Skeptik píše:In 1996, the Marine Corps launched the H-1 upgrade program by signing a contract with Bell for upgrading 180 AH-1Ws into AH-1Zs and upgrading 100 UH-1Ns into UH-1Ys. While the original contract called for upgrading existing airframes, it was later modified in 2008 to manufacture completely new aircraft.
V roce 1996 zahájilo Marine Corps modernizační program H1 podpisem smlouvy s Bell, který se týkal modernizace 100 UH-1N na verzi UH-1Y. Původní kontakt zahrnoval modernizaci existujících draků, následně byl ale v roce 2008 změněn na výrobu kompletně nových letadel.
Takže při vývoji - původní draky ... byť zesílené a před hlavními dveřmi prodloužené o 21 palců (56 cm). To se samozřejmě dělá vložením "prstence" mezi existující trupové přepážky. Konstrukce se nemění. Následně se zjistilo, že cena za takovou úpravu se, vzhledem k opotřebení draků nevyplatí, a tak se objednaly draky nové.
To ale nic nemění na faktu, že konstrukce těch draků je 60 let stará.
Já netvrdím, že ten vrtulník není použitelný, ostatně to netvrdím ani o modernizaci T-72. Ostatně ráno jsem koukal na reportáž o 65 výročí Prahy V3S ... taky by asi šla modernizovat komponenty 21. století ... ale pořád to bude jen stará konstrukce s moderním vybavením. Ale neříkám, že nepoužitelná.
Skeptiku,
tak jsem si našel ten tvůj zdroj (Wikipedia?) a v něm zdroj, ze kterého čerpali = oficiální prohlášení NAVAIR (organizace zodpovědná za letecké programy US NAVY/USMC) z roku 2005. Tady je v plném znění CELÉ zdůvodnění proč opustili od pokračování přestaveb ve prospěch zcela nové výroby:
https://web.archive.org/web/20090206153 ... 1332&cat=5
Mimo jiné: USMC své vrtulníky UH-1N potřebovala na bojišti, nikoliv na dlouhé přestavbě v továrně. Také počet ztrát (bojové, nebojové) a počet vrtulníků ve velké údržbě (z důvodu rychlého opotřebování na bojišti) by způsobil, že by nebyl dostatek vrtulníků pro modernizační program.
A teď to klíčové. Já čerpám z oficiálních technických materiálů Bellu z roku 2004 (!)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
, kde se uvádí ten malý rozsah skutečně převzatých dílů z původních UH-1N. Převzetím starších dílů se ušetřilo jen 100 tisíc USD na výrobních nákladech na jeden vrtulník, což potvrzuje, že i přestavba byla vlastně nový drak. Přesně tak, jak jsem už napsal v minulém příspěvku.
Tady my budeš muset věřit, jestliže někdo dodává vrtulník, který má mít únavový život dalších 10 tisíc letových hodin, tak to musí být funglovka
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
(o mnohem výkonnějším pohonném systému, větší nosnosti, modernějších stavebních předpisech ani nemluvě). Žádné staré strukturální díly se převzít nemohou. Proto jen ty nekritické části jako jsou dveře a podobně. Také to znamená, že nové draky se musí vyrobit ze současných materiálů (včetně kompozitů) a stávajícími moderními výrobními technologiemi (ty staré už ani v moderních továrnách nejsou). Proto UH-1N a UH-1Y vypadají drakově sice stejně (ano koncept vrtulníku UH-1 je zachován), ale z pohledu použitých technologií je to rozdíl několika desetiletí.
Rase píše:Osobne beru Venom a Viper jen jako provizrni reseni, nez budou mit marinaci k dispozici jejich nahradu. Preci jen oni do cca 10ti let prejdou na novy stroj s kolmym startem, nam ale zustanou Venomy dalsich 50 let. Venom vznikal v obdobi uspor, dnes se urychluje zavadeni nove vyzbroje. Az Marinaci nahradi V+V, treba je nam a Pakistancum prodaji se slevou. Tim chci rict, ze at je Augusta jakakoliv, tak vydrzi ve vyzbroji statu dyl nez Venom u marinaku
Rase,
já sice nevím, co ti Bell a typ UH-1Y udělal, ale to, že USMC přejde "do cca 10 let" od řady H-1 na nové stroje prostě není pravda.
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Zrovna u amerických programů není potřeba vymýšlet fantasmagorie, ale stačá se podívat do obrovského počtu veřejně dostupných dokumentů US NAVY/USMC.
Vrtulníky řady AH-1Z/UH-1Y bude USMC používat ještě minálně pár desetiletí. Už jsem to v tomto vlákně jednou psal, tak to napíšu ještě jednou: UH-1Y pro USMC je v současnosti stále ve výrobě. To, že poslední ze 160 kusů UH-1Y byl objednán v FY2016 znamená, že tyto vrtulníky jsou nyní právě ve výrobě a odhad je, že budou pravděpodobně dodány ve FY2019-2020. Současně ale běží výroba modelu AH-1Z, které má 85% společných dílů. Poslední ze 189 strojů AH-1Z budou objednány ve FY2019. Tedy výrobní linka Bellu na program UH-1Y/AH-1Z pro USMC se uzavře někde v roce 2021. Klíčová je tedy stále běžící výroba společných hlavních komponentů – pohonného sytému (motor, převodovky, rotory), avioniky a dalších palubních systémů (hydraulika, elektrický systém,..).
Není tedy důvod, proč by USMC měla „do cca 10 let“ přecházet na jiný vrtulník místo řady H-1. Plány USMC jsou jasné. Peníze na letectvo USMC nyní směřují stále více do programů F-35, KC-130 a CH-53K. Podle stávajících plánů má být poslední letka USMC s F-35 přezbrojena někdy v FY 2032. Výroba drahých CH-53K také poběží přes rok 2030. USMC už konvertoplány má (MV-22 a má jich zhruba 360), tak si může v klidu počkat, co vypadne z programů US ARMY.
A i pak to potrvá desetiletí, než zase USMC přezbrojí. H-1 Program Upgrade běží od roku 1996 do cca 2021, tedy 25 let. Prvních AH-1Z v sériovém standardu byl vyroben v roce 2005, poslední bude vyroben cca v roce 2021, tedy rozpětí 16 let. S těmito časy je potřeba počítat ne přezbrojení USMC od okamžiku, až se někdy v budoucnu rozhodne, co nahradí řadu H-1.