skelet píše:Nicméně u F-35C se sedm let od vzletu jejího prvního prototypu řeší takové věci jako jsou vibrace podvozku při startu. Je to takové.. zajímavé
Co vlastně o problémech s podvozkem víme? A jak moc velký problém to vlastně je? Ví se o tom problému už několik let, projevuje se údajně jen v lehké konfiguraci, tedy kdy stroj nemá ani plnou nádrž. A nakonec tento problém nemá prioritu na fix, a co teď testují pokud jsem to pochopil je modifikace lodi a ne stroje, problém ani není považován za kritickou chybu bránící provozu stoje, ale dost velkou na to aby se opravil...
Další věc je, že když se na nějaký nedostatek přijde, musí se navrhnout oprava, najít financovaní jak na opravu tak testovaní, dát tomu časový rámec, vzhledem k tomu, že je tam dalších milion jiných věcí. Takže oprava nekritické chyby i kdyby to bylo něco velmi jednoduchého na opravu muže trvat roky...
Např. modifikace pumovnice se bude dělat jen jednou v bloku 4, takže i když se např. jedná jen o změnu vedení potrubí v pumovnici, což zamezuje nest 3 AAM v pumovnici, k modifikaci dojde až za dlouhé roky. Stejné to bylo s nechvalně známým nefunkčním kanonem, napsalo se o tom milion článků, když problém v podstatě neexistuje, test a zavedení kanonu bylo naplánovano na určitou dobu a podle toho se program řídí.
Problém s katapultem pro menší piloty... opět pro media obrovský problém, který postihl přesně jednoho pilota.... odlehčení helmy a další změny na sedačce trvali taky pár let a teď se provádí testy sedačky... což mimochodem platí MB.
přehřívání storje a nutnost mít otevřenou pumovnici za určitých letových podmínek, taky nafouknutý problém, delší popis problému zde
https://www.reddit.com/r/AirForce/comme ... e/de6lns7/
Zkráceně avionika přesunutá do pumovnice kvůli lehčí udržbě nebyla certifikovaná na určité teploty, takže omezení bylo že v určité rychlosti/výšce se dalo letět jen určitou dobu a bylo třeba vyvětrat a snížit tak teplotu >500kts/<5000ft, >550kts/5000-15,000ft and >600kts/15,000-25,000ft. Nad 25,000ft bez omezení. Po certifikaci byla ta omezení zrušena.
V minulosti jsme tu měli pak co? Nemůže lítat v dešti, v bouřce, není manévrovatelná, není stealth a milion dalších...
Kritická chyby na F-35C byla např. záchytný hák, trvalo to dva roky ho předělat... stroj měl pak při OT 100% úspěšnost při zachycení.
-----------------
Další věc je, že F-35 se vyvíjí jinak, jede se concurrency development, ještě se nezahájila plná výroba, není dokončen základní vývoj a líta přes 200 strojů se 70000 hodinami.... takovou míru testovaní žádný jiný stroj nikdy neměl. Doby kdy se udělalo pár prototypů, pár hodin se testovali a pak hura objednávka na seriovku na 600ks, a teprve pak se zjistili kritické nedostatky během řady nehod a ztrát na životech, některé chyby se pak buď opravili v další várce výroby a nebo taky nikdy. Dnes se to prostě dělá jinak, je v tom mnohem víc práce, víc pravidel, ale taky žádné ztráty... a to je stejně zázrak i přes to všechno, čím víc jich lítá, tím větší šance na to že se něco stane.
Concurrency je na první pohled dražší, ale zaprvé to umožňuje zahájit dřív výcvik a objevit víc chyb, takže např. objevit problém s těsněním, které by pak mohlo postihnou stovky strojů místo desítek, problém s motorem, který se projevil jen u nového motorů, na co by v OT nikdy nepřišli. A nakonec např. USMC se nutně potřebuje zbavit Hornetů provádí nahrazování už pár let, místo aby čekali do příštího roku...
Další problém je DOTE&E (pro nás ne, protože o tom aspon víme), byrokrati co mají za ukol hledat problémy i tam kde nejsou, takže jejich výsledná zpráva je plná nedostatků a problémů (skutečných, protože ty data mají od JPO) ale s půlročním zpožděním a hlavně vůbec nic o tom, jaký pokrok byl v programu proveden. To je pak skvělý material pro lidi jako David Axe, Rogowaye a celou řadu profi novinářů, nemluvě pak o normálním tisku. Negativní zpravy o F-35 se prostě dobře prodávají.
Takže naposled Gilmore psal o nízké spolehlivosti, neschopnosti operačního nasazení, o tom jak nesouhlasí s IOC, milionu nedostatků vs block 3F, jak se nedá stihnout naplánované testování pro malý počet prováděných testů atd... Realita... 90% dostupnost na red flagu, žádný problém s mechanickými nebo softwarovými problémy, score 20:1, F-35 se ukázala jako výborná DEAD platforma pro lokalizaci a ničení IADS a to i s GBU-31, nemluvě pak o poskytováním SA ostatním strojům a tím efektivitu všem... OT pak taky provedlo za jeden měsíc nárazově víc testů než měl Gilmore v tabulkách...
Já nemám absolutně problém poukázat na jakýkoliv problém co F-35 má, má jich zcela určitě spoustu, ale co mě u toho zajímá je kontext, co to vlastně znamená, jaké jsou omezení a jak to vlastně mají ostatní... Např. když slyšíš o problémech se stabilitou softwaru a nespolehlivosti stroje (což pak opravili) a za půl roku ti pak pilot řekne, že odlétali 206 sorties za 19 dni během red fagu a neměli žádné mechanické problémy a v F-16/F-15 jim zřídka kdy fungovali všechny systémy... tak to docela mění pohled na věc.
--------------
Ejdou Rotacak píše:A proč tolik lidí za mořem řve?
Protože jsou dezinformovaní... V první řadě řvali nad částkami jako jeden a pul jejich trilionu dolaru aniž by vůbec věděli co to je a za jak dlouho to je.... dodnes je program JSF čistě stál 130miliard... včetně vybudování infrastruktury a vyrobení 200 strojů...a přidej si tam pár desítek miliard na předchozí programy a konkreční prototypy, protože se s tím stejně ozveš, ale kvůli tomu nikdo z veřejnosti neřve.
Např. jen vývoj F-16 do 1986 byl 13,8 miliard, což je 54miliard v 2015 téměř tolik co stál vývoj F-35, což jsou tři stroje naprosto jiných schopností...
F-16 z 1976 by taky stála 58,2 mil. v 2015... Takže tolik v kontextu ceny s relativně levným programem...
http://elementsofpower.blogspot.cz/sear ... results=15
Naprosto oprávněná je kritika programu do 2010, naprosto mimozní původní odhady ceny, zpoždění atd. Jednák to bylo naprosto mimo to co stroje dnes strojí, cen li globané nahoru, dražší prace a materiály a taky doba za kterou to dokáží postavit vzhledem k požadavkům, které pak byli ještě zvyšovány.
Jinak tady je pěkná přednáška AIAA Distinguished Lecture - Dr. Paul Bevilaqua
To ti dá představu i o přímých předchidcích JSF a co to asi stálo.
https://www.youtube.com/watch?v=u-cfy-k_8ew
jersey.se píše:Asi jak píše Skelet. Srovnejte s vývojem třeba Gripena

No nevím, o jejich původním programu nic moc nevím, ale podívám se na wiki a vidím tam hned problémy, ztráty prototypů, korupci, odklady... A naprostý komerční neúspěch... Pro Saab a tak malý stát je to úspěšný a ambiciozní program a je to skvělý stroj pro určitou roli, ale není ani ve stejné kategorii jako F-16... A zrovna Gripen E už má za sebou řadu odkladů, tak bych si fakt nehrál na to, že tam neměli žádné problémy.