1)
Samozřejmě chápu, že náhrada muzeálních náklaďáků V3S 6x6 měla už proběhnout dávno. Chápu, že je potřeba pancéřování a že v roce 2009 zkoušky prototypu T810 PRAM na bázi balisticky zoodolněné Tatry T810-V-P neproběhly dobře právě kvůli přetížení přední nápravy.
Chápu, že je organizačně nejjednoduší nahrazovat V3S (nebo obyčejné T810-V) za nové Tatry T815-7 v poměru jedna ku jedné a neměnit nic na personálním složení jednoho palebného týmu (řidič + tříčlené obsluha minometu).
Poznámka: Velmi pěkné foto verze V3S M2 NA v provedení pro převoz minometu Vz.82 PRAM-L je zde:
http://www.brdm2.estranky.cz/fotoalbum/ ... 82-pram-l/)
Chápu, že termín dodání 41 kusů do června 2017 je velké plus pro TATRA TRUCKS. Chápu, že i cena okolo 15 mil Kč včetně DPH (cca 0,5 mil USD bez DPH) může být lákavá. Pro srovnání podvozek Panduru II, který by pro byl ideální platforma pro podprůrné zbraně v rámci mechanizovaného praporu s KBVP Pandur II, stojí stále do 60 mil Kč včetně DPH.
2)
Už ale méně chápu, že na převoz stále stejného nákladu – tedy obsluhy, vlastního minometu Vz.82 PRAM-L (přepravní hmotnost 240 kg) a 80 kusů nábojů (každý po 16 kg) ve 40 dřevěných truhlících a dalšího vybavení, které dohromady váží cca 3 tuny - dosud „stačila“ jedna V3S M2 NA 6x6. Ta měla užitečné zatížení 3,5 tuny (terén)/5,5 tuny (silnice). A najednou je „potřeba“ nákladní automobil 8x8 s užitečným zatížením až 18 tun (a tažnou silou 16 tun).
Tato přepravní kapacita ale v podstatě zůstane nevyužita. Minimálně do té doby než budou použita pro jiné účely, například jako čistě muniční vozidla. Pro představu: 95 dělostřelckých nábojů (granátů, výmetných náplní, zapalovačů) ráže 155 mm váží okolo 5,4 tuny. I kdyby se teoreticky tyto Tatry použily jako muniční vozidla pro budoucí hounice 155 mm, tak je tam stále hodně rezervy.
Můžeme asi dlouho diskutovat, jaké limity (například průchodnosti) má nasazení takto rozměrného, těžkého a nápadného vozidla jak v poli nebo městské zástavbě. Nebo jaké limity budou při přesunu mimo dosah kontinentální železníční nebo silniční sítě. Samozřejmě vůči zastaralé V3S nastane obrovksý skok vpřed.
Můžeme také dikutovat, kam vlastně AČR ve své výzbrojní politice směřuje. Nové Tatry T815-7 mají zřejmě lepší baliistickou odolnost než vlastní KBVP Pandur II AČR, které mají být v boji před minomety a ty je mají nepřímou palbou podporovat.
Můžeme také diskutovat, jak je promyšlena balitistická odolnost vozidla, když zřejmě nepancéřováná korba valníku je naplněná dělostřeleckou municí. Ta není moderního typu a bude asi velmi citlivá na všemožná bojové poškození. Bohužel kabina takto blízké explozi vlastních minometných min neodolá.
3)
A to všechno proto, že pancéřovaná kabina pro 5 lidí je na Tatru T810 6x6 moc a v portfoliu Tatry ji uveze jen T815-7 8x8?
Podobný problém řeší i protiletadlové oddíly AČR se systémem RBS-70. Protletadlovci mají tu smůlu, že protiletadlové družstvo má 6 členů, a tak se řeší přestavba nepancéřovaných T810 PVO 6x6 (na bázi T810-V) na balisticky zodoleněnou verzi T810-V-P-MBS.
Možná jsem si z těchto dvou příkladů vyvodil mylný dojem, ale nechybí náhodou AČR (a potažmo TATRA TRUCKS jako monopolnímu dodavateli pro MO ČR) nějaká kolová pancéřovaná vozidlová platforma s užitečným zatížením 3,5 až 5 tun?
Taková, která nebude bojová, ale spíše kategorie utility nebo logistic. Vzhledově ale stále blíže k obrněnému transportéru/taktickému bojovému vozidlu, kde pancéřování kryje větší plochy a současně je hmotnost pamcéřování rovnomerně rozložená na jednotlivé nápravy?
Nevím, jestli už zmíněný americký megaprogram blízké budoucnosti JLTV je to, co mám na mysli. Ale je zajímavé, že právě verze M1280 General Purpose (JLTV-GP) uveze pod pancířem 4 osoby (užitečné zatížení 1,6 tuny) a utáhne přívěsný vozík (dalších cca 1,6 tuny). Plánované dvoumístné logistické verze a tahače pak budou mít užitečné zatížení až 2,3 tuny + přívesný vozík (cca 1,6 tuny).