arten píše:Ak prvý prstenec roztoči vzduch, tak druhy točiaci sa v tom istom smere už "točí" v tom istom smere urýchlený vzduch. A teda nevie urýchliť/ odovzdať energiu tak efektívne, ako keď urýchľuje tok vzduchu v opačnom smere (Skeptikových 10% je ešte "navrch").
Arten, to není úplně přesné.
Vrtule není dmychadlo (kompresor) = její tah nevzniká na principu akce a reakce (
to že "fouká" je dáno principem činnosti, a vlastně se jedná o ztráty)
Vrtule je křídlo = její tah vzniká vztlakovou silou a profilu vrtulového listu. Rotací vrtulového listu pouze vzniká potřebná rychlost náběhu vzdušné masy do toho známého vzorečku Fx = 1/2 ρ S
v2 Cx
Ideální účinnost by měla vrtule, která nepředává vzdušné mase žádnou energii, ale to je z principu nemožné. Nicméně vyšší účinnost protiběžných vrtulí je na tom částečně založena.
Berme to tak, že "přední" vrtule při vytváření vztlaku urychlí vzdušnou masu (předá jí část ztraceného výkonu) a "roztočí" ji (vrtulový vír). U běžné vrtule tato ztráta "zmizí" za letadlem. Ne tak u protiběžné vrtule. Tam tento urychlený vzduch nabíhá na "zadní" vrtuli, která se díky tomu nemusí točit tak rychle = může pracovat s vyšším úhlem náběhu a vyšší účinností. Tím využívá část ztrátového výkonu "přední" vrtule ... pokud jsou protiběžné vrtule správně postavené, pohybuje se vzdušná masa za nimi rovnoběžně s osou letu a "nerotuje".
A právě tato "spolupráce" mezi přední a zadní vrtulí přidává těch cca 10% (udává se 5-15% dle průměru vrtule - čím větší, tím víc) oproti vrtuli stejného počtu listů rotujících v jednom disku (nebo se stejnou plochou).
Omlouám se pokud to vysvětluji příliš kostrbatě, ale je to již 30 let co jsem tu aerodynamiku studoval a vrtule počítal
EDIT
Aby vrtule fungovaly jako "fan", musely by být uzavřeny - nějak takhle:


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire