L159 ALCA a její předchůdci
Re: L159 ALCA a její předchůdci
No ja neviem ale myslím si že rozdiel medi mokrým a "suchým" krídlom je asi dosť zásadný tak si neviem predstaviť že by sa to dalo robiť dodatočne v rámci modernizácie lietadla.Alebo je to len odskrutkovať staré krídla a naskrutkovať nové?
Už sa niekedy robila na nejakom lietadle tak zásadná modifikácia draku?
Už sa niekedy robila na nejakom lietadle tak zásadná modifikácia draku?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: L159 ALCA a její předchůdci
Omlouvám se, ale nabyl jsem pocit, že není úplně jasné co to "mokré křídlo" vlastně znamená a považuje se za jakýsi technologický přelom. Pokud chybně, tak se omlouvám.
"Mokré křídlo" je poměrně neumělý překlad anglického termínu "wet wing". Správný český termín je "křídlo s integrální palivovou nádrží" ... je to dlouhé, proto snad se používá ten otrocký překlad.
Jedná se tedy o technologií 2. světové války => tedy ne o žádný technologický přelom.
V realitě to znamená pouze a jen prodloužení doletu bez nutnosti použití přídavných nádrží.
Vlastní konstrukce "mokrého křídla" by neměla být příliš složitá (jak říkám je to desetiletími prověřená konstrukce) a ani jeho instalace na drak - L-159A/B má křídlo s "mokrými závěsníky" (tj. závěsníky umožňující nesení přídavných nádrží), a tak je palivová soustava na palivo "tekoucí" z křídel připravená.
Pokud by tedy šlo "jen" o to, vyrobit křídla s integrovanými palivovými nádržemi, pak by to skutečně šlo zkonstruovat stylem "odšroubuj a přišroubuj".
Nicméně v souvislosti s novým křídlem se mluvilo hlavně o změně profilu křídla, který je největší "brzdou" ve výkonech L-159 (je dobrý pro letadlo základního proudového výcviku, ale ne pro bojový stroj). Nové křídlo pro L159 již mělo mít superkritický profil zlepšující jeho vlastnosti při vysokých podzvukových (transonických) rychlostech.
Kdysi jsem někde četl (nebo mi to někdo řekl), že se superkritickým profilem by maximálka L-159 měla překračoval 1.000 km/h.
Farky, nevíš jestli to "mokré křídlo" má jen integrální nádrž, nebo i nový profil?
"Mokré křídlo" je poměrně neumělý překlad anglického termínu "wet wing". Správný český termín je "křídlo s integrální palivovou nádrží" ... je to dlouhé, proto snad se používá ten otrocký překlad.
Jedná se tedy o technologií 2. světové války => tedy ne o žádný technologický přelom.
V realitě to znamená pouze a jen prodloužení doletu bez nutnosti použití přídavných nádrží.
Jak je zřejmé z popisu, má to význam pouze tehdy, je-li po L-159 při misi požadován dolet větší než 1.570 km (tj. nestačí trupová nádrž), a současně ne víc jak 2.170 km (pak už je stejně nutné vzít přídavnou nádrž).Nádrž zabudovaná v křídle má zvýšit dolet oproti L-159 asi o 600 kilometrů. Jednomístný letoun L-159A uletí bez přídavných nádrží 1570 km, s nádržemi 2530 km.
Vlastní konstrukce "mokrého křídla" by neměla být příliš složitá (jak říkám je to desetiletími prověřená konstrukce) a ani jeho instalace na drak - L-159A/B má křídlo s "mokrými závěsníky" (tj. závěsníky umožňující nesení přídavných nádrží), a tak je palivová soustava na palivo "tekoucí" z křídel připravená.
Pokud by tedy šlo "jen" o to, vyrobit křídla s integrovanými palivovými nádržemi, pak by to skutečně šlo zkonstruovat stylem "odšroubuj a přišroubuj".
Nicméně v souvislosti s novým křídlem se mluvilo hlavně o změně profilu křídla, který je největší "brzdou" ve výkonech L-159 (je dobrý pro letadlo základního proudového výcviku, ale ne pro bojový stroj). Nové křídlo pro L159 již mělo mít superkritický profil zlepšující jeho vlastnosti při vysokých podzvukových (transonických) rychlostech.
Kdysi jsem někde četl (nebo mi to někdo řekl), že se superkritickým profilem by maximálka L-159 měla překračoval 1.000 km/h.
Farky, nevíš jestli to "mokré křídlo" má jen integrální nádrž, nebo i nový profil?


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Rozdíl není tak zásadní, opravdu jde v podstatě jen o to odšroubovat staré křídlo a dát tam nové. "Mokré" křídlo je pochopitelně těžší, ale s tím se počítá.kenavf píše:No ja neviem ale myslím si že rozdiel medi mokrým a "suchým" krídlom je asi dosť zásadný tak si neviem predstaviť že by sa to dalo robiť dodatočne v rámci modernizácie lietadla.Alebo je to len odskrutkovať staré krídla a naskrutkovať nové?
Už sa niekedy robila na nejakom lietadle tak zásadná modifikácia draku?
Co ti na tom přijde neumělého? Dobře to vystihuje podstatu věci, asi jako když řekneš "mokrý" závěsník. Správný terminus technicus je vlastně i v angličtině "wing with integral fuel tank", ale nikdo to v běžné řeči nepoužívá, pro všechny je to prostě "mokré křídlo".Skeptik píše:"Mokré křídlo" je poměrně neumělý překlad anglického termínu "wet wing". Správný český termín je "křídlo s integrální palivovou nádrží" ... je to dlouhé, proto snad se používá ten otrocký překlad.
Profil a celkově obrysy se určitě nezměnily, jen je tam navíc nádrž.Skeptik píše:Farky, nevíš jestli to "mokré křídlo" má jen integrální nádrž, nebo i nový profil?


Re: L159 ALCA a její předchůdci
Skeptik:
Práve pri lietadle, ktoré ma vykonávať leteckú podporu pozemným jednotkám je výdrž vo vzduchu dosť dôležitý parameter. Ani nie tak vzdialenosť na akú dokáže operovať, ale, že ten stroj pokiaľ už je pripravený vo vzduchu môže zasiahnuť oveľa rýchlejšie ako keď by naň museli pozemné jednotky čakať než vzlietne a následne dosiahne cieľovú oblasť. Ale na druhej strane, ak má slúžiť hlavne na výcvik tak to pre L159 až taký veľký skok nieje. Pre L159A ktoré používa vaša armáda by to však bolo podla mňa veľké plus. Predsa len, každý záves ušetrený na externej nádrži sa dá použiť pre výzbroj.
Práve pri lietadle, ktoré ma vykonávať leteckú podporu pozemným jednotkám je výdrž vo vzduchu dosť dôležitý parameter. Ani nie tak vzdialenosť na akú dokáže operovať, ale, že ten stroj pokiaľ už je pripravený vo vzduchu môže zasiahnuť oveľa rýchlejšie ako keď by naň museli pozemné jednotky čakať než vzlietne a následne dosiahne cieľovú oblasť. Ale na druhej strane, ak má slúžiť hlavne na výcvik tak to pre L159 až taký veľký skok nieje. Pre L159A ktoré používa vaša armáda by to však bolo podla mňa veľké plus. Predsa len, každý záves ušetrený na externej nádrži sa dá použiť pre výzbroj.
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Flader
Já nerozporuji, že křídlo s integrálními nádržemi je výhodou, jen upozorňuji, že ne zásadní.
1) Nosnost L-159A je 2.300 kg
2) Integrální nádrže obsahují 600 litrů Jet A1 = cca 500 kg ... zbývá 1.800 kg na výzbroj ... na 7 závěsníků. Vezme-li Plamen (pod trup) a 2 GBU-16 křídlové závěsníky, tak má "plno"
3) Pokud stávající L-159A vezme dvě přídavné nádrže (2x500 litrů = 800 kg), pak zbývá 1.500 kg nosnosti = Plamen + 2x GBU-12 ... veze méně pum (na kila) ale doletí dál
4) Pokud stávající L-159A vezme dvě přídavné nádrže (2x350 litrů = 550 kg), pak zbývá 1.750 kg nosnosti = Plamen + 2x GBU-16 ... veze stejnou výzbroj a doletí stejně.
Ale spotřebuje víc paliva, protože odpor přídavných nádrží.
5) Pokud je potřeba zaútočit na více méně chráněných cílů, pak je na tom L-159 s integrálními nádržemi lépe - využije 7 závěsníků oproti pěti.
Nicméně pokud musí L-159 s integrálními nádržemi vzápětí po startu do zteče, je to pro něj nebezpečnější - nádrže v křídlech jsou dost na ráně. Stávající L-159A přídavné nádrže odhodí a na zteč jde pouze s palivem v trupové hlavní a lépe chráněné nádrži.
Prostě obojí má pro a proti.
Já nerozporuji, že křídlo s integrálními nádržemi je výhodou, jen upozorňuji, že ne zásadní.
1) Nosnost L-159A je 2.300 kg
2) Integrální nádrže obsahují 600 litrů Jet A1 = cca 500 kg ... zbývá 1.800 kg na výzbroj ... na 7 závěsníků. Vezme-li Plamen (pod trup) a 2 GBU-16 křídlové závěsníky, tak má "plno"
3) Pokud stávající L-159A vezme dvě přídavné nádrže (2x500 litrů = 800 kg), pak zbývá 1.500 kg nosnosti = Plamen + 2x GBU-12 ... veze méně pum (na kila) ale doletí dál
4) Pokud stávající L-159A vezme dvě přídavné nádrže (2x350 litrů = 550 kg), pak zbývá 1.750 kg nosnosti = Plamen + 2x GBU-16 ... veze stejnou výzbroj a doletí stejně.
Ale spotřebuje víc paliva, protože odpor přídavných nádrží.
5) Pokud je potřeba zaútočit na více méně chráněných cílů, pak je na tom L-159 s integrálními nádržemi lépe - využije 7 závěsníků oproti pěti.
Nicméně pokud musí L-159 s integrálními nádržemi vzápětí po startu do zteče, je to pro něj nebezpečnější - nádrže v křídlech jsou dost na ráně. Stávající L-159A přídavné nádrže odhodí a na zteč jde pouze s palivem v trupové hlavní a lépe chráněné nádrži.
Prostě obojí má pro a proti.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
-
- podporučík
- Příspěvky: 660
- Registrován: 10/9/2010, 23:43
Re: L159 ALCA a její předchůdci

Z galerie IDEX 2017 – Fotogalerie
Předpokládám správně, že to je jenom vyfocený plakát se starší fotkou L-159 se S. C. A. R. podem, nebo se hnuly ledy i s podama pro Alcy, jak je to výhledově plánované?
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Ako je to vlastne s logistikou L-159 a L-39, dá sa používať rovnaké pozemné vybavenie pre obe lietadlá, alebo je pre každé špecifické? Napríklad pri zmiešanej letke z obch typov strojov.
-
- podporučík
- Příspěvky: 660
- Registrován: 10/9/2010, 23:43
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Server Jane´s informuje o modernizačních možnostech letounů L-159 představených na letošním setkání uživatelů strojů L-39 (L-39 Users Group)
Avionika 4+ generace, upgrade softwaru radaru Grifo-L, zaměřovací pod, nový systém REB, již několikrát zmiňované "mokré" křídlo, avšak se závěsníky na konci křídla, systém pro doplňování paliva za letu, kokpit plně kompatibilní se brýlemi pro noční vidění a přilba s HMD.
Avionika 4+ generace, upgrade softwaru radaru Grifo-L, zaměřovací pod, nový systém REB, již několikrát zmiňované "mokré" křídlo, avšak se závěsníky na konci křídla, systém pro doplňování paliva za letu, kokpit plně kompatibilní se brýlemi pro noční vidění a přilba s HMD.
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Tak žeby predsa AERO projekt L-159 ALCA nevzdalo úplne?
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Ak modernizácia L-159 bola prezentovaná terajším užívateľom L-39, tak asi ako náhradu za Albatrosy nebude AERO ponúkať len L-39NG ale možno aj "novú" L-159. Ak to tak naozaj bude, tak o môže byť zaujímavá situácia aj na Slovensku. Životnosť terajších L-39 sa o chvíľu bude blížiť ku koncu. Tak je uvidíme, či sa OSSR (a hlavne politici) spokoja s novou NG a stavia hlavne na náklady. Alebo by sa išlo do L-159 so síce vyššími nákladmi ale väčšou bojovou hodnotou.
Ako by vlastne vyzeralo porovnanie nákladov teraz používaných L-39 (C a ZA) s L-159? Oproti NG má určite vyššie ale je ten rozdiel taký veľký aj oproti týmto starším strojom?
Ako by vlastne vyzeralo porovnanie nákladov teraz používaných L-39 (C a ZA) s L-159? Oproti NG má určite vyššie ale je ten rozdiel taký veľký aj oproti týmto starším strojom?
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Flader L 159 ma skoro dvojnasobne vykonnejsi motor ako L 39. Tak uz len tam bude rozdiel v prevadzke.
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Tak ale aj motor v NG by mal byť výkonnejší a pritom má ma´t nižšie prevádzkové náklady. Preto ma zaujíma to porovnanie v podstate novšej L-159 voči pôvodnému Albatrosu.
Re: L159 ALCA a její předchůdci

Modernizační balíček pro letouny L-159 ALCA
Během nedávné konference L-39 User Group, přiblížila společnost Aero Vodochody Aerospace detaily možné modernizace letounů L-159 Alca. Šéf obchodního oddělení Massimo Ghione informoval, že nabízená modernizace pro AČR by zahrnovala zahrnovala nový balík letecké techniky generace 4 +, softwarové vylepšení radaru Grifo, cílový modul raketových střel vzduch-vzduch, moderní brýle nočního vidění a novou přilbu se zabudovaným displeyem. Již v polovině roku 2017, bylo dohodnuto, že Aero Vodochody dodá pro českou armádu vylepšení kokpitů letounů. Budou vyrobené přímo na míru potřebám českých vzdušných sil. Celkem 72 strojů L-159 získala AČR v letech 2000 - 2003 a od té doby neprošly komplexní modernizací. V roce 2015 získala 21 strojů společnost Draken International a 12 strojů Irák. V roce 2014 bylo ve stavu vzdušných sil AČR, 19 L-159A u 212. taktické letky a 6 L-159T1 u 213. výcvikové letky
6 L-159A bylo přestavěno na verzi T1 s využitím dílů z dalších 6 strojů
3 L-159A a 2 L-159T1 byly vyměněny za letoun CASA C-295M, ale oba cvičné letouny byly vráceny
36 L-159A uskladněno v Aeru Vodochody
2 letouny L-159A byly zničeny při haváriích

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Škoda, že Aero L-159 neprezentuje už s plánovanými modernizáciami.
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Niečo aktuálne, či len mediálny šum?
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Aero uzavřelo smlouvou s izraelskou společností IAI o obchodní a technická spolupráci, jejím smyslem je integrace moderní avioniky a dalších systémů do L 159 , které se bude společně nabízet zákazníkům. Z toho je vidět, že Aero to s Alcou nevzdává. Mohlo by to být zajímavé i pro AČR, dříve či později bude nutné Alcy modernizovat i v ČR. http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-e ... hu-1346011
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Tak toto je naozaj dobrá správa.
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Letouny L-159E Honey Badger (Medojed) se v těchto dnech účastní cvičení se 173rd Fighter Wing, která létá na F-15C/D
https://kobi5.com/news/regional-news/f- ... ers-78874/
https://kobi5.com/news/regional-news/f- ... ers-78874/



Re: L159 ALCA a její předchůdci
AERO spolocne s IAI ponuknu L-159 pre US Air Force v ramci projektu lahkeho lietadla pre priamu letecku podporu: US Air Force’s OA-X close air support programme.
https://www.flightglobal.com/news/artic ... -x-449391/
https://www.flightglobal.com/news/artic ... -x-449391/
Re: L159 ALCA a její předchůdci
Páni, jedna otázka. Bolo vlastne súčasne všetkých 72ks L-159 ktoré odobrala AČR? Alebo niektoré kusy išli z výroby hneď zakonzervovať?