PAK FA (Su-57)
Moderátor: Julesak
Re: Su-57 - program PAK-FA
Ja len doplnim, ze na to videu, co zavesil Julesak je prototyp Su 57 s motorom Izdelije 30 na pozicii motora cislo 1 (lava strana). Na pozicii motora cislo 2 (prava strana) je stale starsi Izdelie 117. Jedna sa o prve letove skusky.
Re: Su-57 - program PAK-FA
Já doplním následující:
1) Supercruise
Supercruise není charakteristika motorů, ale charakteristika celého letounu. Současný výklad je = schopnost letounu v operační konfiguraci letět nadzvukovou cestovní rychlostí bez použití přídavného spalování. Tento pojem se rozšířil až s letounem F-22 Raptor, který má maximální cestovní rychlost supercruise 1,6+ Mach.
Samozřejmě není to jediný letoun, který „supercruise“ dokáže nebo historicky dokázal, ale 1,6 Mach v operační konfiguraci s výzbrojí je prostě hodně a má to použitelné taktické výhody. Pro zajímavost: „supercruise“ používal standardně dopravní Concorde, který po dosažení cca 1,7 Machu vypínal přídavné spalování a udržoval nadzvukovou cestovní rychlost. Dnešní stíhací F-22 dokáže zrychlit na nadzvukovou cestovní rychlost bez přídavného spalování. To bude platit i pro Su-57 (T-50/PAK-FA)
2) Vektorování tahu
Ruské letouny Su-30MKI (T-10PMK) a odvozené varianty s motory motory Saturn/Ljuka Al-31FP, Su-35S (T-10BM) a odvozené varianty s motory Saturn Al-41F-1S (iz.117S) a Su-57 (T-50/PAK-FA) první fáze s motory Saturn Al-41F-1 (iz.117) mají sice vektorování tahu s kruhovými tryskami.
Ty mění vektor tahu pouze v jedné ose/v jedné rovině, což je jedna z definic 2D trysek vektorování tahu. Trojrozměrného efektu (vektorování tahu ve více osách) je dosaženo tím, že rovina pohybu trysky je odkloněna o cca 32°od kolmice (pravý i levý motor jsou odkloněny opačně, symetricky vůči rovině souměrnosti letounu). Díky možnosti nezávislého řízení pohybu pravé a levé trysky je tak možné do určité míry řídit výsledný vektor tahu.
Rozsah vektorování jedné trysky je ±15°.
Video – vektorovatelné trysky na Su-30MKM
https://www.youtube.com/watch?v=hYi1e4pOQJw
Nové motory Izdělije 30 pro a Su-57 (T-50/PAK-FA) druhé fáze, už mají mít kruhové trysky s vektorováním ve více osách.
Video - ruská vývojová kruhová tryska s vektorování okolo více os
https://www.youtube.com/watch?v=wsJyC5g4IBo
Letouny F-22A používají hranaté trysky s vektorovánm jenom podle jedné osy (2D vektorování tahu) v rozsahu ±20°. Obě trysky se pohybují synchronně společným směrem a mají výrazné úpravy pro multispektrální vlastnosti stealth. A podle Američanů to postačuje.
Video - vektorovatelné trysky na letounu F-22A
https://www.youtube.com/watch?v=cTCGJAoAz_8
Počátkem 90. let zkoušeli v USA řadu systémů s víceosým vektorováním tahu, ale do provozu to nikdy nezavedli a vydali se cestou stealth letounů F-22 a F-35.
Video – motor pro letoun F-16 MATV s víceosým vektorováním tahu
https://www.youtube.com/watch?v=rt3neRLquDI
Video - demonstrátor trysky s víceosým vektorováním pro Eurogighter Typhoon
https://www.youtube.com/watch?v=ss96tsbG5KY
Letouny F-35 ve verzích F-35A CTOL a F-35C CV vektorování tahu nemají. Verze F-35B V/STOL používá komplikované víceosé vektorování tahu jen při V/STOL vzletu a přistání.
Video – vektorovatelná tryska letounu F-35B
https://www.youtube.com/watch?v=iRgcC9eqEJg
Video – vektorovatelná tryska letounu F-35B při V/STOL přistáních a vzletech z/na vrtulníkové výsadkové lodi
https://www.youtube.com/watch?v=ZxNJmLWQ56I
1) Supercruise
Supercruise není charakteristika motorů, ale charakteristika celého letounu. Současný výklad je = schopnost letounu v operační konfiguraci letět nadzvukovou cestovní rychlostí bez použití přídavného spalování. Tento pojem se rozšířil až s letounem F-22 Raptor, který má maximální cestovní rychlost supercruise 1,6+ Mach.
Samozřejmě není to jediný letoun, který „supercruise“ dokáže nebo historicky dokázal, ale 1,6 Mach v operační konfiguraci s výzbrojí je prostě hodně a má to použitelné taktické výhody. Pro zajímavost: „supercruise“ používal standardně dopravní Concorde, který po dosažení cca 1,7 Machu vypínal přídavné spalování a udržoval nadzvukovou cestovní rychlost. Dnešní stíhací F-22 dokáže zrychlit na nadzvukovou cestovní rychlost bez přídavného spalování. To bude platit i pro Su-57 (T-50/PAK-FA)
2) Vektorování tahu
Ruské letouny Su-30MKI (T-10PMK) a odvozené varianty s motory motory Saturn/Ljuka Al-31FP, Su-35S (T-10BM) a odvozené varianty s motory Saturn Al-41F-1S (iz.117S) a Su-57 (T-50/PAK-FA) první fáze s motory Saturn Al-41F-1 (iz.117) mají sice vektorování tahu s kruhovými tryskami.
Ty mění vektor tahu pouze v jedné ose/v jedné rovině, což je jedna z definic 2D trysek vektorování tahu. Trojrozměrného efektu (vektorování tahu ve více osách) je dosaženo tím, že rovina pohybu trysky je odkloněna o cca 32°od kolmice (pravý i levý motor jsou odkloněny opačně, symetricky vůči rovině souměrnosti letounu). Díky možnosti nezávislého řízení pohybu pravé a levé trysky je tak možné do určité míry řídit výsledný vektor tahu.
Rozsah vektorování jedné trysky je ±15°.
Video – vektorovatelné trysky na Su-30MKM
https://www.youtube.com/watch?v=hYi1e4pOQJw
Nové motory Izdělije 30 pro a Su-57 (T-50/PAK-FA) druhé fáze, už mají mít kruhové trysky s vektorováním ve více osách.
Video - ruská vývojová kruhová tryska s vektorování okolo více os
https://www.youtube.com/watch?v=wsJyC5g4IBo
Letouny F-22A používají hranaté trysky s vektorovánm jenom podle jedné osy (2D vektorování tahu) v rozsahu ±20°. Obě trysky se pohybují synchronně společným směrem a mají výrazné úpravy pro multispektrální vlastnosti stealth. A podle Američanů to postačuje.
Video - vektorovatelné trysky na letounu F-22A
https://www.youtube.com/watch?v=cTCGJAoAz_8
Počátkem 90. let zkoušeli v USA řadu systémů s víceosým vektorováním tahu, ale do provozu to nikdy nezavedli a vydali se cestou stealth letounů F-22 a F-35.
Video – motor pro letoun F-16 MATV s víceosým vektorováním tahu
https://www.youtube.com/watch?v=rt3neRLquDI
Video - demonstrátor trysky s víceosým vektorováním pro Eurogighter Typhoon
https://www.youtube.com/watch?v=ss96tsbG5KY
Letouny F-35 ve verzích F-35A CTOL a F-35C CV vektorování tahu nemají. Verze F-35B V/STOL používá komplikované víceosé vektorování tahu jen při V/STOL vzletu a přistání.
Video – vektorovatelná tryska letounu F-35B
https://www.youtube.com/watch?v=iRgcC9eqEJg
Video – vektorovatelná tryska letounu F-35B při V/STOL přistáních a vzletech z/na vrtulníkové výsadkové lodi
https://www.youtube.com/watch?v=ZxNJmLWQ56I
Naposledy upravil(a) Starlight dne 8/12/2017, 01:24, celkem upraveno 3 x.
Re: Su-57 - program PAK-FA
Lietadlá schopné supercruise:
https://prozradit.tk/Vysv%C4%9Btlit/tab ... fb7a111255
Troška zaujímavá bola situácia u F-35.Kedysi bola definícia že lietadlo 5.generácie má mať aj schopnosť supercruise. Postupne sa od tejto podmienky začalo ustupovať, možno pretože zistili že F-35 toho nebude schopné.(univerálnosť išla na úkor aerodynamiky).
https://prozradit.tk/Vysv%C4%9Btlit/tab ... fb7a111255
Troška zaujímavá bola situácia u F-35.Kedysi bola definícia že lietadlo 5.generácie má mať aj schopnosť supercruise. Postupne sa od tejto podmienky začalo ustupovať, možno pretože zistili že F-35 toho nebude schopné.(univerálnosť išla na úkor aerodynamiky).
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Su-57 - program PAK-FA
Starlight: díky za skvělé vysvětlení.
ty motory Izdělije 30 pro Suchoj na videu i poměrně hodně zužují nebo rozšiřují výtokový kanál. To nejspíš umí i běžné nevektorovatelné motory, ale na tomhle videu to bylo hodně vidět. K čemu se to používá?
ty motory Izdělije 30 pro Suchoj na videu i poměrně hodně zužují nebo rozšiřují výtokový kanál. To nejspíš umí i běžné nevektorovatelné motory, ale na tomhle videu to bylo hodně vidět. K čemu se to používá?

Re: Su-57 - program PAK-FA
Pro běžný provozt se používá ten zúžený profil, protože zvyšuje výtokovou rychlost plynů a tím spec. impuls motoru. Pro přídavné spalování (afterburner) se používá ten rozšířený profil, protože příd. spal. spočívá v tom, že do proudu výtokových plynů za turbínou vstřikuješ další palivo. Ony ty plyny jsou velmi horké a obsahují nemálo zbytkového kyslíku, takže to v tom hoří, zvyšuje objem a teplotu těch plynů, a tím zvyšuje tah. Ovšem za cenu šílené spotřeby paliva, proto se všichni snaží se tomu vyhnout a udělat letadlo jako "supercruise", tedy schopné létat nadzvukem bez použití příd. spalování.mrfelix píše:Starlight: díky za skvělé vysvětlení.
ty motory Izdělije 30 pro Suchoj na videu i poměrně hodně zužují nebo rozšiřují výtokový kanál. To nejspíš umí i běžné nevektorovatelné motory, ale na tomhle videu to bylo hodně vidět. K čemu se to používá?
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Re: Su-57 - program PAK-FA
Pri forsáži je cca trojnásobná merná spotreba paliva na jednotku ťahu.Alfik píše:Pro běžný provozt se používá ten zúžený profil, protože zvyšuje výtokovou rychlost plynů a tím spec. impuls motoru. Pro přídavné spalování (afterburner) se používá ten rozšířený profil, protože příd. spal. spočívá v tom, že do proudu výtokových plynů za turbínou vstřikuješ další palivo. Ony ty plyny jsou velmi horké a obsahují nemálo zbytkového kyslíku, takže to v tom hoří, zvyšuje objem a teplotu těch plynů, a tím zvyšuje tah. Ovšem za cenu šílené spotřeby paliva, proto se všichni snaží se tomu vyhnout a udělat letadlo jako "supercruise", tedy schopné létat nadzvukem bez použití příd. spalování.mrfelix píše:Starlight: díky za skvělé vysvětlení.
ty motory Izdělije 30 pro Suchoj na videu i poměrně hodně zužují nebo rozšiřují výtokový kanál. To nejspíš umí i běžné nevektorovatelné motory, ale na tomhle videu to bylo hodně vidět. K čemu se to používá?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Su-57 - program PAK-FA
Jen drobnost.
Ta proměnná tryska není kvůli přídavnému spalování, ale kvůli rychlosti letu resp. rychlosti výtokových plynů.
Zjednodušeně řečeno, pomocí těch nastavitelných segmentů se konvergentní tryska mění na divergentní (Lavalovu) s nadzvukovým prouděním ... na vstupu do divergentní části dosahují spaliny rychlosti M=1 a v ní pak expandují a zrychlují.
Pokud by tryska byla jen konvergentní, vznikala by rázová vlna před nejužším mistem = rychlost plynů by se již nemohla zvyšovat. A pro dosažení vyšších nadzvukových rychlostí musí být >M1
Ta proměnná tryska není kvůli přídavnému spalování, ale kvůli rychlosti letu resp. rychlosti výtokových plynů.
Zjednodušeně řečeno, pomocí těch nastavitelných segmentů se konvergentní tryska mění na divergentní (Lavalovu) s nadzvukovým prouděním ... na vstupu do divergentní části dosahují spaliny rychlosti M=1 a v ní pak expandují a zrychlují.
Pokud by tryska byla jen konvergentní, vznikala by rázová vlna před nejužším mistem = rychlost plynů by se již nemohla zvyšovat. A pro dosažení vyšších nadzvukových rychlostí musí být >M1


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: PAK FA (Su-57)
Asi to bude blbost, ale tak minimalne je to na diskusiu. Na zakladne Hmeimim vraj pristali dva SU 57.
https://www.youtube.com/watch?v=3J06pcmvVak
https://www.youtube.com/watch?v=3J06pcmvVak
Re: PAK FA (Su-57)
Videl som na twitteri už včera, podľa mňa blbosť.

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: PAK FA (Su-57)
Tu je geolokacia
https://twitter.com/juanmab/status/966537818947358720
A clanok z Lenty, v podstate sa tam pise, ze 8. februara zacalo experimetalne bojove nasadenie SU-57 nakolko vojskove skusky PAK-FA prvej etapy uspesne absolvovalo https://lenta.ru/news/2018/02/22/su57/
https://twitter.com/juanmab/status/966537818947358720
A clanok z Lenty, v podstate sa tam pise, ze 8. februara zacalo experimetalne bojove nasadenie SU-57 nakolko vojskove skusky PAK-FA prvej etapy uspesne absolvovalo https://lenta.ru/news/2018/02/22/su57/
Re: PAK FA (Su-57)
A jeje. Takze predsa. No v decembri este testovali motory a uz su v bojovej zone. Predpokladam, ze este so starymi.Trochu mi to pripomina rychlost nasadenia pocas velkej vlasteneckej vojny.
Re: PAK FA (Su-57)
Ruské MO prohlásilo , že do Sýrie byly preveleny dva SU-57 aby na nich bylo provedeno testováni v reálných bojových podmínkách.
Což brutálně urychlí vývoj letadla. Nebudou muset tedy testování provádět doma za těžký peníze a stejně by to doma reálně ani nenasimulovali.
Jako testovací platformy jim budou dělat izrealská PVO, americké lodě, pozemní PVO jednotky, letadla NATO a izraele atd. Zejména si pěkně vyladí L band na F-22 a F-35 .Které v syri a okolí pracují v bojovém režimu.
Geniální tah pro ušetření peněz na testování a bude to v současnosti jediné moderní letadlo testované při vývoji v bojových podmínkách což budou inplementovat do seriových SU-57 lteré se mají armádě začít dodávat v příštím roce .Což je dobře.
Což brutálně urychlí vývoj letadla. Nebudou muset tedy testování provádět doma za těžký peníze a stejně by to doma reálně ani nenasimulovali.
Jako testovací platformy jim budou dělat izrealská PVO, americké lodě, pozemní PVO jednotky, letadla NATO a izraele atd. Zejména si pěkně vyladí L band na F-22 a F-35 .Které v syri a okolí pracují v bojovém režimu.
Geniální tah pro ušetření peněz na testování a bude to v současnosti jediné moderní letadlo testované při vývoji v bojových podmínkách což budou inplementovat do seriových SU-57 lteré se mají armádě začít dodávat v příštím roce .Což je dobře.
Naposledy upravil(a) 1stCLJan dne 22/2/2018, 12:16, celkem upraveno 3 x.
Re: PAK FA (Su-57)
Naozaj geniálny. Ak náhodou jedne z tých strojov stratia, tak prídu nielen o jedne z protortypov, ale aj o dáta a eśte sa môže k nemu dostať prakticky ktokoľvek ... Naozaj geniálne.
Re: PAK FA (Su-57)
A jak by ho asi ztratili?Flader píše:Naozaj geniálny. Ak náhodou jedne z tých strojov stratia, tak prídu nielen o jedne z protortypov, ale aj o dáta a eśte sa môže k nemu dostať prakticky ktokoľvek ... Naozaj geniálne.

Re: PAK FA (Su-57)
Mna by skor zaujimalo kolko penazi usetria, ked budu musiet v bojovych podmienkach nanovo rozvynut kompletnu testovaciu a prevadzkovu infrastrukturu tychto zatial este exotickych lietadiel. Myslim, ze toto nasadenie je najskor o marketingu.
Re: PAK FA (Su-57)
Napríklad taká porucha motora bay stačila...1stCLJan píše:A jak by ho asi ztratili?Flader píše:Naozaj geniálny. Ak náhodou jedne z tých strojov stratia, tak prídu nielen o jedne z protortypov, ale aj o dáta a eśte sa môže k nemu dostať prakticky ktokoľvek ... Naozaj geniálne.
Re: PAK FA (Su-57)
Ta se může udát í doma , tomu nezabráníš.Flader píše:Napríklad taká porucha motora bay stačila...1stCLJan píše:A jak by ho asi ztratili?Flader píše:Naozaj geniálny. Ak náhodou jedne z tých strojov stratia, tak prídu nielen o jedne z protortypov, ale aj o dáta a eśte sa môže k nemu dostať prakticky ktokoľvek ... Naozaj geniálne.
Re: PAK FA (Su-57)
Niko: hej.. Navíc to kvůli trapnému PR šoupnou Amíkům pod nos. To co zmínil 1stCLJan platí samozřejmě i obráceně. A o tom která ze stran má zde mohutnější zázemí a disponuje většími možnostmi, nechť si udělá obrázek každý sám.
Ideálně, bych je tam nechal max. dva dny a hajdy domů.
EDIT: spadne li doma je to v cajku, spadne li na území koho? Je to v prdeli.
Ideálně, bych je tam nechal max. dva dny a hajdy domů.
EDIT: spadne li doma je to v cajku, spadne li na území koho? Je to v prdeli.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: PAK FA (Su-57)
1stCLJan
Len je rozdiel, keď startíś stroj nad vlastným uzemím, ktoré kontroluješ, alebo nad krajinou v občianskej vojne, kde veľká časť územia je kotrolovaná rôznymi skupinami. Plus ani to Asadom kontrolované územie nemá až tak úplne pod kontrolou - minometný útok na letisko.
Len je rozdiel, keď startíś stroj nad vlastným uzemím, ktoré kontroluješ, alebo nad krajinou v občianskej vojne, kde veľká časť územia je kotrolovaná rôznymi skupinami. Plus ani to Asadom kontrolované územie nemá až tak úplne pod kontrolou - minometný útok na letisko.
Re: PAK FA (Su-57)
Kdo se bojí nesmí do lesa.
L-band radary jsou novinka na detekci stealth letadel. Rusové potřebují otestovat, zda dokáží F-22 či F-35 či cokoli jiného detekovat. Že je přitom detekuje i protistrana je pro ně irelevantní, ani jeden ze stávajících prototypů nemá RAM nátěr.
L-band radary jsou novinka na detekci stealth letadel. Rusové potřebují otestovat, zda dokáží F-22 či F-35 či cokoli jiného detekovat. Že je přitom detekuje i protistrana je pro ně irelevantní, ani jeden ze stávajících prototypů nemá RAM nátěr.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire