velitel píše:p3tris píše:Pěkná badatelská činnost.

Myslím, že velitel má páky, aby ten popisek opravili. Model je tedy víceméně správně, když je sériák zatřený invazními pruhy. Jen by měli přidělat pod kabinu další tři hvězdy.
Velitel páky samozřejmě má a hned posílal do HM opravu textu
Jenže na plakátku už to asi nikdo neopraví. Ostatně nedělají to ani když nějaký model vypadne nebo naopak něco přidají. Tedy většinou.
Na Spitovi to nejsou hvězdy, ale svastiky. To za prvé.
A za druhé - počet sestřelů. To je na delší rozbor, na který teď nemám tolik času, ale snad se k tomu brzy vrátím.
Tak už mám chvilku, takže se mohu vrátit k těm sestřelům.
Prošel jsem si záznamy Smikových vítězství v roce 1943, kdy do 18.10. 1943, kdy šel na předepsaný odpočinek po 1. turnusu, měl 7,5 jistých sestřelů, 2 pravděpodobné a 3 poškozené u britských perutí.
2. operační turnus zahájil 15.3. 1944 u 310 Sqn., která se v té době již připravovala na invazi.
Další jisté vítězství si připsal 8.6. a další 1,5 vítězství dne 17. 6. 1944 a 8. 7. 1944 sestřelil 3 V1.
Ale proč to takto píšu? Podle výše popsaného tedy, aspoň podle mě, neodpovídá počet 6, ale ani 9 sestřelů. Jde zřejmě o to, kdy přesně byly sestřely oficiálně přiznány a zaneseny do análů.
Další věc je, že máme již model Spitfira s reg. DU-N, kde je 8,5 setřelů a k tomu 3 x V1, které ale sestřelil prokazatelně až 8. 7. 1944. Ovšem na tento stroj existuje historická fotografie přesně s těmi sestřely, jak je uvedeno. Tedy tam jsme jasně doma.
Takže závěr. Pokud někdo objevíte další podrobnosti, dejte vědět, ale my se momentálně přiklánime k těm, 6 svastikám. Důkaz ve formě fotky neexistuje, takže se můžeme jen domnívat a nelze prokázat jasný opak.
A co se týká letiště, jak píše Opitz, tak obě jsou správně. Sqn. byla na obou, přičemž Appledram bylo "jen" polní letiště. Termín přesunu se asi dá dohledat, ale jak v té době letoun přesně vypadal už ne. Takže to šalamounsky obejdeme a jméno letiště v názvu vynecháme.
