
Airbus A400M Atlas
"Letadlo se chovalo přesně tak, jak jsme předpokládali.
Let byl velmi klidný, což potvrzuje perfektní vlastnosti pilotáže A400M."
Hugues Van Der Stichel, testovací pilot programu A400M Atlas
Na počátku projektu byla skupina firem Future International Military Airlifter (FIMA) založená v roce 1982, kterou tvořily Aérospatiale, British Aerospace, Lockheed Corporation a MBB. FIMA měla vyvinout náhradu za stroje C-130 Hercules a C-160 Transall. Měnící se požadavky a komplikace mezinárodní politiky se podepsaly na pomalém pokroku. V roce 1989 Lockheed skupinu opustil a soustředil se na vývoj druhé generace C-130 Hercules (C-130J). Poté, co se přidaly Alenia a CASA, se ze skupiny Future International Military Airlifter stala Euroflag. Zajímavostí je, že německá Luftwaffe uvažovala na konci 90. let o nákupu 75 letounů An-70. Nakonec byl upřednostněn evropský projekt dopravního stroje A400M Atlas. Přičemž tento název má vzor v řecké mytologii, kdy obr Atlás, syn Titána Íapeta a Klymené, dcery Titána Ókeana, držel na své šíji nebeskou klenbu nebo i celou zeměkouli.
Na počátku požadovaly partnerské země, Francie, Německo, Itálie, Španělsko, Velká Británie, Turecko, Belgie a Lucembursko celkem 212 letadel. Poté, co od projektu odstoupila Itálie a ostatní státy přehodnotily své požadavky, bylo objednáno celkem 180 letadel. V roce 2005 se k projektu připojila Jihoafrická republika. První let nového typu je naplánován na rok 2008 a první dodávky na rok 2009. První sériový A400M Atlas označený identifikačním znakem MSN7, ale vzlétnul až v roce 2013. Po necelých šesti hodinách letu stroj přistál zpět na základně výrobního závodu Airbusu ve španělské Seville. Program středního transportního letadla stál již 20 miliard euro, v ceně je započítán výzkum, vývoj a dodávky letounů, včetně dodávek komplexního pozemního zabezpečení. Nyní neco k dodavatelům:
Trup bez přední části, je montován v Brémách, části trupu vozí Airbus Beluga z Turecka. Ve Stade se vyrábějí ocasní plochy a potah křídel. Motory EPI TP400 se vyrábějí v Mnichově. Společnost Premium Aerotec v Augsburgu vyvíjí a vyrábí celou zadní část trupu, díly z uhlíkových vláken a kovové potrubí. Liebherr v Lindenbergu dodává některé řídicí systémy, primárně pro ovládání směru a kontrolu hydrauliky. Ve Francii, společnost Aerolia v Saint de Meaulte, dodává přední kryt podvozku, z Nantes pochází uchycení křídel. Ze Saint-Nazaire pochází přední část trupu a čumák. Uchycená motoru dodává společnost Saint-Eloi z Toulouse. Messier-Bugatti dodává podvozek, jeho usazení v trupu pak společnost SOCATA z Tarbes. Ratier-Figeac dodává vrtule, Stelia Aerospace z Rochefortu vyrábí nakládací rampu. Kryty motorů a horizontální klapky se vyrábějí ve španělské Seville. Společnost Denel z JAR, kooperuje na opláštění trupu a především na přechodech mezi trupem a křídly. Turecká společnost TAI z Ankary, dodává zmíněné komponenty trupu, nouzové východy a menší dveře. Společnost je zodpovědná za vnitřní elektroinstalaci, interiér a osvětlení. V Britském Filtonu se vyrábějí křídla. Na projektu se jako subdodavatel podílí Aero Vodochody, které dodává několik menších součástek. Problematickým byl výběr dodavatele motorů, kdy až do poslední chvíle byl za jistého vítěze považován Pratt & Whitney Canada, díky výhodnějším nákladům a technologiím. Tlak evropských vlád na poslední chvíli změnil postoj Airbusu a byly vybrány turbovrtulové motory Europrop TP400-D6 o výkonu 8 250 kW. Letoun A400M výkonnostně patří mezí dopravní C-130 Hercules a C-17 Globemaster III. Zejména pro země, které si nemohly nahradit výkonný, ale na provoz drahý C-17, je A400M zajímavým kompromisem. Navíc výroba C-17 byla na začátku roku 2015 natrvalo ukončena.
Kvůli problémům s vývojem cena překročila o 4,75 miliard původní plány a program nabral tři roky zpoždění. V současné době je prodejní cena letounu (avšak silně závislá na elektronickém vybavení) okolo 175 mil.usd. Pro představu, tak v roce 2013 zaplatila Francie 152,4 mil.eur za kus.
Německo objednalo celkem 53 letounů, přičemž pro potřeby Luftwaffe je vyčleněno pouze 40 letounů, zbylé stroje jsou určeny k přeprodeji. Francie objednala 50 letounů, Španělsko 27, Británie 22, Turecko 10, Belgie 7, Lucembursko 1 a Malajsie 4 letouny. Jedná se o počty v roce 2016, tedy velice aktuální. JAR měla v roce 2004 zájem o 8 letounů, ale kvůli ceně z plánu sešlo. Následujícího roku mělo o 3 stroje zájem Chile, zde se ale mluví o možné náhradě konkurenčními KC-390 Embraer. V roce 2017 měla zájem o 5 letounů i Indonésie. Pokud se podíváme na zmíněných 13 letounů, které Německo objednalo a nemá pro ně využití, tak je možné, že by pár letounů mohlo objevit i u AČR. V roce 2017 byly tyto A400M nabídnuty několika zemím včetně České republiky, přičemž ministr Stropnický vzájemnou spolupráci nevyloučil. Ministerstvo obrany ČR, ještě v prvním pololetí roku 2017 rozhodne o náhradě dvou dopravních letounů Jak-40, které slouží mimo jiné k přepravě ústavních činitelů. Půjde o investici v řádu miliard, případně by mohly být nové stroje pronajaty. Zde ale nejsem sami, jelikož zájem o tyto nadbytečné letouny A400M má i Švýcarsko.
Airbus A400M nahradí v leteckých silách příslušných zemí stroje C-130 Hercules a C-160 Transall, které v nich po desítky let zastávaly funkci hlavních transportních letounů. A400M bude prvním letadlem od Airbusu od počátku projektovaným jako vojenské. Letoun nebude hrát roli pouze transportního letadla dopravujícího náklad a vojáky. Počítá se také s vývojem vzdušného tankeru na základě A400M, verzí pro transport zraněných MEDEVAC a úpravou pro elektronický boj a průzkum.
Kvůli přetrvávajícím problémům s projektem A400M, se v roce 2016 propadl čistý zisk společnosti Airbus o 63 % na 995 mil.eur (necelých 27 mld.Kč). Celkové tržby společnosti nicméně stouply o 3 % na 66,5 mld.eur. Překonaly tak očekávání analytiků, kteří je podle průzkumu agentury Reuters odhadovali na necelých 65 miliard. Společnost Airbus kvůli projektu A400M zaúčtovala nové mimořádné náklady v objemu 1,2 mld.eur a nyní plánuje nové rozhovory s evropskými zeměmi, které si letouny A400M objednaly, aby omezila další finanční ztráty. Airbus již v lednu oznámil, že loni zvýšil dodávky zákazníkům o osm procent na rekordních 688 letounů. Pátým rokem po sobě ale zaostal za svým americkým konkurentem Boeing, který dodal klientům o 60 strojů více a zůstal největším výrobcem a dodavatelem letadel na světě.
Název: A400M Atlas
Výrobce: Airbus Defence and Space (Airbus Group)
Posádka: 3–4
Délka: 43,8 m
Rozpětí: 42,4 m
Výška: 14,6 m
Hmotnosti:
Prázdná operační: 70 tun
Max. vzletová: 130 tun
Max. přistávací: 114 tun
Max. náklad: 37 tun
Celkové množství paliva: 46,7 tun
Pohon:
4 turbovrtulové motory Europrop TP400-D6
Výkon: 8 250 kW každý
Digitální ovládání motorů
Vrtule:
průměr 5,33 m, 8listé kompozitní Ratier-Figeac FH386
stavitelný úhel náběhu listů, plný revers
Výkony:
Cestovní rychlost: 0,68–0,72 M
Max. cest. rychlost: 560 km/h
Cestovní dostup: 11 300 m
Max. operační výška: 12 200 m
Dolet s max. nákladem: 3 300 km
Dolet s 30 tunovým nákladem: 4 800 km
Dolet s 20 tunovým nákladem: 6 950 km
Přeletový dolet: 9260 km
Délka vzletu: 940 m (hm. letounu 100 tun)
Délka přistání: 625 m
Poloměr zatáčky (na zemi): 28,6 m
Zdroje:
https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A400M_Atlas
https://en.wikipedia.org/wiki/Europrop_TP400
http://www.armadninoviny.cz/a400m-atlas ... rbus+A400M
http://www.armadninoviny.cz/ukrajinsky- ... rbus+A400M
http://www.armadninoviny.cz/nehoda-evro ... rbus+A400M
https://www.flightglobal.com/news/artic ... ty-411926/

odshora: Transall C160, Lockheed Martin C-130J Super Hercules, C-130J-30 Super Hercules, Airbus A400M, Boeing C-17 Globemaster III
