Ale ale niko, tak ešte raz
6. Informácia o zvolenom spôsobe obstarania
6. Informácia o zvolenom spôsobe obstarania
...
Medzi najmodernejších viacúčelové taktické lietadlá v súčasnosti patrí Lockheed Martin/Boeing F-22 RAPTOR, F-35 LIGHTNING II, Dassault RAFALE,
Eurofighter
TYPHOON. Tieto lietadlá však svojimi operačno-taktickými schopnosťami, spolu s nákladmi na zabezpečenie prevádzky ďaleko prevyšujú možnosti a potreby OS SR.
...
7.3. Obstaranie používaných lietadiel inej armády
V čase spracovania analýzy o odpredaji starších verzií lietadiel F-16 uvažovali štáty Izrael, Portugalsko, Dánsko, Holandsko, Nórsko a Grécko. O odpredaji lietadiel JAS-39
neuvažoval nikto.
Izrael a Portugalsko predali lietadlá Chorvátsku a Rumunsku. Štáty Dánsko, Holandsko, Nórsko sú v súčasnosti v štádiu rozhodovacieho procesu o obmene a uvedené lietadlá by neboli nebudú v krátkom časovom období k dispozícií. Grécko uvažuje o odpredaji časti lietadiel F16 v najstaršej verzii, ktorých náklady na následnú modernizáciu by dosiahli porovnateľné cenové náklady ako obstaranie novej verzie lietadlá F-16.
V prípade obstarania používaných lietadiel je pozitívom nižšia obstarávacia cena, na úrovni cca 30 – 50% ceny nového lietadla ale je však potrebné počítať s nákladmi na vyššiu 3 LOA na letecké rakety je na rakety AIM-9X, pretože historicky sú zaradené pod námorníctvo US. Letecké rakety AIM-120 sú zahrnuté v kontrakte na samotné lietadlá F-16 /Block 70/72. cenu za modernizáciu a kratšiu životnosť lietadiel (životnosť draka lietala, agregátov a ostatného vybavenia s predpísanou životnosťou).
Pre zabezpečenie komplexného posúdenia možnosti obmeny stíhacích lietadiel MiG-29, bola posúdená aj možnosť realizácie uvedenej obmeny formou nákupu, následného repasovania a modernizácie už užívaných taktických lietadiel inej armády, s následnou zmenou
infraštruktúry letiska Sliač. Takýto spôsob obmeny by bolo možné realizovať v troch krokoch.
Ako prvý krok je potrebné uzavrieť zmluvu na nákup na úrovní vláda – vláda so štátom, ktorý v súčasnosti má záujem o odpredaj svojich starších verzií taktických lietadiel (napr. F-16A/B Block 15). Vek takýchto starších taktických lietadiel sa odhaduje na 20 až 30 rokov, čo je približne rovnaký ako u súčasných lietadiel MiG-29 Ozbrojených síl Slovenskej republiky. V tomto prípade je potrebné zaslať Letter of Reauest (LOR) na vládu USA so žiadosťou o odpredaj užívaných lietadiel F-16 a o stanovenie ich ceny. Zaslanie odpovede podlieha súhlasu kongresu USA.
Súčasne ako druhý krok, bude potrebné uzavrieť zmluvu medzi vládou Slovenskej republiky a výrobcom daného typu taktických lietadiel (v tomto prípade so spoločnosťou
Lockheed Martin), na zabezpečenie repasácie a modernizáciu týchto taktických lietadiel na požadovanú technickú a operačnú úroveň. Predpokladané náklady na 14 užívaných lietadiel F-16 sú vo výške 214 miliónov Eur.
Tretí krok predstavuje uzatvorenie zmluvy na úrovni vláda – vláda (v tomto prípade vláda Slovenskej republiky a vláda USA -zastúpená FMS) na zabezpečenie výcviku pilotov a pozemného personálu, logistickej podpory, nákupu leteckých riadených a neriadených rakiet, munície, technickej výbavy a výstroje.
Na základe dostupných informácií, dnes nie je možné s určitosťou povedať, kedy a ktorá vláda môže odpredať svoje užívané taktické lietadlá. Konkrétna ponuka zatiaľ nebola získaná. Odhadovaná doba repasácie a modernizácie takýchto lietadiel ich výrobcom je v trvaní cca 24 mesiacov od ich dodania slovenskou stranou. Uzatvorenie kontraktu s FMS, na vyššie uvedené požiadavky, bude možné až po jeho odsúhlasení kongresom USA.
Realizovanie obmeny stíhacích lietadiel MiG-29 vyššie uvedeným spôsobom, predpokladá zavedenie repasovaných lietadiel do výzbroje Vzdušných síl Ozbrojených síl
Slovenskej republiky pravdepodobne po roku 2026 a neskôr. A aj to za predpokladu, že zmluva na kúpu užívaných taktických lietadiel bude uzatvorená v budúcom roku. Nahradenie starších (už modernizovaných) lietadiel MiG-29, za rovnako staré (zmodernizované) iné taktické lietadlá, by bolo ťažko obhájiteľné pred laickou aj odbornou verejnosťou.
Zároveň je potrebné konštatovať, že obstaranie nových lietadiel vytvára predpoklad ich požívania minimálne 25 + 20 rokov, s možnosťou následného odpredaja iným krajinám. V prípade nákupu starších lietadiel je potrebné zdôrazniť, že takéto lietadlá budú v prevádzke zaradené cca 20 rokov, čím sa vytvára predpoklad že o 15 rokov bude opätovne potrebné riešiť problém s obstaraním viacúčelových taktických lietadiel a vyčlenením vysokých finančných prostriedkov.
Z časového hľadiska a s prihliadnutím na súčasný technický stav stíhacích lietadiel MiG-29, ministerstvo obrany Slovenskej republiky neodporúča tento spôsob obmeny
lietadiel.
zdroj: https://www.mosr.sk/data/files/3669_nav ... tadiel.pdf
Logický výklad hovorí, že ak
6 potom s poukazom na
7.3 takže Taliani s EF Tranche 1 boli mimo.
O FA-50 samozrejme v celom analytickom materiály "Návrh na obstaranie nových taktických stíhacích lietadiel - I. neutajovaná časť" ani zmienka... A aby sa nezabudlo členská krajina NATO požiadala vládu Ruskej federácie o cenovú ponuku na MiG-29M/M2
