


Když tedy již tak, chci ti říct že tvůj blog je opravdu dobrej a když je čas pokračuji v hledání.
Moderátor: Hans S.
.Dora Neun píše: Druhá světová válka jistě byla do jisté míry i válkou motorů, ale nedá se říct že by záleželo jen na absolutní síle motorů, spíš o jejich sladění s konkrétním drakem letadla. U Bf-109 se to dobře podařilo u verze F, ale hodně se to zhoršilo u G, která už byla moc těžká, o něco se to zlepšilo až u K a generálkovaných G, ale letadlo zůstalo hodně náročné na pilotáž při vzletu a přistání a na limitu.
Doporučuji si zjistit něco o pozdějších Thunderboltech. Možná tě překvapí, že stoupal velmi dobře a ve vyšších výškách byly jaho manévrovací schopnosti díky velké ploše křídla docela slušné a byl ovladatelnější v rychlých režimech letu, než Bf. I jeho rychlost byla dobrá.Dora Neun píše: Dalším příkladem může posloužit P-47, přestože silný a dobře vyzbrojený vzbuzoval respekt, pro dobrého německého pilota nebyl zas takový problém se boji s ním vyhnout, případně začít diktovat své podmínky boje, protože krom přechodu do střemhlavého letu měl přes velmi silný motor nevalné zrychlení, špatnou stoupavost a o obratnostise nedalo moc mluvit. Navíc ani robustnost konstrukce ho v souboji K nezvýhodňovala, protože Mk 108 na ní prostě nebral zřetel.
Mustang byl všechno, jen ne filozoficky podobný německým strojům. Možná snad Fockewulfu (mimo drtivost výzbroje), ale určitě ne Bf.Dora Neun píše:Něco jiného byl Mustang P-51D, který se filozoficky víc blížil právě německým strojům. Přestože neměl na svou hmotnost a velikost nijak zvlášť silný motor, díky laminárnímu křídlu byl velmi rychlý a měl i dobrou okamžitou rychlost otáčení. A kupodivu ještě pořád i schopnost provádět utaženější ustálenou zatáčku než Bf-109K. Káčko mělo na svou velikost a hmotnost zase velmi silný motor, se kterým v 7000m uměl při použití MW50 až 735 km/h, proto pokud se boj nevyvíjel podle jeho představ, tak s plným boostem a vstřikem MW50 uletěl Mustangu v prudkém stoupání a neměl moc problémů se mu zase dostat za ocas, kde se za ním ovšem zpravidla neudržel tak dlouho aby mohl spustit palbu, takže všehno znova...
velký gyroskopický moment, složitost stavěcích mechanismů, u velkých průměrů pak problémy s oblastí pohybu konců listů v transonickém spektru rychlostí. Ale to poslední platí pro všechny typy vrtulí. Němci se s malým průměrem vrtulí a zatuhnutím na třílisté koncepci dostávali zase k krtuím s velkou hloubkou profilu, což přinášelo problémy s gyroskopickým momentem také, ale vyhýbali se tím vysokým rychlostem konců listů.Mardukas píše:Ahoj,
Chtěl bych se zeptat proč nikdy nebylo uvažováno o čtyřlistých vrtulých pro Bf 109? Jednalo se o nějaký problém s drakem?Nedostatečná pevnost nebo příliš velky gyro moment?
Podle mne na to výkonově měli.
U verze K došlo oproti ztěžkým G alespoň k tomu, že byl mírně aerodynamicky zlepšen drak a ke zvýšení výkonu došlo tentokrát bez nárůstu hmotnosti. Ale jak už to bývá, něco se zlepšilo, něco zhoršilo, piloti si třeba stěžovali na ne úplně příjemné chování ve velké výšce.U verze K se nezlepšilo žádné sladění motoru a draku, ale brutální výkon, který pomohl přetíženým Bf nabrat alespoň maximální rychlost a stoupavost.
Třeba tady? Jo, doporučuju ti prostudovat si toDoporučuji si zjistit něco o pozdějších Thunderboltech. Možná tě překvapí, že stoupal velmi dobře a ve vyšších výškách byly jaho manévrovací schopnosti díky velké ploše křídla docela slušné a byl ovladatelnější v rychlých režimech letu, než Bf. I jeho rychlost byla dobrá.
Mustang byl co se do prostorového uspořádání Bf 109 docela blízký (myslím poměry ploch), to jsem měl na mysli a je to docela jasné, když se na ty letadla podíváš.Mustang byl všechno, jen ne filozoficky podobný německým strojům. Možná snad Fockewulfu (mimo drtivost výzbroje), ale určitě ne Bf.
Opět doporučuji zjistit si něco o Mustanzích z roku 45 a jejich výkonu. Mimochodem začít před nepřítelem stoupat v naději, že je moje stoupavost lepší je ten nejhorší manévr. I když budeš stoupat v Bf 20m/s a Mustang 15m/s, tak je rozdíl 5 m/s. Pokud se budeš snažit uletět mimo efektivní dostřel, který je cca 500m , tak je to 100 vteřin, tedy hodně přes minutu a to je velmi dlouhá doba na sestřelení. Pokud budou obě letadla začínat na stejné výšce a rychlosti, tak je to jistojistě sebevražda a nikdy jsem nečetl a ani neslyšel o tom, že by se takhle někdo odpoutal z boje.
Ohledně té stoupavosti je to ještě o něco složitější v tom, že maximální stoupavosti letade jsou někde kolem rychlostí 200-300km/h. To znamená víceméně visení na vrtuli bez možnosti manévrovat. Další věcí pak je, že sice Bf stoupalo na rychlsoti 250 km/h výrazně lépe než Mustang, ale při rychlostech vyšších se to velmi srovnávalo a rozdíl byl velmi malý. Možná dokonce začal přecházet i na stranu Mustangu ve vyšších výškách.
Čtyřlistou vrtulí byl vybaven Me 109 K-14. Několik (doslova) kusů se pravděpodobně dostalo i k útvarům. Pochopitelně nebyl problém takovou vrtuli navrhnout a zkonstruovat (uvažovaly se i vrtule s šípovými konci), ale rozjet sériovou výrobu čehokoliv v podmínkách totálního zhroucení infrastruktury a vůbec celého státu už bylo prakticky nemožné.Mardukas píše:Ahoj,
Chtěl bych se zeptat proč nikdy nebylo uvažováno o čtyřlistých vrtulých pro Bf 109? Jednalo se o nějaký problém s drakem?Nedostatečná pevnost nebo příliš velky gyro moment?
Podle mne na to výkonově měli.