
Úvod
Pod tímto krycím názvem se skrývá útok německé Luftwaffe na spojenecká letiště v Holandsku a Belgii uskutečněný v ranních hodinách 1.1.1945. Jde o rozporuplnou operaci ať už jde o její plánování a šance na úspěch až po její výsledky.
Nejprve jak Němci vůbec došli k plánování této operace. Situace na německém nebi v roce 1944 je všem známá, německé hospodářství i obyvatelstvo sužovaly denní (USAAF) a noční nálety (RAF) spojeneckých bombardérů a Němci nevěděli co s tím. Dosavadní taktika a výsledky nenaznačovaly, že by se situace měla nějak radikálně změnit. Němci (Galland?) přišli s myšlenkou (mimochodem dodnes nejúčinnější zbraň proti Američanům), že pokud shromáždí velké množství letadel a najednou zaútočí na americký svaz, tak způsobí takové jednorázové ztráty, že to načas ochromí veškeré americké bombardování. Dále kalkulovali s tím, že velké množství amerických letců ztracených během jednoho náletu zapůsobí velmi negativně na americkou veřejnost a donutí generály přestat s bombardováním. Němcům se tak uvolní kapacity a výzbroj pro východní frontu.
Plán byl tedy jasný a jeho realizaci měl z titulu své funkce (generál stíhačů) na starosti Adolf Galland. Počítalo se s útokem zhruba 1.000 německých stíhačů. Jenže operaci bránilo mnoho faktorů, bylo třeba soustředit dostatečné množství lidí, letadel a paliva. Než se to povedlo uplynulo mnoho času a stíhači byli potřeba i jinde, respektive všude. Nakonec bylo rozhodnuto, že operace bude součástí operace Wacht am Rhein (útok v Ardenách). Motiv je jasný, škaredé počasí nemůže být neustále. K útoku byl vybrán 1. leden 1945 (důvodem bylo dobré počasí nad ránem, nikoli možná kocovina spojeneckých pilotů). Hlavní myšlenkou bylo zničit nebo poškodit na zemi překvapivým útokem co nejvíce spojeneckých letadel. Spojenci měli o operaci informace z Ultry, ale vyložili si je jako pozemní nikoli letecký útok.
Průběh
Akce se účastnilo německých stíhacích a bitevních eskader (JG 1, JG 2, JG 3, JG 4, JG 6, JG 7, JG 11, JG 26, JG 27, JG 53, JG 54, JG 77, SG 4 a KG 51), návodčí jim dělali z nočních stíhacích jednotek (II./NJG 1, III./NJG 1, III./NJG 5, II./NJG 6, II./NJG 100, I./NJG 101 a II./NJG 101, IV./NJG 1 a I./NJG 4). Celkem tedy bylo připraveno zhruba 900 stíhačů a něco přes 100 návodčích. Co se týče typů letounů byly nasazeny následující typy : Bf-109G,K, Fw-190A,D,F a Me-262 (ty nasadily eskadry JG-7 a KG-51), noční stíhači dodali Ju-88 a Ju-188.
Konkrétním cílem bylo 17 letišť v Belgii a Holandsku, na nichž sídlily jednotky 2. taktické letecké armády RAF (2nd TAF) a 8. a 9. letecká armády USAAF.
Ráno 1.1.1945 tedy německé letadla vzlétla a zformovala se za svými návodčími a vyrazila, tak aby byly společně nad cílem v 9:20. Bohužel pro Němce útok nevypadal podle jejich plánu, na mnoha letištích je přivítali ve vzduchu stíhači a ze země silná protiletecká palba a při cestě zpět pokračovala ta německá, protože ta kvůli utajení o operaci nevěděla. Ranní oblohu zachvátila mohutná letecká bitva, která pro Němce nedopadla vůbec dobře.

Závěr
Závěrečný součet ztrát vypadá následovně:
Ztráty spojenců dle Luftwaffe
Na zemi Jednomotorové Dvoumotorové Vícemotorové
Zničeno 352 28 22
Poškozeno 106 6 2
Sestřeleno Pravděpodobně zničeno
Ve vzduchu 65 12
Spojenecké ztráty dle jejich údajů - neoficiálně
Na zemi Jednomotorové Dvoumotorové Vícemotorové
Zničeno 143 74 15
Poškozeno 139 12 5
A to nejdůležitější nakonec, německé ztráty:
Luftwaffe přišla o 271 zničených a 65 poškozených Bf-109 a Fw-190 a 9+4 Ju-88. Ztráty tedy činily zhruba třetinu nasazených strojů!
Procentní rozdělení německých ztrát
Spojenecká obrana 47%
Stíhači 23%
Německý flak 5%
Nehoda 5%
Obrana nebo stíhači 5%
Technická závada 3%
Nedostatek paliva 1%
Neznámá příčina 11%
Úplně nejhorší dopad na Luftwaffe měly lidské ztráty:
Lidské ztráty Luftwaffe
Mrtví 143
Zajatí 70
Zranění 21
Závěrem?
Pro Němce to byla určitě porážka, nebo taktické Pyrrhovo vítězství. Ztráty strojů se daly ještě nahradit, ale lidské už ne. Pro spojence to bylo včelí štípnutí – zabolelo, ale neuškodilo.