Saab JAS-39 Gripen
Re: Saab JAS-39 Gripen
Príčinou nehody bojového lietadla Saab JAS-39 Gripen maďarských ozbrojených síl, ktorého pilot sa v stredu v Kecskeméte pri núdzovom pristátí musel katapultovať, mohla byť aj softvérová chyba. Podľa agentúry MTI to vyhlásil maďarský minister obrany Csaba Hende.
"Možno usudzovať, že problémy spôsobila nejaká softvérová chyba. Podobný prípad sa stal už aj švédskemu vojenskému letectvu, samozrejme ale nemôžeme predbiehať výsledky prebiehajúceho vyšetrovania," povedal šéf rezortu pre denník Napi Gazdaság.
http://www.sme.sk/c/7858164/za-nehodou- ... z3d2vvFGCW
"Možno usudzovať, že problémy spôsobila nejaká softvérová chyba. Podobný prípad sa stal už aj švédskemu vojenskému letectvu, samozrejme ale nemôžeme predbiehať výsledky prebiehajúceho vyšetrovania," povedal šéf rezortu pre denník Napi Gazdaság.
http://www.sme.sk/c/7858164/za-nehodou- ... z3d2vvFGCW

Re: Saab JAS-39 Gripen
Pilota maďarských ozbrojených síl Sándora Kádára, ktorý sa minulú stredu v Kecskeméte počas núdzového pristátia bojového lietadla katapultoval, v pondelok prepustili z budapeštianskej vojenskej nemocnice. Informovala o tom agentúra MTI.
V stredu po vzlietnutí stroja Saab JAS-39 Gripen pilot hlásil, že sa mu nezasunul predný podvozok, preto vypustil časť pohonných látok vo vzduchu a po krúžení sa rozhodol pre núdzové pristátie "na brucho". Stroj dosadol na dráhu o 10.52 h, avšak vymkol sa kontrole. Pilot sa v tej chvíli katapultoval. Po dopade s otvoreným padákom bol pri vedomí.
http://www.sme.sk/c/7860832/pilota-mada ... z3d9O5je00
V stredu po vzlietnutí stroja Saab JAS-39 Gripen pilot hlásil, že sa mu nezasunul predný podvozok, preto vypustil časť pohonných látok vo vzduchu a po krúžení sa rozhodol pre núdzové pristátie "na brucho". Stroj dosadol na dráhu o 10.52 h, avšak vymkol sa kontrole. Pilot sa v tej chvíli katapultoval. Po dopade s otvoreným padákom bol pri vedomí.
http://www.sme.sk/c/7860832/pilota-mada ... z3d9O5je00

Re: Saab JAS-39 Gripen
Za nehodami maďarských gripenov je údajne nedostatok paliva!
............"Tak sa mohlo stať, že podľa nepotvrdených správ prvý z dvojice pilotov katapultovaných pri nehode v českej Čáslavi - veliteľ leteckej základne v Kecskeméte - nalietal v tomto roku iba osem hodín," píše Szekeres.
http://www.sme.sk/c/7864021/za-nehodami ... z3dJUrgj41
............"Tak sa mohlo stať, že podľa nepotvrdených správ prvý z dvojice pilotov katapultovaných pri nehode v českej Čáslavi - veliteľ leteckej základne v Kecskeméte - nalietal v tomto roku iba osem hodín," píše Szekeres.
http://www.sme.sk/c/7864021/za-nehodami ... z3dJUrgj41

- Franz Trubka
- 7. Major
- Příspěvky: 1815
- Registrován: 14/10/2010, 04:16
Re: Saab JAS-39 Gripen


Pink Floyd-On The Turning Away
Re: Saab JAS-39 Gripen
Maji v tom malou nepřesnost , pilot plyn nepřidával přidával ho automat letounu , který pilot použil na přiblížení a který si nevypnul po dosednutí. Pilot brzdil jako o život , ale letoun udržoval po dosednutí rychlost na přiblížení.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Ano , tak by to bylo i logické. Nicméně je podivné , že když v autě s tempomatem šlápnu na brzdu , tak tempomat eliminuju.
V Gripenu je to o to složitější , že při brzdění kol se ještě aktivují i aerodynamické brzdící prvky .Jak je možné že systém nepoznal , že je stroj už na zemi a motor neubere. Vždyť v té brzdící konfiguraci letoun stejně nevzlétne. Na palubním stíhači bych to ještě pochopil .Musí to být ošetřeno i vizuálními a sluchovými vjemy. Takže příčina bude i v nevylétanosti pilota ,přistávajícího v totálním stresu. Velitel základny nevelitel základny.
V Gripenu je to o to složitější , že při brzdění kol se ještě aktivují i aerodynamické brzdící prvky .Jak je možné že systém nepoznal , že je stroj už na zemi a motor neubere. Vždyť v té brzdící konfiguraci letoun stejně nevzlétne. Na palubním stíhači bych to ještě pochopil .Musí to být ošetřeno i vizuálními a sluchovými vjemy. Takže příčina bude i v nevylétanosti pilota ,přistávajícího v totálním stresu. Velitel základny nevelitel základny.
Re: Saab JAS-39 Gripen
A vieme s určitosťou povedať,ktorý z nich vlastne pristával?Ak to bol "žiak" tak inštruktor mal niekoľko sekúnd na zistenie "čo sa deje".Na rýchlu anylýzu boli dvaja,zlyhali obaja.HONZIK11 píše:Ano , tak by to bylo i logické. Nicméně je podivné , že když v autě s tempomatem šlápnu na brzdu , tak tempomat eliminuju.
V Gripenu je to o to složitější , že při brzdění kol se ještě aktivují i aerodynamické brzdící prvky .Jak je možné že systém nepoznal , že je stroj už na zemi a motor neubere. Vždyť v té brzdící konfiguraci letoun stejně nevzlétne. Na palubním stíhači bych to ještě pochopil .Musí to být ošetřeno i vizuálními a sluchovými vjemy. Takže příčina bude i v nevylétanosti pilota ,přistávajícího v totálním stresu. Velitel základny nevelitel základny.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Saab JAS-39 Gripen
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... -75kM5PTog
Náhodou jsem narazil na video té nedávné nehody co se odehrála v Maďarsku.
Náhodou jsem narazil na video té nedávné nehody co se odehrála v Maďarsku.
If you're going through hell, keep going. -- Winston Churchill
- Franz Trubka
- 7. Major
- Příspěvky: 1815
- Registrován: 14/10/2010, 04:16
Re: Saab JAS-39 Gripen
Caslavsky "ohnivy tygr"
http://zpravy.idnes.cz/tygri-letka-ukaz ... r_nato_inc
http://zpravy.idnes.cz/tygri-letka-ukaz ... r_nato_inc


Pink Floyd-On The Turning Away
Re: Saab JAS-39 Gripen
Prezentace Gripen E: http://dziennikzbrojny.pl/aktualnosci/n ... litarny%29
Re: Saab JAS-39 Gripen
Tady je video z dnešního představení letounu.
Na letoun promítali (videomaping), digitální maskovací vzor, brazilskou, švédskou, maďarskou a hlavně českou vlajku.
http://saab.com/air/gripen-fighter-syst ... ion-event/

profesionální fotka

výřez z videa

a v českých barvách
Na letoun promítali (videomaping), digitální maskovací vzor, brazilskou, švédskou, maďarskou a hlavně českou vlajku.
http://saab.com/air/gripen-fighter-syst ... ion-event/

profesionální fotka

výřez z videa

a v českých barvách

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Saab JAS-39 Gripen
JAS-39C/D pro Bulharsko
Bulharská vláda rozhodla o nákupu osmi stíhaček JAS-39C/D Gripen za 832 milionů euro. Všech osm stíhaček Bulharsko plánuje získat mezi roky 2018 až 2020 a následně se rozhodne pro případný nákup dalších osmi strojů. Švédové nabídli nejen nově vyrobené JAS-39C/D, ale také výhodné, v čase rozložené splátky. Dodání prvních letadel Švédové přitom slíbili pouze osm měsíců od podpisu smlouvy. Podle bulharských médií mají ale stíhačky JAS-39 Gripen nahradit i bulharské útočné letouny Su-25 (12 ks). Bulharské Gripeny tak pravděpodobně získají schopnost útočit i na pozemní a hladinové cíle. http://zpravy.idnes.cz/bulharsko-si-vyb ... ntent=main http://www.armadninoviny.cz/bulharsko-v ... ml#diskuze
Bulharská vláda rozhodla o nákupu osmi stíhaček JAS-39C/D Gripen za 832 milionů euro. Všech osm stíhaček Bulharsko plánuje získat mezi roky 2018 až 2020 a následně se rozhodne pro případný nákup dalších osmi strojů. Švédové nabídli nejen nově vyrobené JAS-39C/D, ale také výhodné, v čase rozložené splátky. Dodání prvních letadel Švédové přitom slíbili pouze osm měsíců od podpisu smlouvy. Podle bulharských médií mají ale stíhačky JAS-39 Gripen nahradit i bulharské útočné letouny Su-25 (12 ks). Bulharské Gripeny tak pravděpodobně získají schopnost útočit i na pozemní a hladinové cíle. http://zpravy.idnes.cz/bulharsko-si-vyb ... ntent=main http://www.armadninoviny.cz/bulharsko-v ... ml#diskuze

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Saab JAS-39 Gripen
Krom Bulharska, má SAAB v plánu udat stíhačky Gripen i na Slovensku a Botswaně. Zde se má střetnout s konkurencí v podobě korejského letounu FA-50 (militarizovaná verze T-50). JAS-39C/D provozuje Švédsko, ČR, Maďarsko, JAR a Thajsko. Gripeny ve verzi E/F, zatím má v plánu odebrat Brazílie (36-100) a Švédsko (60), je nabízen v Indii (200), výhledově pak v Belgii a Finsku: http://www.defensenews.com/articles/saa ... -c-d-sales

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Saab JAS-39 Gripen
Nová šance pro Gripeny se otevírá rozhodnutím Rakouska vyřadit v roce 2020 své Typhoony. Pro Rakousko jsou jednak neúnosné provozní náklady Typhoonu, ale také potřeba modernizace a zvýšení jeho bojových schopností, které by bylo nákladnější než nákup nových strojů kategorie Gripen.
Armádní noviny
Flight Global
Armádní noviny
Flight Global
Re: Saab JAS-39 Gripen
Neviete ako to je s IRST u poslednej verzie Gripen C - MS 20 ? Infra red senzor mat bude, no da sa vyuzit aj pre vyhladavanie povedzme vzdusnych cielov ? Nasiel som len, ze sa tym zlepsia jeho vlastnosti pre ISTAR a to moze znamenat aj ano aj nie.
http://saabgroup.com/Media/news-press/n ... abilities/
http://saabgroup.com/Media/news-press/n ... abilities/
Re: Saab JAS-39 Gripen
JAS-39C/D MS 20 žádný integrální IRST (Infrared Search and Track) mít nebude, pokud pomineme možné softwarové funkce "air-to-air" se střeleckým kontejnerem Litening.
SAAB tam píše o něčem jiném. ISTAR (Information, Surveillance, Target Acquisition, and Reconnaissance) je moderní zkratka pro průzkum, vyhledávání cílů a předávání informací dál.
SAAB tam píše o něčem jiném. ISTAR (Information, Surveillance, Target Acquisition, and Reconnaissance) je moderní zkratka pro průzkum, vyhledávání cílů a předávání informací dál.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Asi som sa zle vyjadril. V clanku sa pise: "Gripen’s ISTAR (intelligence, surveillance, target acquisition and reconnaissance) capabilities are expanded through a modified reconnaissance pod that provides infra-red sensors plus real-time display of images in cockpit and increased data recording." No a ISTAR moze znamenat vyhladavanie a identifiacia ako pozemnych a namornych, tak i vzdušných cielov. Teda zaujímalo by ma, ci ten gripenacky "pod" s IR senzormi moze posobit aj proti vzdusnym cielom. Ale starlight suhlasim, ze sa nejedna o ziadne integralne IRST.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Podle mě SAAB hovoří o tom, že Gripen má ISTAR díky průzkumnému kontejneru (reconnaissance pod). To je to švédské S (Spaning = průzkum) v názvu JAS-39.
Švédské letectvo používá na JAS-39C/D Modular Reconnaissance Pod System (MRPS) od SAABu, které je založený na dánském kontejneru od firmy Terma pro F-16. Označení švédského letectva je SPK 39 (Spaningskapsel 39). Je to velký kontejner určený pro montáž na podtrupový závěsník. Švédské letectvo ho poprvé operačně nasadilo při útoku na Libyi a zabezpečovalo pro NATO značnou část optického taktického průzkumu. Gripeny nosily současně průzkumný kontejner SPK 39 i střelecký kontejner Litening.
Jihoafrické letectvo má na JAS-39C/D integrován mnohem menší průzkumný kontejner Digital Joint Reconnaissance Pod (DJRP) od francouzského (a britského) Thalesu. Věší se na závěsník pro střelecký kontejner.
Teoreticky jde na JAS-39C/D integrovat poměrně snadno průzkumný kontejner RecceLite od izraelské firmy Rafael. Tento průzkumný kontejner je rozměrovým dvojčetem střeleckého kontejneru Litening. Zatím to ale zřejmě nepřekročilo stadium výstavních maket a jednoho letového dema, protože na to není zákazník. Samozřejmě i střelecký kontejner (targeting pod) Litening se dnes může označit za prostředek ISTAR.
AČR pro své JAS-39C/D nic z toho nenakoupila a to ani v rámci posledního upgrade na verzi MS20 a vzdušný průzkum ignoruje od doby vyřazení Su-22M4R.
Ani jeden z výše zmíněných systémů nejde použít pro IRST, jsou to čistě protizemní průzkumné speciály.
Švédské letectvo používá na JAS-39C/D Modular Reconnaissance Pod System (MRPS) od SAABu, které je založený na dánském kontejneru od firmy Terma pro F-16. Označení švédského letectva je SPK 39 (Spaningskapsel 39). Je to velký kontejner určený pro montáž na podtrupový závěsník. Švédské letectvo ho poprvé operačně nasadilo při útoku na Libyi a zabezpečovalo pro NATO značnou část optického taktického průzkumu. Gripeny nosily současně průzkumný kontejner SPK 39 i střelecký kontejner Litening.
Jihoafrické letectvo má na JAS-39C/D integrován mnohem menší průzkumný kontejner Digital Joint Reconnaissance Pod (DJRP) od francouzského (a britského) Thalesu. Věší se na závěsník pro střelecký kontejner.
Teoreticky jde na JAS-39C/D integrovat poměrně snadno průzkumný kontejner RecceLite od izraelské firmy Rafael. Tento průzkumný kontejner je rozměrovým dvojčetem střeleckého kontejneru Litening. Zatím to ale zřejmě nepřekročilo stadium výstavních maket a jednoho letového dema, protože na to není zákazník. Samozřejmě i střelecký kontejner (targeting pod) Litening se dnes může označit za prostředek ISTAR.
AČR pro své JAS-39C/D nic z toho nenakoupila a to ani v rámci posledního upgrade na verzi MS20 a vzdušný průzkum ignoruje od doby vyřazení Su-22M4R.
Ani jeden z výše zmíněných systémů nejde použít pro IRST, jsou to čistě protizemní průzkumné speciály.
Re: Saab JAS-39 Gripen
niko, technicky vzate najednoduchcia moznost ako dostat IRST je nieco na sposob integracie LM IRST 21 pre F15, F-16, F-18

vyhodou je, ze taketo riesenie je optimalizovane pre vzdusny boj oproti pouziaviu streleckeho kontajnera
Alebo viac ucelovy kontajner Open pod od Leonardo/NG, ktoreho sucastou je IRST
http://www.ainonline.com/aviation-news/ ... r-irst-pod
vyhodou je, ze taketo riesenie je optimalizovane pre vzdusny boj oproti pouziaviu streleckeho kontajnera
Alebo viac ucelovy kontajner Open pod od Leonardo/NG, ktoreho sucastou je IRST
http://www.ainonline.com/aviation-news/ ... r-irst-pod
Re: Saab JAS-39 Gripen
Chlapi dakujem za info. V podstate tomu rozumiem tak, ze IR senzory v streleckom kontajnery Lightning, SPK 39, atd.. su nieco na styl FLIRu a mozu byt teda v tomto zmysle pouzivane aj na ISTAR, ale nie v zmysle IRST.
Klingy dik za info k tomu Open pod. Velmi zaujimave.
Klingy dik za info k tomu Open pod. Velmi zaujimave.