
Úvod
Vývoj mezikontinentální balistické řízené střely ve spojených státech se datuje do roku 1951. Tehdy 23.ledna 1951 dostala firma Consolidated Vultee Aircraft Corporation pro nás známá jako Convair Corporation kontrakt na vývoj rakety, který se později přetvořil v první mezikontinentální balistickou raketu Spojených států, v SM-65 Atlas. Vývoj byl ale složitý a ministerstvo obrany chtělo mít jistotu úspěšného dokončení vývoje. Důvodem bylo podezření, a svým způsobem reálné, že Sovětský svaz bude schopen zbraň této kategorie vyvinout rychleji. Především po Stalinově smrti a příchodu N.S Chruščova do čela Sovětského svazu, který rozvoj nosiče schopného pod dolet Sovětských prostředků jaderného napadení dostat kontinentální oblast Spojených států výrazně preferoval. Vývoj letounové střely Burja u Lavočkina a rakety R-7 u Koroljova skutečně probíhal intenzivně.
Na počátku roku 1954 bylo tedy rozhodnuto o vývoji alternativních systémů jako třeba systém řízení, hlavice, motorů k již probíhajícímu programu Atlas. Důvodem bylo čím dál víc hlasů specialistů, kteří kritizovali projekt Atlas. Především jeho konstrukční část. Konstrukce Atlasu byly skutečně poněkud více háklivá, než by bylo správné. Po vztyčení a natankování raketa držela pohromadě jen díky natlakovaným nádržím. Konstruktéři se tak snažily co nejvíce stlačit hmotnost, který vyházela příliš velká. Jednalo se v podstatě o jednostupňovou raketu, tedy respektive je tato koncepce nazývána jeden a půl stupňová a koncepčně podobné řešení u R-7 vyšlo opravdu s vysokou hmotností. Konstruktéři Atlasu se díky použitému palivu a extrémnímu odlehčení konstrukce dosáhnout hmotnosti nižší, ale právě konstrukce, někdy nazývána jako balon z nerezu mohla být zdrojem potíží.
27.října 1955 bylo rozhodnuto o vývoji celého konkurenčního projektu. Na projekt bylo ve fiskálním roce 1956 uvolněno 40 M$. Kontrakt na vývoj rakety dostala firma Glen L. Martin Company. Projekt dostal označení SM-68 Titan. Zajímavostí je, že firma Martin, později Martin Marietta je dnes součástí koncernu Lockheed Martin. Konkurenční firma Convair , výrobce Atlasu se sloučila s General Dynamics a přes McDonnell Douglas je dnes součástí koncernu Lockdeed také.
Každopádně ale z konkurence v podstatě nic nebylo. Vývoj Atlasu šel celkem uspokojivě, přes všechny problémy a Martin se díky zkušenostem pustil do vývoje rakety zcela nové. Šlo dnes už o klasickou koncepci dvoustupňové rakety se stupni nad sebou a s nádržemi jako součástí samonosné konstrukce. V to byl právě problém. Byla to koncepce jednoznačně lepší a perspektivnější, ale také složitější a vyžadovala si delší vývoj.
V roce 1957, po startu prvního Sovětského sputniku vzniklo trochu pozdvižení. My sice víme, že k operačnímu nasazení R-7 bylo ještě daleko, ale to ve Spojených státech nevěděli. Bylo tedy rozhodnuto podpořit co nejrychleji celkem dobře se rozvíjející Atlas. To sice neznamenalo, že šel Titan na druhou kolej, ale přece jen prioritou byl Atlas. To mělo přímý vliv na naváděcí systém. Ten podle koncepce firmy Martin měl být inerciální, vyvíjela ho firma Bosch Arma a bylo rozhodnuto o jeho použití u Atlasu. Jelikož z důvodu značných rozdílů v koncepci obou raket ho nebylo možné použít pro obě a jelikož na vývoj podobného pro Titan nebyly uvolněny prostředky na Titan zbyl systém radiokorekční. Ten dostala na starost firma Remington Rand UNIVAC. Vývoj radikorekčního systému byl levnější, jednodušší, ale jak se později ukázalo byl proti systému u Atlasu E i přesnější. Takže zůstala pouze nevýhoda v tom, že byl z principu zarušitelný protivníkem.
Vývojem vznikla 100t vážící raketa o celkové délce 29,9m a průměru 3,1m. Pohonnou látkou pro motory byl kerosin, letecký petrolej jako palivo a kapalný kyslík jako okysličovadlo. Ve Spojených státech to byla oblíbená kombinace a energeticky výkonné. Především kapalný kyslík si sebou nesl potíže při nasazení, ale lepší řešení v této době nebylo a kyslík je vynahradil energetickou kapacitou. Raketa byla jak jsme si řekli dvoustupňová s dvěma jednokomorovými motory LR-87-3 o celkovém tahu téměř 150t a jedním motorem LR-91-3 o tahu 36,2t ve stupni druhém spolu se čtyřmi řídícími tryskami pro řízení. Oba motory pro raketu vyvinula firma Aerojet General. Dva motory o tahu po 900kg tahu pak byly zodpovědné za koncové navedení a korekce dráhy bojové hlavice.
Bojová část byla Mk.4 s jadernou náloží W-38 o ráži 4 Mt TNT. Ta byla společná i pro Atlas.


Raketa Titan I na startovacím stole po vysunutí na povrch a vedle
důvod její existence, hlavice Mk4 při montáži na raketu
SM-68 Titan
19 listopadu 1958 byl na Cape Canaveral dorazila první testovací raketa z výrobního závodu firmy Martin v Colorado. Letové zkoušky započaly 20.prosince 1958. Z důvodu zjednodušení zkoušek bylo rozhodnuto započít postupně. Napřed s pracujícím prvním stupněm s tím, že druhý stupeň byl nahrazen vodní balastní zátěží. Ovšem první test se nezdařil a raketa neodstartovala. Naštěstí šla opravit, takže test byl opakován, ovšem start se povedl až do třetice a raketa přelétla plánovaných 495 km 6.února 1959. 4.května bylo vyzkoušeno zařízení na oddělení stupňů bez pracujících motorů, ale tam, se ukázal problém. Vypadalo to jednodušeji, než to šlo. Dvě rakety explodovaly v průběhu pozemních statických testů, 14.srpna 1959 proběhl první start dvoustupňové verze s tím, že nedojde z zážehu motorů druhého stupně, ovšem raketa explodovala ještě na rampě. 12. prosince první zkouška s plánovaným zážehem motorů druhého stupně skončila explozí po startu. Teprve 27.ledna 1960 se podařilo dosáhnout plánovaného doletu 3650 km, 24.února 8300 km a konečně 24. října 10800 km, což byl maximální plánovaný dolet. I v roce 1960 nebyly všechny testy úspěšné, ale zásadní problém, tj. oddělení stupňů byl s konečnou platností vyřešen. Postupně probíhaly testy návratového tělesa bojové části a příprava operačního nasazení.


Titan ve výrobním závodě a motory prvního stupně.

Start Titanu I na Cape Canaveral
Již v říjnu 1957 bylo rozhodnuto velením USAF, že první základnou kde budou operační rakety umístněny bude Lowry AFB v Colorado. Při výběru základen hrálo roli několik důležitých faktorů. Jednak hustota osídlení jak v oblasti základny, tak po trase letu. Jednak dosah na cíle na území Sovětského svazu a jednak logistické zajištění a blízkost výrobního závodu, případně komunikací. Některé požadavky si protiřečily.
Operační ŘS měly být umístněny v podzemním sile, ale start měl proběhnout ze startovacího stolu na povrchu po vysunutí natankované rakety na povrch pomocí zdvíhacího zařízení. Byl to podobný systém jako u rakety Atlas F. První test měl proběhnout 3.prosince 1960, ale ještě v noci, při natankování rakety došlo k poruše na zdvíhacím zařízení a raketa spadla do sila. Výsledkem exploze bylo zcela zničené silo na základně Vandenberg AFB, které už se nepodařilo zachránit. Naštěstí všech 25 členů obsluhy v podzemním velitelském stanovišti vzdáleném 250m od sila incident bez zranění přečkali. První úspěšný start ze startovacího stolu nad silem proběhl až téměř o rok později, 23.října 1961.



Náktes podzemí komplexu Titan, vedle betonáž kopulí
s velitelským stanovištěm a technickým zázemím a před zavezením.
Ještě probíhaly testy rakety a probíhalo rozmistňování operačních jednotek. 1.února 1961 byla aktivovaná základna první jednotky, 848. SMS, AFB Lowry. 19.května 1961 tam byl dopraven první sériový kus SM-68 Titan a 6.října byla první střela umístněna v sile. 18.dubna 1962 byla první letka předána velení SAC a součastně se stala operační. První tři ŘS se dostaly do bojové pohotovosti dva dny poté, čili 20. dubna 1962.


Strojovna komplexu a raketa v sile.
Organizačně byla letka složena z 9 odpalovacích zařízeních, podzemních sil ve třech komplexech které od sebe byly vzdáleny cca 17-20km. Součástí komplexu byly tři sila s raketami, systémem podzemních nádrži pro palivo a okysličovadlo u každého ze sil. Především okysličovadlo, kapalný kyslík o teplotě cca -195°C byl zdrojem problémů. Systémem podzemních tunelů byla sila spojena s velitelským stanovištěm umístněném v zodolněném prostoru v centru komplexu pod betonovou kupolí o výšce 12m a průměru 30m spolu s podobným prostorem o výšce 18m a průměru 38m kde byly prostředky technického zajištění. Krom vchodového objektu s výtahem a schodišti byly posledními hlavními objekty dvě šachty o průměru 11m a hloubce 20m v nichž byly umístněny pod betonovými odklopnými víky dvě výsuvné antény naváděcího systému.
Vlastní silo o hloubce 48,8m vylo uzavřeno 232 tunovým obdélníkovým děleným víkem odklápěným směrem nahoru pod kterým byla umístněna ŘS na výsuvném startovacím stole a mělo průměr 13m. Celý systém byl mohutný a složitý, vyžádal si obrovské podzemní prostory.
Činnost komplexu pak probíhala následujícím způsobem. Po přijmutí rozkazu ke startu došlo k natankování ŘS cca 91t paliva a okysličovadla. To trvalo zhruba 20 minut spolu s následným vysunutím rakety do startovací pozice. Pak následoval start první ŘS. Po 7,5 minutách mohl následovat start druhé ŘS a po dalších 7,5 minutách třetí. Prostoje byly způsobeny především schopností řídícího počítače řídit let pouze jedné ŘS součastně, čili po ukončení aktivního navádění ŘS se mohl věnovat následující.
Celkem bylo rozmístněno 54 MBŘS v šesti letkách. Jak jsme si řekli první byla 848. SMS na Lowry AFB v Coloradu. Na tétýž základně byla i druhá 849. SMS operační od 10.května 1962. 16.srpna 1962 dosáhla operačního stavu 569. SMS na základně Mountain Home AFB v Idaho. Zbývající tři dosáhly operačního stavu v prosinci 1962 a to 8. prosince 851. SMS na Beale AFB v Kalifornii, 26.prosince 568. SMS na Larson AFB v státě Washington a konečně poslední byla 850. SMS na základně Ellsworth AFB v jižní Dakotě s operační způsobilostí od 28.prosince 1962. Přes všechny potíže se tedy podařilo do konce roku 1962 rozmístnit všech 54 MBŘS SM-68 Titan po přeznačení raket v rámci sjednocení nesly označení HGM-25 a konečně LGM-25 Titan I.


Prostředky SAC v době karibské krize a vedle sekvence vysouvání rakety na povrch.
Před raketami byla zhruba tříletá historie. Právě okysličovadlo a způsob tankování a startu bylo zdrojem potíží. I když raketa byla výrazně modernější koncepce než Atlas a práce spojené s tankováním a provozem byly značně modernější, nepodařilo se zabránit haváriím zcela, ale byl to značný pokrok. Opravdu vážná havárie byla jen jedna a nedala na sebe dlouho čekat. 24.května 1962, v průběhu předávání 851. SMS na Beale AFB došlo k explozi rakety v silu z důvodu poruchy na ventilu kapalného kyslíku. I když bylo silo v podstatě zničeno, bylo přestavěno a 9.března 1963 v něm byla umístněna nová raketa. K dalšímu poničenému silu se došlo 18.března 1963 na Larson AFB. V době údržby vojenským personálem došlo k chybě při manipulaci s raketou. Při demontáži druhého stupně rakety došlo k nahození motorků oddělení stupňů. Výsledkem byl požár, odepsaná ŘS, ale hlavně, nikomu se naštěstí nic nestalo a díky plánovaným pracem byla raketa bez bojové hlavice.
Raketa se dostala také v podstatě do bojového nasazení. Mezi 15 až 28 říjnem 1962 bylo až 50 raket Titan 1 spolu s Atlasy a prvními Minutemany 1A ve stupni pohotovosti Defcom 2 v souvislosti s Kubánskou krizí. Po dobu úrovně Defcom 2 byla i u nepřijatých raket obsluha z výrobní firmy a civilních dodavatelů zcela nahrazena obsluhou od SAC. Celkem bylo v bojové pohotovosti 136 mezikontinentálních balistických raket SAC USAF.
24.května 1963 bylo rozhodnuto o stažení raket LGM-25 Titan I z výzbroje SAC. Důvodem byl rychlý rozvoj raket LGM-30 Minuteman. Již v tom okamžiku se dokončovalo rozmístnění verze LGM-30A a připravovalo se na příští rok přijetí LGM-30B a LGM-25C Titan II. Těmto moderním raketám nemohlo 54 Titanů I konkurovat a začalo jejich postupné vyřazování v roce 1965.
První ŘS byly staženy z bojové pohotovosti 1.ledna 1965 a první jednotkou bez raket se stala 850. SMS na Ellsworth AFB 1.února 1965. 12.února byla jednotka rozformována. V rychlém sledu následovaly další a 15.dubna 1965 byly odvezeny poslední ŘS součastně od 849. a 848. SMS na Lowry AFB. Tím dnem skončila historie rakety Titan I ve výzbroji SAC. 25..června byly rozformovány 848., 849. a 569 SMS. Rakety byly odvezeny na Mira Loma AFS do Kalifornie a v roce 1966 byly zešrotovány. Samotné podzemní prostory základen zůstaly opuštěné a bez údržby. Sice byly některé postupně zavezeny, ale většina jich chátrá dodnes (nebyly staženy na základě dohod, takže se na ně nevztahuje žádná kontrola). Dnes jde některé i navštívit, sice proti zákazu a na vlastní riziko, ale jde to. Betonová monstra i když se zatopeným a nebo poničeným interiérem přežijí ještě dlouho.
Celkem bylo vyrobeno 160 sériových raket ze kterých 60 bylo odpáleno v rámci testů. Celkem proběhlo mezi 6.únorem 1959 a 5.březnem 1965 70 startů rakety z toho selhalo 17. Celkově se jednalo o úspěšnou raketu, ale novým typům už nemohla být partnerem. Na rozdíl od ostatních MBŘS Spojených států se nestala základem pro kosmický nosič. I když se s tím počítalo a měla být nosičem vojenského kosmoplánu DynaSoar, ale projekt byl zrušen. Krom testů PRO, kde sloužila jako cíl pro testy Nike Zeus a pro první testy v programu Titan II tedy skončily zbývající ŘS na šrotišti.

Konec Titanů I na šrotišti
TTD:
Typ………………………………… .....SM-68,LGM-25 Titan I
Rok zavedení……………………….1962
Hmotnost……………………………..99,8t
Délka………………………………. ...29,9m
Průměr………………………………...3,1m
Dolet max…………………………..10400km
Hlavice………………………………..1x4Mt
Řez Titanem I
