Barrymore,
15 cm těžké houfnice a kanony byly pohyblivé naprosto v pohodě. Byly rozloženy na dva kusy - hlavňový vůz s hlavní a lafetový s lafetou a kolébkou. Taženo nákladním automobilem oboje. Obratné a při dobrém výcviku lehce složitelné. Byly to i v roce 1938 mocné zbraně.

Tady je luxusní fotografie 15 cm těžkého kanónu 15/16. Je fajnová hlavně v tom že je na něm vidět i vozidla BE-vlaku a za kanónem vykukuje i předek generátorového vozu.
Oba typy možďířů na tom byly podobně. Například 30,5 cm moždíž vz.16 byl naší armádě rozložen na dvě částí - ložiště s kolébkou mělo vlastní kola a bylo tak samo o sobě přívěsem a hlaveň, uloženou na přívěsu. Třetí přívěs vezl pomocný materiál, nářadí, maskovací prvky a další. Táhly to nákladní automobily Tatra T – 25, které je s odstupem doby možné oprávněně považovat za jedny z prvních terénních nákladních automobilů na světě, které se vyznačovaly velmi dobrými jízdními vlastnostmi v náročném terénu.
Zde je animace jak to vypadalo u 30,5 moždíže vz. 16. Na první pohled to byla čiperná sestava a myslím si že její mobilita byla ukázková. Na korbách vozidel byla převážena obsluha a část munice.

Tato fotografie napovídá že podobné s podobným a i přeprav tohoto menšího kusu byla obdobná s tím předchozím.
Cos e týká přeprav 24 cm těžkých kanónů vz. 16 byla situace jiná. Vše to byla – tedy těch pět přívěsů - veliká hovada. Ale unikátní konstrukce podvozku, kdy pevná rám nesl na obou koncích pomocné rámy – opleny, se dvěma samostatně poháněnými koly, kdy každý dvouosý podvozek se mohl otočit v úhlu 360 stupňů, přičemž vše vylo doplněný řídící ojí a kulisovým mechanismem, která zajistil souhlasné natočení, dokázalo se to otočit velmi dobře. A tomu aby to jelo dobře i po hrbatém povrchu, byly opleny konstruovány takto:
Přední oplen s ojí byl otočný v kulové torně ve třech rovinách
Zadní oplen byl otočný ve dvou rovinách.
Samotný generátorový vůz měl poloměr otočení 8 metrů. Poloměry otáčení přívěsných vozů neznám.
Při přesun po silnicích byla součástí kolony i vozidla s jednotkou ženistů- silničářů, kteří jeli před kolonou a jejich úkolem bylo v případě potřeby vyztužit mosty či najít objízdné trasy a klidně i přes brody.
A nyní něco pro kolegu Parmezano, našeho železničního odborníka
Našel jsem zajímavou informaci, že v roce 1932, konkrétně 28. listopadu vydalo MNO výnos, upravující jízdu BE vlaku po železnici. Ale to už tuším Parmezano někde vzpomínal. Bylo stanoveno jak má být složena železniční souprava přepravujíc jeden 24cm těžký kanón vz.16
Jak to vypadalo? První byla lokomotiva. A potom jednotlivé železniční vozy a vozidla-přívěsy BE-vlaku.
Vůz číslo 1, byl dvounápravový vůz D, označení jako služební a sloužil pro železniční zaměstnance případně za války pro příslušníky železničního vojska.
Vůz číslo 2 byl typu BC, dvounápravový a sloužil pro přepravu 36 vojáků s plnou výstrojí a výzbrojí
Vůz číslo 3 byl typu Z-voj, dvounápravový s vojenskou úpravou a sloužil pro přepravu 46 vojáků s plnou výzbrojí a výstrojí
Vůz číslo 4 typu Vd byl dvounápravový a byly na něm uloženy všechny oje a pomocná oje soupravy BE-vlaku celého kanónu
Vůz číslo 5 bylo přívěsné vozidlo BE-vlaku , mělo tedy 4 nápravy a byl to vůz s levou polovinou ložiště. Nebyl brzděný.
Vůz číslo 6 byl dvounápravový vůz typu Vd byl na něm naložen generátorový vůz. Ten byl zaklínovám proti pohybu vpřed vzad a proti překlopení do stran potom kotvením.
Vůz číslo 7 byl opět dvounápravový vůz typu Vd byl na něm naložen generátorový vůz. Ten byl zaklínovám proti pohybu vpřed vzad a proti překlopení do stran potom kotvením.
Vůz číslo 8 bylo další přívěsné vozidlo BE-vlaku, mělo tedy 4 nápravy a byl to vůz s lafetou a kolébkou hlavně. Nebyl brzděný.
Vůz číslo 9 byl dvounápravový vagon typu Vk, s naloženým třítunovým nákladním silničním přívěsem. Ten byl zaklínovám proti pohybu vpřed vzad a proti překlopení do stran potom kotvením.
Vůz číslo 10 byl opět dvounápravový vůz typu Vd a byl na něm naložen třetí generátorový vůz. Ten byl zaklínovám proti pohybu vpřed vzad a proti překlopení do stran potom kotvením.
Vůz číslo 11 bylo další přívěsné vozidlo BE-vlaku , mělo tedy 4 nápravy a byl to vůz s pravou polovinou ložiště. Nebyl brzděný.
Vůz číslo 12 byl dvounápravový vagon typu Vk, s naloženým pětitunovým nákladním silničním automobilem. Ten byl zaklínovám proti pohybu vpřed vzad a proti překlopení do stran potom kotvením.
Vůz číslo 13 byl opět dvounápravový vagon typu Vk, s naloženým pětitunovým nákladním silničním automobilem. Ten byl zaklínovám proti pohybu vpřed vzad a proti překlopení do stran potom kotvením.
Vůz číslo 14 byl dvounápravový vagon typu Vk, s naloženým třítunovým nákladním silničním přívěsem. Ten byl zaklínovám proti pohybu vpřed vzad a proti překlopení do stran potom kotvením.
Vůz číslo 15 byl další dvounápravový vůz typu Vd byl na něm naložen čtvrtý generátorový vůz. Ten byl zaklínovám proti pohybu vpřed vzad a proti překlopení do stran potom kotvením.
Vůz číslo 16 bylo další přívěsné vozidlo BE-vlaku , mělo tedy 4 nápravy a byl to vůz s pravou s hlavní, a ta mířila směrem proti pohybu vlaku. Nebyl brzděný.
Vůz číslo 17 byl plošinový dvounápravový vůz a zpravidla na něm nebyl materiál- sloužil pro vytvoření prostoru – přesah pro dlouhou hlaveň kanónu.
Vůz číslo 18 byl opět dvounápravový vůz typu Vd a byl na něm naložen pátý generátorový vůz. Ten byl zaklínovám proti pohybu vpřed vzad a proti překlopení do stran potom kotvením.
Vůz číslo 19 bylo poslední přívěsné vozidlo BE-vlaku , mělo tedy 4 nápravy a byl to muniční vůz. Nebyl brzděný.
Vůz číslo 20 byl dvounápravový vagon typu Vk, s naloženými silničními koly. Byl zde i speciální rampy pro nasunutí přívěsných vozidel BE-vlaku nad koleje.
Povolené rychlosti:
Max 50 kilometrů na běžné trati
Max 10 kilometrů na výhybkách
V roce 1936 byly přiřazeny vozy Vd s dílnou a vůz Vk pro osobní automobily a motocykly. Podle potřeby ale mohly přibýt další vozy.
Parmezáno, prosím proběhni svoje zdroje kdybys našel nějaké fotky a to jak těchto souprav či jen jednotlivých typů železničních vozů byl bych rád.