Tygře, kde tedy dělám chybu v úvaze? Pořád mi to nesedí.Sibirsky_Tygr píše: Referenční plocha S musí být pro oba vztahy stejná. Záleží na konvenci. Ještě se používá "omočená plocha", ale to se špatně vyhodnocuje. U nás (v ČR) je jako reference plocha křídla, která se snadno definuje.
Pokud chci vypočítat odpor letadla při nějaké rychlosti, pak:
F = 1/2 * c * & * S * v2
kde S je obsah příčného řezu tělesa kolmého ke směru rychlosti, & je hustota tekutiny (sorry, nevím jak napsat Ró), v je velikost rychlosti tělesa vzhledem k tekutině a c je součinitel odporu, který závisí na tvaru tělesa ... to jsem nevymyslel, ale "opráskl" z Fyzikální olympiády

V našem případě je součinitel odporu letadla Cxl = Cxk + Cxš, kde
Cxk ... součinitel odporu křídla (Cxp + Cxi) při takovém úhlu náběhu, kdy jeho vztlaková síla přesně odpovídá tíze letadla a vztlakové síle výškovky
Cxš ... součinitel škodlivého odporu ("odpor všeho ostatního kromě křídla")
Pozn. Součinitel odporu křídla nebývá nejnižší při nulovém úhlu náběhu křídla (vztlaku) ... to platí jen u symetrických profilů
Nebo snad ne?

Ideální situace tedy je, pokud je letadlo vybaveno takovým křídlem, které má při dané hustotě prostředí a úhlu náběhu křídla odpovídajícímu nejnižšímu koeficientu odporu, takový vztlak, který přesně odpovídá tíze letadla při neutrálním nastavení výškovky.
Uff to je věta

Nebo snad ne?

To by zároveň mohlo být i vysvětlení "záhady lavočkinů v nízkých výškách".
Pokud tedy La-7 byl "vyladěn" tak, aby při nejběžnějších podmínkách, a ve výškách do 1.500 m, létal na maximální rychlosti s takovým úhlem nastavení křídla, které +/- odpovídá poloze, ve které měl jeho profil nejmenší koeficient odporu, pak by v těchto výškách mohl být rychlejší než odpovídající letadla optimalizovaná do vyšších výšek ... ale to je jen moje spekulace

P.S. Já už fakt hodně zapomněl.

EDIT:
Když jsem hledal něco o profilech NACA 23010 a 23016, které byly použity na La-5 / La-7, a mimochodem dost přispěly k nárůstu rychlosti, tak jsem narazil na toto učební video NII VVS (nevím, zda je bez zvuku originálně - na youtube je i namluvené, ale to není celé a letoun tam špatně identifikují jako La-5FN, přičemž jde o La-5F). Myslím, že za zhlédnutí stojí. Je z počátku roku 1943, a částečně evidentně z testů prototypu v NII VVS.
Tož kochejte se
