Bojové vozidlo VN17
Bojové vozidlo VN17
Čínské bojové vozidlo VN17
Společnost NORICO představila nové těžké bojové vozidlo VN17 na podvozku z lehkého tanku VT-5. Pancéřování je modulární a lze tak libovolně zvyšovat balistickou ochranu vozidla. Díky použitému podvozku je ochrana a pohyblivost vozidla srovnatelná s nejnovějšími verzemi lehkého tanku VT-5. Původní tank váží 33-36 t a je vyzbrojený kanónem ráže 105 mm. Jedná se tedy o dostatečně lehký základ i pro BVP, které ač má základ v tanku, váží méně než běžné Západní BVP. Vozidlo je osazeno novou bezosádkovou bojovou věží s rychlopalným kanónem ráže 30 mm a dvojicí odpalovacích zařízení pro protitankové řízené střely HJ-12. Spřažený kulomet není patrný, tak je možná plánován pouze externě lafetovaný kulomet na samostatné věžičce na střeše hlavní věže. O pohon se stará vznětový motor s výkonem přibližně 745 kW, uložený v pravé přední části korby. Maximální rychlost činí až 70 km/h. Není známa konfigurace vnitřního uspořádání, zda se jedná o plnohodnotné BVP i s výsadkem, nebo pouze o podpůrné bojové vozidlo (jako Ajax nebo Terminator) s pouze tříčlennou osádkou. Rovněž není jisté, zda se jedná pouze o další vozidlo pro rozšíření exportního portfólia společnosti NORICO, nebo zda se jedná o vozidlo určené pro vlastní armádu. Osobně se domnívám, že první možnost je pravděpodobnější. Osobně jsem očekával i osazení věží s kanónem ráže 40 mm na teleskopickou munici. Rozhodně se ale jedná o velice zajímavé vozidlo s nemalým exportním potenciálem.
Technické parametry
Země původu: Čína
Posádka: 3
Výsadek: ~ 7
Hmotnost: ~ 30 t
Délka: ~ 7,5 m
Šířka: ~ 3,2 m
Výška: ~ 2,5 m
Vyzbroj:
Kanón: ráže 30 mm
ATGW HJ-12
Kulomet: 1 x 7,62 mm
Motor: FX0012 diesel
Výkon: 1 000 hp
Rychlost max: ~ 70 km/h
Dojezd: ~ 500 km
Stoupání max: 60%
Překážka až: ~ 0,85 m
Zákop: ~ 2,7 m
Brodění: ~ 1,1 m
Zdroj:
http://defence-blog.com/army/norinco-de ... hicle.html
http://www.military-today.com/tanks/vt5.htm
http://www.military-today.com/apc/vn17.htm
http://www.snafu-solomon.com/
Naposledy upravil(a) Rase dne 28/10/2022, 10:51, celkem upraveno 1 x.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Čínské bojové vozidlo VN17
Většinou to bývá obráceně. Na bázi bojového vozidla pěchoty - ASCOD, CV-90 - vznikne BVP. Tenhle přístup mi přijde životnější. A vůbec, VN-17 pokládám za zdařilý koncept; to, že bylo odvozeno od lehkého tanku (byť hmotností spíše středního, zhruba na úrovni T-55) je podle mě výhoda jak proti starším lehkým BVP, tak ale i oproti dnešním těžkým BVP, odvozeným od MBT, jako je např. Namer a další. S hmotností cca 35 tun je VN-17 zhruba na úrovni Pumy, kterou osobně považuji za zřejmě nejlepší BVP, předpokládám, že bude mít i odpovídající pancéřování. VN-17 vidím jako další úspěch čínského zbrojního průmyslu - a myslím si, že dosáhne slušného komerčního úspěchu
Re: Čínské bojové vozidlo VN17
Taky se mi hodně líbí. Když ale koukám na korbu, že je v podstatě docela dost nízká, tak vozidlo nejspíš nemá vést ani výsadek (to by byla zvýšená korba). Dle mého se může jednat o bojové vozidlo ve stylu britského Ajaxe, nebo ruského vozidla Terminator. Osádka by tak mohla být pouze tříčlenná (velitel, řidič a střelec). Pak je ale dost škoda, že věž není osazená kanónem NORINCO 40 mm CTWS, na teleskopickou munici ráže 40 mm.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Čínské bojové vozidlo VN17
Když koukám na tuhle fotku, tak śe nemůžu zbavit pocitu, že VN17 velice připomíná německou Pumu. Na spodním obrázku je odstrojená Puma, obdobná je i váha obou vozidel ve stejné konfiguraci. Ceny by mohla být taky hodně zajímavá, byť určitě bude vyšší než je cena běžného čínského BVP. U VN17 je navíc hodně dobré, že je na stejném podvozku jako tank a tak by si nějaký chudší stát mohl chtít pořídit VN17 i s VT5. Obě vozidla jsou totiž na stejném podvozku a hodně se mi líbí, že není potřeba vyvíjet na podvozku BVP lehký tank / vozidlo palebné podpory, ale tady to šlo naopak. Problém ale je v tom, že samotný VT-5 má jen kanón ráže 105 mm, což je ale docela standard u vozidel palebné podpory, tedy to není tak úplně chyba. Otázkou je, zda podvozek zvládne i ráži 120 mm.





"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček