Dzin
Je to pořád dokola
Požadavek byl na stíhací letoun s proudovým motorem (proudový motor vyvinutý na základě transferu technologie z GB) … stejně jako Gloster Meteor
Vyrobeny 3 prototypy XP-59 a 13 předsériových YP-59 se silnějším motorem (ale pořád nedostatečnými výkony).
Celkem vyrobeno 3 + 13 =
16 letadel
Po úvodních, ne úplně úspěšných testech, byla v červnu 1943 nabídnuta Bellem sériová výroba s tím, že letoun vylepší a zvýší jeho výkony, pokud bude objednáno 300 sériových letadel. Nejvýznamnější úpravou bylo zmenšení křídla … rozpětí zmenšeno o 1 metr, plocha křídla se zmenšila o 1,3 m2.
V březnu 1944 objednáno 100 ks a byla zahájena sériová výroba P-59A =
plně vybaveného a vyzbrojeného stíhacího letadla.
Výkony letadla i nadále nedostatečné a tak byla výroba po dokončení 20 kusu ukončena.
Celkem vyrobeno
20 letadel
Bellem nabídnuta další upravená verze - P-59B.
Na tuto verzi převedena původní objednávka resp. těch nedodaných 80 kusů. Výkony však pořád nedostatečné (
horší než u tehdejších pístových letadlech, a to ve všech kategoriích), a proto objednávka po dodání 30-ti kusů definitivně stornována.
Celkem vyrobeno
30 letadel.
Celkem P-59 vyrobeno 16 + 20 + 30 =
66 kusů
Vyrobené letouny byly z velké části předány 445. stíhací letce k operačním testům (15 P-59A a 19 P-59B). Výkony opět shledány nedostatečnými a letadla nikdy nebyla předána operačním perutím. V prosinci 1945 vydán rozkaz o přezbrojení 445. stíhací letky na P-80 a P-59 byly počátkem roku 1946 vyřazeny … létat zůstalo jen pár pokusných letadel.
Nicméně asi vím, proč se někteří domnívají, že P-59 nebyly určeny jako operační.
V říjnu 1944 se uskutečnily zkušební vzdušné boje mezi P-59A na jedné a P-47 a P-38 na druhé straně. Při těchto vzdušných bojích se ukázalo, že P-59A má nad pístovými stíhači jen jedinou převahu … a to v poloměru horizontální zatáčky

… proto taky u P-59B byla zmenšena plocha křídla.
Tři týdny po těchto testech měl generál Henry H. Arnold, velitel United States Army Air Forces, prohlásit, že USAAF nikdy nebude kupovat P-59A jako bojový letoun a nechal zastavit jejich výrobu.
Měla být zadána výroba nové (operační) proudové stíhačky, kterou se měl stát
Bell P-59B !!!
Nicméně i ta se ukázala počátkem roku 1945 jako nevhodná, což "otevřelo dveře" konkurenčnímu YP-80A, který byl v únoru 1945 (
po zastavení výroby P-59B) objednán v počtu 334 kusů. Ale to už je jiná historie.