Mým soukromým názorem je, že OSSR žádnou modernizaci v rozsahu L-39CW (nový motor a příslušné systémy, nová avionika) neobjednají. Stejně jako L-39NG.niko píše:Chlapi ja by som bol v pripade modernizacie desiatich L-39 na verziu CW skepticky. Asi najväcsi problem je, ze OS SR nemaju ziadnych 10 L-39, ktore by sa dali repasovat. Momentalne lieta 8 kusov, z toho minimalne jeden (Oto Smik) to ma so zivotnostou uz celkom nahnute. Dalej je otazne naco nam vobec treba 10 cvicnych masin. Letecka fakulta produkuje na zaklade dohody s MO SR rocne dvoch pilotov stihacich lietadiel, ktori nasledne pokracuju v dalsom vycviku u 2. taktickej letky. Bavime sa teda o potrebe lietadiel pre zakladny vycvik 2 az 4 pilotov-ziakov. Na toto nam 10 L-39 CW urcite netreba. Dalsou ulohou 2. taktickej letky je pokrocily vycvik pilotov pre ich perspektivny prechod na nadzvuk. To uz ale tiez odpada, kedze s L-39 na modernu F-16 Block 70 nepresadnes a je potrebny vycvik na pokrocilejsom vycvikovom stroji. No a tretou ulohou 2.tl je podpora pozemnych vojsk, kde L-39 CW zase taha za kratsi koniec (nema radar). Taktiez na udrziavacie lety nadzvukarov je L-39 CW suboptimalna. Moj pohlad na vec je ten, ze ked ma MO SR trochu zdraveho rozumu, da tento zakladny vycvik bud LOMu Praha, alebo mozno STA a nakupi lietadla na pokrocily vycvik pilotov/bitevniky. Teda L-159, M-346 a tak podobne.
V současnosti jen u letounů L-39ZAM a L-39CM, u kterých ještě půjde provést, tak objednají SLEP+GO. Tak dají těmto letounům dalších 7+ let provozu. Na nich nechají dosloužit stávající generaci starších pilotů a mechaniků, se kterými se nepočítá pro budoucí F-16. To samé platí pro personál MiGů-29.
V podstatě maďarská cesta, kde pilota, který doma absolvuje jen komerční nebo elementární letecký výcvik pošlou na stíhací výcvik do Kanady T-6/Hawk a poté do Švédska na přeškolení (zřejmě bez taktického výcviku jako AČR) na JAS-39.
Jestli jsem dobře pochopil informace okolo nákupu slovenských letounů F-16V, tak součástí kontraktu bude několikaletý výcvik pilotů v USA. Pravděpodobně ve složení jazykový kurz/T-6(?)/T-38/F-16. Pochopil jsme, že americká stran bude výcvik zajištovat po dobu 10 let. Sice z útržku informací není jasné, jestli to bude po těch 10 let vždy dlouhý výcvik (jazykový kurz/T-6(?)/T-38/F-16) nebo něco kratšího.
Dále jsem pochopil, že slovenská stran dlouhodobě (asi kromě první(?)/počátečních skupin) preferuje na F-16 posílat svůj personál hned po škole. Tedy i piloty. Tomu rozumím tak, že mladé piloty-důstojníky, kteří projedou Technickou universitou v Košících (včetně komerčního letového výcviku) pošlou rovnou do USA na stíhací výcvik (tomu by více odpovídal dlouhý program jazykový kurz/T-6(?)/T-38/F-16).
Tak jako tak. Kvůli dvou stíhacím pilotům ročně nemá cenu budovat a provozovat cvičnou letku postavenou na nových cvičných letounech (je jedno jaké kategorie). V rámci taktického letectva bude potřeba se finančně i kapacitně soustředit na využití strojů F-16V. Bojové úkoly 2. letky (pokud to někdo nyní myslel vážně) s L-39ZAM přeberou víceúčelové F-16V. Opět Maďarsko provozuje pouze jedinou taktickou letku s tabulkovými 14 nadzvukovými víceúčelovými JAS-39. Tedy stejná síla jako populačně poloviční Slovensko.
Ohledně výcviku nových stíhacích pilotů bych opravdu doporučil, řešit odesíláním pilotů na výcvik do zahraničí. Například od USA v rámci programu Euro-NATO Joint Jet Pilot Training Program (ENJJPT) s T-6/T-38 nebo jinam. Ono zas tolik mezinárodních výcvikových středisek, které by vycvičily pilota na stejnou úroveň před přechodem na F-16 jako v USA moc není.
České CLV (součást LOM Praha s.p.), kromě diskutabilní kvality ve srovnání s přípravou na F-16 v USA, nebude zabezpečovat celý výcvikový sylabus. Kromě výcviku Z-142/L-39C (v budoucnu L-39NG) piloti budoucí stíhací piloti AČR procházet ještě pokračovacím a operačním výcvikem u 213. letky na L-159T1+/T2/A na letecké základně v Čáslavi. Tam je organizačně zatím nepřekonaný problém, že tuto část nemůže LOM Praha, ale i samotné MO ĆR komerčně prodávat.