
Jako konspiračka ale dobrý,....euro.cz

Hle, bylo to 2014, a to prověrku ještě měl.Příspěvek od Skeptik » 27/2/2017, 21:25
Jinak, před třemi lety se otevíralo servisní středisko Bell Textron na letišti Praha/Ruzyně.
Hangár byl plný "modrých lampasů" a lidí z MO, a celkem nepokrytě se mluvilo o tom, že Bell je budoucí dodavatel vrtulníků pro AČR.
Takže by mne výběr UH-1 ani moc nepřekvapoval - spíše naopak![]()
Ale i tato unifikovanost, přestože se netýká draku, je výborná a velmi dobrá věc.Dzin píše:Výsledek splnil očekávání na výbornou, neboť se požadovala shodnost dílů z 80 – 85 procent a výsledná byla 84 procent. Jedná se o shodnost dílů bez draku, kde je stejný pouze ocasní nosník. Výhoda velké unifikovanosti se má projevit i v budoucnu v rámci modernizací, kdy značná část bude snadno aplikovatelná na oba modely.
Mně šlo spíše o to, že jeden ze základních argumentů proti Bellům bylo to, že nic podobného nikdo v Evropě nemá a byli bychom jakousi bílou vránou, pokud by Rumunsko začalo vyrábět AH-1Z, tak tento argument částečně padá. Společný nákup, byť byl dával smysl, je bohužel utopie.arten píše:To by malo zmysel vtedy, ak by Rumunsko a ČR tendrovali spolu. (ale načo sa koordinovať a ušetriť, všakáno...)
Ináč tá info o 85% zdieľaní je false - taktne sa zamlčuje, že ide len o podiel na vnútornom vybavení a agregátoch. Nie je zarátaná samotná konštrukcia...
Já tedy nevím, 84% shodných dílů mimo drak bych za "poměrně málo" rozhodně neoznačil, spíše za poměrně dost. Nicméně je to všechno jen teorie, proto také používám slova jako "pokud". A bez mučení přiznávám, že mám pro Venom slabost, přeci jen je to vojenská mašina ne převlečený stroj pro zásobování ropných plošin jako AW139.Rase píše:Akorát u Rumunů to zůstane jen u těch Viperů jako nové bitevní mašiny. S nákupem Venomů u nich nepočítám, jelikož co se týče přepravních mašin, tak tam má pevnou pozici Airbus. U nás se řeší jen Venomy a o Viperech se jen teoretizuje, že by to byla fajn kombinace, ale oficiální kroky nula. Stejných dílů je u obou mašin jen poměrně málo a Rumunsko není zrovna blízko. Mě se tenhle argument rumunskými Vipery pro Venomy u AČR, zkrátka nelíbí.
Ano, jsou to výcvikové stroje, proto píši o náhradě Mi 2, které dnes v ČR provozuje pouze CLV, což je divize LOMu. Informace vychází přímo od gen. ředitele LOMu, poskytl ji časopisu Letectví během rozhovoru o budoucnosti LOM.Rase píše:Tohle budou očividně nové výcvikové stroje o pořízení náhrady za Mi-2 mluvil před nějakým časem ředitel státního podniku LOM Praha. Příští rok totiž končí životnost Mi-2.
Za mě - vypadá hodně pěkně a zdá se být velice zajímavý: http://ekonomika.idnes.cz/predstaveni-v ... nomika_nio
Tak to bohužel v tuto chvíli není jasné, nicméně se zdá (alespoň dle vyznění toho rozhovoru) že jednání s Bell vede LOM sám, takže možná to bude ta první varianta.Starlight píše:Už se ví, kdo to celé zaplatí?Tím myslím na začátku, z dlouhodobého hlediska je to dané - my všichni.
![]()
Centrum leteckého výcviku (CLV) po LOM Praha s.p. potřebuje 6 nových vrtulníků. Katalogová cena jednoho Bellu 505 Jet Ranger X je okolo 1,1 mil USD v základní výbavě pro americký trh. Řekněme, že IFR vybavení, dopravné, clo,.. zvedne cenu na cca 1,5 mil USD. Celkem za 6 vrtulníků do 9 mil USD = okolo 180 mil Kč bez DPH. Možná ještě něco na logistiku, školení, … celkem do 200 mil Kč bez DPH (opravdu jen hrubý odhad).
Zaplatí to LOM Praha s.p. z komerčního úvěru (tolik volných peněz na účtech skutečně nemá)? Úvěr včetně úroků pak bude léta splácet z toho, co si vydělá při poskytování výcviku pilotů (nemusí to být jen piloti AČR, ale ti jsou dlouhodobá ekonomická jistota).
Nebo to bude stejné jako drtivé většiny jeho letecké techniky a zaplatí to MO ČR? Většina letecké techniky CLV je totiž ve skutečnosti majetkem MO ĆR a LOM Praha ji má jenom svěřenou. V tomto scénáři by nákup nových vrtulníků hradilo přímo MO ČR (+ DPH) ze státního rozpočtu bez nutnosti splácet komerční úroky. Po dodání prvního kusu by musely proběhnout vojskové zkoušky a teprve poté by nové vrtulníky MO svěřilo do péče státního podniku.