Iljušin Il-28, část 2

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

Odpovědět
Uživatelský avatar
hornet
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 269
Registrován: 16/6/2006, 10:57
Bydliště: Hradec Králové

Iljušin Il-28, část 2

Příspěvek od hornet »

Iljušin Il-28, část 2 - další verze, nasazení, technické údaje


V letech 1950 - 51 byla testována verze pro torpédové útoky – Il-28T (torpedonosec). V prodloužené pumovnici mohla nést jedno letecké, na padáku svrhované torpédo RAT-52 a jednu protilodní minu, nebo po úpravě klasické bomby. Sériově se nestavěla, její roli nakonec zaujal již zmiňovaný Tupolevův typ Tu-14T a později specializovaná verze Tupolevu Tu-16.

Obrázek
[align=center]Il-28T[/align]

Podobně dopadla i verze Il-28PL (protivlodnyj) určená k nesení jednoho torpéda AT-1. V té době byly již Il-28 zastaralé.

Ani verze Il-28Š (šturmovik), což byla přestavba z roku 1967 nedopadla lépe. Bitevník se šesti zbraňovými závěsy pod každou polovinou křídla a další výzbrojí v pumovnici sice vynikal palebnou silou, ale jeho šance na překonání PVO i naděje na přežití posádky při letech v malých výškách byly posouzeny jako minimální.

V roce 1956 byla zkoušena verze Il-28-131, nosič klouzavé, rádiem řízené klouzavé pumy UB-2F Čajka. Tato puma, koncepčně připomínající německý válečný systém Fritz X, byla nesena pod trupem. Vážila 2000 kg a kódu NATO nesla označení Seagull. Podle některých pramenů byla verze Il-28-131 stavěna, či přestavována v menší sérii.

Další přestavby se týkaly úprav pro zkušební nebo výzkumné účely jako například Il-28LL (letujaščaja laboratorija) z roku 1952 pro zkoušky radiolokátoru Sokol určeného pro záchytné stíhače Jak-25 a La-200, nebo Il-28ZA (zondirovščik atmosfery) pro meteorologický průzkum.

Zajímavá verze byl typ Il-28P (počtovyj) později označený jako Il-20. Tento výzbroje zbavený letoun sloužil na vnitrostátních linkách jako poštovní a mimo jiné dopravoval matrice ústředních sovětských deníků do některých měst Sovětského Svazu. Jejich obyvatelé měli pak to potěšení číst si v nejpravdivějších novinách na světě stejný den jako Moskvané.

Pokusem vylepšení výkonů základní bombardovací verze byl typ Il-28S. Jednalo se o letoun s novými motory VK-5 a šípovým křídlem. Ve stádiu přestavby se ukázalo, že ani tato verze už nestačí na nově vyvíjené typy a práce na ni byly ukončeny.

Další dvě verze, či přestavby sloužily při výcviku jednotek PVO a PVOS. Byl to jednak Il-28BM (buksirovščik mišeněj – vlečná cvičného terče) vybavený navijákem s několikakilometrovým ocelovým lanem umístěným před kabinou střelce a jednak Il-28M (bezpilotnaja mišeň – bezpilotní cvičný cíl) vybavený aparaturou pro dálkové ovládání. Tento typ sloužil i při řadě zkoušek nově vyvíjených raketových i hlavňových systémů protivzdušné obrany.

Obrázek
[align=center]Il-28BM s cvičným terčem[/align]

Za zmínku také stojí pokusy vybavit Il-28 speciálním housenkovým podvozkem pro zkoušky operací na jinak neúnosném podloží – blátě, tajícím sněhu a jiných nezpevněných površích. Zkoušky byly provedeny na jednom ze sériových letounů a ačkoliv stroj prokázal značně zlepšený pohyb v jinak nepoužitelném terénu, vzhledem k složitosti a váze celého systému byly ukončeny. Stroj poté dosloužil jako instruktážní pomůcka.

Posledním vývojovým stupněm Il-28 lze snad nazvat typ Il-46, který vznikl na základě požadavku na vývoj těžkého dálkového bombardéru. Byla to osmadvacítka zhruba zvětšená na dvojnásobek – v rozměrech i v hmotnosti. V soutěži však byla tentokrát poražena rozhodně moderněji pojatým Tupolevovým typem Tu-88, ze kterého vznikl známý Tu-16, potažmo i slavný dopravní Tu-104.

Obrázek

Il-46[/align]

Produkce strojů všech verzí postavených v Sovětském Svazu v letech 1949 až 1955 čítá přes 6300 kusů. K tomu je nutno přičíst i licenční stavby uskutečněné v Československu, Polsku a počtem v nejrozsáhlejší produkci mimo SSSR v Číně. Zde byl tento stroj označen jako Harbin H-5 a dle některých zdrojů slouží v poměrně vysokých počtech dodnes.
Čínské stroje se stavěly v těchto verzích: H-5 základní bombardovací verze, H-5A nosič jaderné zbraně, H-5T námořní verze, HJ-5 cvičná verze, HZ-5 příp. H-5R průzkumná verze, HD-5 verze pro REB, B-5 bylo označení exportní bombardovací verze.

Obrázek
[align=center]Formace polských Il-28...

Obrázek
...a čínských Harbinů H-5[/align]

Il-28 či Harbiny H-5 létaly v řadě leteckých sil, samozřejmě především zemí více, či méně politicky blízkých Sovětskému Svazu. Kromě států Varšavské smlouvy to byly nebo jsou Afghánistán, Alžír, Egypt, Finsko, Indonézie, Írák, Jemen, Čína, Kambodža, KLDR, Maroko, Nigérie, Sýrie, Somálsko a Vietnam.

Služba IL-28 v Československu začala počátkem roku 1955. V bombardovacích plucích nahradily stařičké Siebely C-3 a výrazně posílily údernou sílu našeho letectva. Zpočátku nesly označení B-228, v případě cvičných verzí pak CB-228. Mimo běžnou službu rozhodně stojí za zmínku seskok tří našich parašutistů ze stratosféry, který je popsán zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1407&highlight=il28
Iljušin s trupovým označením 6915 zase sloužil jako létající laboratoř při zkouškách československého proudového motoru M701 pro letoun L-29 Delfín a později motoru AI-25 pro L-39 Albatros. Zkoušený motor byl namontován v prodloužené zadní částí trupu pod a za střeleckou věží.
Bombardovací varianty byly z našeho letectva vyřazeny v roce 1965, poslední průzkumné a radiotechnické verze spolu s několika cvičnými stroji v roce 1973.

Obrázek
[align=center]Československý Il-28RTR[/align]




Bojové nasazení.

Korea
K prvnímu bojovému nasazení mohlo dojít již v průběhu korejské války, letectvo KLDR bylo těmito letouny již vyzbrojeno, údajně v dostatečném počtu. Zda letoun nebyl nasazen z obavy severokorejských velitelů z příliš vysokých ztrát při operacích nad nepřátelským územím, nakolik by bombardování bylo účinné, zda by se letouny sami, případně s doprovodem dokázaly ubránit útokům stíhačů OSN a další otázky se dají dnes odpovídat jen na tenkém ledě dohadů a spekulací.

Střední východ
Suezská krize – rok 1956
1. listopadu, v předvečer pozemní části operace Musketeer, přelétli Egypťané své jednu část svých Il-28, 20 strojů do bezpečí saudského Rijádu. Stejný počet, tj. 20 letounů 8. a 9. bombardovací squadrony, které ještě nebyly plně operační, uklidili do zdánlivého bezpečí letecké základny Luxor na jihu Egypta. Tam je objevila britská průzkumná Canberra a 4. listopadu tuto bázi nečekaně „navštívily“ francouzské F-84F. Osm Thunderjetů vyzbrojených raketami a vybavených přídavnými nádržemi během pěti minut zničilo všechny ily na zemi a bez toho, že by po nich někdo vystřelil se vrátilo v pořádku na základnu.

Šestidenní válka – rok 1967
Hned první den války, 5.června, provedly izraelské bombardovací Vantoury útoky na základnu Ras Banas. Zde zničily 16 Il-28 na zemi a bez ztráty se vrátily. Další skupina Vantourů zaútočila na již známé letiště Luxor. Tady byla letištní PVO připravena a za zničené iljušiny zaplatili Izraelci jedním sestřeleným Vantourem.

Obrázek
[align=center]Egyptský Il-28[/align]

O dva dny později, 7. června se jeden ze zbylých Il-28 s doprovodem stíhačů pokusil napadnout základnu El Ariš na Sinajském poloostrově, která byla v té době již obsazena izraelskými vojsky. Stíhacími Miragemi IIIC IAF byl promptně sestřelen i s jedním MiGem.
Celkové ztráty egyptských Il-28 v Šestidenní válce činily 29 z původních 35 strojů, Sýrie ztratila dva ze šesti strojů.

Kubánská krize
V roce 1962 objevily na Kubě americké průzkumné letouny nově rozmisťované rakety střední doletu a rovněž právě dodávané Il-28, podle některých západních pramenů ve verzi označené jako Il-28N (nuclear ?), což by byla patrně verze Il-28A. V takzvané kubánské krizi, která svět skutečně dovedla téměř na práh jaderného konfliktu došlo nakonec k dohodě mezi USA a SSSR a uvedené zbrojní systémy byly z Kuby odvezeny. Iljušiny tedy bojově nasazeny nebyly, staly se však málem jednou z příčin vzniku jaderné války.

Československo

Mezi řadou typů použitých při hanebné okupaci Československa státy Varšavské smlouvy v srpnu 1968 nechyběly ani Il-28 a Il-28R. Při tomto předvedení brežněvovské doktríny omezené svrchovanosti socialistických států v praxi byly na trupech označeny dvěma červenými invazními pruhy.

Nigérie – Biafra
Tento konflikt, či spíše občanská válka z konce šedesátých let minulého století je v dobových pramenech popsán s takovým ideologickým balastem, že není možné je seriózně použít. Je známo, že nigerijská armáda při likvidaci nového nezávislého státu Biafra používala kromě iljušinů i československé L-29 Delfín. Něco málo je popsáno zde:
http://www.brushfirewars.org/aircraft/i ... 28_naf.htm
Uvítal bych překlad lepšího znalce anglického jazyka, než jsem já (což opravdu není vysoko nastavená laťka).

Další konflikty, či incidenty, ve kterých Il-28 sehrály svou roli:
Afghánistán, Jemen, Vietnam – Kambodža, Čína – Taiwan., poněkud neurčitou zmínku jsem nalezl i o nasazení maďarských ilů v době maďarské krize v roce 1956.

Na závěr slíbené porovnání britské Canberry a Il-28.
Řekl bych, že běh na delší vzdálenost vyhrála rozhodně Canberra. Její konstruktéři vytvořili nadčasový typ, letoun, který byl dlouhá léta schopen držet krok se stále novými požadavky na kladené úkoly, na moderní zejména elektronické a ostatní přístrojové vybavení i schopnost pronikání nepřátelskou obranou. Canberry postupně dokázaly plnit nejrůznější role, od klasických taktických bombardéru, přes bitevníky až po průzkumné letouny s vysoce sofistikovanými elektronickými a optickými systémy.
To však neznamená, že by Il-28 v pomyslné soutěži propadl. Naopak, i tento letoun se stal legendou.
V řadě letectev tvořil ve své době účinný útočný systém. Navíc, mnoha technicky méně erudovaným příslušníkům jak leteckého, tak pozemního personálu pomohl snadněji zvládnout složitou proudovou leteckou techniku. Jeho pilotáž byla příjemná, neměl záludné vlastnosti. Dobře se obsluhoval na zemi. Byl bombardovací obdobou slavného MiGu-15.
Prvních deset let své existence představoval skutečnou sílu. Po té jeho bojová hodnota rychle klesala. Jeho roli přebíraly stíhací bombardéry s podstatně vyšší rychlostí i ostatními výkony, s modernějším vybavením, schopné překonat stále účinnější PVO, případně se ubránit záchytným stíhačům.
A ještě jednu poznámku: Není mi známo jediné úspěšné použití střelecké výzbroje pro vlastní obranu (informace přivítám). Z tohoto pohledu všechny ty tisíce iljušinu nosily značnou zátěž zbytečně, na úkor jiného, účinnějšího vybavení, případně lepších výkonů. Přesto bych pro takto koncipovaný letoun neměl označení slepé cesty, spíše konce jedné etapy vývoje letecké techniky.

Obrázek
[align=center]Il-28 - třípohledový nákres[/align]


Některá technická data
................................................................Il-28……........Il-28U…………….Il-28R
Rozpětí (m)……...................……………………….21,45……………….……………….22,65
Délka beze zbraní.(m)..………............………..17,65
Celková výška.(m)…………...............……………6,7
Nosná plocha.(m2)…………................…………60,8
Motory…….…………………...................…….2 x VK-1 - proudový s radiálním kompresorem
Tah motoru (kp)……............………………….2 700

Prázdná hmotnost (t)……………..........….12 890…………..12 500……..….13 518
Maximální vzletová hmotnost (t)…..…..23 200…………..21 000……..….22 680
Max. hmotnost pumové výzbroje (kg)...3 000

Cestovní rychlost (km/h)………….......………700…………………….....………….…..670
Maximální rychlost (km/h)……….…......…….906……………...910……..….....……876
Praktický dostup (m)…………........………12 500………...13 250…….….…..12 300
Dolet (km)………………………….............……2 400………………………......………..3 150

Stručný popis

Celokovový, samonosný hornoplošník s rovným křídlem, šípovými ocasními plochami a dvojicí proudových motorů zavěšených v samostatných gondolách pod křídlem.

Trup kruhového průřezu je rozdělen na přední přetlakovou část, ve které na vystřelovacích sedačkách sedí pilot a letovod, střední část s nosníky křídla, pumovnicí, prostorem pro palivové nádrže a ostatní vybavení, a zadní přetlakovou část s pracovním prostorem pro střelce - radistu.

Křídlo je přímé, dvounosníkové, dělené na centroplán a vnější demontovatelné části křídla. Mechanizace křídla je tvořena křidélky a štěrbinovými vztlakovými klapkami.

Střelecká výzbroj je obsahuje dvojici předních pevných kanónů NR-23 ráže 23 mm se zásobou 100 nábojů na hlaveň. Zbraně zaměřuje pilot celým letounem pomocí reflexního kolimátorového zaměřovače PKI-1 umístěného za čelním pancéřovým štítkem pilotní kabiny. Obranu letounu při napadení ze zadní polosféry zajišťuje střelec - radista ovládající zadní střeleckou věž Il-K6 s dvojicí pohyblivých kanónů NR-23 a zásobou 250 nábojů na hlaveň. Pohon věže tvoří elektrohydraulický systém, kanóny se zaměřují poloautomatickým gyroskopickým kolimátorovým zaměřovačem ASP-3P. Věž, včetně nábojových schránek, stejně jako ostatní prostory posádky je chráněná pancéřováním o celkové hmotnosti 500 kg.

Pumová výzbroj je nesená v pumovnici ve střední části trupu. Tvoří je nejrůznější kombinace klasické pumové výzbroje až do celkové hmotnosti 3000 kg, případně taktická jaderná puma.
Typické varianty nesené výzbroje: 12 x FAB 100, 8 x FAB 250, 4 x FAB 500, 1 x FAB 1500, 1 x FAB 3000. Jaderná puma o hmotnosti 3000 kg je některými prameny označována jako RDS-4 Tatiana.

Přístrojové vybavení bylo na svou dobu bohaté a na vysoké úrovni. Bylo tvořeno např. optickým pumovým zaměřovačem OPB-5S synchronizovaným s autopilotem, radiolokačním zaměřovačem PSBN-M-8 jenž umožňoval bombardování přes mraky, výstražným radiolokačním přijímačem S-2 Siréna varujícím zachycení letounu radiolokátorem nepřátelského stíhače a celou řadou dalších radiotechnických, navigačních a komunikačních systémů. Pro snímkování cíle nosily bombardovací verze svislou a panoramatickou kameru.

Označení v kódu NATO: IL-28 Beagle , Il-28U Mascot.

Několik dalších fotografií naleznete ve Foto Galeri:
http://www.palba.cz/forumfoto/thumbnails.php?album=16
http://www.palba.cz/forumfoto/thumbnails.php?album=43

Použité prameny

Literatura:
M. Velek, M. Pajer, J. Krumbach – edice Triáda (značné množství dalších technických informací)
V. Němeček – Vojenská letadla, díl 4
K. Helebrant, V. Radina – Izraelské letectvo
Časopis Letectví a kosmonautika

Internet:
http://legion.wplus.net
http://www.military.cz
http://www.todo-aviones.com
http://www.vectorsite.net
http://pl.wikipedia.org
http://www1.airliners.net
a další
Jája
praporčík
praporčík
Příspěvky: 314
Registrován: 9/2/2006, 12:35
Bydliště: Brno

Příspěvek od Jája »

Super článek (=oba díly).

Přiblížil mi letadlo, o kterém jsme moc nevěděl (vzniklo až po WWII). Jasně a přehledně podané informace.
Doufám, že umřu dřív, než vymře lidstvo.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Stejně, tygle roury ze 40 a 50 let měly své kouzlo, které pak nějak zmizelo...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6940
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Dobře napsáno. Jen s tou Koreu nemohu souhlasit. Ať jsem hledal jak jsem hledal, narážím na to samé. V letech 1950 -53, kdy probíhala válka v Koreji, měli Il - 28 především Sověti. Do Koreje se vůbec nedostali. Uvažovalo se o nasazení se sovětskými piloty, ale jak jsem v Části 1 říkal. Museli by je lítat ruský piloti a museli by do vnitrozemí, bez převahy ve vzduchu.
Uvědomme si, že ani severokorejská, ani později čínská armáda neměli stálou podporu stihačů a bitevníků na frontě. Jen při některých ofenzívách trochu podpory poskytovaly spíše stihači ( SSSR,Číny a severokorejští) tím, že odháněly bitevníky, bombardéry a stihače vojsk pod hlavičkou OSN ( převážně USA). O bombardovacím letectvu s piloty SSSR, Číny a severokorejců se toho vůbec moc nenalezne. Stihači OSN to smetávali z nebe. To by byla sebevražda, nějaké větší množství bombarďáků na straně Sev. Koreje!
Ještě snad jednu důležitou věc! SSSR vůbec neměl běžně ve zvyku svým" spřáteleným zemím" předávat nové věci - Mig 15 byl dost velká vyjímka, že to byla válka. I piloti Severokorejců se na ně museli chvíli zacvičovat ( stejně tak Číňané). NO a u Il - 28 se výcviky a předávání stejně dělo 1952 - 53. A ta řekněme střídavá převaha ve vzduchu, ta přála spíše stihačkám než bombardérům.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Zase mám pár technických poznámek :)

Tu část kde máš technická data Il-28 /U /R ani radši nezkoušej nějak narovnávat, je to práce na nic, většinou se ti nepovede ji nastavit tak aby měla trochu stejné sloupce. Pokud chceš data do tabulky tak ji zaději udělej někde mimo a vlož ji jako obrázek ve formátu jpg.

Michane, přece jen je rozdíl honit nějaké Il-28 než Tu-2, Il-28 by se přece jen dokázal dostat z bojové zóny o poznání rychleji. Asi by to byla trochu jiná situzace než B-29 vs MiG-15.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6940
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Rozdíl ano, výsledek stejný. Mnoho psů zajícova smrt. Bez letecké podpory, i když všechna čest jeho výzbroji, by výsledek nedopadl dobře. Samozřejmě by záleželo na vzdálenosti na jakou by letěl se svou skvělou nosností bomb bombardovat.
Ale jinak platí, co jsem řekl. I sami severokorejci uznávali při mírových rozhovorech, že prostě vojska OSN měla po celou válku leteckou převahu. Je to zajímavé, to i přesto, že počty kusů jako takových(bez rozdílu typů a rozdílu stíhací a ostatní), byla v tom množství ks, převaha na straně severokorejci Rusové, Číňani.
Totiž rychlost operativního nasazení letadel byla vždy na straně vojsk pod hlavičkou OSN. Tato skutečnost se nese všemi prameny, které jsem zatím viděl.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Dobréé... pěkný článek.

Varianta letadla pro použití bomby UB-2000 Čajka se zcela jistě vyráběla. Do výzbroje byla přijata v roce 1955. Jenže velmi brzy byl celý projekt (spolu s rozpracovanou bombou UB-5000 Kondor) zrušen. Je to jeden z přímých rozhodnutí raketomaniaka Chruščova a netýkalo se to jen bomb, ale i letadel. Spolu s Migem-19 to odskákal hlavně Il-28. Celé pluky zcela nových letadel putovaly do šrotu. "Na co potřebujeme letadel, na co bomby, na co dělostřelectvo, máme rakety" K obnovení vývoje řízených leteckých bomb došlo až v roce 1967.

Já se trošku rozepíšu o Československu:
V únoru 1955 k nám přijšly první stroje Il-28. 1.11.1955 byl první pluk s nimi bojeschopný. Byl to 25. bombardovací letecký pluk Hradčany. Další dva přezbrojené pluky byly 24. a 29. Vznikla z nich 46.bombardovací divize s velitelstvím v Přerově. Celkem k nám došlo 58 bombardovacích strojů a jelikož to nenaplnilo stav pluků na plné stavy, byl v roce 1958 rozformován 29. pluk. I tak neměly zbývající pluky plný stav (31 strojů). U 25. pluku byla zrušena 3. bombardovací letka a nahrazena průzkumnou s 10 letouny Il-28R. Ty do té doby sloužily u 47.průzkumného leteckého pluku kam se také po zrušení 46. divize 1.10.1960 vrátily. Poslední pluk opět 25. bombardovací letecký pluk byl rozformován 1.9.1965 a tím historie Il-28 u nás skončila. Poslední velký bombardér naší armády.

Jedna Rková Il-28 je v muzeu Kbely (zasloužila by přeleštit)

S tou Koreou souhlasím s michanem.

Ta verze Il-28N je asi pitomost a omyl západních zdrojů. Jaderná varianta jak jsi správně psal je Il-28A.
ObrázekObrázek
Lněnička
svobodník
svobodník
Příspěvky: 34
Registrován: 22/7/2006, 22:32

Příspěvek od Lněnička »

Neví někdo něco bližšího o strážce Il 28 s Migem (?) nad jižní částí Prahy počátkem 60 let? Rodiče ještě dlouho potom vzpomínali, jak naše tehdejší dobrmanka šmejdila po zahradě a nosila si do boudy jako trofej různé malé součástky a kousky duralu.
Uživatelský avatar
hornet
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 269
Registrován: 16/6/2006, 10:57
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvek od hornet »

Pánové díky za ohlasy i za připomínky.
K jednotlivým příspěvkům:

Michan, SA58 - Korea, ano připouštím, jsem na hodně tenkém ledě, ale i to uvádím v článku. Přiznám se, doufal jsem, že kolem této otázky vyvolám diskusi.
Redboyi díky za doplnění údajů o Čajce a našich útvaru s ily. V jednom Ti ale musím oponovat, ještě na konci šedesátých jsem zahlédl Il-28 (nevím jakých verzí) na pardubickém letišti a v souladu s údaji v Triádě jsem viděl jednu Il-28U s československým markingem letět nízko nad Novým Městě nad Metují právě v uváděném posledním roce provozu 1973. V té době jsem byl už zatraceně zažraným fandou na letadla, než abych si ji s něčím spletl.

SA58 – ještě se s tím peru, je to první článek. Formátování na střed provádím při psaní článku použitím wordovského tlačítka „Zarovnat na střed“, příkazy si to generuje samo. Tabulky při případném další článku udělám jak radíš, takhle je to strašně nevděčná práce. A ještě prosba – v 1. části se mi nedaří dát znovu správný tvar nadpisu. Měl jsem to pětkrát smazané a znovu zkopírované nebo přímo vypsané, ale je to pořád samé “%“. Už si s tím nevím rady. Nemrknul bys na to? Díky.
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

hornet:
To je právě ta chyba - ve Wordu vůbec neformátuj!!!
Ideální je do Palby nakopírovat "čistokrevný text ala Notepad".
Doformátování prováděj až ZDE.
Problém je v tom, že phpBB je dělaný v angličtině (němčině) a následně počeštěno. Tím pak vzniká tento "konflikt" - počeštěn je pouze text, ale nikoliv funkce. BB je pak "zmateno" - dostane dvě rozdílné informace o funkcích - Wordovskou a svojí. Je to ještě o něco složitější, protože do "hry" vstupuje ještě MySQL. Ale tím už nebudu unavovat.
To samé diakritika u obrázků - u názvů obrázků NEPOUŹÍVAT háčky a čárky - pouze znaky,které se používají v Angličtině. V galeriích(Forumfoto) je počeštěn opět pouze text,nikoliv funkce. Pro upload je čeština nečitelná a nahrazuje čárky a háčky zástupnými znaky.
Je to problém,který bohužel nevyřešíme - my tu "někým vytvořenou" češtinu pouze využíváme, ale netvoříme.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
wildesau
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 420
Registrován: 5/3/2006, 09:05
Bydliště: Otrokovice

Příspěvek od wildesau »

Lněnička:Četl jsem o té události kdysi v L+K,bohužel je to hodně dávno tak si toho moc nepamatuju.
Bylo to při nočním cvičení a ta Il-28 byla myslím polská.Mám takové tušení,že přežil jen pilot polského letounu.
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

jenom dotaz k těm torpédovým zkouškám.
To raketové torpédo RAT-52 beru ale u toho druhého typu se opravdu jednalo o AT-1??
Tohle letecké torpédo je totiž určeno pouze pro shoz z vrtulníku. Kvůli tomu je odlehčeno až na cca. 560 kg Běžná (klasická) letecká torpéda váží něco kolem tuny, jistě s vyjímkou raketových torpéd.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
hornet
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 269
Registrován: 16/6/2006, 10:57
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvek od hornet »

Uvedu podrobněji celou analogii protilodních verzí Il-28, tak jak jsem ji čerpal z ruské webové stránky. http://legion.wplus.net. Tento zdroj uvádí:

Zkoušky Il-28T probíhaly v letech 1950 – 51. Při nich byla zkoušena torpéda typů 46-35ANU, 45-36A, TAS, RAT a protilodní miny AMD-1000. Miny i torpéda byly neseny vždy po jednom kuse v pumovnici prodloužené z 4270 na 6230 mm. Zaměřování při torpédovém útoku bylo prováděno pomocí zaměřovače PTN-45 jehož spodní část vystupovala pod trup a byla zakryta kulovým krytem. Zkoušky proběhly úspěšně, ale sériová výroba se neuskutečnila, z důvodů příliš vleklého vývoje torpéda 45-36 MAN, které bylo vyráběno pod označením 45-56NT, ale až v roce 1956. Kromě toho, již provedené úpravy neumožňovaly zvýšit počet nesených torpéd RAT-52.
Proto bylo přijato řešení vybavit Il-28 námořního letectva vnějšími trámovými závěsníky BD-4 po stranách trupu. S nimi mohl Il-28, opět označený jako Il-28T, nést tři torpéda RAT-52 – jedno v pumovnici a dvě na vnějších závěsnících. Na nich mohl případně nést i miny AMD-500. Zkoušky letounu byly ukončeny v roce 1955. Předpokládala se přestavba určitého množství Il-28 námořního letectva, ale ta se neuskutečnila. V druhé polovině padesátých let minulého století přestaly vyhovovat potřebám námořního letectva a v roce 1956 bylo rozhodnuto o přezbrojení torpédo-minonosného letectva na Tupolev Tu-16.

V době, kdy se služba Il-28 v námořním letectvu chýlila ke konci, u Baltické flotily, konkrétně u 769 MTAP(minno-torpednyj aviacionnyj polk) přestavěli několik Il-28 (počet bohužel neuveden) pro využití torpéd AT-1 – opravdu tento typ. Tato verze byla označena jako Il-28PL. O zdařilé přestavbě mluvit nelze, dolet letounu se ukázal jako naprosto nedostatečný pro protilodní útoky. Předpokládalo se tedy, že tyto letouny nebudou sloužit jako hlídkové, ale do akce budou startovat na základě vyhledání cíle jinými prostředky.
Uvažovalo se o obdobné přestavbě letounů u dalších dvou pluků, ta se však již neuskutečnila.

Samotnému mi není jasná jedna věc. O tom, že Il-28 u sovětského námořního letectva sloužily je mi známo. Mate mě však označení jejich jednotek - MTAP - tedy mino–torpédový letecký pluk. Že standardní Il-28 mohly nosit miny, o tom celkem nepochybuji, ale kdo nosil torpéda, když zkoušky torpédových verzí se táhly pět let a nakonec stejně neskončily sériovou výrobou? Zda úkoly torpédonosců plnily v tom případě Tu-14T a Il-28 byly určeny pro ostatní službu nevím. Přiznám se, že v tom nemám jasno.

Ohledně zkoušek torpéda AT-1, nic bližšího jsem bohužel nikde nevyčetl, ale uvedený zdroj osobně považuji za věrohodný. Zatím se mi nestalo, že bych porovnáním údajů v něm uvedených (mám na mysli i jiné typy) s jinými prameny nalezl nějakou chybu.
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Ty jo, Hornete, co jsi dělal v mém rodném městě??? :shock:
To byl u nás zase nějaký letecký den, či co?

btw: Když z notepadu, tak si lae před kopírováním nezapomeň vypnout word wrap (zalamování řádků) jinak se prostě zblázníš z dodatečných mezer.
Uživatelský avatar
hornet
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 269
Registrován: 16/6/2006, 10:57
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvek od hornet »

Díky za radu a to Nové Město? Představ si člověče, že průmyslovku. Nejkrásnější roky v mém životě.....
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

hornet píše:V jednom Ti ale musím oponovat, ještě na konci šedesátých jsem zahlédl Il-28 (nevím jakých verzí) na pardubickém letišti a v souladu s údaji v Triádě jsem viděl jednu Il-28U s československým markingem letět nízko nad Novým Městě nad Metují právě v uváděném posledním roce provozu 1973. V té době jsem byl už zatraceně zažraným fandou na letadla, než abych si ji s něčím spletl.
Neoponuješ. Já si nedělám nárok na to, že je moje informace úplná, já prostě jen víc nevím. V mejch poznámkách sem měl uvedeno pouze to co sem napsal a i když si nejsu jistej, mám to asi z vojenství kvalitně. Čili to že zmíněné bombardovací jednotky zanikly, neznamená konec Il-28 jako typu u nás, já to jen nevěděl kdy byl definitivně vyřazen a proto sem uvedl jen to, kdy byly rozformovány jednotky s Il-28. Jistě si to vyžádá doplnění o Il-28U nemám ani počty.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19009
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Fotka "šturmoviku"
Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Kolega Lněnička tu má již letitý dotaz ke srážce polského Il-28 B s naším Migem-19 PM.
Ke katastrofě došlo 10. 4. 1964 ve 20:15 hod. SEČ při komplexní prověrce PVO za účasti našich, sovětských a polských jednotek.
Náš Mig-19 PM byl naveden na polský bombardér Il-28 B. Navedení z pozemního VS nebylo přesné, proto stíhač spěchal v 11 500 metrech rychlostí 1 100 km/h ke střetu cíle. Protože obrazovka radiolokátoru nevykazovala nijaký odraz, pilot vyhledával cíl vizuálně. Cílový letoun uviděl až na vzdálenost 2,5 km. Střelec bombardéru však také nezahálel a informoval velitele posádky o přítomnosti stíhače. Ten přešel do pravého skluzu a začal stíhači unikat. Pilot v rozpumpované "devatenáctce" naneštěstí výzvu přijal. Došlo ke srážce letounů.
Trosky byly rozesety na 10 - ti kilometrech od barrandovských ateliérů až k osadě Nová Ves jižně Butovic. Srážku přežil pouze pilot bombardéru, na zemi nebyl zasažen nikdo.

Čs. strana uhradila Polsku ztracený bombardér částkou 2 629 642 Kčs a finančně odškodnila postižené rodiny.

Mnohem podrobněji je událost popsána v knize L. Režňáka "Ocelový hřebec MiG-19 ......".
Odpovědět

Zpět na „Letadla“