
Pomocný křižník MÖWE
Poměrně málo známý je nejúspěšnější pomocný křižník (Hilfskreuzer) první světové války, sloužící pod jménem Möwe. Její kýl byl založen v loděnici J.C. Tecklenburg v Geestemünde v roce 1914 a spuštěna na vodu 9. května. Původně se jednalo o nákladní loď pojmenovanou Pungo, provozovanou společností Afrikanische Fruchtkompanie z Hamburku, pro dovoz banánů (Bananenfrachter) z německé kolonie v Kamerunu. Krátce po vypuknutí války bylo plavidlo zabaveno Císařským námořnictvem a ve Wilhelmshavenu přestavěno na pomocný křižník. Císařské námořnictvo jej převzalo prvního listopadu 1915 pod jménem Möwe (Racek). Jejím velitelem se stal Nikolaus Graf zu Dohna-Schlodien (1879-1956) a pod jeho velením vyklouzla loď dne 29. prosince z Wilhelmshavenu s cílem položit miny poblíž základny Britské flotily ve Scapa Flow. Kvůli nepříznivému počasí musela misi přerušit, i tak se minou podařilo u Cape Wrath potopit bitevní loď HMS King Edward VII. Mina explodovala pod pravobokem na úrovni strojovny a loď byla ochromenou. Uhelný parník a Princess Melita a torpédoborec Kempenfelt se neúspěšně, po dobu 5 hodin pokoušeli loď zachránit a odtáhnout, leč po neúspěšných pokusech musela být opuštěna a potopila se za další 4 hodiny. Při návratu na Jih, k ústí řeky Gironde, potopila minami další dvě plavidla. Následně se Möwe přesunula do Atlantiku, operující nejprve mezi Španělskem a Kanárskými ostrovy a později k Brazílii. Dne 16. ledna 1916 se plavidlo setkalo s lehce ozbrojenou britskou obchodní lodí a po krátké přestřelce byla britská loď potopena. Během tří měsíců bylo zajato celkem 15 plavidel, z toho tři byly i s vězni a kořistí poslány do Německa, zbytek byl potopen. Pomocný křižník MÖWE se vrátil do Německa dne 4. dubna 1916 a osádka byla vítána jako hrdinové a Richard Stumpf zaznamenal, že mezi osádkou bylo velké množství Afričanů. Tento skvělý úspěch zjistil kapitánu Nikolausi Graf zu Dohna-Schlodien mnoho vysokých vyznamenání a mezi nimi i řád Pour le Mérite. Jednalo se o nejvyšší pruské a německé vojenské vyznamenání, neformálně zvané též Modrý Max.
Jako bezpečnostní opatření, byla loď přejmenována na Vineta, podle jiného pomocného křižníku, který byl stažen ze služby. V této době loď podnikla několik nájezdů na spojenecké námořní trasy při pobřeží Norska. Zde se ale podařilo potopit pouze jedinou loď. Dne 23. listopadu 1916, vyrazila osádka na svoji druhou plavbu do Atlantiku. Dne 6. prosince zachytila a potopila kanadskou nákladní loď SS Mount Temple, na jejíž palubě bylo 700 koní pro Kanadský expediční sbor a mnoho beden s fosíliemi dinosaurů pro britské museum. O šest dní později potopila SS Georgic s nákladem 1 200 koní. Za čtyři měsíce zde potopila 25 lodí o celkovém výtlaku 123 265 BRT. Dne 10. března byla poškozena v boji s ozbrojenou obchodní lodí z Nového Zélandu. Pět členů osádky bylo v boji zabito, deset zraněno a plavidlo se muselo vrátit do Německa kvůli nezbytným opravám. Plavidlo ještě několikrát vyrazilo na kratší mise, ale po návratu 22. března 1917, byla stažena ze služby, jako velice důležitý nástroj propagandy. Během dvou nájezdů do Atlantiku, Möwe potopila 41 lodí o rekordní tonáži 186 111 BRT. Po podepsání mírové smlouvy ve Versailles, bylo plavidlo vydáno Británii jako součást reparací. Zde sloužila pod názvem Greenbeer a v roce 1933 byla prodán zpět do Německa a přejmenován na Oldenburg. Zde se plavila mezi Německem a okupovaným Norskem, jako běžná nákladní loď. Dne 7. dubna 1945 byla u norského pobřeží, poblíž osady Vad, přepadena britským letounem a poškozena. Vyřazena byla až v roce 1953.
Technické parametry:
název: Möwe / Vineta
typ: pomocný křižník
kapitán: Leutnant Hans Berg
délka celková: 124,5 metrů
šířka: 14,44 metrů
ponor: 6,8 metrů
výtlak standardní: 9 800 tun (4 788 BRT)
výkon strojů: 3 200 HP
rychlost: 14 uzlů
výzbroj:
4 děla 150 mm
1 dělo 105 mm
2 torpédomety 500 mm
500 min
Zdroje:
https://en.wikipedia.org/wiki/SMS_M%C3%B6we
https://en.wikipedia.org/wiki/Nikolaus_ ... -Schlodien
https://de.wikipedia.org/wiki/Nikolaus_ ... -Schlodien
https://www.deutsche-schutzgebiete.de/s ... reuzer.htm
http://www.allworldwars.com/German-Worl ... rt-II.html

důstojníci, uprostřed Nikolaus Graf zu Dohna-Schlodien

osádka lodi Möwe se fotí se zajatci

kapitán hovoří k osádce


návrat z výpravy