
Železniční torpédo ŽDT-3
Sovětské železniční torpédo ŽDT-3 (ЖДТ-3) bylo vyvíjeno od července 1935 Ordžonikidzeho strojírnou v Podolsku a Továrnou č. 80 Národního muničního komisariátu. Konstrukčně sa jednalo o velmi jednoduchou dvounápravovou platformu o délce 1703 mm, šířce 1750 mm a výšce 456 mm. Hmotnosti činila 225 kg (včetně 100 kg výbušniny TNT). Na jednoduchém rámu byly neseny dvě autobaterie, které napájely dva elektromotory, které pocházely ze startérů nákladních automobilů. Tento pohon umožňoval vozidlu dosáhnout dojezd 10 km o maximální rychlosti až 60 km/hod. Rám je sestaven z většího počtu kovových tyčí různých délek, tvarů a průřezů. Hlavními prvky rámu je přední a zadní náprava. Osa se skládala ze dvou polovičních hřídelí, přivařených do centrálního kruhu. Poloosy jsou navíc spojeny s kruhem prostřednictvím dvou dvojic vzpěr. Na koncích poloos jsou upevněna kola. Konstrukční celky obou os jsou spojeny pomocí několika tyčí přivařených k centrálnímu kruhu. K těmto tyčím jsou přivařeny i plechové plošiny nesoucí autobaterie. Přední náprava je vybavena elektromotory s převodovkami. Jako zdroj pohonu sloužily dvě automobilové baterie. Tato sestava umožňovala potřebné jízdní vlastnosti při nízkých nákladech. Hlavice železničního torpéda se skládala z nálože TNT o hmotnosti 100 kg v kovovém pouzdře. Nálož měla dvě roznětky – nárazovou a dálkovou, jednalo se o rádiový odpal. Podle některých údajů se hlavice železničního torpéda skládala ze dvou částí dělostřelecké střely ráže 152 mm spojených pomocí speciální svorky. Pokud je tato verze je pravdivá, pak hmotnost 100 kg se netýká TNT, ale celé střely. Hmotnost výbušniny v takovém případě nepřekračuje 10-12 kg.
Testy prototypů probíhaly na začátku roku 1936 a v červenci armáda převzala prvních 20 sériových kusů a v sestavě každého oddílu mělo být 5 takových torpéd. V roce 1938 bylo vyrobeno 30 kusů ŽDT–3 a v roce následujícím ještě dalších 36. Výsledky armádních zkoušek však byly zklamáním. Celé zařízení bylo poněkud těžkopádné. Účinnost výbušniny byla nízká a rozbuška byla nespolehlivá. Také pokusy s rádiovým odpalem provázely problémy, přičemž nárazové se nezdálo dostatečné pro efektivní nasazení. Rovněž elektromotory byly nespolehlivé. Velení Správy motorizace a mechanizace Rudé armády navrhlo proto stažení z výzbroje, přesto projekt nebyl do roku 1941 oficiálně zrušen. Na počátku války měla Rudá armáda ve výzbroji ještě 26 těchto torpéd, ale dislokované na Dálném Východě, proti Japoncům. ŽDT-3 byla specifická zbraň. Možnost dopravit výbušninu k cíli nemohla být plně realizována. Obrana proti ní byla celkem jednoduchá a to vedlo k ukončení celého projektu. Zachovala se pouze jedna fotografie železničního torpéda. Informace o bojovém nasazení chybí, především proto, že k soubojům obrněných vlaků na počátku války nedošlo. Existují však svědectví o použití podobných zařízení. Například existují jisté informace, že koncem října 1943, bylo u Starinova použito improvizovaného železničního torpéda, zhotoveného partyzány. Dodejme že nálož tvořilo pět nevybuchlých bomb usazených na vozíku a pro zamaskování, byli na vozíku usazeni dva "němci" - tedy slamění panáci oblečení v kořistních uniformách. Vozík byl vypuštěn zhruba míli od cíle, projel pozicemi Němců a k explozi došlo po nárazu o nosník mostu. Stráže zahájili palbu až několik minut po explozi, kdy již byl most zničen:
"Grabčakova rozvědka zjistila, že dvakrát týdně přijíždí k mostu drezínou místní fašistický velitel a kontroluje podřízené. To vyvolalo nápad provést neočekávanou diverzní akci… Příprava probíhala dva týdny. Ze dvou vozíkových podstavníků (náprava) se setrojil podvozek drezíny, dal se tam motor a naložilo se 5 leteckých bomb a mezi nimi se připevnila dlouhá tyč, jejíž jeden konec se spojil drátel s roznětkami... Poté se na letecké bomby posadil „velitel“ a „strojník“ v ukořistěných německých uniformách. Ve 4 hodiny dne 31.října se torpédová drezína posadila na koleje poblíž vesnice Těpěnici, asi kilometr od mostu. Po nastartování motoruse vyrazilo. Ochrana mostu po přijíždějící drezíně nevypálila ani jednou a nezavřela ocelová vrata. Ozval se hromový výbuch! Několik rozpěr a nosníků mostové konstrukce se zhroutilo… Tumpachový hitlerovci zahájili palbu až deset minut po diverzní akci. …Opravit most se jim podařilo až po čtyřech dnech….. Po vylepšení se toto zařízení ještě objevilo na Charkovském předmětí a koncem listopadu měli partyzáni již 10 takových strojů."
Zdroj:
Фронтовая иллюстрация N 3, 2004
М.Коломиец - "Бронепезда Красной Армии в 1930-1941 годах"
http://www.modelarovo.cz/zeleznicni-torpedo-zdt-3/
http://forum.valka.cz/topic/view/112994 ... ne-torpedo