Dzin píše:Chápu ho spíše tak, že vysvětloval, proč USA nemusel spěchat na nasazení vlastních tryskových letadel, zatímco Němci neměli prakticky na vybranou.
Jenže přesně to není pravda. Všechna známá fakta tomu odporují.
Naopak USA spěchaly velmi, aby dohonily technické zaostávání ve vývoji proudových letadel jak za Německem, tak GB.
P-59 Airacomet byl ... no řekněme propadák.
Proto Johnson dostal na vývoj P-80 pouhých 180 dní ... což s pomocí britského motoru sice splnil, výsledný XP-80 resp. XP-80A ale ještě nebyly stíhacími letadly, ale spíš ten testovací platformou. Byly podmotorován a čekalo se na silnější motor.
I na všem dalším je vidět spěch, což ale není nic špatného - byla válka a ještě mohla skončit všelijak. Urychlený vývoj i testy si pak vyžádaly i životy zkušebních pilotů ...včetně Bonga v srpnu 1945.
Rovněž urychlená výroba 12-ti předsériových YP-80A, navzdory havárii dvou prototypů při které zahynul i hlavní zkušební pilot (technické důvody) a spěšné odeslaní 4 kusů do Evropy (2 do Anglie, 2 do Itálie), které nelze nazvat jinak než demonstrativní, svědčí spíš o tom, že Marshall spíše chtěl jen ospravedlnit to, že USA nebyly schopny proudové letadlo vyvinou dostatečně rychle.
Mimochodem jedno z těch 4 vzápětí (leden 1945) rovněž havarovalo a zabilo svého pilota, a tak zbývající 3 byly uzemněny.
Jediný výsledek celé akce tak bylo pár demonstrativních fotek F-80 nad Itálií.
Nicméně pravdou je, že na začátku roku 1945 již USA nepotřebovalo nasazovat proudové stíhačky v Evropě.
Německé letectvo již prakticky neútočilo a nad Německo s bombardéry F-80 nedoletěly.

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire