Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel
Moderátor: Julesak
Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel
Spekulace: Trochu to vypadá, že potopení doku s děravým Kuzněcovem uvnitř byl zlý úmysl nepřátelského agenta, který jen zázrakem nevyšel v plném rozsahu.
Rusové kolem toho mlží, protože to nechtějí přiznat - obratem ale poslali ke dnu Helge Ingstad - aby si protivník uvědomil, že oni ví :-)
V ATM je krásně na 3-4 stranách (nečetl jsem) rozebráno potopení doku a potom v jednom maličkém odstavečku zmínka o Helge Ingstad (snad je to jen uzávěrkou čísla a ne zveličováním cizího neštěstí a zamlčováním vlastního).
Rusové kolem toho mlží, protože to nechtějí přiznat - obratem ale poslali ke dnu Helge Ingstad - aby si protivník uvědomil, že oni ví :-)
V ATM je krásně na 3-4 stranách (nečetl jsem) rozebráno potopení doku a potom v jednom maličkém odstavečku zmínka o Helge Ingstad (snad je to jen uzávěrkou čísla a ne zveličováním cizího neštěstí a zamlčováním vlastního).
Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel
O Helge Ingstad bude rozsáhlejší článek v ATM 1/2019.pks píše:V ATM je krásně na 3-4 stranách (nečetl jsem) rozebráno potopení doku a potom v jednom maličkém odstavečku zmínka o Helge Ingstad (snad je to jen uzávěrkou čísla a ne zveličováním cizího neštěstí a zamlčováním vlastního).
Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel
Ja to cetl, vcetne vyjadreni posadek. Viz zarovky jenom na palube a cim hloubeji do podpalubi tak uplna tma. Takze mi z toho vyzniva zase ta obvykla Ruska laksnost viz Kursk,Cernobyl,Komarov a dalsi. Proste mentalita s kterou
se na jedne stane dostanou lehce pres vyznamny problem a na strane druhe si nepochopitelne způsobí obrovske problemy 100x vetsi! Proste tradicni Rusko, nejen ve vojenstvi,ale i v politice!!
se na jedne stane dostanou lehce pres vyznamny problem a na strane druhe si nepochopitelne způsobí obrovske problemy 100x vetsi! Proste tradicni Rusko, nejen ve vojenstvi,ale i v politice!!
Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel
Já bych tuhle teorii nezatracoval.pks píše:Spekulace: Trochu to vypadá, že potopení doku s děravým Kuzněcovem uvnitř byl zlý úmysl nepřátelského agenta, který jen zázrakem nevyšel v plném rozsahu.
Rusové kolem toho mlží, protože to nechtějí přiznat - obratem ale poslali ke dnu Helge Ingstad - aby si protivník uvědomil, že oni ví :-)
V ATM je krásně na 3-4 stranách (nečetl jsem) rozebráno potopení doku a potom v jednom maličkém odstavečku zmínka o Helge Ingstad (snad je to jen uzávěrkou čísla a ne zveličováním cizího neštěstí a zamlčováním vlastního).
Pokud Putin dokáže protlačit v našich volbách Zemana místo Drahoše, tak nepochybně dokáže i manévrovat s tankerem tak, aby taranoval fregatu!

"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel
Takže jsem to ATM konečně sehnal, a je to tam popsané trochu jinak, než to tady vyznělo.
Tedy s výjimkou toho šlendriánu, ale ten tam prokazatelně byl - takové to to klasické české "proč bychom to zajišťovali, když se nikdy nic nestalo" resp. "proč bychom to opravovali, když jsme to nikdy nepotřebovali"
Potvrzuje se však, že:
- Kuzma se skutečně chystal vyplout - druhý den v 11:00
- PD-50 začali zaplavovat večer, a k havárii došlo kolem 23:30 poté, co vypadl přívod el. energie z pevniny (výpadku té noci prý bylo mnoho, protože v prostoru Murmanska se vyskytoval silná námraza, která trhala dráty elektrického vedení
- kolem 24:00 byl náklon PD-50 tak nebezpečný, že remorkéry Kuzmu rychle vytáhly z doku a odtáhly na kotviště
- kolem 03:30 se PD-50 potopil
- PD-50 patřil 82. loďařskému opravárenskému závodu, který je majetkem Rosněfti, a u kterého byla sjednána oprava trupu lodi pod čarou ponoru (ta byla hotova, proto Kuzmu spouštěli na vodu)
- Rosněfť silně šetřila, záložní diesely se roky neopravovaly (viz výše Proč), a posádka doku byla zredukována z předpokládaných 175 mužů na 75 (ta velká posádka byla předepsána v dobách SSSR právě pro případ nouzové situace, kdy by bylo potřeba vše udělat ručně (jenže když ona nebyla nikdy potřeba
)
- v trupu, nad čarou ponoru, byly skutečně vyříznuté otvory. Těmito otvory měla dovnitř natéct voda … PD-50, resp. ten jeho utržený jeřáb, se při potápění nejspíš opřel o palubu Kuzmy a tak trochu ho stlačil pod vodu … než se urval
- posádka Kuzmy zareagovala promptně, uzavřela ty vodotěsné dveře v sekcích, kde byly montážní otvory, ale hlavně zachránila těch 70 montérů z obsluhy doku (5 jich spadlo do moře).
P.S. Dost to připomíná postupy a události, které vedli k pádu opravovaného železničního mostu u Bohumína, dálničního mostu v Janově či totální vyhoření města Paradise v Kalifornii. Rusové evidentně podléhají stejnému šlendriánu jako my, Italové či Američané
Tedy s výjimkou toho šlendriánu, ale ten tam prokazatelně byl - takové to to klasické české "proč bychom to zajišťovali, když se nikdy nic nestalo" resp. "proč bychom to opravovali, když jsme to nikdy nepotřebovali"

Potvrzuje se však, že:
- Kuzma se skutečně chystal vyplout - druhý den v 11:00
- PD-50 začali zaplavovat večer, a k havárii došlo kolem 23:30 poté, co vypadl přívod el. energie z pevniny (výpadku té noci prý bylo mnoho, protože v prostoru Murmanska se vyskytoval silná námraza, která trhala dráty elektrického vedení
- kolem 24:00 byl náklon PD-50 tak nebezpečný, že remorkéry Kuzmu rychle vytáhly z doku a odtáhly na kotviště
- kolem 03:30 se PD-50 potopil
- PD-50 patřil 82. loďařskému opravárenskému závodu, který je majetkem Rosněfti, a u kterého byla sjednána oprava trupu lodi pod čarou ponoru (ta byla hotova, proto Kuzmu spouštěli na vodu)
- Rosněfť silně šetřila, záložní diesely se roky neopravovaly (viz výše Proč), a posádka doku byla zredukována z předpokládaných 175 mužů na 75 (ta velká posádka byla předepsána v dobách SSSR právě pro případ nouzové situace, kdy by bylo potřeba vše udělat ručně (jenže když ona nebyla nikdy potřeba

- v trupu, nad čarou ponoru, byly skutečně vyříznuté otvory. Těmito otvory měla dovnitř natéct voda … PD-50, resp. ten jeho utržený jeřáb, se při potápění nejspíš opřel o palubu Kuzmy a tak trochu ho stlačil pod vodu … než se urval
- posádka Kuzmy zareagovala promptně, uzavřela ty vodotěsné dveře v sekcích, kde byly montážní otvory, ale hlavně zachránila těch 70 montérů z obsluhy doku (5 jich spadlo do moře).
P.S. Dost to připomíná postupy a události, které vedli k pádu opravovaného železničního mostu u Bohumína, dálničního mostu v Janově či totální vyhoření města Paradise v Kalifornii. Rusové evidentně podléhají stejnému šlendriánu jako my, Italové či Američané



"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel
Ďakujem za zhrnutie. Nechcelo by sa ti ten článok naskenovať
?


Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel
Ovšem to je varianta která vychází z oficiální verze. Článek se zmiňuje o dalším názoru a to že zaplavení doku mohlo být způsobené porušením jeho konstrukce. Trhlinami na tvz. bezpečnostní palubě která je současně stropem balastních nádrží a tedy zaplavení doku by bylo neúmyslné. Tuto verzi podporuje i to že pokud by byli zaplaveny jen balastní nádrže na maximum dok by se neměl potopit.Skeptik píše: - Kuzma se skutečně chystal vyplout - druhý den v 11:00
- PD-50 začali zaplavovat večer, a k havárii došlo kolem 23:30 poté, co vypadl přívod el. energie z pevniny (výpadku té noci prý bylo mnoho, protože v prostoru Murmanska se vyskytoval silná námraza, která trhala dráty elektrického vedení
- kolem 24:00 byl náklon PD-50 tak nebezpečný, že remorkéry Kuzmu rychle vytáhly z doku a odtáhly na kotviště
- kolem 03:30 se PD-50 potopil
- PD-50 patřil 82. loďařskému opravárenskému závodu, který je majetkem Rosněfti, a u kterého byla sjednána oprava trupu lodi pod čarou ponoru (ta byla hotova, proto Kuzmu spouštěli na vodu)
- Rosněfť silně šetřila, záložní diesely se roky neopravovaly (viz výše Proč), a posádka doku byla zredukována z předpokládaných 175 mužů na 75 (ta velká posádka byla předepsána v dobách SSSR právě pro případ nouzové situace, kdy by bylo potřeba vše udělat ručně (jenže když ona nebyla nikdy potřeba)
- v trupu, nad čarou ponoru, byly skutečně vyříznuté otvory. Těmito otvory měla dovnitř natéct voda … PD-50, resp. ten jeho utržený jeřáb, se při potápění nejspíš opřel o palubu Kuzmy a tak trochu ho stlačil pod vodu … než se urval
- posádka Kuzmy zareagovala promptně, uzavřela ty vodotěsné dveře v sekcích, kde byly montážní otvory, ale hlavně zachránila těch 70 montérů z obsluhy doku (5 jich spadlo do moře).
Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel
To skôr podporuje oficiálnu verziu, nie - potopil sa, tj. bolo toho zaplaveného viac...Scotty87 píše: Trhlinami na tvz. bezpečnostní palubě která je současně stropem balastních nádrží a tedy zaplavení doku by bylo neúmyslné. Tuto verzi podporuje i to že pokud by byli zaplaveny jen balastní nádrže na maximum dok by se neměl potopit.

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel
Julesak
Oficiální verze je výpadek pump a předčasné zaplavení balastních nádrží, ne? Podle článku v ATM by to ale na kompletní potopení doku nemělo stačit. Ovšem k popraskání trupu mohlo dojít i díky prudkému náklonu a vlivem koroze konstrukce doku. Těžko říct jestli porušení trupu bylo příčinou nebo až následkem neštěstí.
Oficiální verze je výpadek pump a předčasné zaplavení balastních nádrží, ne? Podle článku v ATM by to ale na kompletní potopení doku nemělo stačit. Ovšem k popraskání trupu mohlo dojít i díky prudkému náklonu a vlivem koroze konstrukce doku. Těžko říct jestli porušení trupu bylo příčinou nebo až následkem neštěstí.
Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel
Noviny Izvestia, citující zdroj z ruského námořnictva, přinesly zprávu o možném vyřazení jediné ruské letadlové lodi, pokud ministerstvo obrany a průmysl nevyřeší otázku nahrazení plovoucího suchého doku PD-50, který je nezbytný k dokončení opravy trupu plavidla.
https://defence-blog.com/news/russian-n ... rrier.html
https://defence-blog.com/news/russian-n ... rrier.html

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
- Franz Trubka
- 7. Major
- Příspěvky: 1815
- Registrován: 14/10/2010, 04:16
Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel
Nevim,jestli jsem nebyl velky optimista,kdy se vrati Kuzma zpatky do sluzby
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=177 ... 60#p273861


http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=177 ... 60#p273861



Pink Floyd-On The Turning Away
Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel
No, bez doku... já su přímo pesimista. Řekl bych, že to má spočítaný a cigáni už počítají, kolik za šrot z něj můžou dostat 
A dok sami Rusi nepostaví, a na nový nemají. A asi ani už není, kdo by jim jej chtěl postavit a prodat.

A dok sami Rusi nepostaví, a na nový nemají. A asi ani už není, kdo by jim jej chtěl postavit a prodat.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel
A to je určite dôsledok tých sankcií.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel
Teoreticky by sa pre Kuznecova mal dať využiť aj suchý dok vo Zvezdočke v Severodvinsku. Na dĺžku má cca 300 metrov, ale momentálne je obsadený a zrejme by potreboval nejaké stavebné úpravy, ale pokiaľ ho Kuznecov nebude bezprostredne potrebovať, tak majú pár rokov aby ho vyprázdnili a upravili. Okrem toho Novatek buduje "Kolskú verf" v Belokamenke, súčasťou majú byť dva suché doky 400×185×15.7 a 400×205×15.7 metrov. Možno preto sa VMF neženie do stavby veľkého plávajúceho doku, ak do pár rokov bude v tomto smere relatívne dostatok kapacít na ďalekom severe, tak kvôli zatiaľ jedinému Kuzňovi sa to asi neoplatí.
Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel
Najväčšia loď v SSSR bola s výtlakom 160000 ton a myslím že nebola stavaná v Nikolaeeve. Ten dok musí niekde byť! 

Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel
Osobně si myslím, že by jim jej bez problému opravili v Číně, přeci jen budou modernizovat pro Pákistán Kuzmova brášku, ale z morálního hlediska by to bylo pro ruské sebevědomí větší rána než jeho sešrotování.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel
Je otázne či ten dok vôbec potrebuje. K potopeniu doku došlo pri činnosti ktorá bolo pravdepodobne spojená s vyplávanim Kuznecova z doku, takže potrebné činnosti už asi boli urobené. Spadnutým žeriavom bola poškodené paluba a tá by sa mala dať opraviť aj mimo doku. Dok by bol potrebný len ak by bolo poškodenie pod čiarou ponoru a to nie je. Takže či to nie je len taký samoúčelný článok.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel
Tiez si myslim.Rase píše:Osobně si myslím, že by jim jej bez problému opravili v Číně, přeci jen budou modernizovat pro Pákistán Kuzmova brášku, ale z morálního hlediska by to bylo pro ruské sebevědomí větší rána než jeho sešrotování.
Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel
Osobně si myslím, že vlastnictví letadlové lodě Ruskem nemá jiný význam než prestižní - jako bojový prostředek je pro ně více-méně nepoužitelná.
To ostatně platí pro letadlové lodě při globálním "plnohodnotném" střetu, jako o třídě.
Sláva Repulse a Prince of Wales také trvala do prvního střetu s japonským letectvem.
Stejně jako sláva Musaši a Jamato trvala do jejich prvního střetu s letectvem americkým.
Jistě, v konfliktu slabší intenzity, či se slabším protivníkem, stále mají LL stále svoji hodnotu (to měli bitevní lodě za WWII též - pokud se nacházely mimo dosah letectva). Ta je ale aplikovatelná pouze pro velmoci typu USA (většinu svých geopolitických zájmů mají v zámoří) a nově též Čínu (díky její ekonomické expanzi v Tichomoří a v Africe). Nicméně i v jejich případě platí, že při vzájemném konfliktu budou jejich LL pouze předražené cíle.
Rusko, stejně jako Německo, Francie či UK, problémy USA a Číny nemají = LL jsou pro ně zbytečností, archaismem.
Jejich geopolitické zájmy se již nenacházejí v zámoří (s výjimkou britských Malvín).
Rusové by udělali nejlépe, pokud by potopení plovoucího doku vzali jako "Boží znamení", z Kuzmy udělali muzeum a ušetřený peníz vrazili tam, kde je více tlačí bota - do letectva a pozemních sil.
Pozn. Jistě, někdy - jako třeba právě teď při ochraně ruských investic ve Venezuele - by se jim mohl hodit, ale jak často takováto situace nastane ?
To ostatně platí pro letadlové lodě při globálním "plnohodnotném" střetu, jako o třídě.
Sláva Repulse a Prince of Wales také trvala do prvního střetu s japonským letectvem.
Stejně jako sláva Musaši a Jamato trvala do jejich prvního střetu s letectvem americkým.
Jistě, v konfliktu slabší intenzity, či se slabším protivníkem, stále mají LL stále svoji hodnotu (to měli bitevní lodě za WWII též - pokud se nacházely mimo dosah letectva). Ta je ale aplikovatelná pouze pro velmoci typu USA (většinu svých geopolitických zájmů mají v zámoří) a nově též Čínu (díky její ekonomické expanzi v Tichomoří a v Africe). Nicméně i v jejich případě platí, že při vzájemném konfliktu budou jejich LL pouze předražené cíle.
Rusko, stejně jako Německo, Francie či UK, problémy USA a Číny nemají = LL jsou pro ně zbytečností, archaismem.
Jejich geopolitické zájmy se již nenacházejí v zámoří (s výjimkou britských Malvín).
Rusové by udělali nejlépe, pokud by potopení plovoucího doku vzali jako "Boží znamení", z Kuzmy udělali muzeum a ušetřený peníz vrazili tam, kde je více tlačí bota - do letectva a pozemních sil.
Pozn. Jistě, někdy - jako třeba právě teď při ochraně ruských investic ve Venezuele - by se jim mohl hodit, ale jak často takováto situace nastane ?


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel
Udělat z Kuzmy muzeum, to je jeden pohled.
A druhý je ten, že bez Kuzmy ( nebo něčeho jiného) nebudou mít zkušební platformu. A tu potřebují jak konstruktéři letadel, tak i lodí, včetně uživatelů.
Někdo se sice může ošklíbat nad potřebností zkušební platformy v "poloprovozu", ale jak dopadl Hitler s tryskáčema?
Neměl zkušební platformu, zkušební letku, a plnohodnotné palivo pro proudové motory měl naplánované až na rok 1945!
A druhý je ten, že bez Kuzmy ( nebo něčeho jiného) nebudou mít zkušební platformu. A tu potřebují jak konstruktéři letadel, tak i lodí, včetně uživatelů.
Někdo se sice může ošklíbat nad potřebností zkušební platformy v "poloprovozu", ale jak dopadl Hitler s tryskáčema?
Neměl zkušební platformu, zkušební letku, a plnohodnotné palivo pro proudové motory měl naplánované až na rok 1945!

