Ukrajinská armádo kam kráčíš?
Moderátor: jarl
Pravidla fóra
Pokud příspěvek v Aktualitách neodpovídá charakteru a úrovni "veřejné" Palby, moderátoři mají právo jej okamžitě, bez upozornění přesunout do skryté Hospody, která byla za tímto účelem zřízena.
Pokud nemáte přístup do Hospody a chtěli byste jej, musíte být na Palbě registrováni nejméně půl roku a poté můžete napsat SZ adminům "skelet" nebo "jarl".
Ve vlákně o Ukrajině v sekci "Aktuality" platí pravidla, která budete dodržovat. Postih za nedodržování bude následující:
- smazání příspěvku
- BAN uživatele (minimálně 24hodin, maximálně na vždy)
- uzamčení vlákna
Všechny tyto postihy budou uplatňovány bez jakéhokoliv varování a vysvětlování, na základě úsudku přítomného moderátora.
Pravidla jsou následující:
- příspěvek bude věcný v českém nebo slovenském jazyce (případně s českým nebo slovenským překladem), žádné "emotivní" výlevy nebudou trpěny
- diskuze ve vlákně "Válka na Ukrajině" není povolena, k tomu je určeno patřičné vlákno v Hospodě (o vstup můžete zažádat u administrátora)
Pokud příspěvek v Aktualitách neodpovídá charakteru a úrovni "veřejné" Palby, moderátoři mají právo jej okamžitě, bez upozornění přesunout do skryté Hospody, která byla za tímto účelem zřízena.
Pokud nemáte přístup do Hospody a chtěli byste jej, musíte být na Palbě registrováni nejméně půl roku a poté můžete napsat SZ adminům "skelet" nebo "jarl".
Ve vlákně o Ukrajině v sekci "Aktuality" platí pravidla, která budete dodržovat. Postih za nedodržování bude následující:
- smazání příspěvku
- BAN uživatele (minimálně 24hodin, maximálně na vždy)
- uzamčení vlákna
Všechny tyto postihy budou uplatňovány bez jakéhokoliv varování a vysvětlování, na základě úsudku přítomného moderátora.
Pravidla jsou následující:
- příspěvek bude věcný v českém nebo slovenském jazyce (případně s českým nebo slovenským překladem), žádné "emotivní" výlevy nebudou trpěny
- diskuze ve vlákně "Válka na Ukrajině" není povolena, k tomu je určeno patřičné vlákno v Hospodě (o vstup můžete zažádat u administrátora)
Re: Ukrajinská armádo kam kráčíš?
HAL ???
Velký voči a malý schopnosti.
Nejsou schopni produkovat v požadované kvalitě ani licenční Su-30 MKI. An-70 je zcela nad jejich síly.
Velký voči a malý schopnosti.
Nejsou schopni produkovat v požadované kvalitě ani licenční Su-30 MKI. An-70 je zcela nad jejich síly.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Ukrajinská armádo kam kráčíš?
Uvidime. Ukrajinci urobili celkom siroku ponuku USA a SAE na vstup do tohoto projektu. Vedia byt velmi flexibilni a prisposobivi, kedze v podstate nemaju co stratit.Julesak píše:Antonov mal šancu kým o neho malo záujem VVS/VKS.
To bol jediný zákazník, ktorý mal a má dosť peňazí, aby uhradil dokončenie vývoja a rozbeh sériovej výroby, a súčasne nemal predsudky voči "východoeurópskej" firme.
Vojenská technika smerom k Ukrajine
07:30 - 08:19
zdroj: https://videoportal.joj.sk/noviny/epizo ... iny-tv-joj
11:41 - 14:07
zdroj: https://videoportal.joj.sk/noviny/epizo ... iny-tv-joj
P.S. že by tie repasované BVP-1 od EA...
07:30 - 08:19
zdroj: https://videoportal.joj.sk/noviny/epizo ... iny-tv-joj
11:41 - 14:07
zdroj: https://videoportal.joj.sk/noviny/epizo ... iny-tv-joj
P.S. že by tie repasované BVP-1 od EA...
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
Re: Ukrajinská armádo kam kráčíš?
Ked robia take halo pre 10 BVPcok, som zvedavy na ten cirkus, ked im tam o 4 roky posleme Migy-29.
Re: Ukrajinská armádo kam kráčíš?
Pár aktualit z Ukrajiny:
Dnes je den Ozbrojených sil Ukrajiny (VSU)
Ukrajinský Admirál Igor Vorončenko se nabídl, že půjde do ruské basy místo 24 svých podřízených námořníků. Nabídku písemně adresoval presidentu Putinovi.(gesto,ale dosti neobvyklé)
Ukrajina zrušila "Smlouvu o Družbě" s RF.
Protilodní střela s plochou dráhou letu Neptun prošla vojskovými zkouškami a půjde do výzbroje.
OT mimo téma(nebudu zakládat další příspěvek)
Británie od zítra přestane dočasně vydávat Rusům "zlatá" víza investorů s odůvodněním, že jde krok před zavedením reformy, který má ztížit praní špinavých peněz a organizovaného zločinu.
Dnes je den Ozbrojených sil Ukrajiny (VSU)
Ukrajinský Admirál Igor Vorončenko se nabídl, že půjde do ruské basy místo 24 svých podřízených námořníků. Nabídku písemně adresoval presidentu Putinovi.(gesto,ale dosti neobvyklé)
Ukrajina zrušila "Smlouvu o Družbě" s RF.
Protilodní střela s plochou dráhou letu Neptun prošla vojskovými zkouškami a půjde do výzbroje.
OT mimo téma(nebudu zakládat další příspěvek)
Británie od zítra přestane dočasně vydávat Rusům "zlatá" víza investorů s odůvodněním, že jde krok před zavedením reformy, který má ztížit praní špinavých peněz a organizovaného zločinu.




Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Re: Ukrajinská armádo kam kráčíš?
Tiež OT, ale keď už tak už - za toto bude ruská vláda iba rada.Pegeucko píše: OT mimo téma(nebudu zakládat další příspěvek)
Británie od zítra přestane dočasně vydávat Rusům "zlatá" víza investorů s odůvodněním, že jde krok před zavedením reformy, který má ztížit praní špinavých peněz a organizovaného zločinu.

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Ukrajinská armádo kam kráčíš?
Trochu si pomixoval.Skeptik píše:Airbus A-400M
C-130J Super Hercules
Kawasaki C-2
Iljušin Il-476
Xi'an Y-20
KC-390
………….
Není outsider, nemá šanci. Není nikdo, kdo by měl peníze a schopnosti to dotáhnout do konce. Škoda, bylo to hezké letadlo.

Práveže potenciál má a veľký:
1. V kategórii medzi ľahkými, s nosnosťou do 20t a strategickými transportnými lietadlami, má jediného konkurenta na trhu - A400 Atlas (C-2 z pochopiteľných dôvodov nerátam).
2. Má vo všetkých prametroch lepšie výkony ako A400 - vyšší dolet, kratšia dráha a samozrejme vyššia nosnosť a na rozdiel od A400 uvezie aj MBT sovietského/ruského pôvodu (alebo 3x BVP) - čo hneď definuje veľmi zaujímavý trh.
A hlavne je o polovicu lacnejšie!
3. Čiže ktokoľvek kto požaduje lietadlo tejto kategórie po ňom veľmi rád siahne - Ázia, Afrika, Južná Amerika... Teraz objednala Indonézia A400. Ak by bol An-70 v produkčnej fáze, určite by radšej siahla po ňom.
Takže ja to vidím optimisticky. V podstate s malými nákladmi je dnes možné A-70/77 dotiahnúť do produkčnej fázy a potom to bude veľmi atraktívne lietadlo na trhu
Re: Ukrajinská armádo kam kráčíš?
S malými nákladmi... a kto tie MALÉ* náklady zaplatí?
*Nemajú ani stroj v predsériovom variante, majú prototyp resp. dva.
*Nemajú ani stroj v predsériovom variante, majú prototyp resp. dva.

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Ukrajinská armádo kam kráčíš?
Možnosti vidím dve:Julesak píše:S malými nákladmi... a kto tie MALÉ* náklady zaplatí?
*Nemajú ani stroj v predsériovom variante, majú prototyp resp. dva.
1. Nový investor s ambíciou vstúpiť do biznisu/obstarať takéto lietadla. Napr. ropné emiráty, kde už takáto spolupráca s Antonovom predsa beží.
2. Silný koncern ktorému sa An-70 hodí do portfólia.
*Antonov lietadlá robiť vie, An-70 je tými rokmi doladené lietadlo, okrem avioniky (príp. remotorizácie) nie je čo riešiť.
Re: Ukrajinská armádo kam kráčíš?
Nepomixoval. Jistěže chápu že ta letadla, co jsem uvedl, nejsou úplně srovnatelná, ale tak je tomu vždy.arten píše:Trochu si pomixoval.![]()
Práveže potenciál má a veľký:
Armády třetích stran (nevýrobců) se vždy přizpůsobují technice, která je na trhu k dispozici. Takže ne, seznam je správně.
Co se potenciálu týče, o tom jsem nikdy nepochyboval ani nepsal. Psal jsem o tom, že nemá šanci ... a na tom si trvám.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Ukrajinská armádo kam kráčíš?
Myslim, ze sa asi vsetci zhodneme na tom, ze ak sa nenajde zahranicny investor AN-77 skonci. Osobne si ale myslim, ze nema az take zle sance najst investora. Uvidime.
Re: Ukrajinská armádo kam kráčíš?
Nie, ano, nie.Skeptik píše:Nepomixoval. Jistěže chápu že ta letadla, co jsem uvedl, nejsou úplně srovnatelná, ale tak je tomu vždy.arten píše:Trochu si pomixoval.![]()
Práveže potenciál má a veľký:
Armády třetích stran (nevýrobců) se vždy přizpůsobují technice, která je na trhu k dispozici. Takže ne, seznam je správně.
Technicky ide výkonmi o rádovo úplne iné lietadla, takže v technickom porovnaní nemajú (okrem A400 a C2) čo hľadať.
Áno, armády sa prispôsobujú technike - napr. Kanada uvažovala o A400, ale nakoniec kúpila kombináciu Herkulesov a C-17. Pre mnohých užívateľov, napr. ako som písal, tých, ktorých aj najťažšia technika sa vojde do limitu 47t (a nepotrebujú strat. dopravu) môže byť An-70 veľmi efektívnou alternatívou, ktorá nahradí viacero typov.
Lenže presne preto musíš An-70 porovnávať len s podobne výkonnými strojmi, rovnakej kategórie (keď sa už armáda pre túto kategóriu rozhodne - ktorý typ si vyberie?)
Toť môj názor, nie výzva na flame.

To si ale protirečíš - ak má potenciál, tak má aj veľkú pravdepodobnosť premeniť (získať potrebné zdroje) šancu. Hm?Skeptik píše:Co se potenciálu týče, o tom jsem nikdy nepochyboval ani nepsal. Psal jsem o tom, že nemá šanci ... a na tom si trvám.

Kažopádne - uvidíme. Ja im držím palce.
Re: Ukrajinská armádo kam kráčíš?
Nechte ten An-70 už být.
V tom seznamu vyráběných letadel nemá co dělat (i když současný status Il-76MD-90A neboli Il-476 se k tomuto stavu teprve blíží).
Pokud z projektu An-70 toho ještě někdy něco bude, tak to budou možná odvozené verze jako navrhovaný An-188. Tedy pokud se najde skutečně movitý investor/ partner. Ale to už v podstatě bude zcela jiné letadlo. Jedna z podobných mediálních aktivit proběhla letos v květnu a byl ji věnován článek na Armádních novinách: https://armadninoviny.cz/ukrajinsko-tur ... ady3f.html
Do diskuze pod tímto článkem jsem napsal několik pro někoho možná zajímavých informací včetně oblíbeného srovnání s A400 s důrazem na některé populární báje a pověstí.
V každém případě projekt, kde od prvního vzletu v roce 1994 uběhlo téměř přesně 24 let a výsledkem je stále jediný létající prototyp, který toho vlastně moc nelalétal, rozpadlý subdodavatelský řetězec a partneři kteří buď nemají peníze, nebo si jdou po krku a jsou dokonce na hraně válečného stavu, se rozhodně nedá nazývat ani programem. Je to spíše memento ambicí z minulosti neodpovídající ekonomické a politické realitě a jakékoliv srovnání se běžícími programy, které jsou téměř nebo zcela v sériové produkční fázi, je proto nesmyl.

Pokud z projektu An-70 toho ještě někdy něco bude, tak to budou možná odvozené verze jako navrhovaný An-188. Tedy pokud se najde skutečně movitý investor/ partner. Ale to už v podstatě bude zcela jiné letadlo. Jedna z podobných mediálních aktivit proběhla letos v květnu a byl ji věnován článek na Armádních novinách: https://armadninoviny.cz/ukrajinsko-tur ... ady3f.html
Do diskuze pod tímto článkem jsem napsal několik pro někoho možná zajímavých informací včetně oblíbeného srovnání s A400 s důrazem na některé populární báje a pověstí.
V každém případě projekt, kde od prvního vzletu v roce 1994 uběhlo téměř přesně 24 let a výsledkem je stále jediný létající prototyp, který toho vlastně moc nelalétal, rozpadlý subdodavatelský řetězec a partneři kteří buď nemají peníze, nebo si jdou po krku a jsou dokonce na hraně válečného stavu, se rozhodně nedá nazývat ani programem. Je to spíše memento ambicí z minulosti neodpovídající ekonomické a politické realitě a jakékoliv srovnání se běžícími programy, které jsou téměř nebo zcela v sériové produkční fázi, je proto nesmyl.
Naposledy upravil(a) Starlight dne 9/12/2018, 00:19, celkem upraveno 1 x.
Re: Ukrajinská armádo kam kráčíš?
Il-76MD-90A už je sériovo vyrábané... prvé kusy (3-4?) už zákazník dostal...Starlight píše:V tom seznamu vyráběných letadel nemá co dělat (i když současný status Il-76MD-90A neboli Il-476 se k tomuto stavu teprve blíží)..

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Ukrajinská armádo kam kráčíš?
Je potřeba k definicím tzv. „sériové“ a skutečně sériové výroby postupovat velmi obezřetně. Často jsou to hodně odlišné termíny podle země původu a je potřeba sledovat i průběh zkoušek, certifikace, přezbrojování konkrétních útvarů a dosažení nějakých operačních schopností.
Proto je z toho seznamu C-130J s přehledem včele. Nejen, že letoun je fyzicky sériově vyráběn, ale jeho vývoj je dokončen včetně řady specializovaných verzích a funkčních schopností. Dokonce tak, že dokázal Německo a Francie si je nakonec pořídili jako doplněk k vlastnímu programu A400M, který tak ještě daleko není, přestože se zákazníkům předalo už 70 letadel a na výrobní lince už montují 100. sériový letoun.
Reklamní video výrobce C-130J:
https://www.youtube.com/watch?v=yxGko0zT1bg
Evropský A400, který poprvé vzlétnul v roce 2009, je v tomto ohledu zase o mnohem dále než ruský IL-76MD-90A, který poprvé vzlétnul v roce 2012. A současný rozdíl ve stavu obou programů bude větší ve prospěch A400 než jen ty 3 roky, které dělí vzlet prvních prototypů. A to Il-76MD-90A je jen pokročilí modifikace dávno zavedeného letounu.
Video výrobce s přehledem pokročilých zkoušek A400M:
https://www.youtube.com/watch?v=x_DiOkSa2sA
Rusové se záběry ze skutečných zkoušek Il-76MD-90A šetří, tak alespoň záběry do výroby:
https://www.youtube.com/watch?v=kCYGF69seGk
Typicky sovětskou (a nyní i ruskou případně ukrajinskou) vývojovou tradicí je velmi málo prototypů ve srovnání se Západem. Ale o to více se pak používali první „sériové“ letouny vlastně jen na zkoušky a případně i odladění výroby v centrálně určeném sériovém závodě, který byl odlišný od toho prototypového spadajícího k příslušného OKB (což bylo hlavně platné za sovětských časů).
Uvedu pár příkladů:
1) A400M a An-70
Rozsha zkušebního programu a počet prototypů programu A400M ( 5 letových prototypů, 2 neletové pro statické a únavové pevnostní zkoušky) a An-70 (jeden letový prototyp trupového čísla 01-01 a jeden neletový 01-02 pro pozemní zkoušky na rychlou předělaný po havárii tohoto prvního do letového stavu registrovaný jako UR-NTK později UR-EXA) jsem popsal v diskuzi na AN: https://armadninoviny.cz/ukrajinsko-tur ... ady3f.html
2) Il-76
Příkladem ze sovětské historie je původní Il-76 z počátku 70. let. Oficiálně byly jen tři prototypy postavené v moskevském výrobním závodě – první letový (trupové číslo 01-01, poznávací značka CCCP-86712, zalétnutý v březnu 1971), neletový prototyp pro pevnostní zkoušky (trupové číslo 01-02) a druhý letový prototyp (trupové číslo 01-03, poznávací značka CCCP-86711, zalétnutý v únoru 1973),
Poznámka: Sověti patrně museli při použití jediného pozemního prototypu (na rozdíl od tradičního západního přístupu s minimálně dvěma specializovanými prototypy) statické pevnostní zkoušky provádět na začátku jen do provozního zatížení bez lomu konstrukce okolo početního zatížení Odhaduji, že pak provedli nějaké únavové zkoušky a teprve na závěr zřejmě mohly jít od destrukčních zkoušek na zbytkové životnosti. To chce ale moře času.
Pro letové zkoušky dále vyrobily dva sériové letouny v uzbeckém Taškentu. První „sériový“ poznávací značky CCCP-76500 (trupové číslo 0104, zalétnutý už v květnu 1973, tedy jen 2 měsíce po druhém prototypu) a druhý sériový poznávací značky CCCP-76501 (trupové číslo 0105), který jako první skutečně odpovídal vojenské verzi IL-76.
Tyto 4 letouny Il-76 uskutečnili podnikové a vojskové/státní zkoušky do prosince 1975 v celkovém rozsahu 1 364 letů s náletem 1 276 hodin. Dobré je to srovnat s plánovanými a dosaženými čísly na An-70, které jsem uvedl v odkazu na AN.
První skutečně sériový letoun, který šel k vojenskému letectvu, byl až další vyrobený letoun IL-76 poznávací značky CCCP- 86600 (trupového čísla 01-06) z konce roku 1973. V té době ale teprve běžely podnikové zkoušky! Oficiálně byl typ Il-76 zaveden do výzbroje v dubnu 1976. Tou dobou už se vyráběla 7. série (trupové číslo začíná na 07xx). Každá série měla typicky 10 strojů, takže jich v tom okamžiku bylo vyrobeno už téměř 70 letadel.
3) KC-390
Zajímavý přístup zvolili Brazilci s KC-390, kteří také používají „sériový“ letoun k vývojovým a certifikačním zkouškám.
Celkem bylo vyrobeno 5 prototypů KC-390 – 3 neletové (zkoušky systémů, statické pevnostní zkoušky, únavové zkoušky) a 2 letové (první vzlet v února 2015, druhý vzlet v říjnu 2015). První prototyp je po havárii s poškozeným trupem od května 2018 neletový. Oba prototypy od února 2015 do cca října 2018 nalétaly 1 900 letových hodin. KC-390 říjnu letoun 2018 obdržel brazilský (základní) typový certifikát.
Šestý vyrobený letoun KC-390, který vzlétnul v říjnu 2018 je první „sériový“ pro brazilské letectvo. Hned se zapojil do zkoušek u výrobce a brazilské letectvo odsouhlasilo, že bude jim předaný až někdy v první polovině příštího roku. Základní vojenská certifikace je plánována na konec roku 2019.
4) Il-76MD-90A (Il-476)
Už od roku 2006 postupně zatloukaný hlavní hřebík do rakve účasti ruského letectva na projektu An-70. Protože o průběhu vývoje Il-76MD-90A to z Rusů tradičně leze jak z chlupaté deky, tak je v tom často zmatek. Ten je umocněn tím, že na jedné lince v Uljanovsku se vyrábí dopravní Il-76MD-90A, a „zelené“ letouny bez speciálních systémů pro tankovací verze Il-78M-90A, awacsy A-100 Premier a létající laser A-60SE.
U dopravní verze vznikly tradičně jen dva prototypy – neletový (trupového čísla 001-01) pro pozemní pevnostní zkoušky a zkoušky některých systémů a letový prototyp (poznávací značka RA-78650, trupové číslo 01-02), který poprvé vzlétnul v září 2012.
Následující letouny jsou už tradičně označovány jako „sériové“, přestože jsou plně zapojeny do programu zkoušek. Třetí a čtvrtý vyrobený letoun RF-78651 / 01-03 a RF-78652 / 01-04 zalétnuté koncem roku 2014 se nepočítají protože jsou určeny k přestavbě na awacs verzi A-100 respektive létající laser A-60SE.
Teprve další postavený sériový stroj (RA-78653 / 01-05) je opět dopravní Il-76MD-90A (RA-78653). Je to první „sériový“ letoun předaný letectvu, konkrétně centru bojové přípravy. Vzlet byl v dubnu 2015, ale letectvo ho převzalo až koncem roku 2015. V lednu 2016 ho následoval další stroj (RA-78654 / 01-08). Všechny tři dopravní stoje Il-76MD-90A jsou zapojeny do zkoušek.
Za první skutečně sériové stroje jsou označovány stroje trupových čísel RA-78655/ 01-09 a 01-10. Letoun RA-78655/ 01-09 vzlétnul až v listopadu 2018. https://tass.ru/armiya-i-opk/5768463 . Podle tohoto plánu z roku 2017 ( https://bmpd.livejournal.com/3416884.html ) vzlet měl být už květnu 2017. Program je tedy zase ve skluzu na letošek plánované tři sériové letouny Il-76MD-90A trupových čísle 01-09, 01-10 a 02-02 nebudou určitě předány.
Program má řadu dalších potíží a podle posledních plánů je prý ukončení vojskových/státních zkoušek posunuto až na rok 2021. https://www.armadninoviny.cz/ruske-dopr ... edat=il-76
Poznámka: první letoun z 2. série – tedy trupové číslo 02-01 je první prototyp tankeru Il-78M-90A (RA-78741), který vlétnul v lednu 2018. Co jsou dva chybějící stroje 1. série 01-06 a 01-07 nevím.
Proto je z toho seznamu C-130J s přehledem včele. Nejen, že letoun je fyzicky sériově vyráběn, ale jeho vývoj je dokončen včetně řady specializovaných verzích a funkčních schopností. Dokonce tak, že dokázal Německo a Francie si je nakonec pořídili jako doplněk k vlastnímu programu A400M, který tak ještě daleko není, přestože se zákazníkům předalo už 70 letadel a na výrobní lince už montují 100. sériový letoun.
Reklamní video výrobce C-130J:
https://www.youtube.com/watch?v=yxGko0zT1bg
Evropský A400, který poprvé vzlétnul v roce 2009, je v tomto ohledu zase o mnohem dále než ruský IL-76MD-90A, který poprvé vzlétnul v roce 2012. A současný rozdíl ve stavu obou programů bude větší ve prospěch A400 než jen ty 3 roky, které dělí vzlet prvních prototypů. A to Il-76MD-90A je jen pokročilí modifikace dávno zavedeného letounu.
Video výrobce s přehledem pokročilých zkoušek A400M:
https://www.youtube.com/watch?v=x_DiOkSa2sA
Rusové se záběry ze skutečných zkoušek Il-76MD-90A šetří, tak alespoň záběry do výroby:
https://www.youtube.com/watch?v=kCYGF69seGk
Typicky sovětskou (a nyní i ruskou případně ukrajinskou) vývojovou tradicí je velmi málo prototypů ve srovnání se Západem. Ale o to více se pak používali první „sériové“ letouny vlastně jen na zkoušky a případně i odladění výroby v centrálně určeném sériovém závodě, který byl odlišný od toho prototypového spadajícího k příslušného OKB (což bylo hlavně platné za sovětských časů).
Uvedu pár příkladů:
1) A400M a An-70
Rozsha zkušebního programu a počet prototypů programu A400M ( 5 letových prototypů, 2 neletové pro statické a únavové pevnostní zkoušky) a An-70 (jeden letový prototyp trupového čísla 01-01 a jeden neletový 01-02 pro pozemní zkoušky na rychlou předělaný po havárii tohoto prvního do letového stavu registrovaný jako UR-NTK později UR-EXA) jsem popsal v diskuzi na AN: https://armadninoviny.cz/ukrajinsko-tur ... ady3f.html
2) Il-76
Příkladem ze sovětské historie je původní Il-76 z počátku 70. let. Oficiálně byly jen tři prototypy postavené v moskevském výrobním závodě – první letový (trupové číslo 01-01, poznávací značka CCCP-86712, zalétnutý v březnu 1971), neletový prototyp pro pevnostní zkoušky (trupové číslo 01-02) a druhý letový prototyp (trupové číslo 01-03, poznávací značka CCCP-86711, zalétnutý v únoru 1973),
Poznámka: Sověti patrně museli při použití jediného pozemního prototypu (na rozdíl od tradičního západního přístupu s minimálně dvěma specializovanými prototypy) statické pevnostní zkoušky provádět na začátku jen do provozního zatížení bez lomu konstrukce okolo početního zatížení Odhaduji, že pak provedli nějaké únavové zkoušky a teprve na závěr zřejmě mohly jít od destrukčních zkoušek na zbytkové životnosti. To chce ale moře času.
Pro letové zkoušky dále vyrobily dva sériové letouny v uzbeckém Taškentu. První „sériový“ poznávací značky CCCP-76500 (trupové číslo 0104, zalétnutý už v květnu 1973, tedy jen 2 měsíce po druhém prototypu) a druhý sériový poznávací značky CCCP-76501 (trupové číslo 0105), který jako první skutečně odpovídal vojenské verzi IL-76.
Tyto 4 letouny Il-76 uskutečnili podnikové a vojskové/státní zkoušky do prosince 1975 v celkovém rozsahu 1 364 letů s náletem 1 276 hodin. Dobré je to srovnat s plánovanými a dosaženými čísly na An-70, které jsem uvedl v odkazu na AN.
První skutečně sériový letoun, který šel k vojenskému letectvu, byl až další vyrobený letoun IL-76 poznávací značky CCCP- 86600 (trupového čísla 01-06) z konce roku 1973. V té době ale teprve běžely podnikové zkoušky! Oficiálně byl typ Il-76 zaveden do výzbroje v dubnu 1976. Tou dobou už se vyráběla 7. série (trupové číslo začíná na 07xx). Každá série měla typicky 10 strojů, takže jich v tom okamžiku bylo vyrobeno už téměř 70 letadel.
3) KC-390
Zajímavý přístup zvolili Brazilci s KC-390, kteří také používají „sériový“ letoun k vývojovým a certifikačním zkouškám.
Celkem bylo vyrobeno 5 prototypů KC-390 – 3 neletové (zkoušky systémů, statické pevnostní zkoušky, únavové zkoušky) a 2 letové (první vzlet v února 2015, druhý vzlet v říjnu 2015). První prototyp je po havárii s poškozeným trupem od května 2018 neletový. Oba prototypy od února 2015 do cca října 2018 nalétaly 1 900 letových hodin. KC-390 říjnu letoun 2018 obdržel brazilský (základní) typový certifikát.
Šestý vyrobený letoun KC-390, který vzlétnul v říjnu 2018 je první „sériový“ pro brazilské letectvo. Hned se zapojil do zkoušek u výrobce a brazilské letectvo odsouhlasilo, že bude jim předaný až někdy v první polovině příštího roku. Základní vojenská certifikace je plánována na konec roku 2019.
4) Il-76MD-90A (Il-476)
Už od roku 2006 postupně zatloukaný hlavní hřebík do rakve účasti ruského letectva na projektu An-70. Protože o průběhu vývoje Il-76MD-90A to z Rusů tradičně leze jak z chlupaté deky, tak je v tom často zmatek. Ten je umocněn tím, že na jedné lince v Uljanovsku se vyrábí dopravní Il-76MD-90A, a „zelené“ letouny bez speciálních systémů pro tankovací verze Il-78M-90A, awacsy A-100 Premier a létající laser A-60SE.
U dopravní verze vznikly tradičně jen dva prototypy – neletový (trupového čísla 001-01) pro pozemní pevnostní zkoušky a zkoušky některých systémů a letový prototyp (poznávací značka RA-78650, trupové číslo 01-02), který poprvé vzlétnul v září 2012.
Následující letouny jsou už tradičně označovány jako „sériové“, přestože jsou plně zapojeny do programu zkoušek. Třetí a čtvrtý vyrobený letoun RF-78651 / 01-03 a RF-78652 / 01-04 zalétnuté koncem roku 2014 se nepočítají protože jsou určeny k přestavbě na awacs verzi A-100 respektive létající laser A-60SE.
Teprve další postavený sériový stroj (RA-78653 / 01-05) je opět dopravní Il-76MD-90A (RA-78653). Je to první „sériový“ letoun předaný letectvu, konkrétně centru bojové přípravy. Vzlet byl v dubnu 2015, ale letectvo ho převzalo až koncem roku 2015. V lednu 2016 ho následoval další stroj (RA-78654 / 01-08). Všechny tři dopravní stoje Il-76MD-90A jsou zapojeny do zkoušek.
Za první skutečně sériové stroje jsou označovány stroje trupových čísel RA-78655/ 01-09 a 01-10. Letoun RA-78655/ 01-09 vzlétnul až v listopadu 2018. https://tass.ru/armiya-i-opk/5768463 . Podle tohoto plánu z roku 2017 ( https://bmpd.livejournal.com/3416884.html ) vzlet měl být už květnu 2017. Program je tedy zase ve skluzu na letošek plánované tři sériové letouny Il-76MD-90A trupových čísle 01-09, 01-10 a 02-02 nebudou určitě předány.
Program má řadu dalších potíží a podle posledních plánů je prý ukončení vojskových/státních zkoušek posunuto až na rok 2021. https://www.armadninoviny.cz/ruske-dopr ... edat=il-76
Poznámka: první letoun z 2. série – tedy trupové číslo 02-01 je první prototyp tankeru Il-78M-90A (RA-78741), který vlétnul v lednu 2018. Co jsou dva chybějící stroje 1. série 01-06 a 01-07 nevím.
Naposledy upravil(a) Starlight dne 9/12/2018, 13:27, celkem upraveno 1 x.
Re: Ukrajinská armádo kam kráčíš?
To si sa teda rozpísal, aby si potvrdil, že mám pravdu 


Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Ukrajinská armádo kam kráčíš?
Ať počítám, jak počítám, k prosinci 2018 mi to vychází na 1 sériový kus.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Ukrajinská armádo kam kráčíš?
Počítaš zle - sériových kusov je už vyrobených 5 (RA-78651, 78652, 78653, 78654, 78655).
Niektoré z nich Stralight nepočíta, ale to je jeho osobná vec.
Niektoré z nich Stralight nepočíta, ale to je jeho osobná vec.

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Ukrajinská armádo kam kráčíš?
Mezi záletem a předáním letectvu je rozdíl. Tak uvidíme, jaké datum předání letectvu se nakonec objeví. Přeci jenom mezi 01-08 a 01-09 byla pauza skoro 3 roky. Těch změn, které musí výrobce nejdříve odzkoušet, tam může být hodně.Zemakt píše:Ať počítám, jak počítám, k prosinci 2018 mi to vychází na 1 sériový kus.
Počítat letouny RF-78651 / 01-03 a RF-78652 / 01-04, které u Berijeva přestavěli/přestavují na prototypy letounů A-100 a A-60SE, jako transportní Il-76MD-90A si opravdu nedovolím.Julesak píše:Počítaš zle - sériových kusov je už vyrobených 5 (RA-78651, 78652, 78653, 78654, 78655).
Niektoré z nich Stralight nepočíta, ale to je jeho osobná vec.
Můžeme se přít, jak R-78653 /01-05, RA-78654 /01-08 moc jsou sériové letouny, nebo spíše předsériové (po nich byla 3 roky pauza), nebo jen další prototypy s lepším názvem, které se nikdy u řadového útvaru neobjeví. Ale to je tak všechno, co s tím naděláme, protože jsou součástí uzavřeného kontraktu na 39 letounů.
Spíše bych se soustředil na počty – v plánu dodávek z roku 2017 na roky 2018 a dále je uvedeno 36 letounů, počínaje 01-09. Další dva jsou 01-05 a 01-08 dodané v roce 2015. To je celkem 38 letounů, takže někde ještě jeden chybí (Julasákovi s jeho snahou započítat všechno bude zase jeden přebývat

Re: Ukrajinská armádo kam kráčíš?
Sú to dokončené sériové kusy. Či si ich potom zákazník nechá u inej firmy prestavať na AWACS alebo lietajúci bordel, je jeho vec.Starlight píše: Počítat letouny RF-78651 / 01-03 a RF-78652 / 01-04, které u Berijeva přestavěli/přestavují na prototypy letounů A-100 a A-60SE, jako transportní Il-76MD-90A si opravdu nedovolím.
O tom sa "přít" môžeme, a dokonca ti aj dám za pravdu, že na ďalších kusoch sa objavili oproti nim zmeny.Starlight píše: Můžeme se přít, jak R-78653 /01-05, RA-78654 /01-08 moc jsou sériové letouny, nebo spíše předsériové (po nich byla 3 roky pauza), nebo jen další prototypy s lepším názvem, které se nikdy u řadového útvaru neobjeví. Ale to je tak všechno, co s tím naděláme, protože jsou součástí uzavřeného kontraktu na 39 letounů.
610. centrum bojovej prípravy je bežný útvar ruského letectva, ktorý sa zaoberá prípravou personálu dopravného letectva, nie samotnou leteckou dopravou, čo ale ty určite vieš.

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.