několika závodech, ale subdodavatelé systému byly desítky podniků, my se jako obvykle zastavíme jen u hlavních. Vyhledávací RL vyráběl Muromský závod radioměřících přístrojů MRP, RL sektorového vyhledávání a RL navádění ŘS NPO Marijský strojírenský závod MRP, ŘS a OZ vyráběl Sverdlovský strojírenský závod a podvozky pro všechny komponenty dodával Leningradský Kirovský závod.