
Evropský dron MALE RPAS
Práce na evropském dronu pro střední výšky s dlouhým doletem, započaly v roce 2009, kdy společnost EADS získala finance pro vývoj dronu Talarion s dvojicí proudových motorů. Od září 2016 byl projekt transformován do na navazujícího programu MALE RPAS (Medium Altitude Long Endurance Remotely Piloted Aircraft System), na kterém od poloviny roku 2016 pracují společnosti Airbus (Španělsko, Německo), Dassault (Francie) a Leonardo (Itálie). Koncem listopadu 2018 se k nim připojila rovněž společnost Aero (Česká republika). Status pozorovatelské země má pak Belgie, Finsko, Maďarsko, Nizozemsko, Polsko a Portugalsko. Předpokládá se financování programu v rámci Evropského obranného fondu (EDF). Zajímavé je, že Británie se do projektu nezapojila a nakoupí drony MQ-9 Reaper. První fáze programu MALE RPAS zahrnující zhodnocení systémových požadavků SRR (System Requirement Review) a předběžnou revizi návrhu PDR (Preliminary Design Review) skončí na konci roku 2018. Výsledky PDR napoví, zda je vývoj evropského dronu technicky a finančně realizovatelný. Pokud se zapojené země rozhodnou pokračovat, nový evropský dron kategorie MALE by měl poprvé vzlétnout v roce 2023 a do provozu se dostat kolem roku 2025. Základním rysem a hlavní výhodou eurodronu je schopnost autonomně létat v hustém civilním leteckém provozu nad Evropou nebo jinde ve světě. Bude to vůbec první bezpilotní letoun na světě, který nebude muset létat jen ve vojensky vyhrazeném vzdušném prostoru. Dvoumotorvé uspořádaní navíc zajistí při výpadku jednoho motoru bezpečnost provozu nad hustě obydlenými částmi Evropy a poskytne dostatečný výkon pro výrobu elektrické energie pro palubní přístroje a senzory. Eurodron poskytne svým provozovatelům klíčovou podporu ve vojskovém zpravodajství, sledování, akvizicí cílů a průzkumu ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition, Reconnaissance). Samozřejmostí je možnost instalace (dle přání zákazníka) zbraní vzduch-země a vzduch-vzduch. Mezi hlavní úkoly v době míru bude patřit sledování lodního provozu a monitorováni hranic Evropské unie. Takticko-technické údaje o vyvíjeném evropském bezpilotním letounu, jakož i o ceně projektu, nejsou k dispozici. Letoun ale podle odborných médií vychází z projektu evropského bezpilotního letounu Talarion, který vzhledem k nezájmu možných zákazníků byl zrušen v roce 2012. Tento stroj již ale poháněly dva proudové motory. Eurodron je navíc od Talarionu dolnoplošník s "T" ocasními plochami. Model eurodronu v měřítku 1:1, byl poprvé představen na berlínském veletrhu ILA Berlin Air Show 2018.
Evropský dron MALE RPAS
Délka: 16 m
Rozpětí křídel: 26 m
Maximální vzletová hmotnost: 11 000 kg
Nosnost: 2 300 kg
Cestovní rychlost: 500 km/h
Dostup: 13 700 m
Zdroj:
https://www.janes.com/article/84737/cze ... as-project
https://technet.idnes.cz/dron-male-airb ... enstvi_erp
https://www.securitymagazin.cz/defence/ ... 60025.html
https://www.militarybox.cz/news/prototy ... male-rpas/

