CV90 - nové bojové vozidlo pěchoty AČR
Re: Program bojového vozidla pěchoty
Kolega na AN trefně nakousl, co by vlastně mělo být na oněch levnějších vozidlech ? AČR mluví o sedmi variantách:
bojové vozidlo pěchoty
velitelské vozidlo
průzkumné vozidlo
zdravotní vozidlo
ženijní vozidlo
vyprošťovací vozidlo
dělostřelecký návodčí nebo minometné vozidlo
Velitelská verze má být ale maximálně shodná s bojovou, jen víc elektroniky. Průzkumná nebo návodčí jsou na tom podobně, změna bude spíš jen v elektronice a vnitřním uspořádání. Vyprošťovací verze musí být postavena na odolném podvozku o vyšší hmotnosti, tedy odpovídající bojové verzi (bez věže) - tady lehčí platforma nemá smysl. Ženyjní je otázkou, ale potřebuje být rovněž vysoce pancéřované (bez věže). Pokud bude minomet, tak s věžovou variantou se v pohodě vejdeme i do Pumy (munice místo výsadku). Jediná možnost tak vychází na ambulantní vozidlo, které sice musí mít zvýšenou korbu, jeliož zdravotník musí u zraněného stát, ale vozidlo by mělo být dostatečně chráněné (vyráží do přední linie). U dalších variant si můžeme vzít příklad z nových Pandurů. Zde má zvýšenou korbu i velitelsko-štábní vozidlo, patrně i spojovací, ale tyto verze nikdo zatím nepožaduje.
bojové vozidlo pěchoty
velitelské vozidlo
průzkumné vozidlo
zdravotní vozidlo
ženijní vozidlo
vyprošťovací vozidlo
dělostřelecký návodčí nebo minometné vozidlo
Velitelská verze má být ale maximálně shodná s bojovou, jen víc elektroniky. Průzkumná nebo návodčí jsou na tom podobně, změna bude spíš jen v elektronice a vnitřním uspořádání. Vyprošťovací verze musí být postavena na odolném podvozku o vyšší hmotnosti, tedy odpovídající bojové verzi (bez věže) - tady lehčí platforma nemá smysl. Ženyjní je otázkou, ale potřebuje být rovněž vysoce pancéřované (bez věže). Pokud bude minomet, tak s věžovou variantou se v pohodě vejdeme i do Pumy (munice místo výsadku). Jediná možnost tak vychází na ambulantní vozidlo, které sice musí mít zvýšenou korbu, jeliož zdravotník musí u zraněného stát, ale vozidlo by mělo být dostatečně chráněné (vyráží do přední linie). U dalších variant si můžeme vzít příklad z nových Pandurů. Zde má zvýšenou korbu i velitelsko-štábní vozidlo, patrně i spojovací, ale tyto verze nikdo zatím nepožaduje.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
-
- podporučík
- Příspěvky: 660
- Registrován: 10/9/2010, 23:43
Re: Program bojového vozidla pěchoty
Nevím jestli je to jenom moje zdání, ale dle prozatím známého průběhu výběrového řízení postrádám okamžik, ve kterém by výrobci podali nabídky v porovnatelných konfiguracích. Jak tady i Arten poznamenal, testovaná vozidla jsou dost rozdílná, takže nejspíše výrobci neměli přesnou specifikaci. Zdravý rozum mi ale říká, že by někde měla být určena minimální specifikace pro každou z variant a váha hodnocení jednotlivých parametrů. Pak by třeba mohlo BAE oplácat CV90 na úroveň Pumy, GDLS by mohl nabídnou Ajaxe, pokud by vycítil, že má AČR choutky na drahé BVP, nebo by se mohla naopak trochu očesat Puma.
Re: Program bojového vozidla pěchoty
Rase: BAE je problém tam, kde sa nechajú skorumpovať. A to platí aj o ostatných. Navyše Švédi (aspoň pri Gripene) im celkom šliapli na krk. Čo sa týka bilancie so Švédskom, už sa to tu riešilo, nechápem celkom logiku - sú požiadavkou ofsety? Ak áno tu by zase nadnárodná BAE mohla byť výhodou.
K ostatnému + tomáš.ktnour:
to že výrobcovia nemali presnú špecifikáciu je pravda, ale ja som práveže poukázal na to, že v rámci možností boli predstavené pomerne porovnateľné, nie rozdielne konfigurácie. Špeciálne pokiaľ ide o CV90 a Pumu. Z ostatným samozrejme súhlasím- ponuky by boli ešte porovnateľnejšie ak by boli viac ujasnené parametre. Ale nedá sa nevidieť, že za predstavením dvoch verzií CV90 je práve snaha BAE maximálne sa priblížiť požiadavkám (nech sú akékoľvek
)
(Ináč, Rase "hard-kill porovnávat se soft-kill nejde?" Prečo? Hard-kill je z princípu činnosti lepšie)
K ostatnému + tomáš.ktnour:
to že výrobcovia nemali presnú špecifikáciu je pravda, ale ja som práveže poukázal na to, že v rámci možností boli predstavené pomerne porovnateľné, nie rozdielne konfigurácie. Špeciálne pokiaľ ide o CV90 a Pumu. Z ostatným samozrejme súhlasím- ponuky by boli ešte porovnateľnejšie ak by boli viac ujasnené parametre. Ale nedá sa nevidieť, že za predstavením dvoch verzií CV90 je práve snaha BAE maximálne sa priblížiť požiadavkám (nech sú akékoľvek

(Ináč, Rase "hard-kill porovnávat se soft-kill nejde?" Prečo? Hard-kill je z princípu činnosti lepšie)
Re: Program bojového vozidla pěchoty
arten:
zkoušeli to i v Británii...
Pokud jde o hard-kill a soft-kill, tak ideální je jejich spojení, každý je trochu jiný a na něco trochu jiného (antirakety nevyřeší všechno, někdy se hodí spíš granátomety). Vezmi si třeba MUSS od EADS (je na Pumě atd.) ten je světová špička v této kategorii. Na druhé straně je zase top izraelský Iron Fist. Mě nepřijde vhodné je vyloženě srovnávat - proto se ty kategorie ani neoznačují stejně. Přestavba všech vozidel na stejný level by bylo hodně drahé a časově náročné. Takhle si komise udělá představu a upřesní co vlastně chce. Dál se to bude řešit už jen papírově. Mě osobně to přijde dostatečné a ani MO nechce testovat vozidla několik let (což by ale klidně mohlo - viz australský Land 400).
zkoušeli to i v Británii...
Pokud jde o hard-kill a soft-kill, tak ideální je jejich spojení, každý je trochu jiný a na něco trochu jiného (antirakety nevyřeší všechno, někdy se hodí spíš granátomety). Vezmi si třeba MUSS od EADS (je na Pumě atd.) ten je světová špička v této kategorii. Na druhé straně je zase top izraelský Iron Fist. Mě nepřijde vhodné je vyloženě srovnávat - proto se ty kategorie ani neoznačují stejně. Přestavba všech vozidel na stejný level by bylo hodně drahé a časově náročné. Takhle si komise udělá představu a upřesní co vlastně chce. Dál se to bude řešit už jen papírově. Mě osobně to přijde dostatečné a ani MO nechce testovat vozidla několik let (což by ale klidně mohlo - viz australský Land 400).

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Program bojového vozidla pěchoty
V diskusii na AN bolo toto:
Sofistikovanejší, alebo iný typ navádzania RS nemusíš zarušiť, RPG nezarušíš. Hard kill však ničí všetko.
Týmto je to myslím vybavené...Dan: „Dobrý večer pane generále, deník E15 zveřejnil informace, že se zvažuje rozdělení tendru na pořízení nových BVP na dvě pásové platformy jednu pásovou platformu pro bojové jednotky byla zmíněná německá Puma a pro týlové jednotky jiné BVP je to pravda?“
arm. gen. Josef Bečvář: „Není to pravda.“
http://www.ceskatelevize.cz/porady/1141 ... 058130823/
Nechcem ísť off topic, ale myslel som systémy aktívne ničiace prilietajúce ciele vs. aktívne rušiče (granátomety majú všetci).Rase píše:
Pokud jde o hard-kill a soft-kill, tak ideální je jejich spojení, každý je trochu jiný a na něco trochu jiného (antirakety nevyřeší všechno, někdy se hodí spíš granátomety)
Sofistikovanejší, alebo iný typ navádzania RS nemusíš zarušiť, RPG nezarušíš. Hard kill však ničí všetko.
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty
Silná trojka na Dnech NATO 2017
Tak poněkud překvapivě, bude několik uchazečů o nové BVP pro AČR, představeno i na letošních Dnech NATO (16-17. září 2017). Bude zde opět představen ASCOD od firmy General Dynamics, tentokrát ale s bezosádkovou zbraňovou stanicí SAMSON Mk II od společnosti RAFAEL. Z polské výstavy MSPO bude přivezen Lynx od Rheinmetallu. Bundeswehr poprvé vyšle krom Leopardu 2 i nejnovější bojové vozidlo Puma, které vystřídá dříve prezentovaná vozidla Marder. Dodejme, že o možné prezentaci se hovořilo již loni, ale nepoštěstilo se. Tentokrát je účast potvrzená, byť pouze staticky. V dynamické ukázce se bude, tak jako loni, prezentovat vozidlo ASCOD, co se týče Lynxe, tak zde bohužel nemám informace - patrně ale půjde pouze o statickou ukázku. Je docela škoda, že se neukáže ani jedno vozidlo CV90 od BAE Systems
http://www.natodays.cz/zpravy/verejne-p ... dnech-nato

Tak poněkud překvapivě, bude několik uchazečů o nové BVP pro AČR, představeno i na letošních Dnech NATO (16-17. září 2017). Bude zde opět představen ASCOD od firmy General Dynamics, tentokrát ale s bezosádkovou zbraňovou stanicí SAMSON Mk II od společnosti RAFAEL. Z polské výstavy MSPO bude přivezen Lynx od Rheinmetallu. Bundeswehr poprvé vyšle krom Leopardu 2 i nejnovější bojové vozidlo Puma, které vystřídá dříve prezentovaná vozidla Marder. Dodejme, že o možné prezentaci se hovořilo již loni, ale nepoštěstilo se. Tentokrát je účast potvrzená, byť pouze staticky. V dynamické ukázce se bude, tak jako loni, prezentovat vozidlo ASCOD, co se týče Lynxe, tak zde bohužel nemám informace - patrně ale půjde pouze o statickou ukázku. Je docela škoda, že se neukáže ani jedno vozidlo CV90 od BAE Systems
http://www.natodays.cz/zpravy/verejne-p ... dnech-nato


"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
-
- podporučík
- Příspěvky: 660
- Registrován: 10/9/2010, 23:43
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty
Protože testování vozidel zajišťoval VTÚ na základě této smlouvy, můžeme se podívat na parametry, které se zkoumaly.
Obsah testování vozidel:
Hmotnosti při pohotovostní hmotnosti vozidla (Gp)
Obsah testování vozidel:
Hmotnosti při pohotovostní hmotnosti vozidla (Gp)
- pohotovostní hmotnost vozidla
rozložení hmotnosti na pravou a levou stranu (pravý a levý pás)
měrný tlak na tvrdém podkladu
měrný tlak na měkkém podkladu
- celková (bojová) hmotnost vozidla
rozložení hmotnosti na pravou a levou stranu (pravý a levý pás)
měrný tlak na tvrdém podkladu
měrný tlak na měkkém podkladu
- délka, šířka a výška vozidla
světlá výška vozidla
čelní obrysy vozidla
boční obrysy vozidla
stanovení vnitřního objemu vozidla
styčná plocha pásů- délka styčné plochy pásů
šířka pásů
přední a zadní nájezdový úhel
vnitřní rozchod pásů - délka styčné plochy pásů
- Výška vozidla
světlá výška vozidla
čelní obrysy vozidla
boční obrysy vozidla
přední a zadní nájezdový úhel
poloměr hnacího kola
- výkon a točivý moment motoru
rychlostní charakteristika
výpočet měrného výkonu vozidla
- rozdělení vnitřních prostorů vozidla
instalace bezosádkové, nebo osádkové (dvou mužné) věže
přepravní kapacita (osob)
umístění hlavních skupin vozidla
umístění zbraní a munice (ve vozidle)
- zbraňové systémy
- automatický kanón
spřažený kulomet
protitankový raketový komplet
stabilizace lafetovaných zbraní
senzorické vybavení střelce a velitele- zaměřovač střelce (obzornost, dálkové dosahy)
přístroj velitele (obzornost, dálkové dosahy)
způsob nabíjení a přebíjení munice do lafetovaných zbraní
používaná munice pro kanón
systém řízení palby (Hunter-Killer / Killer-Killer)
možnost spojitého, celokruhového pozorování okolí vozidla osádkou
zhodnocení možností implementace doporučených zbraňových systémů (FN-MAG) a PTRK (SPIKE-LR) do VK - automatický kanón
- hladina (úroveň) balistické ochrany
způsob řešení modulárního pancéřování
možnost instalace dalších způsobů balistické ochrany (Soft Kill, Hard Kill) a posouzení účinnosti nabízených systémů aktivní balistické ochrany
hladina (úroveň) protiminové ochrany
možost zajištění ochrany proti IED
možnost implementace systémů bojové identifikace (Friend or Foe)
integrace kolektivního systému automatické CBRN ochrany
možnost integrace CBRN systémů dle deklarace dodavatele
- provedení korby (provedení vstupních a výstupních otvorů, způsob instalace sedaček osádky a roje, zabudování pozorovacích přístrojů osádky a roje)
způsob a rozsah pozorování okolí vozidla vezeným výsadkem
způsob uložení zbraní a munice organického družstva
způsob uložení munice (vezeného palebného průměru) lafetovaných zbraní
umístění výstroje osádky a roje ve vozidle
zhodnocení vstupních a výstupních otvorů (velikost průlezu a rampy, příp. dveří)
zhodnocení nasedání a sesedání organického mužstva v taktickém ústrojí do/z vozidla
- jízda určenou trasou v terénu (okruh)
překonání definovaných překážek
jízda urbanizovaným prostorem (jízda ve výtyčkami vymezeném prostoru)
okruhová spotřeba paliva v terénu
dojezd
průměrná okruhová rychlost
jízdní vlastnosti
vnitřní hluk
- jízda určenou trasou (okruh)
okruhová spotřeba paliva na komunikaci
dojezd
průměrná okruhová rychlost
ízdní vlastnosti
vnitřní hluk
- brzdná zkouška (brzdné zpomalení)
- výstupnost
překročivost
minimální průměr zatáčení
- teoretický výpočet pro pohotovostní hmotnost
teoretický výpočet pro celkovou hmotnost
praktická stoupavost
- boční náklon na naklápěcí plošině vlevo
boční náklon na naklápěcí plošině vpravo
činnost motoru a agregátů v bočním náklonu
- úkony před broděním
brodění s hloubkou brodu 1,2m
jízdní ověření po brodění
ošetření po brodění
- příprava vozidla na železniční přepravu
obrys vozidla
železniční profil dle ČSN 280312
- Příprava vozidla na leteckou přepravu
obrys vozidla
porovnání s vnitřním profilem letounů C-17, Il-76MF, AN-124, A400M
- střelba z místa (vozidlo v klidu) na standartní cíle typu OT/BVP (tři cíle, dálka střelby do 2 000 m)
střelba za pohybu (vozidlo při jízdě po pojezdové dráze) na standartní cíle typu OT/BVP (tři cíle, dálka střelby do 2 000 m)
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty
Skvělé podrobnosti (!) Je hodně zajímavé, co všechno muselo být testováno u všech pěti nabízených vozidel. Člověk si to takhle za stolem doma neuvědomí, ale je to pěkný seznam. Hodně mě baví datumy a tak jsem ve zprávě našel, že do 31.10. 2017, dodá VTÚ na Ministerstvo obrany většinu důležitých výsledků z porovnání vozidel, od proveditelnosti celého projektu, přes zhodnocení podvozků až po hodnocení bojových věží. Do 15.11. 2017 má VTÚ dodat celkové zhodnocení možností náhrady BVP-2. Dá se říct, že rozhodnou, jaké vozidlo je nejlepší pro AČR a přesná finanční specifika jednotlivých vozidel. Termíny pro doručení zprávy jsou závazné a v případě nesplnění smlouvy, hrozí pokuta (1%). Navíc nejde zrovna o málo peněz za zmíněné testování vozidel - celkem vyjde na více jak 10 mil. ale do částky se patrně započítávají veškeré náklady, i samotné zapůjčení vozidel, vystřílenou munici, palivo, zaplacení lidí a vše kolem. Termíny krásně pasují na dřívější prohlášení, že vítězné vozidlo bude vybráno do prosince 2017. V podstatě se dá říct, že úředníci na MO ani nebudou mít moc času na nějaké větší přemýšlení o tom, zda vybrat první, druhé nebo jiné z hodnocených vozidel. Osobně si myslím, že jen potvrdí doručenou zprávu a nejlépe hodnocené vozidlo. Vzhledem k tomu, že Ministerstvo obrany chce podepsat smlouvu s dodavatelem již v roce 2018, je potřeba, nejpozději do konce roku mít vybrané vozidlo a mít tak co nejvíc času na sepsání smlouvy, jednání s dodavatelem a všechno papírování kolem. Peníze na první splátku jsou pak prý připraveny v plánu rozpočtu na rok 2019. Výroba by měla začít již v letech 2019 až 2020, přičemž první vozidla by mohla armáda převzít do roku 2025.



"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty
2025
není to drobet pozdě, když je začnou vyrábět na přelomu dekády?



"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty
Mno všech 210 má být dodáno do roku 2029. Tak on ten rozjezd bude určitě pomalý, lepší mít časovou rezervu. Ty časy jsou možná divné, ale vycházím z toho, co kdy kdo řekl, přeci jen nepracuju na MO a může se toho ještě hodně změnit, tak to berte hodně rámcově. Navíc nejde očekávat, že z ničeho nic se rozjede výroba v plném tempu. Pro porovnání, tak Puma se začala vyrábět od poloviny roku 2009, ale plného tempa výroby (66 ks/rok) má být dosaženo až letos (2017). 350 vozidel tak Němcům má trvat vyrobit cca 10 let

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty
Já tedy všude čtu dodávky pro AČR mezi lety 2020 a 2024. A to i na webu armády, viz.:
U té dodávky Pum německé armádě určitě hrál roli fakt, že vozidlo bylo prakticky ve vývoji. První sériovky dostala armáda koncem roku 2010, ale to šlo jen o malou ověřovací sérii, na které pak ještě docházelo ke konstrukčním změnám.
http://www.acr.army.cz/informacni-servi ... ar-135094/Resort by měl podepsat kontrakt s vítězem do konce roku 2018. Akvizice by pak mohla být naplněna mezi roky 2020 a 2024,“ vysvětlil Daniel Koštoval.
U té dodávky Pum německé armádě určitě hrál roli fakt, že vozidlo bylo prakticky ve vývoji. První sériovky dostala armáda koncem roku 2010, ale to šlo jen o malou ověřovací sérii, na které pak ještě docházelo ke konstrukčním změnám.
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty
Hodně doporučuju tento odkaz, kde jsou podrobně rozebraní všichni účastníci tendru pro AČR. V části o CV90 je pro mě hodně zajímavé shruntí proč není CV90 zrovna dobré vozidlo. Hlavně je tam poukázáno na švýcarský tendr Schützenpanzer 2000, jehož se účastnilo 8 vozidel, dál postoupilo CV9030, Warrior 2000 a Marder M12 s věží E4 od KUKA. Balistickou ochranu měl lepší Marder. Vadami CV90 byla špatná ergonomie, problematický střelecký systém (ne plně digitalizovaný), termokamery první generace a nejhorší věž z nabízených. Nejlépe hodnocený byl Warrior 2000 s americkou věží Delco, měl i nejlepší ergonomii, jelikož se jednalo o nové vozidlo, trpělo některými dětskými nemocemi a při testech docházelo k poruchám. Podle výrobce by byly před výrobou napraveny, ale i tak byla dána přednost CV90, jelikož mělo nejlepší poměr cena/výkon, ne proto, že by se jednalo o nejlepší vozidlo. Kvůli nespokojenosti vojáků při zkouškách, muselo být vozidlo CV90 pro Švýcarskou armádu upraveno. Motor byl nahrazen výkonnějším Scania (670 k) který splňoval emisní normu Euro II. Strop trupu byl zvášen o 100 mm a rozšířeno o 200 mm, čím se měly odbourat problémy s ergonomií a stísněným vnitřním prostorem. Výstupní vrata byla nahrazena rampou. Věž získala nový střelecký pozorovací přístroj s modernější termokamerou. Pokud jde o nevyhovující balistickou ochranu, tak ta byla vyřešena nakoupením přídavných modulů, ale pouze 40 kompletů pro 186 vozidel CV9030CH (!) většina vozidel tak nedokázala ustát ani projektily střední ráže. V plánu byla i samostatná optika se systémem hunter-killer pro velitele, ale ukázalo se to být příliš finančně nákladné.
Zajímavé je, že když na začátku tisíciletí ukončili Němci vývoj platformy NGP (51-77 t), kvůli změně vojenské situace a upřednostnění asymetrického vedení boje mimo Evropu, zkoušli schopnosti vozidel CV9030CH. Tyto zkoušky proběhly v roce 2002 a Němci se snažili najít nové bojové vozidlo pěchoty, které by nahradilo vozidlo Marder. I takto upravené CV90 dopadlo nejhůře ze všech hodnocených vozidel (!) Komise kritizovala nedostatečnou ochranu dna korby proti minám, vysoká váha vzhledem ke špatné balistické ochraně korby, a nedostatečný potenciál ku zvyšování hmotnosti (přídavné pancéřování). Bylo vyhodnoceno několik možností, ale CV9030 byl nakonec odmítnut a skončil na posledním místě všech testovaných vozidel! Německá armáda považovala za špatnou ochranu proti protipěchotním minám, že vysoká váha ve vztahu k její úrovni ochrany a nízkému růstovému potenciálu podvozku jsou klíčovými faktory, které mluvily proti nákupu CV90. Vzhledem k tomu, že žádné z vozidel splňovalo německé požadavky, byl zahájen projekt Neuer Schützenpanzer. Projekt využíval některé prvky z vozidla NGP a byl několikrát přejmenován. Nějprve nesl název Panther, později Igel a nakonec Puma. CV90 neuspělo ani v britském tendru, kde se vítězství BAE tak nějak předpokládalo (!) Více v samotném článku:
https://below-the-turret-ring.blogspot. ... -t-72.html
Zajímavé je, že když na začátku tisíciletí ukončili Němci vývoj platformy NGP (51-77 t), kvůli změně vojenské situace a upřednostnění asymetrického vedení boje mimo Evropu, zkoušli schopnosti vozidel CV9030CH. Tyto zkoušky proběhly v roce 2002 a Němci se snažili najít nové bojové vozidlo pěchoty, které by nahradilo vozidlo Marder. I takto upravené CV90 dopadlo nejhůře ze všech hodnocených vozidel (!) Komise kritizovala nedostatečnou ochranu dna korby proti minám, vysoká váha vzhledem ke špatné balistické ochraně korby, a nedostatečný potenciál ku zvyšování hmotnosti (přídavné pancéřování). Bylo vyhodnoceno několik možností, ale CV9030 byl nakonec odmítnut a skončil na posledním místě všech testovaných vozidel! Německá armáda považovala za špatnou ochranu proti protipěchotním minám, že vysoká váha ve vztahu k její úrovni ochrany a nízkému růstovému potenciálu podvozku jsou klíčovými faktory, které mluvily proti nákupu CV90. Vzhledem k tomu, že žádné z vozidel splňovalo německé požadavky, byl zahájen projekt Neuer Schützenpanzer. Projekt využíval některé prvky z vozidla NGP a byl několikrát přejmenován. Nějprve nesl název Panther, později Igel a nakonec Puma. CV90 neuspělo ani v britském tendru, kde se vítězství BAE tak nějak předpokládalo (!) Více v samotném článku:
https://below-the-turret-ring.blogspot. ... -t-72.html

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty
Tak místo minometné verze bude nejspíš vozidlo pro předsunuté dělostřelecké návodčí:
Varianty vozidel pro AČR:
bojové vozidlo pěchoty
velitelské vozidlo
průzkumné vozidlo
zdravotní vozidlo
ženijní vozidlo
vyprošťovací vozidlo
dělostřelecké návodčí
Pokud bude uplatněna ona opce na cca 100 dalších vozidel, můžeme očekávat verze: minometné vozidlo a protivzdušnou verzi (SHORAD) - nejlépe kombinace kanon rakety, aby mohlo fungovat i proti dronům a jako C-RAM. Možná je i verze vozidla palebné podpory s kanónem ráže 120 mm, dále stíhač tanků, které by bylo vybaveno jak zásobou PTŘS tak třeba i termobarickými střelami.
Varianty vozidel pro AČR:
bojové vozidlo pěchoty
velitelské vozidlo
průzkumné vozidlo
zdravotní vozidlo
ženijní vozidlo
vyprošťovací vozidlo
dělostřelecké návodčí
Pokud bude uplatněna ona opce na cca 100 dalších vozidel, můžeme očekávat verze: minometné vozidlo a protivzdušnou verzi (SHORAD) - nejlépe kombinace kanon rakety, aby mohlo fungovat i proti dronům a jako C-RAM. Možná je i verze vozidla palebné podpory s kanónem ráže 120 mm, dále stíhač tanků, které by bylo vybaveno jak zásobou PTŘS tak třeba i termobarickými střelami.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty
Kdysi sme tady řešili i přepravu nové techniky. Našel jsem teď pěkné fotky přesunu těžké pásové techniky AČR po železnici. Koukal jsem, že současné vagóny by měly v pohodě stačit. Převáží se na nich jeden tank T-72 nebo dvě BVP-2. Koukal jsem, že Puma (bez přídavného pancíře) je úplně stejně široká jako T-72 (cca 3,7 m), váha je taky v pohodě, jen se místo dvou BVP, bude dát vozit jen jedno. To je ale dle mého už drobnost - stejně se nepřesouvají všechna vozidla, co Armáda vlastní. Pokud jde o tank, jako je třeba Leopard 2, tak ten je opět stejně široký jako T-72, což je v pohodě. Problém může být jen váha, ale snad je na těch vagónech nějaká rezerva nosnosti - případně by se musely pořídit i nové. Pokud by měly nosnost cca 70 tun, už by zvládly i dvě nová BVP






"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty
Ono je to tak, že se ta vozidla navrhují právě tak široká, aby bylo možno je vagonovat. Je to nejdůležitější důvod pro to omezení maximální šířky.Rase píše:Kdysi sme tady řešili i přepravu nové techniky. Našel jsem teď pěkné fotky přesunu těžké pásové techniky AČR po železnici. Koukal jsem, že současné vagóny by měly v pohodě stačit. Převáží se na nich jeden tank T-72 nebo dvě BVP-2. Koukal jsem, že Puma (bez přídavného pancíře) je úplně stejně široká jako T-72 (cca 3,7 m), váha je taky v pohodě, jen se místo dvou BVP, bude dát vozit jen jedno.
Což ovšem znamená, že je to také omezení maximální délky - protože (jak se ukázalo např. u tanku T-28 za zimní války), tank nemůže být příliš dlouhý protože pak se blbě otáčí, ideální tank na otáčení by byl čtvercový zatímco na překračování okopů apod. zase co nejdelší

No a to zase znamená omezení max. hmotnosti, protože když to všechno zkompromisujeme



Věčné kompromisy. A všecko kvůli vagonům!

PS: Na těch fotkách je k povšimnutí také to, že tank "přečuhuje" na obě strany ten vagón. A můžu vám coby býv. (za ZVS) regulovčík zodpovědně říct, že regulovat tank není vůlbec prdel - furt se jeden bojí aby mu "to" nespadlo, protože se "to" pohybuje cukáním neboť tank jak známo zatáčí smykem okolo zabržděného pásu. No a když vojáček reguluje tanky přes celý vlak, ony najíždí na zadní vagón a postupně se přesunují aby zaplnily všechny, tak couvá a ukazuje a potí se a cvaká mu prdelka aby tank ani nespadl ani jej nepřimáčkl a aby on sám třeba nezapackal o ty plechy co jsou mezi vagóny... zážitky na celý život

"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty
Takhle ,na těch fotkách jsou ty "Téčka" loženy na vozech řady Pao ( nový značení se mi nechtělo za aktiva učit) ten zvládne jenon jedno "Téčko " . Pro "Téčka" byly určený vozy řady Px ( nebo Pxx) , ty zvládly i tři "Téčka" , dvě koncově naložený a jedno v prostřed . Koncově nakládat je dneska zakázaný . dál viz tu:
http://parostroj.net/katalog/nv/clanky/Sammp/Sammp.php3
http://parostroj.net/katalog/nv/clanky/Sammp/Sammp.php3

Re: Nové bojové vozidlo pěchoty
My jsme vagonovali takto, tedy jeden (náklaďáky dva), ale značení vagonů si po těch létech už nepamatuji - ty se v tom vyznáš, takže asi to byly právě tyto vagony.
Zajímavé bylo, že tanky a např. Tatry 148 se musely zajistit, tedy buď špalkovat, nebo uvazovat proti směru jízdy (proti brždění), zatímco Tatry 138 se špalkovat nemusely - bylo nám vysvětleno, že starší typy (jak ty Tatry tak i tanky) byly zkoušeny při nějakých zkouškách, asi nárazových nebo rychlobrzdových (zase - ty budeš vědět přesně uoc´gou), zatímco u těch nových se na to armáda nějak vyprdla či co a dráha si postavila hlavu.
Přičemž logika byla tímto postavena na hlavu předpisem, protože není žádný důvod proč by T148 byla těžší či měla horší parkovací brzdy než T138
U tanku to bylo pochopitelnější, protože T-72 byl o dost těžší než předchozí typy.
A s tím souvisí i další zajímavost. Špalkování prováděla posádka vozidla (tanku), a kontrolovali nezávisle dva lidé, jeden od dráhy a jeden právě regulovčík. A právě ten chudák záklaďák - ucho jednoroční - regulovčík, byl za správnost zašpalkování zodpovědný
Zajímavé bylo, že tanky a např. Tatry 148 se musely zajistit, tedy buď špalkovat, nebo uvazovat proti směru jízdy (proti brždění), zatímco Tatry 138 se špalkovat nemusely - bylo nám vysvětleno, že starší typy (jak ty Tatry tak i tanky) byly zkoušeny při nějakých zkouškách, asi nárazových nebo rychlobrzdových (zase - ty budeš vědět přesně uoc´gou), zatímco u těch nových se na to armáda nějak vyprdla či co a dráha si postavila hlavu.
Přičemž logika byla tímto postavena na hlavu předpisem, protože není žádný důvod proč by T148 byla těžší či měla horší parkovací brzdy než T138

U tanku to bylo pochopitelnější, protože T-72 byl o dost těžší než předchozí typy.
A s tím souvisí i další zajímavost. Špalkování prováděla posádka vozidla (tanku), a kontrolovali nezávisle dva lidé, jeden od dráhy a jeden právě regulovčík. A právě ten chudák záklaďák - ucho jednoroční - regulovčík, byl za správnost zašpalkování zodpovědný

"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty
Alfik: Ten nádražák byl vozmistr, já přesto nesu kované , pokusím se na to zeptat , jednyho bývalýho vozmistra , výsledek sdělím

Re: Nové bojové vozidlo pěchoty
Jenom bych si dovolil vzpomínku starého zbrojnoše, že vagon musí odpovídat nákladu nejen nosností, ale i schopností vydržet bodové zatížení. Při vagonování KRTP-86 na vagony (už nevím jaké, ale jiné, než bylo předepsáno), nám ajznboňáci vysvětlili, že na těch vagonech se vozí tanky ... Chvilku po zastavení to prkna nedala a tatřička s anténou zaklekla mezi prasklá prkna tak, že jsme nemuseli ani špalkovat.
A Mistr Sun pravil: "Pokud nebyly povely dosti jasné, rozkazy dosti srozumitelné, pak je to chyba hlavního velitele."
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty
Ještě přidám pár čísel, co se týče pozemní obrněné techniky AČR.
Dle Smlouvy o konvenčních ozbrojených silách v Evropě může armáda mít ve výzbroji maximálně 957 tanků, 1 367 bojových obrněných vozidel, 767 dělostřeleckých systémů nad 100 mm, 230 bojových letounů a 50 bojových vrtulníků. K 1. lednu 2017 armáda vlastnila celkem 120 tanků T-72 (z toho 30 modernizovaných T-72M4 CZ), 439 bojových obrněných vozidel BVP-1, BVP-2 a Pandur II a 179 dělostřeleckých systémů. Kromě smluvně omezované výzbroje měla AČR také 174 lehkých obrněných vozidel, 149 vozidel se speciální nástavbou na podvozcích bojových vozidel pěchoty a obrněných transportérů nebo 40 obrněných zdravotních vozidel.
Dle Smlouvy o konvenčních ozbrojených silách v Evropě může armáda mít ve výzbroji maximálně 957 tanků, 1 367 bojových obrněných vozidel, 767 dělostřeleckých systémů nad 100 mm, 230 bojových letounů a 50 bojových vrtulníků. K 1. lednu 2017 armáda vlastnila celkem 120 tanků T-72 (z toho 30 modernizovaných T-72M4 CZ), 439 bojových obrněných vozidel BVP-1, BVP-2 a Pandur II a 179 dělostřeleckých systémů. Kromě smluvně omezované výzbroje měla AČR také 174 lehkých obrněných vozidel, 149 vozidel se speciální nástavbou na podvozcích bojových vozidel pěchoty a obrněných transportérů nebo 40 obrněných zdravotních vozidel.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček