Námořní pěchota Spojených států hodlá získat nový typ bezpilotního stroje. Bude se jednat o velký dron, který bude schopen startovat z lodí a operačním doletem 1 300 km. Měl by eskortovat letouny jako je například MV-22 Osprey, měl by být propojitelný s pilotovanými stroji, a měl by poskytovat ofenzivní leteckou podporu, včetně zaměřování cílů a samotných útoků na cíle. Námořníci tomu říkají projekt Marine Air Ground Task Force (MAGTF) Unmanned Aircraft System (UAS) Expeditionary (MUX), zkráceně dron MUX. Na veřejnosti o něm začali mluvit v roce 2016. Velitel letectva námořní pěchoty generál Jon Davis tehdy oznámil, že by MUX měl být schopen nést všechny zbraně letounu F-35B, dostoupat do výšky 9 km a mít k dispozici pokročilé vybavení pro elektronický boj i vybavení pro velení a řízení bojových operací. Představitelé námořnictva dne 9. března 2018, na celkem 35 stranách dokumentů zveřejnili své požadavky na tento stroj a předali je společnostem, které mají zájem vyvíjet jeho design a podílet se na výrobě. Mezi hlavními zájemci o vývoj a výrobu megadronu MUX pro námořnictvo jsou společnosti Bell se svým konvertoplánem V-280 Valor, Piasecki Aircraft se systémem ARES nebo Boeing. Dle těchto specifikací by požadovaný dron měl unést náklad v celkové váze 4,3 tuny. Pokud jde o výzbroj, měl by nést celou řadu různých zbraní, které budou odpovídat konkrétním misím. MUX by měl používat klasické rakety vzduch-země AGM-114 Hellfire, rakety vzduch-vzduch AIM-9X, velmi přesně laserem naváděné rakety APKWS, rakety vzduch-vzduch AMRAAM, nejmodernější protiradarové rakety AGM-88E Advanced Anti-Radiation Guided Missile (AARGM), moderní malé bomby, a také malé drony na jedno použití, které budou užitečné pro průzkum a elektronický boj. Prioritní by pro megadron MUX měl být průzkum, elektronický boj a podpora komunikace. Jako sekundární úkoly budou tyto stroje poskytovat ofenzivní leteckou podporu, eskortovat vzdušné jednotky a transportovat náklady. Námořníci si rovněž přejí, aby MUX mohl startovat horizontálně, doplňovat palivo za letu a přistávat na malých plochách. První stroje startující na souši by měly být operačně nasazeny kolem roku 2025 a v plné operační kapacitě by se měly objevit kolem roku 2034.
Zdroj:
https://vtm.zive.cz/clanky/americke-nam ... fault.aspx
https://www.military.com/dodbuzz/2016/1 ... apons-f-35
https://breakingdefense.com/2018/02/dro ... major-war/
http://www.abc.es/espana/canarias/abci- ... ticia.html


