Vrátil bych se k úvodnímu článku. Obecný popis se velmi dobře čte a dává smysl, ale zdá se mi, že použitá data a metodika srovnání je poněkud problematická. Nejen, že značně zjednodušuje, ale i vlastní data a navazující výpočty se zdají být nekorektní.
Analýza a srovnání dat s navazujícími údaji je něco, co mě slušně živí, takže bych si dovolil pár komentářů:
1. Celkové hodnocení založené na součtu umístění má značnou vadu, že neumí rozlišit jestli rozdíl v pořadí je nebo není podstatný. Např. Při srovnání rychlosti je Renown výrazně výše než ostatní, takže jeho vyšší rychlost mu dává nějakou taktickou výhodu, ale rozdíly lodí na 3-8 místě jsou v podstatě zanedbatelné a tedy rychlostní rozdíl mezi nimi není až tak podstatný, ale dopad do hodnocení zanedbatelný není. Bylo by vhodné to zohlednit.
2. U srovnání rychlostí, výtlaku a rychlostí se zdá, že data asi nejsou konsistentní. Např.Tiger má o třetinu vetší výkon než Derfflinger, při jen o trochu větším výtlaku, ale na rychlosti to není vidět. Obdobně např. Moltke vs. Seydlitz. A samozřejmě Kongo je zcela mimo logiku – tady si troufám tipovat, že jde o rychlost až po přestavbách ve 30tých letech.
3. Srovnání pancéřování – tady by asi mělo smysl spíše nějak zohlednit celkovou odolnost lodě, ale chápu, že rozumná data asi nedáme. Použité sečítání tlouštěk snad něco říká o té odolnosti.
4. Palebná síla – toto je položka, která mě donutila sepsat tento příspěvek. Toto mi připadá systémově špatně:
a. Palebná síla v kg/min – je víceméně nesmysl. Pokud vím tak v žádném souboji velkých lodí nedošlo k rychlopalbě, která se alespoň blížila uváděnému tempu. V praxi dochází k tomu, že let granátu, čas na vyhodnocení dopadů, výpočet korekcí, apod. byl tím, co omezovalo tempo palby (a toto je víceméně stejné pro všechny lodě) – vlastní nabíjecí cyklus byl druhořadý a rychlost palby v praxi neomezoval (byl prostě dostatečný). Proto dává smysl použít spíše váhu boční salvy (možná s drobnou opravou právě na rychlost palby, aby se zohlednily případy soubojů na blízko, kde by rychlost palby mohla hrát roli).
b. I pokud bych akceptoval použitý výpočet, těžko se dá brát vážně uváděná rychlost palby. Ta čísla jsou příliš pěkně zaokrouhlena na to, aby byla reálná a srovnatelná

A jen pro zajímavost, pokud bych použil stávající model, ale opravil největší chyby – rychlost Konga, zohlednil výraznou převahu UK lodí v palebné síle. Tak by asi jako nejlepší vyšel Tiger, následovaný Kongem
