
Motorgeschütz Burstyn
Günther Adolf Burstyn (1879-1945) se narodil 6. července roku 1879 v Bad Aussee ve Štýrsku, jako jeden ze tří synů Adolfa Burstyna (1843–1917) a jeho ženy Juliane, rozené Hoffmannové (1844–1931). Jeho otec pocházel z židovské rodiny ze Lvova, avšak konvertoval ke katolické víře. Pracoval jako vrchní inspektor rakouských drah, jeho manželka se živila jako novinářka. Jeden bratr zastával funkci ministerského rady, další byl významným profesorem elektrotechniky. Günther studoval na jednom z vídeňských gymnázií, ale nejspíše rodinná predispozice k technickým vědám jej přiměla přejít v roce 1895 na ženijní kadetku v Hainburg an der Donau. V roce 1899 byl vyřazen a nastoupil jako kadet k Železničnímu a telegrafnímu pluku. V květnu 1906 byl povýšen do hodnosti nadporučíka a v listopadu téhož roku přidělen k ženijnímu velitelství v Tridentu. V roce 1910 konvertoval k evangelictví, oženil se s Gabriele Wagnerovou a měl s ní dvě děti. V roce 1911 přišel s náčrtem motorizovaného děla - Motorgeschütz, inspirovaného u lehkých a rychlých lodí námořnictva. Jednalo se o překvapivě moderní konstrukci stroje, který disponoval pásy, korbou se spalovacím motorem, prostornou otočnou věží, rychlopalným dělem ráže 37 mm ve věži jako hlavní výzbrojí, dvěma kulomety jako pomocnou výzbrojí, ochranným pancéřováním a schopností překonávat terénní překážky. Délka měla být 3,5 m, výška 1,9 m, šířka 1,9 m, šířka věže 1,3 m a celková hmotnost 7 tun. Motor o výkonu 45 koní měl vozidlo rozpohybovat rychlostí až 28 km/h na silnici a 8 km/h v terénu. Čelní pancíř měl mít 8 mm, boky 4 mm a strop 3 mm. Posádku by tvořili tři muži: velitel-střelec, střelec a řidič. Velice zajímavé bylo překonávání zákopů, pomocí ramen v přední i zadní části trupu, které měly zabránit, aby tank uvízl v těžkém terénu.
Burstyn svůj návrh předložil roku 1912 vedení rakousko-uherské armády, ale byl odmítnut a nebyly ani uvolněny prostředky na stavbu prototypu. Pokusil se svůj návrh prezentovat v Německu, ale byl opět odmítnut. Problém byl zkrátka v tom, že nepracoval pro žádnou z velkých zbrojovek a jeho práci nevzal pod svá křídla žádný z vlivných továrníků nebo zástupců armády. Přes neúspěch, si nechal svůj návrh patentovat. Během první světové války pak působil především při výstavbě železnic a mostů. V meziválečném období major Burstyn pracoval pro Heeresmuseum a to až do roku 1933, kdy odešel do důchodu kvůli problému se zrakem. Tehdy již měl generálskou hodnost, byť kvůli finančním problémům nemohl dál podporovat syna na studiu. V třicátých letech se stal aktivním členem Vlastenecké fronty. Po zabrání Rakouska Německem, nacisté upozadili fakt, že byl podle norimberských zákonů polovičním židem a označovali jej jako čestného árijce. Byl považován za průkopníka tankového boje, jejich nasazení a obraně proti nim. V březnu 1941 Hitlerovi osobně předvedl svůj obrněný prám určený pro obojživelné operace, za což byl vyznamenán válečným záslužným křížem s meči. Koncem roku padl na východní frontě jeho syn Walther. V roce 1944 obdržel čestný doktorát od vídeňské Technické univerzity. Koncem války byl téměř úplně slepý, jeho žena byla nemocná, propadl depresím a tak 15. dubna 1945 spáchal v Korneuburgu sebevraždu. Opět dní později zemřela jeho manželka násilnou smrtí. Od roku 1967 nesou jeho jméno kasárna tankové školy v Zwölfaxingu. V roce 2011 Vídeňské vojenské muzeum vystavilo maketu Burstynova tanku, která byla postavena podle jeho patentu z roku 1911.
Zdroj:
http://www.bundesheer.at/truppendienst/ ... php?id=869
http://www.vhu.cz/15411/
http://www.panzernet.net/php/index.php?topic=1886.0
https://de.wikipedia.org/wiki/Gunther_Burstyn
http://www.biographien.ac.at/oebl_1/130.pdf
https://forum.valka.cz/topic/view/17321 ... yn-Gunther
https://austria-forum.org/af/AEIOU/Burstyn%2C_Gunther
http://www.doppeladler.com/kuk/burstyn.htm