Obrněné vozidlo BKM 4×4
Konstruktéři praporu Azov, Engineering Group, představili nový stroj. Tentokrát se jedná o obrněné vozidlo 4x4, postavené na bázi sovětského BRDM-2, pojmenované BKM 4x4. Zkratka BKM označuje "bojové kolové vozidlo". Konstruktéři vozidlo postavili především pro potřebu vlastního praporu, ale patrně je nabízeno i jako možná přestavba vozidel BRDM-2, sloužící u ukrajinské armády. Tak jako u původního vozidla, má být i BKM, primárně průzkumným vozidlem. Podvozek BRDM byl upraven a celá korba doznala mnohých změn a vylepšení. Na první pohled je patrné zlepšení výhledu z vozidla, kdy byly průzory nahrazeny moderními okny z neprůstřelného skla. Na obou bocích korby byly přidány dveře, pro snažší výstup výsadku, údajně byla sejmuta i originální věž. Obojživelnost byla zachována, ale místo původního vodního šroubu, získalo dva šrouby (po stranách), patrně kvůli lepší manévrovatelnosti. Původní motor Gaz-41 (140 hp) byl nahrazen novým výkonějším motorem Generals Motors (215 hp) s přímým vstřikem paliva elektronicky řízenými vstřikovacími jednotkami (Common Rail) a byla též zesílena manuální převodovka. Maximální rychlost na silnici činí 90 km/h a dojezd až 500 km. Původní výzbroj v podobě 1x kulomet KPVT ráže 14,5 mm a 1x kulomet PKT ráže 7,62 mm, byla nejspíš zachována, nebo nahrazena ukrajinskou obdobou. Všechna tato vylepšení zvýšila váhu vozidla o jednu tunu, tedy na 8 tun. Je pozoruhodná podobnost s běloruským Caimanem nebo tuzemským policejním vozidlem OKV-P:
OKV-P (Obrněné kolové vozidlo–Policie) není konstrukčně nové vozidlo, jedná se o modernizovanou variantu vozidla LOT (Lehký obrněný transportér), jež má prazáklad v podobě sovětského vojenského obrněného transportéru BRDM-2 z 60. let. Jedná se o dvounápravový transportér s pohonem všech kol (4x4), koncepce podvozku a korby je shodná s obrněným transportérem LOT-B. Je určeno zejména pro přepravu malé policejní zásahové jednotky nebo stálé osádky do šesti osob (velitel, řidič a čtyři osoby roje). Vozidlo je používáno jako těžká podpora u pořádkových sil většiny krajských ředitelství Policie České republiky. Čelní okno a dvě čelní šikmá okna zajišťují dobrý výhled řidiče a velitele. Dvěma bočními okny nad dveřmi osádka pozoruje okolí a situaci vně vozidla před jeho opuštěním. Skla všech oken jsou vrstvená a zajišťují stejnou balistickou odolnost jako okolní pancíř. Okna jsou kryta duralovými žaluziemi. Vozidlo je poháněno motorem Renault DCI 4C J01. Je vybaveno zvláštním výstražným zařízením. V přední části může být umístěn přídavný hydraulický tříbodový závěs se zavěšenou speciální radlicí k odstraňování překážek nebo pletivovou zábranou k vytvoření zátarasů. Další výbava vozidla je volitelná, přístroje a další vybavení mohou být zastavěny podle požadavku zákazníka, resp. podle určení vozidla.
Ještě zmíním, co je batalion/prapor Azov. Jedná se o samostatně fungující část Ukrajinské národní gardy, dříve policejní pluk Ministerstva vnitra Ukrajiny, který vznikl 13. dubna 2014, poté co nový ukrajinský ministr vnitra Arsenij Avakov povolil vznik polovojenských dobrovolných jednotek. Batalion se skládá z příznivců krajní pravice, nacionalistů, veteránů ukrajinské armády i zahraničních nadšenců. Mnoho členů praporu Azov jsou členové hnutí Pravý sektor. Kromě Chorvatů, Slováků a dalších Slovanů jsou v batalionu údajně i občané Itálie, Řecka, Irska a skandinávských zemí. Prapor se v minulosti podílel na pokusech o dobytí Doněcku a má velké zásluhy na dobytí Mariupolu, který jeho příslušníci od konce března 2015 opevňují v očekávání obnovení ofenzívy proruských povstalců. Nyní je v oblasti relativní klid a je tedy čas na reorganizaci jednotek a zužitkování zkušeností z bojů. Momentálně probíhají snahy o "zrušení samostatného praporu Azov" a jeho začlenění do řadové armády. Logicky se tak prapor snaží ukázat, různými prostředky, že větším přínosem bude, pokud bude fungovat i nadále samostatně. Tak jako vzniklo vozidlo BKM 4×4, byla přestavěna i různá další vozidla, která jsou běžně k vidění u ukrajinské armády. Již jsem psal článek o přestavbě tanku T-64 na vozidlo Tirex, nebo těžké BVP Azovečka, na bázi tanku T-64 + mnohá další specializovaná vozidla, která posouvají užitnou hodnotu staré techniky na novou úroveň. Samozřejmě, z finančních důvodů, je reálnost výroby sporná.
Zdroje:
http://defence-blog.com/army/azov-engin ... hicle.html
http://defence-blog.com/army/belarus-sh ... hicle.html
http://forum.valka.cz/topic/view/86237/CZE-OKV-P
http://defence.pk/threads/%C2%ABazov%C2 ... le.453107/

Nedokončené vozidlo BKM 4×4 ještě v továrně

Pro porovnání běloruský Caiman 4x4