
Samohybný minomet Grkpbv90 Mjölner
Ozbrojené síly Švédska získají čtyřicet nových samohybných minometů Mjölner na podvozku CV90. Vozidla dodá společnost HB Utveckling AB, která je nově vytvořeným společným podnikem firem BAE Systems Bofors AB a BAE Systems Hägglunds AB - tedy původně dvou švédských zbrojovek nyní patřících britskému koncernu BAE Systems. Tato společnost je jedním z předních světových dodavatelů inovativních a na moderních technologiích založených řešení pro obranný, letecký a bezpečnostní průmysl. Ve 40 zemích světa zaměstnává přibližně 83 400 odborných pracovníků. Ve spolupráci se zákazníky a lokálními partnery společnost BAE Systems vyvíjí, konstruuje, vyrábí a zajišťuje podporu pro produkty a systémy, které zvyšují obranyschopnost a národní bezpečnost, chrání obyvatelstvo a důležité informace a infrastrukturu. V prosinci 2016 schválila švédská výzbrojní agentura FMV smlouvu s koncernem BAE Systems, která stanovila nákup nejméně 40 minometů. V té době byla cena odhadována na zhruba 68 mil dolarů. Práce pokračovaly bez větších problémů a již v březnu roku 2017 bylo oznámeno, že přijetí nového minometu se očekává ve druhé polovině roku 2019. Na výrobě se bude podílet i tuzemská společnost Ray Service, která bude pro tento program vyvíjet a vyrábět kabelové svazky. Smlouva se společností Ray Service je dalším krokem v naplnění závazku BAE Systems spolupracovat s českými podniky v souvislosti s podporou chystaného tendru na obměnu zastaralého vozového parku bojových vozidel pěchoty řady BVP-2. Již v roce 2016 společnost BAE Systems navázala partnerství s podnikem VOP CZ a dohodla se s ním na výrobě komponentů pro terénní vůz BvS10, který BAE Systems momentálně dodává rakouské armádě. Jedná se o silný základ pro další spolupráci a tento společný počin otevírá prostor pro účast lokálního průmyslu, který se tak může podílet na jednom z nejdůležitějších systémů na vozidle. "Velmi nás těší možnost spolupracovat s BAE Systems na této zakázce a těšíme se, až náš vztah s partnerskou společností rozvineme. Naše rozsáhlé zkušenosti v oblasti projektování a výroby jsou zárukou toho, že jsme schopni dodat včas, v mezích rozpočtu a zároveň splnit požadavky obranného průmyslu" prohlásil Jakub Gabriel, výkonný ředitel Ray Service. V květnu 2018 výrobce oznámil zahájení střeleckých zkoušek, a již v srpnu se na cvičišti poblíž města Boden uskutečnila první prezentace. V únoru 2019 obdrželi zástupci FMV čtyři předprodukční minomety určené pro vojenské zkoušky a výcvik obsluh. V září 2019 byl nový minomet přijat do služby u švédské armády s těžko vyslovitelným oficiální názvem Granatkastarpansarbandvagn 90120, zkracovaným na Grkpbv 90.
Minometný systém Mjölner je v určitém směru podobný již poměrně známému, ale málo rozšířenému systému AMOS, je však podstatně jednodušší a také levnější. Byl vyvinut jako reakce na odmítnutí švédské armády právě zmiňovaných minometů AMOS v době rozpočtových škrtů v devadesátých letech minulého století. Využívá stejné nosné platformy jaká byla plánována pro švédské AMOS a má také podobné výkonnostní střelecké charakteristiky. Minomet Mjölner má na rozdíl od AMOS ruční (částečně mechanizované) nabíjení, které je možné pouze v určitém rozsahu náměru dvojice hlavní a ke střelbě využívá klasických minometných granátů ráže 120 mm. Zbraňový systém nemá stabilizaci (a asi nepočítá ani s elektrickými pohony), takže střelba je možná pouze z místa. Dostřel by měl činit nejméně 10 km. Požadován byl i autonomní navigační systém a zcela automatizovaný systém přípravy dat pro palbu. Doba přípravy palby neměla přesáhnout dvě minuty. Uspořádání Grkpbv 90 odpovídá základnímu stroji: vpravo vpředu je motorový prostor, vlevo je ovládací prostor s pracovištěm řidiče s příklopem a třemi pozorovacími periskopy. Uprostřed vozidla je bojový prostor s otočnou věží, ve které jsou umístěna pracoviště tří členů osádky. Velitel, který působí současně také jako střelec, má ve věži místo vpředu vpravo, dva nabíječi mají své pozice více vzadu po obou stranách zbraně. Pro přístup do věže jsou k dispozici nad sedadly velitele a levého nabíječe dva příklopy. U příklopu velitele je nainstalováno pět periskopů, u příklopu nabíječe dva periskopy. Celková hmotnost bojové věže je kolem 7 tun. Výzbrojí Mjölneru je minomet s dvěma 120mm hlavněmi s hladkým vývrtem. Maximální dostřel je více než 13 km, minimální asi 500 m. Mjölner nemá schopnost střílet přímou palbou, pracovní rozsah náměru je od +40 do +85 stupňů. I odměr je omezen, je to 35 stupňů na obě strany. Pohony náměru i odměru jsou pouze manuální - obsluhované nabíječi. Minomet střílí střídavě z pravé a levé hlavně - maximální rychlost palby je 16 ran za minutu, rychlost nepřetržité palby je 6 až 9 ran za minutu. Celkový počet ve vozidle vezených min je 104. Z nich je 56 uloženo v zadní části bojové věže. Je uváděno, že Mjölner může střílet minami HE-A1/A2 (12,8 kg), HE-ER (15 kg), MERHE (15 kg), kouřovými MILL (14 kg), osvětlovacími IR-SMK (14 kg) ) a samonaváděcími STRIX. Miny STRIX jsou delší než ostatní typy a pro jejich uložení je speciálně vyčleněno pouze šest pozic v korbě vozidla. Aby se zkrátila doba potřebná ke generování dat pro střelbu, je Mjölner vybaven inerciálním navigačním systémem POS-2, jehož hlavními součástmi jsou gyroskopy a akcelerometry. Na přání je možno doplnit přijímač satelitního navigačního systému GPS. Mjölner je schopen zahájit palbu na předem známý cíl do dvou minut od okamžiku, kdy zaujme pozici, a tuto pozici opustit do minuty po ukončení palby. V případě, že minometu nejsou předány souřadnice cílů pozorovacími a velitelskými stanovišti, může si viditelné cíle sám zaměřit pomocí vlastního zaměřovače. Pohon Grkpbv 90 Mjölner tvoří osmiválcový vznětový motor DSI 14 s výkonem 550 koní spojený s hydromechanickou převodovkou X300-5N. Převodovka má čtyři rychlostní stupně vpřed a dva rychlostní stupně vzad. Podvozek má na každé straně sedm pojezdových kol, hnací rozetu vpředu a napínací kolo vzadu. Maximální rychlost je 70 km/h. Samohybné minomety Mjölner slouží u minometných baterií těžkých mechanizovaných praporů. Každá baterie obsahuje osm samohybných minometů rozdělených do dvou čet po čtyřech. Velitelské stanoviště čety je umístěno na kolovém vozidle Patgb 203 nebo na pásovém vozidle Bv 206. Dodávky všech čtyřiceti nových samohybných minometů byly dokončeny na podzim roku 2020. Švédská armáda zatím neoznámila plány na případné další nákupy. Je však pravděpodobné, že další minomety budou potřebné pro dva lehké mechanizované prapory vyzbrojené obrněnými transportéry Patria. Stejné kolové podvozky by měly být použity i pro minomety Mjölner.
Technická specifika:
Grkpbv90 Mjölner
osádka - 3 (včetně řidiče)
základní ochrana - level 2 dle STANAG
možnost přídavného pancéřování
průměr ložiska věže - 2,235 m
váha věže - 6 tun
váha munice - 1,4 tun (60 min)
čas přípravy palby - méně než 2 min
čas do dalšího přesunu - méně než 1 min
kadence - 10 střel/min
krátkodobě - 16 střel/min
první 4 střely za méně než 8 sekund
dostřel - 9 km
Zdroje:
prospekt BAE Systems
http://www.militarybox.cz/news/nove-sam ... ou-armadu/
http://www.securitymagazin.cz/defence/-1404056045.html

