
Tady je ZBD-04 (faceliftovaná ZBD-97)
berte to s nadsázkou, ale vypadá dobře, takový klasický západní vzhled (až na věž)

Tohle jsem také zaznamenal a podle mě to docela degraduje ASCOD. Protože u něj osobně jako největší plus považuji 40mm CTAS. V případě, že by měl 30mm Busmaster (nebo něco podobného) přijde mi, že daleko lépe si v tu chvíli stojí Puma. Pokud by ta byla příliš drahá, potom je zase lepší varianta CV 90. Sice jsem zaznamenal i kritiku, že chtějí "jen" 30mm ráži, ale s příhlédnutím k Pandurům toto rozhodnutí má logiku.Rase píše: Dobré je, že požadavky jsou zatím jen na pásový podvozek a kanón ráže 30 mm.
To by bylo cca 9,5 mil.USD za kus, tedy zhruba 2x víc než Pandur II. Problém je v tom, že tu cenu nemáme s čím porovnávat, jen s Ajaxem. Celý projekt Ajax Brity vyjde, do roku 2024, na 4,5 miliardy Liber (589 kusů), což je 11 mil.USD za kus - tedy víc než Puma, ale vyšší cena je asi v důsledku dražšího kanónu. Všechny ostatní státy buď nakupují BVP v zahraničí, nebo vyvíjejí vlastní, což je ale problém, jestli do ceny vozidla počítat i vývoj (pak cena divoce skáče viz Puma). Většinu nákladů bude stát vybudování zázemí, nasmlouvaný servis, výcvik, zbraňové systémy, munice (a rakety), speciální systémy (dle přání zákazníka) licence na technologie, taky možnost ty stroje vyrábět pro další státy (!) atd. rozdíl v ceně samotných strojů není tak výrazný a nákupem levnějšího stroje si moc nepomůžeme. Všimné a úplatky na cenu nemají tak výrazný vliv (to ani u Pandurů)crusader píše:Včera jsem slyšel v TV příspěvek o tom, že první vozidla nepřijdou dřív než v roce 2020 protože na ně nejsou peníze. Nevíte co se má k nim kupovat? Padla totiž cena víc než 50 miliard a počet 210 IFV, což dělá 238 mega Kč za kus neboli 8,8 mega euro za kus. To se mi zdá dost přehnaná cena, to už rovnou započítáváme kompenzaci všimného pro výrobce? Nebo jako vždy zaplatíme o polovinu víc než ostatní (jsme přece bohatý stát, tak nebudeme smlouvat). Navíc Bečvář naříkal nic o nějakých specialitách, chceme pásové vozidlo s kanónem 30mm a příslušnou odolností (tu ale nespecifikoval)
Obávám se, že v predikování tohoto stavu v minulosti jsem nebyl sám, načež to ve finále potvrzuje dlouhodobý polský trend ve smyslu: "prázdnej chlív, velký voči, v chlívě hovno" . Chápu, že vzhledem k zeměpisným podmínkám to kucí nemají zrovna lehký, narozdíl od nás. Každopádně, pro nás je důležité vědět pár věcí:Původní snahy o výrobu společného vozidla v rámci V4 tak dostává citelnou ránu a patrně vyšumí.