OSSR - nový stíhací letoun Lockheed Martin F-16 Block 70
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Zemakt pre ktoru krajinu ? Kazdy operator leteckej techniky ma inu cenu letovej hodiny. Preco ma Wizz Air o 40 % lacnejsiu letovu hodinu ako Lufthansa, ked maju rovnake lietadla s rovnakym poctom palubneho personalu ? Preco ma Litva a Bulharsko nizsie naklady na letovu hodinu Spartana ako Slovensko ? Nemozeme zobrat hociaku cenu letovej hodiny z netu a povedat, ze na Slovensku bude takato.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
To sice ne, ale jako obecný přehled dobrý. Ať tak či onak a upustíšli od výpočtu dle systémové ceny, tak Gripen bude na provoz zřejmě nejvýhodnější.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
To takmer urcite.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Zemakt, jen s jednou výhradou. Pořizovací hodnota F-16 je buď chybně, nebo to není za nový stroj, ale nějakou repasi F-16A/B.
Resp. mohou to být správné ceny, ale z roku 1998 ... F-16C/D - jednotková cena 18,8 mil USD, letová hodina 7.000 USD.
Pro MRCA byl Viper za 50 mil USD a MiG-35 za 38 mil USD.
Ostatní ± sedí.
Resp. mohou to být správné ceny, ale z roku 1998 ... F-16C/D - jednotková cena 18,8 mil USD, letová hodina 7.000 USD.
Pro MRCA byl Viper za 50 mil USD a MiG-35 za 38 mil USD.
Ostatní ± sedí.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
- jarl
- 3. Generálmajor
- Příspěvky: 4276
- Registrován: 19/2/2009, 15:45
- Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Téma pročištěno!


Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Zeby sa zacali topit lady ?
http://www.mosr.sk/41146-sk/minister-ga ... uardsovou/
http://www.mosr.sk/41146-sk/minister-ga ... uardsovou/
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Tiež ma to napadlo
Možno to naťahovanie bude mať "štastný koniec" 


Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Tak pre mna by bol stastny koniec s F 16 V, ale tak mozno sa aj Saab umudri.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Pokiaľ by to bol predsa Gripen tak yb soms anehneval (ale E/F). Pokiaľ by to ale bolo F-16V a Gripen C/D tak radšej tú F-16V. Keď začne na E/F prechádzať Švédsko, tak počítam, že nejaký ďalśí vývoj na C/D verziách sa už konať nebude. "V" na proti tomu dokáže svojim vybavením ešte dobrých pár rokov konkurovať. Je dine čo ho bude obmedzovať je konštrukčne starší drak. Ale ten nie je najnovší ani pri Gripenoch.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Flader cim by ta mal drak obmedzovat ? Nechcem aby to zle vyznelo, ale dnes je uz v podstate jedno, aky aerodinamicky dobry je drak, pokial mas dobru avioniku a elektroniku. Ja osobne vidim velky handicap F 16 V naopak v motore. Ten je v podstate nezmyselne silny na pridavnom spalovani a bez moznosti supercruise. Ale tak nalejme si cisteho vina, najväcsiu zlozku nakladov OS SR na letovu hodinu bude tvorit servisna zmluva a cena GO. Aby sme nedopadli ako so Spartanom. Ak nam daju USA vyrazne lacnejsi servis, tak nam moze byt väcsia spotreba uplne ukradnuta.
Inak suhlasim s tabulkou priorit lietadiel, ktoru si nacrtol: 1. jednotka je Gripen E/F, 2. dvojka F 16V a 3. trojka Gripen C/D ms 20. Vsetko ostatne pre OS SR nema zmysel. Uz aj ten Gripen C/D je diskutabilny.
Inak suhlasim s tabulkou priorit lietadiel, ktoru si nacrtol: 1. jednotka je Gripen E/F, 2. dvojka F 16V a 3. trojka Gripen C/D ms 20. Vsetko ostatne pre OS SR nema zmysel. Uz aj ten Gripen C/D je diskutabilny.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Drak som myslel v porovnaní sa nstupujúcou generáciou lietadiel. Hlavne čo sa týka "neviditelnosti". Aerodinamika nemá nejaké nové zákony, ktoré by v dobe vzniku F-16 neplatili.
Keď si napríklad pozrieš obrys F-16 a F-18 tak je tvarovo veľmi podobný. Samozrejme z boku predu kde sú už vidieť 1 resp. 2 zvyslé plochy a motor(y).
Keď si napríklad pozrieš obrys F-16 a F-18 tak je tvarovo veľmi podobný. Samozrejme z boku predu kde sú už vidieť 1 resp. 2 zvyslé plochy a motor(y).
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Flader uprimne povedane nepovazujem vlastnost "stealth" pri novom lietadle pre OS SR za dolezitu. Ak vezmeme do uvahy, ze kupujeme 14 lietadiel, ktorych prvoradou ulohou bude ochrana vzdusneho priestoru a CAS, tak nepotrebujeme vyraznu schopnost prekonavat nepriatelsku PVO, vybojovat vzdusnu nadvladu v podmienkach posobenia nepriatelskej PVO alebo dialkoveho prieskumu. Potrebujeme v podstate lietadlo, ktore bude nadupane s modernou elektronikou a avionikou a s moznostou nicit ciele na 150 km. Cize nad Sliacom moze nicit ciel nad Bratislavou aj Kosicami. A ak pojde do nasadena niekde vonku, tak proste bude v druhej vlne utoku.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Tiež si myslím, že sny o F-35 a pdobne sú naozaj pre nás absolútne zbytočné.
- Smutná krabice
- praporčík
- Příspěvky: 348
- Registrován: 26/12/2014, 21:40
- Bydliště: Outsourcovaný logistický sklad
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
niko:
Gripen je stavěný de facto jako záchytný stíhač: s maximální stoupavostí a manévrovatelností (škola Eurocanadrů patří k tomu nejmanévrovatelnějšímu, co existuje, díky vynikající Pk.)
Oproti tomu F-16 je aerodynamicky to, co je. Jakkoli jsem původně byl proti Gripenu, dnes jej pro specifika AČR považuji za výrazně lepší volbu, než F-16.
Nemluvě o tom, že co jako žhavou "novinku" v HMI zavádí F-16V zejména co do MFD stránky A-A radaru, to měl Gripen už ve verzi C...
Gripen je stavěný de facto jako záchytný stíhač: s maximální stoupavostí a manévrovatelností (škola Eurocanadrů patří k tomu nejmanévrovatelnějšímu, co existuje, díky vynikající Pk.)
Oproti tomu F-16 je aerodynamicky to, co je. Jakkoli jsem původně byl proti Gripenu, dnes jej pro specifika AČR považuji za výrazně lepší volbu, než F-16.
Nemluvě o tom, že co jako žhavou "novinku" v HMI zavádí F-16V zejména co do MFD stránky A-A radaru, to měl Gripen už ve verzi C...
Inženýři ví, že vše má klady a zápory a musíte si vybrat něco za něco. Propagandisté a obchodníci vynášejí pouze klady a zápory zamlčují. Tvrdí-li kdo, že je něco univerzálně nejlepší na světě nebo nemá žádné slabé stránky, patří do druhé skupiny.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Smutna krabice:
Gripen C/D ms 20- dosah radaru 200 km, strielat moze Meteor na 110 km.
F 16 V - fosah radaru 310 km, strielat moze Amraam D na 170 km.
Myslim, ze to je celkom jasne.
Gripen C/D ms 20- dosah radaru 200 km, strielat moze Meteor na 110 km.
F 16 V - fosah radaru 310 km, strielat moze Amraam D na 170 km.
Myslim, ze to je celkom jasne.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Střílet mohou, otázkou je, co trefí.niko píše:Smutna krabice:
Gripen C/D ms 20- dosah radaru 200 km, strielat moze Meteor na 110 km.
F 16 V - fosah radaru 310 km, strielat moze Amraam D na 170 km.
Myslim, ze to je celkom jasne.
A jak zjistí Gripen nebo F-16V to letadlo co mu sedí 50 km za prdelí?
Bože, tohle: "Můj táta je větší. Ne, můj je ještě větší. Ne, můj je největší", je dost trapné.
Nejde o letadla, jde o systém.
Každé současné letadlo může být velmi dobré, v dobrém systému, nebo naprosto k ničemu, ve špatném systému.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Skeptik vykonnost systemu PVO je uz ina tema. Myslim, ze sa zhodneme na tom, ze v rovnakom prestedi PVO je lietadlo s vykonnejsim radarom a raketami s väcsim doletom proste lepsia volba.
Ci ti pride Gripen C oproti F 16 V vykonnejsi ? Tak potom v com ?
Ci ti pride Gripen C oproti F 16 V vykonnejsi ? Tak potom v com ?
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Nemusí. Například pokud se jedná o obranu menšího prostoru, tak tam může být (resp. bude) stoupavost, agilita a schopnost operovat z prostor mimo letiště významnější devizou.niko píše:Skeptik vykonnost systemu PVO je uz ina tema. Myslim, ze sa zhodneme na tom, ze v rovnakom prestedi PVO je lietadlo s vykonnejsim radarom a raketami s väcsim doletom proste lepsia volba.
Prostě záleží na podmínkách a účelu užití.
A ano, ve výše uvedeném případě si myslím, že Gripen bude výkonnější ... je to prostě přesně ten způsob nasazení, pro který byl konstruován.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Skeptik stupavost ma Gripen C a F 16 uplne rovnaku. A s tou schopnostou operovat mimo letiska je to argument skor pre väcsie krajiny. Slovensko ma na dlzku 420 km a 10 letisk, z ktorych mozu stihace operovat. To nepocitam dialnice. Cize preco by sme teda mali kupovat menej vykonny zbranovy system ? Teda vynimajuc cenu.
- Smutná krabice
- praporčík
- Příspěvky: 348
- Registrován: 26/12/2014, 21:40
- Bydliště: Outsourcovaný logistický sklad
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Třeba kvůli těm nákladům na letovou hodinu, které u F-16 vycházejí výrazně vyšší.
Nebo kvůli cenám ND, které jsou opět u F-16 vyšší (Poláci by mohli vyprávět).
Nebo kvůli cenám ND, které jsou opět u F-16 vyšší (Poláci by mohli vyprávět).
Inženýři ví, že vše má klady a zápory a musíte si vybrat něco za něco. Propagandisté a obchodníci vynášejí pouze klady a zápory zamlčují. Tvrdí-li kdo, že je něco univerzálně nejlepší na světě nebo nemá žádné slabé stránky, patří do druhé skupiny.