Hall píše:Arthur píše:Ja už neviem ako to vysvetliť, že tie finančné prostriedky mohli byť využité omnoho efektívnejšie
Možno ani nemohli.
Otázne je, do čoho zmyslupného sa dá reálne, okamžite a transparentne investovať (rozpočet je štedrý, nemusí to trvať večne a armáda to vie).
BOV 4x4 a 8x8 meškajú už viac ako rok, radary ešte dlhšie. Potenciál na ďalšie odkady je slušný. Lietadlá a vrtuľníky máme vyriešené..
1. lietadlá a vrtuľníky zďaleka nemáme vyriešené. K vrtuľníkom idú kúpiť len guľomety, k lietadlám vôbec nevieme aká výzbroj sa do tých 1,6 mld. vošla a aké všetky skryté náklady sa objavia po 2024-25
2. nebolo treba "okamžite a transparentne investovať" - ako píše Vesly - toto sú extra peniaze. Na armádu má prísť v 3 rokoch takmer miliarda "naviac" - doslova zobratá zo školstva a zdravotníctva - tá by tu byť nemusela.
3. Takže:
-OR SR si urobí nezmyselný nákupný zoznam,
-ktorý poruší hneď v prvý rok,
-potom požiada o mimoriadne navýšenie
- ktoré minie na projekty mimo priorít, alebo úplne nezmyselné.
4. Ak už armáda chcela žiadať o mimoriadne navýšenie - mala ho žiadať na prioritné projekty - keď budú pripravené.
5. Ak politická a hospodárska situácia umožnila tento extra odvod teraz, ale už v budúcnosti nie (limit 2% HDP) - mohlo sa investovať do silne poddimenzovanej infraštruktúry, výstroje, zabezpečenia atď. - a v budúcnosti viac presunúť na výzbroj. To nie sú veci ktoré by sa nedali za tri roky zrealizovať...
Hall - to navýšenie nemá až takú priamu väzbu na tú AG kapacitu a nechcem sa znova opakovať, ale tá je nám nanič (nestačí to, aj tak bude potrebná podstatne väčšia pomoc spojencov)
niko píše:Chlapi akych 500 mil.€ ? To fakt verime, ze 14 Gripen C/D bude stat 1,1 mld. € ? Odkial je tato info ? Ved tomu uz snad neveri ani arten.
Máme čerstvo akurát tú "našu" ponuku, kde aj pri odrátaní 8 ročného servisu, neviem, či by sme sa dostali na 1,1 mld.
Ale skúsme inak - prenájom letových hodín a lá Česi (varianta, ktorá nám bola ponúkaná a o ktorej MO
klamalo, že nám ju Švédi neponúkajú):
1. Za rok platia 1,7 mld Kč, tj. (v dobe uzavretia kontraktu) 63 mil. €. T.j. - za 10 rokov 630 mil. €. - za 30 rokov 1,89 mld €.
2. Nejaké ďalšie investície do linku 16, AG kapacity a munície vyšli na 400 mil Kč, teda 15 mil. €.
3. A teraz dôležité - v tomto je aj gro prevádzkových nákladov (tuším si platia len palivo, pilotov a muníciu).
4. Náklady na prevádzku sa počas životnosti lietadla obvykle rátajú ako 2x kúpna cena. Čiže v tých povedzme 2 mld. € za 30 rokov je už aj väčšina nákladov. Ak by bola len polovica nákladov tak sme na .... 1 mld. €
(modelový príklad samozrejme, so všetkými chybami, ale pointa je jasná)