
Mohl to být další průlomový počin firmy Fokker, stejně jako zavedení Eindeckeru se synchronizátorem, tak se i tento typ mohl stát černou můrou spojenců.
Začátkem roku 1918 se Fokker začal pokoušet o výrobu nového stíhacího jednoplošníku, rovnice byla jasná, méně nosných ploch= menší odpor vzduchu a tím i větší rychlost, což dávalo německým pilotům větší šanci na přežití při početní výhodě spojenců.
Původní návrh středoplošníku byl přepracován na samonosný hornoplošník zejména kvůli špatnému výhledu, přestože jeho výkony nebyly vůbec špatné. Trup letounu byl z kovových trubek, křídlo bylo dřevěné s kovovými výztuhami, obé s plátěným potahem. Na letounu se zkoušelo několik motorů, rotační devítiválce Oberursel Ur.II (110 koní), Oberursel Ur.III (145 koní), nebo Goebel Goe.III (160 koní). Zajímavé jistě je, že ani jeden z těchto motorů nebyl oficiálně schválen k operačnímu nasazení. I s nejslabším motorem však letoun dosahoval velmi dobrých výkonů, proto přišla objednávka na 400 kusů ve verzi V.26 (číslo prototypu) pod označením Fokker E.V (pátý operačně nasazený Fokkerův typ). Polovina letounů měla být vybavena motory Oberursel Ur.III a druhá část motory Goebel Goe.III, nedařilo se však pokrývat objednávku a proto se do některých letounů montoval i Oberursel Ur.II, původně určený jen pro zkušební verze. Mezitím došlo ke změně názvu na Fokker D.VIII, přestal se již rozlišovat počet nosných ploch a všechna stíhací letadla dostala jednotné označení "D".
První letouny dostala Jasta 6 v červenci 1918, následovat mělo přezbrojení jednotek Jasta 19, Jasta 24 a Jasta 36. První sestřel na sebe nenechal dlouho čekat, 17. srpna zvítězil Lt.Emil Rolff nad francouzským Spadem 13. V krátké době si tento nový typ vysloužil u soupeřů přezdívku "létající žiletka". Pak však přišla studená sprcha.
Tentýž Emil Rolff zahynul o dva dny později ve své stíhačce, když se mu zhroutilo křídlo, další dvě obdobné nehody následovaly v krátké době, hrozilo, že německé letectvo bude během pár dnů bez svých nejlepších stíhačů. Piloti přestali "žiletkám" důvěřovat a Fokker se dostal do prekérní situace. Zpětným přezkoumáním se však zjistilo, že to nebyla jeho chyba, ale křídlo se hroutilo díky nesmyslnému nařízení Armádní technické inspekce, která požadovala úpravy na nosnících, Fokkerovo původní řešení bylo příliš novátorské a proto nařídili jeho přepracování dle obvyklých standardů. Výsledkem pak byla nedostatečná tuhost, která zapřičiňovala rozkmitávání křídel v mezních limitech letů, díky kterým křídlo posléze praskalo. Když se křídla upravila podle původních specifikací, tento problém zmizel. Na frontu se však již opravené Fokkery vlastně nedostaly, válka skončila.
Několik Fokkerů D.VIII bylo po válce převezeno a zkoušeno v USA, Kanadě, Itálii a Velké Británii, ale podle všeho šlo ještě o staré neopravené typy s nejslabším motorem, takže příliš neoslnily. Čtyři Fokkery se dostaly buhvíjak do Polska a posloužily v lokálním konfliktu s Ukrajinou, i zde však jednomu letounu křídlo prasklo. D.VIII logicky létaly i v Holandském letectvu.
Tento letoun mohl nadělat spojencům velké vrásky, ale do jisté míry se zde odehrála ta samá tragikomedie, jako o několik let později v případě Me-262, i zde šlo o průlomový letoun, který čněl výkony nad svou konkurencí, i zde jeho nasazení zbrzdila úřednická libovůle, i zde letoun trpěl špatným motorem, k tomu se přidalo velmi špatné dílenské zpracování s nekvalitním materiálem a místo špičkové stíhačky se zrodil letoun nebezpečný hlavně pro vlastní piloty...
Technické údaje a výkony
Délka: 5,86m
Rozpětí: 8,34m
Výška: 2,82m
Plocha křídel: 10,7m²
Prázdná hmotnost: 405 kg
Vzletová hmotnost : 605 kg
Motor: Oberursel Ur.II (110 koní), Oberursel Ur.III (145 koní), Goebel Goe.III (160 koní)
Maximální rychlost: 200 km/h s Ur.II, 240 km/h s Goe.III
Stoupavost: 2.000m/4,5 min, 6.000m/19,5 min
Dostup: 6.300 m
Dolet: 250 km
Výzbroj: 2x synchronizovaný kulomet MG 08/15 Spandau 7,92mm (500 nábojů na hlaveň)
Celkem bylo vyrobeno 289 strojů.

