OSSR, kampak kráčíte?
Moderátor: jarl
Pravidla fóra
Pokud příspěvek v Aktualitách neodpovídá charakteru a úrovni "veřejné" Palby, moderátoři mají právo jej okamžitě, bez upozornění přesunout do skryté Hospody, která byla za tímto účelem zřízena.
Pokud nemáte přístup do Hospody a chtěli byste jej, musíte být na Palbě registrováni nejméně půl roku a poté můžete napsat SZ adminům "skelet" nebo "jarl".
Ve vlákně o Ukrajině v sekci "Aktuality" platí pravidla, která budete dodržovat. Postih za nedodržování bude následující:
- smazání příspěvku
- BAN uživatele (minimálně 24hodin, maximálně na vždy)
- uzamčení vlákna
Všechny tyto postihy budou uplatňovány bez jakéhokoliv varování a vysvětlování, na základě úsudku přítomného moderátora.
Pravidla jsou následující:
- příspěvek bude věcný v českém nebo slovenském jazyce (případně s českým nebo slovenským překladem), žádné "emotivní" výlevy nebudou trpěny
- diskuze ve vlákně "Válka na Ukrajině" není povolena, k tomu je určeno patřičné vlákno v Hospodě (o vstup můžete zažádat u administrátora)
Pokud příspěvek v Aktualitách neodpovídá charakteru a úrovni "veřejné" Palby, moderátoři mají právo jej okamžitě, bez upozornění přesunout do skryté Hospody, která byla za tímto účelem zřízena.
Pokud nemáte přístup do Hospody a chtěli byste jej, musíte být na Palbě registrováni nejméně půl roku a poté můžete napsat SZ adminům "skelet" nebo "jarl".
Ve vlákně o Ukrajině v sekci "Aktuality" platí pravidla, která budete dodržovat. Postih za nedodržování bude následující:
- smazání příspěvku
- BAN uživatele (minimálně 24hodin, maximálně na vždy)
- uzamčení vlákna
Všechny tyto postihy budou uplatňovány bez jakéhokoliv varování a vysvětlování, na základě úsudku přítomného moderátora.
Pravidla jsou následující:
- příspěvek bude věcný v českém nebo slovenském jazyce (případně s českým nebo slovenským překladem), žádné "emotivní" výlevy nebudou trpěny
- diskuze ve vlákně "Válka na Ukrajině" není povolena, k tomu je určeno patřičné vlákno v Hospodě (o vstup můžete zažádat u administrátora)
Re: OSSR kampak kráčíš?
Juraj ja to samozrejme nerozporujem. Tvrdim ale, ze ako pisal arten: ničenie tankov, bodových, plošných cieľov - teda presne to, na čo bol koncept BH vytvorený a prečo bol nami kúpený. neplati. Nami bol nakupeny Black Hawk v prvom rade ako viacucelovy vrtulnik a nicenie pozemných cielov je len vedlajsia uloha.
Ja by som bol najradsej, ak by boli dve letky BH. Jedna klasicka, druha ozbrojena. Plus roj SAR na LUH. Dokopy 9+9+4 = 22 strojov. To by bolo z mojho pohladu take slovenske optimum.
Ja by som bol najradsej, ak by boli dve letky BH. Jedna klasicka, druha ozbrojena. Plus roj SAR na LUH. Dokopy 9+9+4 = 22 strojov. To by bolo z mojho pohladu take slovenske optimum.
Re: OSSR kampak kráčíš?
OK pravda, neboli tak nakupovane, pozrel som si to. Ratalo sa s tym v modeli 2015 ("koncept BH" - myslel som Battlehawk, budem pouzivat BtH)
Model 2010 - 18 viacucelove, 18 bojove, 4 LUH
Model 2015 - 15 viacúčelových a 4LUH
Biela kniha 2013 - "dokončenie modernizácie vrtuľníkov Mi-17," "bojové a viacúčelové vrtuľníky"
Koncepcia - 18 ks viacucelove, z toho 4 pre LPZS (+ bojove?)
Biela kniha 2016 - viacucelove + v II etape (2016-2020) zbranove a dalsie moduly pre ne (to uz bola reakcia na nakup holych BH a nie je myslene "bitevne" schopnosti, ale len posobenie v boj. zone, resp. "operáciách medzinárodného krízového manažmentu nižšej intenzity") + bojove vrtulniky (2021 až 2030)
Plan 2030 - 9 BH + 9 LUH, bojove vrtulniky vypadli = chyba bojova podpora poz. vojsk...
Juraj - viacucelove znamena ze nic poriadne...
(a tie "avijaky a vnutorne nadrze boli dohodnute bez navysenia kontraktu" - to odkial mas ze budu?)
EDITOVANE
Model 2010 - 18 viacucelove, 18 bojove, 4 LUH
Model 2015 - 15 viacúčelových a 4LUH
Biela kniha 2013 - "dokončenie modernizácie vrtuľníkov Mi-17," "bojové a viacúčelové vrtuľníky"
Koncepcia - 18 ks viacucelove, z toho 4 pre LPZS (+ bojove?)
Biela kniha 2016 - viacucelove + v II etape (2016-2020) zbranove a dalsie moduly pre ne (to uz bola reakcia na nakup holych BH a nie je myslene "bitevne" schopnosti, ale len posobenie v boj. zone, resp. "operáciách medzinárodného krízového manažmentu nižšej intenzity") + bojove vrtulniky (2021 až 2030)
Plan 2030 - 9 BH + 9 LUH, bojove vrtulniky vypadli = chyba bojova podpora poz. vojsk...
Juraj - viacucelove znamena ze nic poriadne...
(a tie "avijaky a vnutorne nadrze boli dohodnute bez navysenia kontraktu" - to odkial mas ze budu?)
EDITOVANE
Re: OSSR kampak kráčíš?
Vojenska policia dostane 21 novych pick upov Ford Ranger s policajnym vybavenim. 10 "terennych" v khaki prevedeni a 11 v klasickom policajnom bielo-zelenom.
https://www.crz.gov.sk/index.php?ID=3638393&l=sk
Vojenska policia zaroven nakupuje 41 pistoli Glock 17, Gen.4.
https://www.crz.gov.sk/index.php?ID=3638407&l=sk
Armada bude robit periodicke prehliadky a servis lietadiel Spartan v priestoroch LOTN od 15.10. do 9.11.2018.
https://www.crz.gov.sk/index.php?ID=3633376&l=sk
https://www.crz.gov.sk/index.php?ID=3638393&l=sk
Vojenska policia zaroven nakupuje 41 pistoli Glock 17, Gen.4.
https://www.crz.gov.sk/index.php?ID=3638407&l=sk
Armada bude robit periodicke prehliadky a servis lietadiel Spartan v priestoroch LOTN od 15.10. do 9.11.2018.
https://www.crz.gov.sk/index.php?ID=3633376&l=sk
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: OSSR kampak kráčíš?
Niko: pre mna tiez 18BH + 4LUH , s tym, ze pocet "kridel" na podvesenie zbrani by bolo 12. Z toho 6 v pohotovosti.
Mali by sme tak by sme tak v zaklade 12 dopravnych a 6 "bojovych" v prípade nutnosti by sme vedeli pomer otocit na 6 dopravnych a 12 "bojovych"
Ale vzhladom na mnozstvo penazi investovanych do vzdusnych sil, by malo tych 9 nateraz stacit. Jedine, ze by usetrili na planovanych 4x4. Predsa len deklarovana cena 400k za Gerlach je hlboko pod planovanou ciastkou 780mil€ za 404 taktickych vozidiel. (ano treba priratat aj vybavu a vyzbroj). No aj tak.
Mali by sme tak by sme tak v zaklade 12 dopravnych a 6 "bojovych" v prípade nutnosti by sme vedeli pomer otocit na 6 dopravnych a 12 "bojovych"
Ale vzhladom na mnozstvo penazi investovanych do vzdusnych sil, by malo tych 9 nateraz stacit. Jedine, ze by usetrili na planovanych 4x4. Predsa len deklarovana cena 400k za Gerlach je hlboko pod planovanou ciastkou 780mil€ za 404 taktickych vozidiel. (ano treba priratat aj vybavu a vyzbroj). No aj tak.
Re: OSSR kampak kráčíš?
Inak dnes 2 BH si to pekne leteli od TT v smere na Malacky. Je to pekný pohľad v pomerne malej výške vo formácii. Inak som si dnes aj uvedomil, že Mi-17 tak často veru vidieť v našich končinách nebolo.
Re: OSSR kampak kráčíš?
Juraj myslis 4 pohotovostne SAR a 2 pohotovostne Bt.H ? Inak kedysi davno boli v hotovosti aj MI-24 z Presova a prehanali aeroklubakov a pomali letiace lietadla, ktore sa chcene, nechcene priblizili k statnej hranici. Teda minimalne o jednom takom pripade viem. Myslim, ze taky pohotovostny Battlehawk by pri dnesnej "leteckej vojne" na ukrajinskej hranici vyuzitie urcite nasiel.
Flader: Veru. BH na to, ze su to len 4 stroje, vidno velmi casto.
Inak vsimli ste si, ze armada robi servisnu prehliadku Spartana v priestoroch LOTN pravdepodobne sama bez LOTN ? Vid. zmluva v predchadzajucom prispevku.

Flader: Veru. BH na to, ze su to len 4 stroje, vidno velmi casto.
Inak vsimli ste si, ze armada robi servisnu prehliadku Spartana v priestoroch LOTN pravdepodobne sama bez LOTN ? Vid. zmluva v predchadzajucom prispevku.
Re: OSSR kampak kráčíš?
Niko a cudujes sa, Leonardo nieje MIL, MOSR si nedovoli pouzit ziadne Ukrajinske fakekove diely ani neschavalene prace vykonat, lebo by sa nedoplatili
Re: OSSR kampak kráčíš?
klingy mna skor zaujalo, ze na tom LOTN neparticipuje. Kedze nejake prace pre Leonardo (updaty databaz Spartanov) uz robili.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: OSSR kampak kráčíš?
Asi trenovali na zajtrajsie mecheche v Brezovej.Flader píše:Inak dnes 2 BH si to pekne leteli od TT v smere na Malacky. Je to pekný pohľad v pomerne malej výške vo formácii. Inak som si dnes aj uvedomil, že Mi-17 tak často veru vidieť v našich končinách nebolo.
Robia to v Trencine, lebo LOTN ma hangar kam sa Spartan zmesti. Novy hangar v Malackach Bonul este len kresli.niko píše:klingy mna skor zaujalo, ze na tom LOTN neparticipuje. Kedze nejake prace pre Leonardo (updaty databaz Spartanov) uz robili.

Niko:
Nie, myslel som to inak. Ale aj to nie je zly napad 4 SAR + 2 AH60. (nazov Bt.H. mi nejako vnutorne nesedi)
Povodna moja myslienka bola:
4 LUH pre SAR
12 UH60 ako dopravne kridlo s dvoma letkami po dvoch rojoch.
6 AH60 ako bojove kridlo s jednou letkou po dvoch rojoch.
S tym, ze 6 UH60 bude predpripravenych na rychle osadenie vsetketo potrebneho na zriadenie dalsej letky AH60 s dvoma rojmi. Cize radary, kridla, PTRS.
V podstate nazvem to "plavajuca" letka. V casoch mieru dopravna, v casoch krizy bojova. Pricom osadky by boli vycvicene na akekolvek nasadenie.
Ja som toho nazoru, ze sme prilis mala krajina s prilis malou armadou, aby sme si mohli dovolit mat letecku techniku neschopnu boja. To iste si myslim o cvicenych lietadlach. Aj vsetky L39 by mali byt schopne vystrelit aspon "hlupe" bomby. No ako som spominal, vsetka vyzbroj by mala byt vzajomne zamenitelna, cize zvolit take riesenia aby pocet zavedenych typov vyzbroje bol co najmensi.
Re: OSSR kampak kráčíš?
Chlapi, a teraz na zem - čo s tými 9timi BH (+ budúcimi 9 LUH)? 

- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: OSSR kampak kráčíš?
Ze devat LUH treba zrusit. 4xBell 429 treba ziskat vymenou za vyradene Mil17 a z usetrenych penazi postupne dokupovat BH. 

Re: OSSR kampak kráčíš?
Ja by som tie LUH tiez vyuzil len na SAR. Pripadne, ked uz silou mocou musia byt LUH. Tak urobit dve ucelove letky. Nieco ako:
1. letka - 4xBattle Hawk + 5 x vyzbrojene LUH
2. letka - 5x Black Hawk+ 4 x transportny LUH
roj SAR - 4x LUH SAR
Mne sa proste nepaci predstava, ze v jednej letke budu cvicit palebnu podporu aj specialne operacie, ale zaroven aj nedevac, transport a hasenie, atd. Proste letka pre vsetko.
Nech je jedna letka na palebnu podporu a specialne operacie a druha na transport, nedevac atd. SAR uplne vyclenit.
Klingy: Ja som zvedavy, ake licencie a ci vobec nejake Taliani LOTN vobec pustia.
1. letka - 4xBattle Hawk + 5 x vyzbrojene LUH
2. letka - 5x Black Hawk+ 4 x transportny LUH
roj SAR - 4x LUH SAR
Mne sa proste nepaci predstava, ze v jednej letke budu cvicit palebnu podporu aj specialne operacie, ale zaroven aj nedevac, transport a hasenie, atd. Proste letka pre vsetko.

Klingy: Ja som zvedavy, ake licencie a ci vobec nejake Taliani LOTN vobec pustia.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: OSSR kampak kráčíš?
Mna cela ta štruktúra napadla na zaklade jednej spolocnosti, pre ktoru som pracoval a mala zo zakona vypracovany svoje krizove plany. Spolocnost bola sucastou krizoveho manazmentu a mobilizacnych zasob.
V ramci nasej struktury fungovala pyramída zodpovednosti a cinosti krizoveho manazmentu, pricom kazda uroven musela vediet obsluhovat cinnosti, ktore boli urcene nizsim urovniam. Povedzme, ze tam bolo napriklad 5 urovni a ta najvyssia musela a vedela ovladat vsetky cinnosti pod sebou, aj ked podla zaradenia im neprisluchala.
V mojich uvahach som preto rozdelil tie letky na:
1) dopravna
2) dopravno takticka
3) takticka
Pricom by toto zlozenie bolo aj prirodzenymi stupnami vycviku a hodností v ramci karierneho postupu.
Ako pilot zacinas na dopravnom kridle. Nasledne so skusenostami prechadzas k dopravno-taktickemu, ktore je stale vlastnec dopravne, ale cast vycviku uz bezi u tretej letky, a piloty 2.letky sa pripravuju na prechod k 3. povedzme elitnej letke.
Takato struktura by podla mna podnietila prirodzenu sutazivist, stalu snahu personalu pracovat na sebe a zaroven zabezpecila ako pozitívnu tak negativnu motivaciu. Stale by bola moznost preradit pilota na nizsiu uroven pri nejakych "pruseroch", kedze vycvičení by boli vzdy aj na nizsiu uroven.
Ale to su len moje uvahy, ktore mi nema kto skritizovat a je mi jasne, ze mnozstvo problemov a uskali nevidim.
Letka SAR by bola uplne mimo, pricom by som ju zaradil do integrovaneho zachranneho systemu, ako osmu VZZS v Presove pricom by bola financovaná zo zdrojov verejneho zdravotnictva. Presne urcenie fungovania a system prace by bolo treba este dopracovat, aby to ozbrojenym silam vyhovovalo. (Popripade im dat aj stanicu VZZS Kosice)
V ramci nasej struktury fungovala pyramída zodpovednosti a cinosti krizoveho manazmentu, pricom kazda uroven musela vediet obsluhovat cinnosti, ktore boli urcene nizsim urovniam. Povedzme, ze tam bolo napriklad 5 urovni a ta najvyssia musela a vedela ovladat vsetky cinnosti pod sebou, aj ked podla zaradenia im neprisluchala.
V mojich uvahach som preto rozdelil tie letky na:
1) dopravna
2) dopravno takticka
3) takticka
Pricom by toto zlozenie bolo aj prirodzenymi stupnami vycviku a hodností v ramci karierneho postupu.
Ako pilot zacinas na dopravnom kridle. Nasledne so skusenostami prechadzas k dopravno-taktickemu, ktore je stale vlastnec dopravne, ale cast vycviku uz bezi u tretej letky, a piloty 2.letky sa pripravuju na prechod k 3. povedzme elitnej letke.
Takato struktura by podla mna podnietila prirodzenu sutazivist, stalu snahu personalu pracovat na sebe a zaroven zabezpecila ako pozitívnu tak negativnu motivaciu. Stale by bola moznost preradit pilota na nizsiu uroven pri nejakych "pruseroch", kedze vycvičení by boli vzdy aj na nizsiu uroven.
Ale to su len moje uvahy, ktore mi nema kto skritizovat a je mi jasne, ze mnozstvo problemov a uskali nevidim.
Letka SAR by bola uplne mimo, pricom by som ju zaradil do integrovaneho zachranneho systemu, ako osmu VZZS v Presove pricom by bola financovaná zo zdrojov verejneho zdravotnictva. Presne urcenie fungovania a system prace by bolo treba este dopracovat, aby to ozbrojenym silam vyhovovalo. (Popripade im dat aj stanicu VZZS Kosice)
Re: OSSR kampak kráčíš?
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
Re: OSSR kampak kráčíš?
Juraj: LPZS by sa do VZZS integrovat pravdepodobne nedala. Jednak je to sluzba, ktora na zaklade medzinarodnych dohovorov musi/bezne je samostatna a jednak ma LPZS ine sposobilosti ako VZZS. LPZS nie su letecki zdravotnici. Ich ulohou je hlavne najst padnute lietadlo, dalej vyprostit prezivsich a pockat na leteckych a pozemnych zdravotnikov, ktori osetria zranenych, pripadne zabezpecit transport.
Arthur: Myslim, ze najzaujimavejsia informacia z Dna Ozbrojenych sil bolo prve verejne predstavenie zlanovania a vyzdvyhnutia vysadku v podvese pod Black Hawkom. Sposobilosti vrtulnikovych posadok rastu. Uvidime, kedy dojde na tie kritizovane bambi vaky.
Arthur: Myslim, ze najzaujimavejsia informacia z Dna Ozbrojenych sil bolo prve verejne predstavenie zlanovania a vyzdvyhnutia vysadku v podvese pod Black Hawkom. Sposobilosti vrtulnikovych posadok rastu. Uvidime, kedy dojde na tie kritizovane bambi vaky.
Re: OSSR kampak kráčíš?
Predstavenie zlanovania + budcúce bambi vaky to je ako so seriálu Medicopterniko píše:Arthur: Myslim, ze najzaujimavejsia informacia z Dna Ozbrojenych sil bolo prve verejne predstavenie zlanovania a vyzdvyhnutia vysadku v podvese pod Black Hawkom. Sposobilosti vrtulnikovych posadok rastu. Uvidime, kedy dojde na tie kritizovane bambi vaky.

Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
Re: OSSR kampak kráčíš?
Arthur parodia kvoli zlanovaniu a bambi vakom ? 

Re: OSSR kampak kráčíš?
Nie v pohode len vždy si musím pripomínať, že pre armádu pardón ozbrojené sily sme akvizovali "holé" UH60M preto mi zľaňovacie zariadenie + budúce bambi pripadajú pre nejakú leteckú záchrannú / požiarnu službu "Medicopter".
Som zvedavý aspoň aké postranné guľomety vyberú pričom protitankové riadené strely, sebaochranné systémy prípadne balistická ochrana bude asi až hudba budúcnosti.
Tak ale aspoň budú mať občania SR vrtuľníky na hľadanie nezvestných osôb a pomoci počas záplav či snehových kalamít s bambi vakmi aj hasením.
Som zvedavý aspoň aké postranné guľomety vyberú pričom protitankové riadené strely, sebaochranné systémy prípadne balistická ochrana bude asi až hudba budúcnosti.
Tak ale aspoň budú mať občania SR vrtuľníky na hľadanie nezvestných osôb a pomoci počas záplav či snehových kalamít s bambi vakmi aj hasením.
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
Re: OSSR kampak kráčíš?
Arthur, ale je ti jasne, ze OS SR kupili Black Hawky, nie Battle Hawky, ze ? Od UH-60 M bolo asi velmi najvne mysliet si, ze pride vybaveny protitankovymi raketami, ze ? To, ze to par "odbornikov" politicky vyuzilo a ze to armada nevedela medialne odargumetovat je uz ina debata. Ale normalny viacucelovy vrtulnik ma robit presne veci ako zlanovanie, transport, medevac, bambi vaky atd. V jednej vete spajas lahky vrtulnik MUH a LUH dokopy.
Inak Arthur aku balisticku ochranu myslis ?
Inak Arthur aku balisticku ochranu myslis ?
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: OSSR kampak kráčíš?
Niko: Ale ja som predsa nevymyslel koleso
Takto funguje LZS a SAR u AČR.
Posádku vrtulníku SAR a LZS v hotovosti tvoří:
kapitán vrtulníku – velitel celé posádky vrtulníku, pilotuje vrtulník, je zodpovědný za provedení a průběh celého letu,vycvičený pro lety za podmínek VMC i IMC ve dne i v noci, přistání na plochy omezených rozměrů ve dne a v noci a provádění záchranných prací ve dne a v noci.
druhý pilot – vede vrtulník po trati letu ve spolupráci s velitelem osádky, obsluhuje navigační vybavení vrtulníku, má druhé řízení a musí být vycvičen převzít řízení vrtulníku ve dne i v noci za podmínek VFR i IFR, neboť v případě zhoršení zdravotního stavu kapitána vrtulníku přebírá řízení a provede bezpečné přistání na nejbližší vhodné ploše.
palubní technik – asistuje pilotům za letu, sleduje činnost všech agregátů vrtulníku za letu, zodpovídá za nákladovou kabinu vrtulníku, navádí kapitána vrtulníku při záchranných pracích v konečné fázi přiblížení na místo zásahu, obsluhuje palubní jeřáb,podvěsové a slaňovací lano při vyprošťování osob, palubní technik spolupracuje se záchranáři při práci na laně v podvěsu pod vrtulníkem, po přistání zajišťuje místo přistání s cílem zamezit možnému úrazu osob či poškození vozidel a techniky střetem s točícím se rotorem a ocasní vrtulí vrtulníku, vypomáhá zdravotnické části posádky se zdravotnickým vybavením, je zodpovědný za naložení a transport pacienta.
Další složení posádky vrtulníku SAR a LZS jsou již rozdílné. Ve vrtulníku SAR jsou čtvrtým a pátým členem posádky dva:
letečtí záchranáři, kteří jsou vycvičeni a vlastní osvědčení pro práci ve volných hloubkách pod vrtulníkem, slaňování, lezení, pohyb v těžko přístupném terénu, záchranu z vody a potápění.
Ve vrtulníku LZS jsou čtvrtým a pátým členem posádky:
lékař a zdravotní sestra z Centra letecké záchranné služby (VÚ 4128), který na letišti Líně působí společně s 243. vrl. Zdravotnická část posádky ve vrtulníku je vždy minimálně dvoučlenná ve složení lékař a zdravotní sestra, která má odbornou kvalifikaci alespoň středního zdravotnického pracovníka. Vedoucím celé skupiny letecké (vrtulníkové) záchranné služby je lékař, který je však při provádění letové činnosti a zajištění bezpečnosti při provozu vrtulníku vázán rozhodnutími kapitána vrtulníku
http://czechairforce.com/history/leteck ... -po-cesku/

Takto funguje LZS a SAR u AČR.
Posádku vrtulníku SAR a LZS v hotovosti tvoří:
kapitán vrtulníku – velitel celé posádky vrtulníku, pilotuje vrtulník, je zodpovědný za provedení a průběh celého letu,vycvičený pro lety za podmínek VMC i IMC ve dne i v noci, přistání na plochy omezených rozměrů ve dne a v noci a provádění záchranných prací ve dne a v noci.
druhý pilot – vede vrtulník po trati letu ve spolupráci s velitelem osádky, obsluhuje navigační vybavení vrtulníku, má druhé řízení a musí být vycvičen převzít řízení vrtulníku ve dne i v noci za podmínek VFR i IFR, neboť v případě zhoršení zdravotního stavu kapitána vrtulníku přebírá řízení a provede bezpečné přistání na nejbližší vhodné ploše.
palubní technik – asistuje pilotům za letu, sleduje činnost všech agregátů vrtulníku za letu, zodpovídá za nákladovou kabinu vrtulníku, navádí kapitána vrtulníku při záchranných pracích v konečné fázi přiblížení na místo zásahu, obsluhuje palubní jeřáb,podvěsové a slaňovací lano při vyprošťování osob, palubní technik spolupracuje se záchranáři při práci na laně v podvěsu pod vrtulníkem, po přistání zajišťuje místo přistání s cílem zamezit možnému úrazu osob či poškození vozidel a techniky střetem s točícím se rotorem a ocasní vrtulí vrtulníku, vypomáhá zdravotnické části posádky se zdravotnickým vybavením, je zodpovědný za naložení a transport pacienta.
Další složení posádky vrtulníku SAR a LZS jsou již rozdílné. Ve vrtulníku SAR jsou čtvrtým a pátým členem posádky dva:
letečtí záchranáři, kteří jsou vycvičeni a vlastní osvědčení pro práci ve volných hloubkách pod vrtulníkem, slaňování, lezení, pohyb v těžko přístupném terénu, záchranu z vody a potápění.
Ve vrtulníku LZS jsou čtvrtým a pátým členem posádky:
lékař a zdravotní sestra z Centra letecké záchranné služby (VÚ 4128), který na letišti Líně působí společně s 243. vrl. Zdravotnická část posádky ve vrtulníku je vždy minimálně dvoučlenná ve složení lékař a zdravotní sestra, která má odbornou kvalifikaci alespoň středního zdravotnického pracovníka. Vedoucím celé skupiny letecké (vrtulníkové) záchranné služby je lékař, který je však při provádění letové činnosti a zajištění bezpečnosti při provozu vrtulníku vázán rozhodnutími kapitána vrtulníku
http://czechairforce.com/history/leteck ... -po-cesku/