Obrněné vozidlo TITUS
Obrněné vozidlo TITUS
Obrněné vozidlo TITUS
Francouzský výrobce vojenské techniky Nexter, představil na londýnské vojenské výstavě DSEI 2013 nové obrněné vozidlo, označované jako TITUS (Tactical Infantry Transport & Utility System). Vozidlo je společným produktem Tatry a francouzské společnosti Nexter Systems, využívá podvozek převzatý z českých nákladních vozů TATRA. Výkonný ředitel Nexter Systems Philippe Burtin oznámil, že "rodina" vozidel Titus zabrala společnosti dva roky interního vývoje a investic s cílem vytvořit cenově efektivní kolové obrněné vozidlo. Společnost Nexter Systems se proto při návrhu nového vozidla, které v jejím portfoliu zaplňuje mezeru mezi vozidly Aravis 4×4 a VBCI 8×8, rozhodla využít podvozek Tatra 6×6 typové řady T815-7, vyznačující se výbornými terénními vlastnostmi. Jedná se o zajímavou spolupráci, přičemž pro zákazníky Tatry se budou vozidla vyrábět v Česku, zatímco pro zákazníky Nexteru se budou vyrábět ve Francii. Zástupci firem Tatra Trucks a Nexter Systems uzavřeli na výstavě IDEX v Abú Zabí, dohodu o spolupráci, podle níž bude Tatra zodpovědná za přípravu nabídek a integraci vozidel Titus pro českou a slovenskou armádu.
Prototyp absolvoval zkoušky ve Francii, Albánii, České republice, Spojených arabských emirátech a na Blízkém východě. Titus získal cenu Zlatý IDET na mezinárodním veletrhu IDET 2015. Nyní něco k technické stránce vozidla. Základem u podvozku (6 x 6) je typická centrální nosná roura, na které jsou připevněny nápravy s nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami. V případě potřeby lze měnit světlou výšku podvozku. Titus má stálý pohon 6 x 6 (v terénu), je však možné zvolit i pohon pouze dvou náprav 4 x 6 (na silnici). Kola přední a zadní nápravy jsou řiditelná. Nápravové i mezinápravové diferenciály jsou vybaveny uzávěrkami. Všechny brzdy jsou vzduchové bubnové, pneumatiky jsou dvacetipalcové a pocházejí z dílny společnosti Michelin. Aby auto mohlo dojet i s prostřeleným kolem nebo s defektem, jsou vybaveny dojezdovými vložkami. Nechybí ani systém centrálního dohušťování. Rozvor je stejný mezi první a druhou a druhou a třetí nápravou a první a třetí náprava jsou řiditelné. Díky tomu má to vozidlo bezkonkurenční mobilitu nejen na silnici, ale obzvláště v terénních podmínkách a vyrovnává se tak pásovým vozidlům. Titus se hodí i do městské zástavy, protože rádius zatáčení má jen 13 metrů, což znamená, že se dokáže bez problémů pohybovat i v městské zástavbě. Na délku měří 7,72 m, široké je 2,55 m a vysoké 2,73 m. Minimální světlá výška je 0,3 m. O jízdní vlastnosti se stará vznětový motor Cummins o výkonu 324 kW (500 koní), který doplňuje plně automatická šestistupňová převodovka Allison. Maximální rychlost vozidla je 110 km/h, interní palivové nádrže pak umožňují dojezd 700 km. V terénu zvládne stoupavost 60 %, boční náklon 30 % nebo vodu hlubokou až 1,2 m. Kromě vlastní mobility se výrobce soustředil i na strategickou mobilitu. Vozidlo Titus lze přepravit nejnovějším evropským dopravním letounem Airbus Military A400M Atlas.
Pancéřování a výzbroj
Na podvozku je umístěna monolitní pancéřovaná korba. Balistická odolnost je škálovatelná podle normy STANAG 4569 od úrovně 1 až po úroveň 4. V základní verzi korba dosahuje balistické odolnosti na úrovni 2 (7,62x39AP ze vzdálenosti 30m) a po přidání keramických plátů ji lze zvýšit na úroveň 4 (14,5x114AP ze vzdálenosti 200m), proti minám pak dosahuje úrovně 4a (10kg mina pod kolem) a 4b (10kg mina pod trupem). Titus disponuje vnitřním prostorem odpovídajícím tříčlenné posádce (velitel, střelec, řidič) a desetičlennému výsadku (dle potřeby může být posádka dvoučlenná a výsadek dvanáctičlenný). Osádka je chráněna nejen před balistickou hrozbou, ale i před účinky chemických, biologických a jaderných zbraní. Hmotnost prázdného vozidla je 17 tun, bojová pak 23 tun. Podvozek vozidla ovšem snese zatížení až 27 tun. Osádka má k dispozici trojici střešních průlezů s lafetami pro montáž lehkých kulometů. Jeden průlez se nachází v přední části, další dva jsou vzadu. Palba může být vedena jak třemi vojáky ze střechy vozidla, tak střílnou ve sklopné rampě. Střecha má dostatečně pevnou konstrukci a mohou být na ni namontovány výkonné zbraňové systémy. Jedno z představených vozidel, bylo osazené bezosádkovou zbraňovou stanicí Nexter ARX20 s výkonným rychlopalným kanonem ráže 20mm, kulometem ráže 7,62mm a vrhačem granátů Galix. Klasikou je dálkově ovládaná věž s 12,7mm kulometem nebo 40mm granátometem, výrobce ale počítá i s těžšími zbraněmi. Krom obrněného transportéru (3+10 nebo 2+12) se díky hmotnostní rezervě, počítá také s verzemi samohybný 120 mm minomet (ukrytý v korbě), servisní, velitelské, spojařské vozidlo, ambulance nebo předsunutý průzkum. Zároveň může být vůz provozován také bez posádky, díky systému Nexter Nerva LG Robot. Nechybí ani denní, noční a perimetrické vidění, rušičky a různé detektory střel. Systémy vozidla jsou plně integrovány s moderními C4I systémy a sítěmi. Pro policejní využití jsou pak k dispozici různé moduly, díky nimž je možné rychle připravit vozidlo pro plnění konkrétních úkolů, např. SWAT modul, modul s vodním dělem (WCT – Water Cannon Tank) či tzv. riot control modul.
Nasazení a výroba
Koncem roku 2015 armáda vypsala tendr na nákup 42 obrněných vozidel na podvozcích firmy TATRA TRUCKS. Šest z nich by mělo být velitelsko-štábních, zbytek spojovacích. Stroje měly být určené pro 7. mechanizovanou brigádu. V tomto tendru zvítězil Titus nad vozidlem Vega. V roce 2016 došlo ke změně plánů a armáda nyní chce zhruba sedminásobně více vozidel Titus. Vozidla budou nakoupena v několika vlnách a to v letech 2019 až 2023. Spolu s tím vzroste i předpokládaná hodnota projektu, na nějž mělo ministerstvo obrany původně 2,7 miliardy korun. Teď počítá s až 20ti miliardami korun. Podle náměstka pro vyzbrojování Daniela Koštovala se poptávka zvýšila na základě dokumentu Koncepce výstavby Armády ČR 2025. Generální štáb spočítal, že vozidel Titus potřebuje stovky (cca 300), a podle toho upravil původní požadavek. V první fázi nakoupí 62 kusů včetně nákladů na jejich životní cyklus. Smlouva má obsahovat i pasáž o tom, že je to jen začátek vyzbrojovacího projektu. Zakázka má připravit půdu pro jednání o cenách vozidel kontrahovaných v příštích vlnách, a to opět se životním cyklem. Požadavek na větší počet obrněnců souvisí i s tím, že generální štáb chtěl před několika lety dvojnásobně více transportérů Pandur, než nakonec tehdejší Topolánkův kabinet odsouhlasil. Vozidla se budou kompletně vyrábět v Česku v nové zbrojovce Tatra Defence Vehicle, která byla na jaře 2016 otevřena v kopřivnickém areálu. Za situace, že jeden ze základních požadavků armády je podvozek Tatra a firma zároveň vyrábí celá vozidla, vylučuje zákon možnost vypsání tendru. Jak s první zakázkou na 62 kusů, tak s následujícími bude muset souhlasit vláda. Zhruba tři stovky vozidel Titus mají být vybaveny nejrůznější výzbrojí včetně minometů, počítá se i s verzí pro spojaře, velitele či zdravotníky. Spolu se 107 osmikolovými pandury a 230 novými pásovými vozidly pěchoty, jejichž nákup se teprve připravuje, mají být páteřní technikou pozemního vojska. Konkrétně 4. brigády rychlého nasazení a 7. mechanizované brigády.
Dle nízké ceny, která se udává ve výši 23 mil. Kč s DPH (cca 1 mil. dolarů) za kus, se jedná o velice dostupné vozidlo. Zmíním, že vozidlo Vega ve čtyřkolové verzi je o čtyři a půl milionu dražší o ceně za šestikolové vozidlo se výrobce nezmiňuje. Téměř dvojnásobek ceny samotných vozidel Titus bude stát jejich vnitřní vybavení. Kupříkladu kompletní štábní obrněnec vyjde na 49 milionů korun, spojovací dokonce na 62 milionů za kus. Všechny transportéry budou kompletně vyrobeny a smontovány v Kopřivnici. Hlavně do servisu by rezort obrany chtěl zapojit novojičínský státní podnik VOP CZ. Titus by měl být poměrně levným strojem a přeci jen je takovým obratnějším mezistupněm mezi nákladní tatrovkou (jako multifunkční nosič) a Pandurem (KBVP). Vzhledem k tomu, že Francouzi plánují masivní zavedení obdobných vozidel Griffon v rámci projektu VBMR (Véhicule Blindé Multi-Role). Vozidla Griffon budou výrazně dražší. Pokud budu vycházet z ohlasů z Francie, kdy si všimli cenového rozdílu a optické podobnosti s vozidlem Titus. Cenový nepoměr byl lidmi od Nexteru zdůvodněn tím, že si jsou vozidla jen opticky podobná. Dle mého je Titus složený z komerčně dostupných dílů + postavený na levnějším podvozku. Pro potřeba AČR by mohl být Titus vhodnou volbou, jak získat za nízkou cenu velké množství specializovaných vozidel (která jsou více než potřebné) a lehkých kolových OT pro transport pěchoty. Přičemž by operoval vedle Pandurů (KBVP) a plánovaných BVP, které budou masivněji vyzbrojené a pancéřované. Také budou mít lepší senzorové vybavení a elektroniku, díky čemuž jsou i mnohem dražší.
Vozidla TITUS pro AČR
V červenci 2017 schválila vláda nákup nové vojenské techniky, mimo jiné i nákup 62 kusů kolových obrněných vozidel Titus 6x6 na podvozku Tatra. Vozidla zamíří k jednotkám 4. a 7. brigádního úkolového uskupení a budou ve třech modifikacích - 6 kusů bude ve verzi velitelsko-štábní, 36 vozidel spojovacích a 20 vozidel pro místa koordinace palebné podpory. Zakázka zahrnuje logistické a výcvikové zabezpečení, tedy dílenské soupravy a náhradní díly pro bezchybný provoz vozidel a školení osádky. Náčelník Generálního štábu AČR armádní generál Josef Bečvář dodává: "Armáda ČR je v současné době vybavena v dané oblasti již zastaralou technikou, která vyžaduje obměnu. Díky nové technice dojde k rozšíření a zrychlení schopností velení a řízení nasazených jednotek a ke zlepšení schopností koordinace přesné palby dělostřelectva. To vše se pak pojí především se zásadní generační obměnou komunikačních a informačních systémů. Vozidla budou určena nejen pro plnění úkolů armády na území ČR a v zahraničí v rámci bojových operací, ale současně pro plnění úkolů v rámci integrovaného záchranného systému, kde mohou sloužit v případě vozidel Titus i jako mobilní komunikační a řídící prostředek využitelný v rámci krizových situací." Vozidla Titus v letech 2020 až 2024 dodá společnosti TATRA EXPORT, která je na základě smlouvy s francouzskou společností NEXTER SYSTEMS výhradním zástupcem a dodavatelem obrněného vozidla TITUS 6x6 na podvozku TATRA pro Českou a Slovenskou republiku. Smlouva s výrobcem bude podepsána na začátku roku 2018. Předpokládaná hodnota zakázky je do 4,8 mld. Kč bez DPH.
Technická specifika
Název: TITUS
Tactical Infantry Transport & Utility System
Výrobce: Tatra a Nexter Systems
Pohotovostní hmotnost: 17 t
Bojová hmotnost: 23 t
Celková hmotnost: 27 t
Šířka: 2,55 m
Výška: 2,73 m (střecha)
Délka: 7,72 m
Světlá výška: 0,3/0,4/0,5 m
OCHRANA
Standardní:
zadní prostor: úroveň 2
motorový prostor: úroveň 1
okna: úroveň 2
miny úroveň 2A/2B
výbuch IED: 50 kg
Bojová:
zadní prostor: úroveň 3
motorový prostor: úroveň 2
okna: úroveň 3
miny úroveň 3A/3B
výbuch IED: 100 kg
IED střepiny: 155 mm
Možnost rozšíření:
zadní prostor: úroveň 4
motorový prostor: úroveň 3
okna: úroveň 3+ dodatečná ochrana
miny úroveň 4A/4B výbuch
MOBILITA
Motor: 500 k
automatická převodovka (6 + 1)
Pohon: 6×4 na silnici, 6×6 v terénu
dvoustupňová převodovka
nápravové a mezinápravové diferenciály s uzávěrkami
Centrální nosná roura s nezávisle výkyvnými polonápravami
vzduchové odpružení, kolové redukce
pneumatiky Michelin 16.00 R20
dojezdové vložky (Runflat)
systém centrálního dohušťování pneumatik SYEGON
nastavitelná světlá výška
Řízení: Nápravy č. 1 a 3 řízené
průměr zatáčení: 13 m
Brzdový systém: Vzduchové bubnové brzdy na 6 kolech, ABS
VÝKON
Dojezd: 700 km
Maximální rychlost: 110 km/h
Stoupavost: 60 %
Kolmý stupeň: 700 mm
Překročivost: 450 mm kvádr
Boční náklon: 30 %
Brodivost bez přípravy: 1,2 m
PŘEPRAVNÍ KAPACITA
Posádka: 3 + 10
Modulární kapacita až 2 + 12
Vnitřní objem: 14,4 m3
Úložná kapacita: 2,4 m3 vnitřní, 1,3 m3 vnější
VNITŘNÍ PROSTŘEDÍ
Klimatizace / topení (počasí A1 / C0)
Výměna vzduchu: až 240 m3/h
Uzpůsobené pro systém CBRN
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
4 baterie AGM 12 V – 120 A.h
1 alternátor dodávající 370 A při 28 V,
volitelný alternátor 570
PALEBNÁ SÍLA
Připraveno pro jakýkoliv druh RCWS od 7,62 do 20 mm a 40mm granátomet
zbraně se připevňují na střechu
MODULY
APC přizpůsobitelné pomocí souprav pro mise:
Ostřelovač, podpora (81 mm minomet), MRAT, vyprošťovací a ženijní prostředek
Průzkumné vozidlo
Velitelské stanoviště
Ambulance
Samohybný minomet 120 mm
Zdroje:
http://www.army.cz/informacni-servis/zp ... co-135565/
http://www.armadninoviny.cz/idet-2015-t ... a-6x6.html
http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-e ... rd-1314879
https://www.novinky.cz/ekonomika/371446 ... titus.html
http://www.autorevue.cz/tatra-predstavi ... 150-kg-tnt
http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-e ... ji-1226298
http://www.armadninoviny.cz/titus-franc ... tatry.html
Naposledy upravil(a) Rase dne 14/7/2022, 18:26, celkem upraveno 4 x.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Vozidlo Titus
Doplním, že Titus je postaven na podvozku rodiny T815-7
Re: Vozidlo Titus
Když má AČR v plánu i minometnou verzi Tituse, tak se bude jednat o věže s automatickým minometem ráže 120mm - ve stylu RAK, nebo NEMO?
Nebo upravili zadání zakázky na: "transportní vozidlo pro minomet vz.82" na podvozku Tatra?
Přeci jen pro ty vz.82 jem čekal spíš klasickou T815-7 s pancéřovou kabinou a ložištěm pro minomet (+ nějaké rameno nebo naviják), místo původních V3Sek.
Nebo upravili zadání zakázky na: "transportní vozidlo pro minomet vz.82" na podvozku Tatra?
Přeci jen pro ty vz.82 jem čekal spíš klasickou T815-7 s pancéřovou kabinou a ložištěm pro minomet (+ nějaké rameno nebo naviják), místo původních V3Sek.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Vozidlo Titus
u minometné verze Titusu nečekám věžovou verzi minometu. Dle mého bude mít ten minomet v korbě a bude střílet, přes otevřený poklop střechy. V případě potřeby jej vytáhnou mimo vozidlo.
Re: Vozidlo Titus
Myslíš že to budou další minometná vozidla (spolu s těmi T815-7 jako transportéry minometů vz.82)?
To by pak měla AČR už hodně slušnou mobilní palebnou sílu, nebo budou místo nich?
To by pak měla AČR už hodně slušnou mobilní palebnou sílu, nebo budou místo nich?
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Vozidlo Titus
Tipnu si, že spíše místo nich, ale uvidíme ..
Re: Vozidlo Titus
Ještě si vzpomínám, na reakci vojáka, který Tituse řídil při nějakých zkouškách. Zadní říditelná náprava je prý velký nezvyk a z počátku řidiče zaskočí (divoký zadek), ale údajně se na to dá zvykout a pak toto řešení nabízí spoustu manévrovacích možností. U neznalého člověka, na silnici, by to asi mohlo být i nebezpečné (pro okolí), ale to je pojištěné možností uzamknout zadní nápravu. Pak se Titus chová jako normální náklaďák.
Co si ještě vzpomínám, tak si jej vojáci, kteří s ním přišli do kontaktu, pochvalovali a neslyšel jsem na něj kritiku. Tak uvidíme, možná je to opravdu dobré vozidlo.
skelet: Tak nějak jsem čekal, že se ty T815-7 pro transport minometů už dokončují
Na druhou stranu, Titus nabízí lepší balistickou ochranu a asi i pohyblivost v terénu.
Co si ještě vzpomínám, tak si jej vojáci, kteří s ním přišli do kontaktu, pochvalovali a neslyšel jsem na něj kritiku. Tak uvidíme, možná je to opravdu dobré vozidlo.
skelet: Tak nějak jsem čekal, že se ty T815-7 pro transport minometů už dokončují
Na druhou stranu, Titus nabízí lepší balistickou ochranu a asi i pohyblivost v terénu.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Vozidlo Titus
Rase píše: Koncem roku 2015 armáda vypsala tendr na nákup 42 obrněných vozidel na podvozcích firmy TATRA TRUCKS. ... V tomto tendru zvítězil Titus nad vozidlem Vega. V roce 2016 došlo ke změně plánů a armáda nyní chce zhruba sedminásobně více vozidel Titus. Vozidla budou nakoupena v několika vlnách a to v letech 2019 až 2023. Spolu s tím vzroste i předpokládaná hodnota projektu, na nějž mělo ministerstvo obrany původně 2,7 miliardy korun. Teď počítá s až 20ti miliardami korun.
Skvelé! Takže MOČR po pol roku (!) zistí, že potrebuje 7x viac vozov ako vlastne obstaráva. Čože mi to pripomína? Glváčove (plánované) a Kaliňákove (realizované) nákupy? No. Keby Vega vedela, že v hre je 7x väčší kontrakt, koľko by stála v tendri? Tuším sa niekto pekne nabalil...Rase píše: Dle nízké ceny, která se udává ve výši 23 mil. Kč s DPH (cca 1 mil. dolarů) za kus, se jedná o velice dostupné vozidlo. Zmíním, že vozidlo Vega ve čtyřkolové verzi je o čtyři a půl milionu dražší o ceně za šestikolové vozidlo se výrobce nezmiňuje.
Re: Vozidlo Titus
Arten: spíše bych v tom viděl, že se MOČR probudilo ze snu o neexistenci válek. Otázkou je jestli by se SVOS Přelouč vůbec dostala k podvozkům, resp. za jakou cenu, když Tatra nabízela Titus
- Franz Trubka
- 7. Major
- Příspěvky: 1815
- Registrován: 14/10/2010, 04:16
Re: Vozidlo Titus
Ale k cemu bude armade cca 300 takovych vozidel?
Pro zahranicni mise?Spojovaci,zdravotni vozidlo?
Stale je to jen hodne vylepseny nakladak
Pro zahranicni mise?Spojovaci,zdravotni vozidlo?
Stale je to jen hodne vylepseny nakladak
Pink Floyd-On The Turning Away
Re: Vozidlo Titus
Franz Trubka:
Ne nezbytně na mise. Protiminová ochrana je dneska běžná u všech vozidel (je to takový nutný bonus). Vozidla nahrazují různé varianty nástaveb, které doposud fungovakly na V3Skách (!) Vylepšený náklaďák to sice je, ale balistickou odolností je na tom stejně jako čtyřkolová OT, uveze stejný počet vojáků, i délkou je obdobný. Navíc obdobná vozidla jsou oblíbená u všech armád a výrobců: francouzský Griffon, izraelský Wildcat, Kamaz Typhoon, KMW Grizzly a mnoho obdobných vozidel. Navíc i na ukrajině se ukázalo, že obdobně pancéřovaná vozidla se hodí i v zázemí (dál od fronty). Pokud tedy mají Pandury fungovat jako vzálená podpora pěchoty, tak Titus bude operovat ještě dál od fronty. Navíc poskytuje víc užitkového prostoru pro různé moduly, než Pandur, ale zároveň víc ochrany než klasická T-815-7 (byť jsou úplně jiné kategorie).
Ne nezbytně na mise. Protiminová ochrana je dneska běžná u všech vozidel (je to takový nutný bonus). Vozidla nahrazují různé varianty nástaveb, které doposud fungovakly na V3Skách (!) Vylepšený náklaďák to sice je, ale balistickou odolností je na tom stejně jako čtyřkolová OT, uveze stejný počet vojáků, i délkou je obdobný. Navíc obdobná vozidla jsou oblíbená u všech armád a výrobců: francouzský Griffon, izraelský Wildcat, Kamaz Typhoon, KMW Grizzly a mnoho obdobných vozidel. Navíc i na ukrajině se ukázalo, že obdobně pancéřovaná vozidla se hodí i v zázemí (dál od fronty). Pokud tedy mají Pandury fungovat jako vzálená podpora pěchoty, tak Titus bude operovat ještě dál od fronty. Navíc poskytuje víc užitkového prostoru pro různé moduly, než Pandur, ale zároveň víc ochrany než klasická T-815-7 (byť jsou úplně jiné kategorie).
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
- Franz Trubka
- 7. Major
- Příspěvky: 1815
- Registrován: 14/10/2010, 04:16
Re: Vozidlo Titus
Asi bych Ti trochu oponoval.Cisternu,lehky jerab,ruzna opravarenska vozidla atd.
do toho nenacpes.A protiminova a balisticka ochrana u takovych vozidel pusobicich
nekde v zapoli neni tak nutna.
A cena 23 mio CZK je vysoka.A pri dodavkach bude samozrejme jeste vysi.
Ktery vojensky kontrakt skoncil na smluvni cene?
do toho nenacpes.A protiminova a balisticka ochrana u takovych vozidel pusobicich
nekde v zapoli neni tak nutna.
A cena 23 mio CZK je vysoka.A pri dodavkach bude samozrejme jeste vysi.
Ktery vojensky kontrakt skoncil na smluvni cene?
Pink Floyd-On The Turning Away
Re: Vozidlo Titus
na cisternu, jeřáb, opravárenská a jiná vozidla nabízí Tatra pancéřovanou boudu sochranou až do STANAG 4569 level 3.
Re: Vozidlo Titus
V našem zatuchlém rybníčku je ta cena možná vysoká, ale když se podíváš kolik obdobná technika stojí jinde, tak je nízká. Za ty peníze nikde nic podobného nekoupíš (i ta Vega byla dražší). Navíc je potřeba počítat náklady na celý životní cyklus vozidel (údržba, náhradní díly), která by v tom měla být zahrnutá. Další věcí je elektronické vybavení, systémy atd. to pak cena skáče (násobně). Nákup má probíhat v několika fázích a vyčleněno je cca 20, což není nic hrozného, když se to rozpočítá v rozmezí X let. O cisterně a jeřábu se v případě Titusu ani nemluvilo, tohle řeší velké náklaďáky (to dneska nezvládne ani ta V3Ska). Nevím jak opravárenské, ale servisní vozidlo vzniknout má. Stejně tak jako mobilní ambulance, minomet, velitelské, spojařské vozidlo, nebo vozidlo pro předsunutý průzkum + normální transportér (OT) pro vojáky.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
- Smutná krabice
- praporčík
- Příspěvky: 348
- Registrován: 26/12/2014, 21:40
- Bydliště: Outsourcovaný logistický sklad
Re: Vozidlo Titus
Franz: podle mně v rámci mobilizačních plánů. Teď chtělo MO odvést až 40,000 branců a přitom pro ně mělo možná tak Vz.58, ale žádné dělostřelectvo, žádné PTŘS, a k přepravě možná pár V3S.
Pokud by ty chudáky brance naložili na Tity (skloňování "Titusy" se mi nezdá, vždyť je to z latiny, ne?), na které by přidělali alespoň těžké kulomety lafetované na střeše, udělají z toho alespoň motostřelce s mobilitou, balistickou odolností a palebnou silou sovětských mstr praporů na BTR-80.
Pokud by ty chudáky brance naložili na Tity (skloňování "Titusy" se mi nezdá, vždyť je to z latiny, ne?), na které by přidělali alespoň těžké kulomety lafetované na střeše, udělají z toho alespoň motostřelce s mobilitou, balistickou odolností a palebnou silou sovětských mstr praporů na BTR-80.
Re: Vozidlo Titus
Smutnka krabica: rozhodne pouzitie Titusu v klasickom konflikte ako OT je nudzovka, Tytus je vozidlo kategorie MRAP resp. rovnakej kategorie ako Tatrapan jednoducho viac ci menej modifikovany pancierovany nakladiak, cize idealne pre nasadenie v ramci asymetrickych konfliktov + ako ucelova nadstavba, rozhodne mobilita Titusu vozidla, ktore meria na vysku viacej nez na sirku a ma 27 ton nebude na urovni BTR-80, Stykeru atd. z jednoducheho dovodu lebo fyzika, lebo tazisko, lebo merny tlak, jednoducho plati to co napisal Cover pred casom, akekolvek kolesove vozidlo, rozumej OT, BVP nad 20 ton je hovadina...
A ak chce ministerstvo "mobilizacne" OT tak nech oseka Pandura, alebo kupi Rumunsky SAUR-2, resp. nemalo vyrazdovat OT-64...
A ak chce ministerstvo "mobilizacne" OT tak nech oseka Pandura, alebo kupi Rumunsky SAUR-2, resp. nemalo vyrazdovat OT-64...
Re: Vozidlo Titus
Franz
Podle mého bude Titus primárně určen pro oba lehké motorizované prapory (44. a 74.). Oba dva mají jako hlavní dopravní prostředek deklarované tatry, což je nic moc. Tohle jim zvětší jak mobilitu, tak ochranu. Jinak se nepochybně najde uchycení i u 41. a 42., jako doplněk Pandurů a náhrada tater. Případně jak píše krabice, ale doplnil bych asi ještě aktivní zálohy, které nemají vůbec nic.
Podle mého bude Titus primárně určen pro oba lehké motorizované prapory (44. a 74.). Oba dva mají jako hlavní dopravní prostředek deklarované tatry, což je nic moc. Tohle jim zvětší jak mobilitu, tak ochranu. Jinak se nepochybně najde uchycení i u 41. a 42., jako doplněk Pandurů a náhrada tater. Případně jak píše krabice, ale doplnil bych asi ještě aktivní zálohy, které nemají vůbec nic.
Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: Vozidlo Titus
Klingy - oproti OT64 má Titus výhodu v podstatně větší odolnosti. Ale o tom, že by AČR chtělo Tita používat co by klasické OT jsem zatím nikde nečetl.
Tatra je nic moc, proto jim mobilitu zlepší Tatra?Oba dva mají jako hlavní dopravní prostředek deklarované tatry, což je nic moc. Tohle jim zvětší jak mobilitu, tak ochranu
Re: Vozidlo Titus
Jasně. :-) Orzvinu to. S klasickou tatrou nemůžeš jet kamkoliv, nejsi vůbec chráněn a tak ti nasednuté vojáky může zranit kde co. Tohle Titus do určité míry řeší a zlepšuje ochranu nasednutých vojáků. Či-li zvětšením mobilty myslím to, že můžeš začít působit i v oblastech, kam obvykle tatru nepošleš, protože je to pro ní (posádku) příliš nebezpečné. Tedy, že Titus dokáže udržet operační tempo s jinými obrněnými prostředky např. pandury.
Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: Vozidlo Titus
Jestli by na tomto vozidle měl být minomet ráže 82 mm, tak je to plýtvání materiálem a drahým podvozkem. Když už, tak 120 mm.
Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:
JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.