
Zdroje:
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/novy ... domaci_zaz
http://www.mocr.army.cz/assets/multimed ... 7_2018.pdf
https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/26 ... dkovy-pluk
https://www.armadninoviny.cz/chrudimsky ... ada3f.html
1. Navyšování počtů, bojové síly resp. schopnosti absorbovat ztráty můžete dosáhnout několika způsoby - zvyšováním počtů vojáků na nejnižším taktickém stupni (družstvu) anebo přechodem z pyramidální struktury čtvercovou. My jsme se ohledně výsadkového pluku rozhodli pro druhou variantu, bude tedy odspoda až nahoru důsledně čtvercovou strukturou (jako jediný útvar v AČR). Nenechte se tedy zmýlit tím, že Výsadkový pluk bude mít "jen" 4 komanda - nejsou to ekvivalenty výsadkových rot.
2. CG-M3 má 43. vpr již více než dekádu - tehdejší velení praporu naprosto vizionářsky předběhlo dobu (nejenom v tomto). PTŘS Konkurs pochopitelně budu nahrazeny, a to již v krátkodobém horizontu. Jednorázové pancéřovky, z mého pohledu ta nejméně důležitá část protitankové skládanky, jsou teprve v řešení.
3. Co se padákové techniky týče tak myslím, že bylo zcela logické postupovat odspoda nahoru. Teď zbývá dořešit již jen ty nejtěžší nákladní padáky a máme hotovo. Mimochodem jsme právě v poslední fázi řešení kompatibility OVP-12SL-1 s C-130 Hercules a C-17 Globemaster.
4. S vozidly pro Výsadkový pluk je to komplexnější otázka, než by se mohlo zdát. Musíte totiž řešit dost protichůdné požadavky - mobilitu, palebnou sílu, balistickou ochranu a přepravitelnost. A manévrovací prostor pro to, vyřešit to jedním vozidlem, máme v AČR dramaticky užší než v US Army. Proč? Díky nesrovnatelně nižším schopnostem dopravního letectva (výška nákladového prostoru C-295M CASA společně s nájezdovým úhlem rampy je primární limitující faktor).
Proto vámi postulované požadavky, jak je vlastně nádherně vidět i u vozidla LR 130 Arm4 Kajman, není možné jedním vozidlem splnit...
Aniž bych chtěl prozrazovat, kam míří naše akvizice, tak si dovolím odcitovat z návrhu předpisu "Výs-1-1 Bojové použití výsadkového vojska", strany 102 a 103, oddíl "Termíny a pojmy".
a. Lehké útočné vozidlo
Hlavní bojové vozidlo výsadkového pluku určené pro přepravu a vedení bojové činnosti výsadkového družstva v některých typech operací. Vzhledem ke svým rozměrům, hmotnosti a lafetované výzbroji není schopné vzdušné přepravy lehkými dopravními letouny či středními vrtulníky. Je však způsobilé pro taktickou přepravu středními dopravními letouny. Bojová hmotnost nad 3500 kg.
b. Lehké výsadkové vozidlo
Vozidlo specificky určené k taktické vzdušné přepravě, a to jak dopravními letouny, tak vrtulníky (i ve visu). Po přípravě schopné shození na nákladním padáku. Určené zejména k podpoře výsadkových operací. Bojová hmotnost do 3500 kg.
c. Ultralehké výsadkové vozidlo
Na rozdíl od lehkého výsadkového vozidla není primárně určené pro přepravu větší skupiny vojáků nebo množství materiálu, ale k zasazení jednotlivých výsadkářů či dvojic (nejčastěji odstřelovačů či průzkumníků) do cílové oblasti a pro následné působení. Schopné taktické vzdušné přepravy, a to jak lehkými dopravními letouny, tak i většinou lehkých vrtulníků (v nákladovém prostoru i ve visu). Bojová hmotnost do 1000 kg.
Sečteno a podtrženo - díky za zpětnou vazbu, jsem rád, že někdo zcela nezávisle na nás měl podobnou linii uvažování v daném problému. Na článek jsem byl upozorněn až dnes, jinak bych reagoval dříve.
pplk. Ivo Zelinka
koordinátor výstavby Výsadkového pluku
Cca 3:15 V Chrudimi vznikne výsadkový pluk. Musíme být akceschopnější, říká Ivo Zelinkakastellan píše:Jako pěkný ale je připravena infrastruktura na takové navýšení???