CV90 - nové bojové vozidlo pěchoty AČR
Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR
Pro začátek jsem našel útržek o plovatelnosti a vodních překážkách v Evropě. Zdroje mám, ale teď nemohu najít. Jedná se mimo jiné o články z měsíčníku pro ČSLA "Bojová příprava".
2.2
2.2 : Schopnost sovětských BVP plavby “z chodu”
Tato schopnost plavby z chodu měla velký význam, a to i přes skutečnost, že tam, kde nejsou mosty, nemohou být všechny vodní překážky překročeny bez přípravy či ženijního zabezpečení, nebo je to obtížné. Jedná se o břehy s nevhodnou únosností nebo sklonem, hlavně při výjezdu. Plavba mohla být prováděna do rychlosti proudu 1,2 m/s v proudnici. Zároveň musela být dostatečná hloubka vodního toku, vzdálenost ode dna od pásů musí být minimálně 20 až 30 cm. Maximální boční náklon mohl být 20°, poté hrozilo utopení. Maximální hmotnost vojáků a nákladu v prostoru roje nemá být vyšší než 1000 kg, na druhé straně v případě neúplného roje je potřeba použít zátěže k dosažení rovnoměrného rozložení hmotnosti a zamezení nadměrného ponořování čela korby. Níže uvedené se nevztahuje na BVP-2, které má odlišné umístění těžiště z důvodu těžší věže a jejího umístění na stropě korby.
U BVP-1 je maximální úhel vjezdu do vody (výjezdu z vody) :
---na tvrdých půdách nad vodou max. 30° (25°),
---na tvrdých půdách pod vodou max. 15° (15°)
---na měkkých půdách nad vodou max. 25° (20°)
---na měkkých půdách pod vodou max. 15° (15°)
Stálé mosty vojenské zatížitelnosti 30 tun jsou na tocích do šířky 18 metrů každých 4 – 5 kilometrů. Na evropském válčišti byl ve směru východ – západ vodní tok na každé tři kilometry, ve směru sever – jih to bylo každých pět kilometrů. Přitom 74 % toků je širokých do 50 metrů, ( z toho ještě je 85 % do 11 metrů ), 14 % mezi 50 a 100 metry, a 12 % nad 100 metrů. Na každých 12 kilometrů je tudíž vodní překážka o šířce 30 metrů, na 45 kilometrů tok do 100 metrů, a na 145 kilometrů tok o šířce nad 100 metů. Průměrně mají hloubku : do šířky 18 metrů je to do 1,45 metru, do 30 metrů je to do 2,5 metru a při šířce 100 metrů je hloubka 4 metry. BMP-1 potřebuje pro plavbu minimální hloubku toku dva metry, minimální vzdálenost pásů ode dna činí 20 – 30 cm.
Západní BVP jsou schopny překonat broděním, jak z výše uvedených čísel vyplývá, asi 85 % vodních toků, ale již na každých dvanácti kilometrech se nachází vodní tok, který nepřebrodí.
Další údaje jsou ze zdroje : BP 8/1972 : Násilný přechod vodních překážek, autor “FTL”
„Podle vyhodnocení odborníků NATO připadá při postupu ve směru západ – východ na každých :
---100 – 200 km široká vodní překážka ( dle dělení NATO nad 100 metrů ), 4 %
---40 – 50 km středně široká ( 20 – 50 metrů ), 16 %
---5 – 10 km malá ( do 20 metrů a hloubky do 4 metrů ), 80 %
Při plánované rychlosti postupu 50 km za den musí jednotky překonávat denně 5 až 10 malých vodních překážek a 1 až 2 středně široké.
BVP-1 je schopné střelby i při plavbě. Je nutno dodržet tento postup :
---před sklopením vlnolamu přeřadit na 2. rychlostní stupeň
---otáčky klikového hřídele motoru snížit na 2000 ot./min.
---přepnutí horního ventilu do polohy vlnolam „SKLOP“
BVP vyvíjené v SSSR byly tedy bez výjimky schopné plavby “z chodu”, u BVP NATO tato schopnost byla zajišťována dodatečnými plováky, po modernizaci přídavným pancéřováním byla i tato schopnost eliminována z důvodu navýšení hmotnosti. Výjimkou u BVP zavedených v SSSR jsou varianty vzniklé jako reakce na ztráty ve válce v Afghánistánu : “afghanizované” BMP-1D Objekt 765Sp6. Na boky a věž vozidla byl přidán pancíř o síle 5 mm a horní větve pásů dostaly pancéřové zástěry. Stanoviště řidiče a velitele bylo zesíleno pancéřovou deskou proti minám a v poklopech průlezů na střeše korby byly vytvořeny střílny, které se používaly při jejich otevření. Možnost střelby střílnami bez sesednutí zůstala však zachována. U většiny jednotek nasazených v Afghánistánu byl z vozidel odstraněn systém PTŘS a nahrazen automatickým granátometem AGS-17 ráže 30 mm. Vozidla verze BMP-1D začala nahrazovat původní vozidla u sovětské 40. armády už koncem roku 1982. Podobnou úpravou prošly také BMP-2D ( v kódu NATO BMP-2E ) s přídavným pancéřováním na boky korby, pod sedadlo řidiče a velitele a pancéřováním střelecké věžičky zesíleným v čelní polosféře o 6 mm. Všechny tyto varianty nebyly obojživelné, avšak tato schopnost ve specifických podmínkách Afghánistánu nebyla využívána.
2.2
2.2 : Schopnost sovětských BVP plavby “z chodu”
Tato schopnost plavby z chodu měla velký význam, a to i přes skutečnost, že tam, kde nejsou mosty, nemohou být všechny vodní překážky překročeny bez přípravy či ženijního zabezpečení, nebo je to obtížné. Jedná se o břehy s nevhodnou únosností nebo sklonem, hlavně při výjezdu. Plavba mohla být prováděna do rychlosti proudu 1,2 m/s v proudnici. Zároveň musela být dostatečná hloubka vodního toku, vzdálenost ode dna od pásů musí být minimálně 20 až 30 cm. Maximální boční náklon mohl být 20°, poté hrozilo utopení. Maximální hmotnost vojáků a nákladu v prostoru roje nemá být vyšší než 1000 kg, na druhé straně v případě neúplného roje je potřeba použít zátěže k dosažení rovnoměrného rozložení hmotnosti a zamezení nadměrného ponořování čela korby. Níže uvedené se nevztahuje na BVP-2, které má odlišné umístění těžiště z důvodu těžší věže a jejího umístění na stropě korby.
U BVP-1 je maximální úhel vjezdu do vody (výjezdu z vody) :
---na tvrdých půdách nad vodou max. 30° (25°),
---na tvrdých půdách pod vodou max. 15° (15°)
---na měkkých půdách nad vodou max. 25° (20°)
---na měkkých půdách pod vodou max. 15° (15°)
Stálé mosty vojenské zatížitelnosti 30 tun jsou na tocích do šířky 18 metrů každých 4 – 5 kilometrů. Na evropském válčišti byl ve směru východ – západ vodní tok na každé tři kilometry, ve směru sever – jih to bylo každých pět kilometrů. Přitom 74 % toků je širokých do 50 metrů, ( z toho ještě je 85 % do 11 metrů ), 14 % mezi 50 a 100 metry, a 12 % nad 100 metrů. Na každých 12 kilometrů je tudíž vodní překážka o šířce 30 metrů, na 45 kilometrů tok do 100 metrů, a na 145 kilometrů tok o šířce nad 100 metů. Průměrně mají hloubku : do šířky 18 metrů je to do 1,45 metru, do 30 metrů je to do 2,5 metru a při šířce 100 metrů je hloubka 4 metry. BMP-1 potřebuje pro plavbu minimální hloubku toku dva metry, minimální vzdálenost pásů ode dna činí 20 – 30 cm.
Západní BVP jsou schopny překonat broděním, jak z výše uvedených čísel vyplývá, asi 85 % vodních toků, ale již na každých dvanácti kilometrech se nachází vodní tok, který nepřebrodí.
Další údaje jsou ze zdroje : BP 8/1972 : Násilný přechod vodních překážek, autor “FTL”
„Podle vyhodnocení odborníků NATO připadá při postupu ve směru západ – východ na každých :
---100 – 200 km široká vodní překážka ( dle dělení NATO nad 100 metrů ), 4 %
---40 – 50 km středně široká ( 20 – 50 metrů ), 16 %
---5 – 10 km malá ( do 20 metrů a hloubky do 4 metrů ), 80 %
Při plánované rychlosti postupu 50 km za den musí jednotky překonávat denně 5 až 10 malých vodních překážek a 1 až 2 středně široké.
BVP-1 je schopné střelby i při plavbě. Je nutno dodržet tento postup :
---před sklopením vlnolamu přeřadit na 2. rychlostní stupeň
---otáčky klikového hřídele motoru snížit na 2000 ot./min.
---přepnutí horního ventilu do polohy vlnolam „SKLOP“
BVP vyvíjené v SSSR byly tedy bez výjimky schopné plavby “z chodu”, u BVP NATO tato schopnost byla zajišťována dodatečnými plováky, po modernizaci přídavným pancéřováním byla i tato schopnost eliminována z důvodu navýšení hmotnosti. Výjimkou u BVP zavedených v SSSR jsou varianty vzniklé jako reakce na ztráty ve válce v Afghánistánu : “afghanizované” BMP-1D Objekt 765Sp6. Na boky a věž vozidla byl přidán pancíř o síle 5 mm a horní větve pásů dostaly pancéřové zástěry. Stanoviště řidiče a velitele bylo zesíleno pancéřovou deskou proti minám a v poklopech průlezů na střeše korby byly vytvořeny střílny, které se používaly při jejich otevření. Možnost střelby střílnami bez sesednutí zůstala však zachována. U většiny jednotek nasazených v Afghánistánu byl z vozidel odstraněn systém PTŘS a nahrazen automatickým granátometem AGS-17 ráže 30 mm. Vozidla verze BMP-1D začala nahrazovat původní vozidla u sovětské 40. armády už koncem roku 1982. Podobnou úpravou prošly také BMP-2D ( v kódu NATO BMP-2E ) s přídavným pancéřováním na boky korby, pod sedadlo řidiče a velitele a pancéřováním střelecké věžičky zesíleným v čelní polosféře o 6 mm. Všechny tyto varianty nebyly obojživelné, avšak tato schopnost ve specifických podmínkách Afghánistánu nebyla využívána.

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR
to vlevo je CV90 s bezosádkovou a vpravo s osádkovou věží?
Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR
royal: Ano v pravo na CV 90ke je bezosadkova vez MCT-30 od Kongsberg defence systems
Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR
Teď tady nebudu moc aktivní a nechám se představit až na IDETu, ve čtvrtek tam jedu, tak zhruba na pátek budu mít nějaké informace. Počítám s tím, že si to všechno pořádně prolezu, jelikož budu mít dost času .)

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR
Rase, prosim nezabudni poriadne vyspovedat chlapcov od Zetoru 

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR
a taky nějaký fotky 

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR
Ascod je 35 nebo 42?
Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR
Ascod 35(3+6)royal píše:Ascod je 35 nebo 42?
Byl jsem velice příjemně překvapen, jak jsou vozidla robustní, hlavně Lynx 31(3+6), který je obrovský. Oproti Pumě(3+6), která uvnitř působí velice stísněně.
Můj favorit je CV90 s posádkovou věží(3+6(8) a u bezosádkové věže 3+8) a Puma.
Jinak u Zetoru byly vystavěný malé modely BVP, OT a podpůrné vozidlo s kanonem.
Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR
Dik
Z fotek co jsem videl tak je nejhezci CV-90CZ s osadkvou vezi... Na internetu se objevili i fotk z testovani a byla tam videt i APS podobna systemu iron fist
Z fotek co jsem videl tak je nejhezci CV-90CZ s osadkvou vezi... Na internetu se objevili i fotk z testovani a byla tam videt i APS podobna systemu iron fist
Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR
Plně s tebou souhlasím, že se jedná o nejhezčí vozidlo a hlavně naživo. Osobně si myslím, že budoucí BVP bodou používat tu českou aktivní obranu.royal píše:Dik
Z fotek co jsem videl tak je nejhezci CV-90CZ s osadkvou vezi... Na internetu se objevili i fotk z testovani a byla tam videt i APS podobna systemu iron fist
CV90, která byla na IDETu měla i PTŘS viz foto.
Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR
Tak zatim jen reknu, ze vojskove zkousky probehnou ve Vyskove, hned po IDETu. Vic napisu az budu doma

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR
Na CV90 CZ byl osazený APS IronFist, stánkař mi to i potvrdil (budou i na holandských CV90). Níže je fotka z IDETu:









"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR
Ministerstvo obrany již zpracovalo studii o proveditelnosti projektu a ten je nyní v přípravné fázi. Počátkem června 2017 (patrně po výstavě IDET), budou ve VTÚ Vyškov zahájeny první zkoušky vozidel, v délce zhruba jednoho a půl měsíce, tedy do srpna 2017.
Nové BVP by mělo poskytnou osádce (3+6) poskytnout velmi účinnou balistickou a protiminovou balistickou ochranu.
Výzbroj má tvořit automatický kanón minimálně v ráži 30mm. Věž může být klasická, nebo bezosádková.
Plán počítá s pořízením 210 vozidel v sedmi modifikacích a později by mohl být počet vozidel navýšen až o 50%, tedy je zde pravděpodobná opce.
Nové BVP by mělo poskytnou osádce (3+6) poskytnout velmi účinnou balistickou a protiminovou balistickou ochranu.
Výzbroj má tvořit automatický kanón minimálně v ráži 30mm. Věž může být klasická, nebo bezosádková.
Plán počítá s pořízením 210 vozidel v sedmi modifikacích a později by mohl být počet vozidel navýšen až o 50%, tedy je zde pravděpodobná opce.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR
Jak si stojí osádková respektive bezosádková věž v oblasti pořizovacích nákladů? A jak v oblasti boj. efektivity, spolehlivosti a logistiky? Díky


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"