Wasp, hodně otázek a málo času

(u mne). Takže jen rychle:
V knize MBI La-7 by mělo být napsáno, že vlivem přemístění olejového chladiče pod trup za pilotní kabinu byla teplota v pilotní kabině hodně veliká. O pár řádek nad tím se píše, že podle původní zprávy bylo ovládání směrovky a křidélek lehčí než u La-5, ale někde pod tím že La-7 měl příliš tuhé ovládání pedálů (směrovky) které se musí změnit, spolu s nouzovým opuštěním pilotního prostoru atd.
Nemám čas hledat v knihovně MBI La-7, ale předpokládám, že tyto údaje vychází z protokolu No. 44-288 z LII (Letno Isledovatělnyj Institu) a testování jednoho z prvních La-7 (výr.čís. 452101-39, vyroben v závodu No.21, červen 1944)
Jako důvod vysoké teploty v kabině v tom protokolu ale není uvedeno přemístění chladiče, ale špatně provedená hermetizace motorového prostoru (neustále se vracející problém La-5/7). Uvedený problém nebyl při testech "etalonu" La-7 (1944) provedených v NII zjištěn = pravděpodobně nekvalita právě zahájené sériové výroby (chybně provedené vedení oleje do olejového chladiče v tom také může hrát roli - to dělníci předtím nedělali).
Na nekvalitu výroby, resp. zhoršení aerodynamiky, ukazuje i pokles výkonů letadla.
Např. rychlost na nominálu u země z 597 km/h na 558 km/h (597 km/h až s využitím "forsáže" tj. bojového výkonu motoru) nebo pokles maximálky v 5.000 m z 680 km/h na 655 km/h či výstupu do 5.000 m z 4,45 min na 5,5 minuty atd.
Co se řízení týče, tak protokol konstatuje, že jde při všech rychlostech stejně lehce (díky zvětšení plochy odlehčovacích klapek), což je paradoxně problém protože pilot nemá "hmatovou" indikaci rychlosti (necítí rychlost, protože ovládání jde lehce).
V knize Triumf a tragédie je uveřejněn německý test La-5FN proti Bf 109G a Fw 190, v němž se píše že La-5FN má lepší zatáčku než oba ( plné znění si nepamatuji). Ale v originálním testu je psáno, že Fw 190 A má sice horší zatáčku, ale lepší křidélka a Bf 109 naopak lepší zatáčku ale horší křidélka než La-5 FN.
V originálním textu je psáno, že La-5 FN má vynikající "křidélka" a výkrut trvá méně než 4 sekundy.
Co se zatáčky týče, uvádí se 28 s na nominále a 25 s na maximálce (ruské údaje dávají 22 resp. 20 s), což že je lepší než Bf-109 i FW-190 (ačkoli pro FW-190 lze v literatuře nalézt i nižší číslo než 30 s) ... ale asi dáno konkrétními podmínkami testu, takže bych závěru věřil. Ostatně jako základní doporučení pro boj s La-5FN je uvedeno "z
a žádných okolností neztrácet rychlost a nepřecházet na manévrový souboj" s dodatkem pro piloty FW-190 "
nikdy neunikat ve stoupání, lavočkin vás vždy dožene, naopak přejít do piké, lavočkin díky velkému vztlaku hůře přechází do střemhlavého letu" ... v tomto se německé testy shodují se sovětskými, tam pilotům La-5FN / La-7 radí pravý opak
Mohlo a nemuselo, já nevím. Ale je pro mě rozdíl pokud u stodevítky je psané 750 km/h a u Jaka-3 a La-5FN 650 km/h.
Pokud tam byl bezpečností limit, tak stodevítka šla třeba na 800 km/h ( příklad), ale Jak-3 taky ? Myslím si že ne.
S tou rychlostí v piké je to trochu ošemetné. Ano, to doporučení nepřekračovat 650 km/h mohlo být dáno třeba "pro jistotu" s ohledem na nekvalitu válečné výroby, ale ...
La-5FN (dobrý kus) dával 650 km/h v horizontu, La-7 dokonce 680 km/h
Když na La-7 namontovali Gluškynův "raketový urychlovač" (La-7R) tak bylo ve výšce 6.300 m dosaženo 795 km/h a ve výšce 3.000 m ještě 752 km/h.
Na druhou stranu, z některých testů (NII ale třeba i Brown) vyplývá, že Bf-109 nebyl ve střemhlavém letu zrovna šampión a při rychlosti kolem 700 km/h byl prakticky neovladatelný.
Všeobecně ale platí, že co se maximální rychlosti stíhacích letadel za WWII týče, bývá výrazně přeceňována. Většina bojů se odehrávala na rychlostech do 600 km/h (přes ně šli většinou jen hazardéři) resp. spíše kolem 400 - 450 km/h
Důležitější než absolutní rychlost pak byla akcelerace resp. decelerace (tedy schopnost rychlosti co nejdříve dosáhnout a pak ji udržet).
Co se Východní fronty týče, tak tam je potom rychlost v piké taky trochu diskutabilní - unikejte střemhlavým letem, když doj probíhá v 800 metre
P.S. Sorry, teď musím do práce - takže zbytek jindy.
P.S.S. Na Gryzlova se těším
