Gyrodyn Kamov Ka-22 (Hoop)
Mezi ideové předchůdce konvertoplánů můžeme řadit gyrodyn. Zde se jedná o opravdu rychlý vrtulník, ke kterému byl přidán normální letadlový motor pro pohyb dopředu – ať už vrtulový, nebo proudový. Pokud není nosný rotor poháněn, vznikne vírník. Počátek prací na prvním Sovětském gyrodynu se datují do roku 1951. V roce 1953, byl vyprojektován a postaven, v prostorách závodu č.82 z Tušina, první model pod číselným kódem "221". Prototyp Kamov Ka-22 poprvé vzlétl 15. srpna 1959 a po dvou letech byl představen veřejnosti na letecké přehlídce v Tušinu. Jednalo se o těžký transportní gyrodyn, byl řešen jako celokovový dvoumotorový hornoplošník s klasicky koncipovanými ocasními plochami. Robustní trup tohoto stroje byl pojat jako poloskořepina a sestával se ze tří částí, a to příďové, střední a záďové. Pohon zajišťovaly turbohřídelové motory umístěné párově v koncových gondolách nosného křídla. Během vzletu, přistání a v režimu visení motory roztáčely dvojici protiběžných rotorů o průměru 22,5 m instalovaných nad nimi. Při horizontálním dopředném letu pak poháněly dvojici tažných vrtulí vepředu gondol, které měly průměr 5,7 m. Rotory v této fázi letu byly v režimu autorotace, čímž odlehčovaly nosnému křídlu. Rozměry a přepravní kapacita Ka-22 jsou obdobné jako u letounu Antonov An-12. Kabina měla pojmout až 60 plně vyzbrojených výsadkářů nebo náklad do celkové hmotnosti až 6 t. Ač byla původní konstrukce upravena ve verzi Ka-22M, ale stále zde byly problémy se stabilitou a ovladatelností. Docházelo také k závadám na listech rotoru a svislý start byl možný pouze do hmotnosti 34 tun a vis do 30 tun, což bylo nedostatečné. Později, dne 28. srpna 1962, na cestě z Taškentu do Moskvy, se gyrodyn Ka-22M (v.č.1340101) zřítil nedaleko Džusaly. Bylo zjištěno, že za tento incident mohlo selhání systému příčného řízení v důsledku rozrušení lanového ovládacího táhla pravého nosného rotoru. Konstrukce sice ještě byla upravena, ale při dalších zkouškách, dne 14. srpna 1964, došlo k další nehodě. Při snižování rychlosti z 310 km/h na 220 km/h ve výšce 1000 m, se letoun začal náhle samovolně stáčet směrem doprava, načež přešel do střemhlavého letu. Ve výšce cca 300 m osádce podařilo převzít kontrolu nad strojem, ale brzy se ulomila pravá motorová gondola a stroj se zřítil. Příčinu zmíněné nehody se bohužel nalézt nepodařilo. Havárie tohoto prototypu se stala definitivní tečnou za celým programem. Důvodem ztráty zájmu se krom technické komplikovanosti a celé řadě přetrvávajících dětských nemocí, stala též dostupnost těžkého transportního vrtulníku typu Mi-6 (výroba od 1959). Hlavním nedostatkem gyrodynu Ka-22 (Hoop) se stala velká ztrátovost hnacího systému směrem k sobě se otáčejících protiběžných rotorů a neblahý vliv křídla na vztlak nosných rotorů. Křídlo totiž snižovalo efektivní plochu nosných rotorů, a tedy i jejich vztlak. Celkem bylo postaveno pět strojů a sériová výroba nebyla nikdy zahájena. Vyrobené stroje byly vyřazeny již v roce 1964. Přeživší exempláře byly po ukončení zkoušek odstaveny na závodním letišti, kde nějakou dobu postávaly zcela bez využití. Svůj život skončily v železném šrotu. Kamov se ale myšlenky na tuto konstrukci nevzdal a později přišel s návrhem těžšího gyrodynu Kamov Ka-35. Projekt ale nepřesáhl fázi studie.
Technické údaje
Posádka: 4
Kapacita: 80–100 vojáků
Únosnost: 16 500 kg
Průměr hlavních rotorů: 2× 22,50 m
Počet listů: 2× 4
Průměr tažných vrtulí: 2× 5,7 m
Počet listů: 2× 4
Délka: 27 m
Výška: 10,7 m
Rozpětí nosného křídla: 23 m
Maximální vzletová hmotnost: 42 500 kg
Pohonná jednotka: 2× turbohřídelový motor D-25VK, každý o výkonu 4 050 kW
Maximální rychlost: 345 km/h
Dynamický dostup: 5 500 m
Dolet: 450 km
http://www.osel.cz/6109-gyrodyne-ero-ja ... -jine.html
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kamov_Ka-22
http://en.avia.pro/blog/ka-22
http://ruslet.webnode.cz/technika/ruska ... a-22-hoop/
návrh konvertoplánu Kamov Ka-35